Side 1 af 11

77,5 ccm 5 gear

: lør 2. jun 2012 23:51
af Frandsen
Jeg har eksperimenteret med at montere en YG1 cylinder på en fs1 motor og det kræver en del ombygning før det er muligt.
Yg1 cylinderen har noget større skyllekanaler, som rager ud over fs1 motorens pakkeflade, har et noget større skørt og en større pindboldafstand.
så der er noget at tage fat i........ jeg har i samme åndedrag ombygget til 5 trins gearkasse.....
Yg1 cylinderen har som standart : 47 mm boring, 42 mm slaglængde, udvendig skørt 55 mm og 70 mm pindboldtafstand (målt diagonalt)
Det første der blev gjort, var ombygning af motorblokken til 5 gear og ned drejning med 3 mm af skørtet på cylinderen. Dernæst blev de eksisterende pindbolthuller boret op og drejet 10 mm gevind, der blev lavet 10 mm gevind stænger i aluminium og skruet i, undersænket ca. 3 mm, så der var plads til at lukke det sidste med tigsvejsning.
Ved samme lejlighed blev der svejset et godt lag uden om pakfladen på motorblokken, så der med sikkerhed var plads til at file op til de noget større skyllekanaler.
Næste skridt var at planfræse pakfladen og udfræse ca. 3 mm hvor cylinderskørtet skulle sidde. Så kom turen til opmærkning, opboring og gevinddrejning af de nye pindbolthuller og her skal man være meget omhyggelig og som minimum benytte en søjleboremaskine eller lign. Det gjorde jeg ikke, så det ene af hullerne blev en smule skævt.... men det gik....Selve pindboltene er lavet ud af nogle 6 x 200 mm unbracobolte der er skåret ned til ca. 130 mm og drejet gevind i den anden ende. Så var der omsider klar til at opmærke skyllekanalerne på blokken og få dem filet op, så de passede præcist til cylinderen. Til formålet lavede jeg en bundpakning af 0,75 mm kobberplade, som også nogenlunde svare til det der blev planfræset.... Toppakningerne lavede jeg også selv af 0,10 mm kobberfolie.
Topstykket er et 3E8 som er planet ned og uddrejet squisband så det passer til stemplet og her er pindbolthullerne naturligvis også filet op så de passer til cylinderen...... Der ud over er der foretaget enkelte små justeringer ved bla. at tilpasse kølerribberne på cylinderen ved koblingsdækslet og også på selve dækslet var der lidt tilpasning........

Opsætningen er her efter som følger :
YG1 cylinder opboret til 48,5 mm (77,5 ccm)
Stempel Ø 48.5 originalt NOS
3E8 topstykke planet og tilpasset
JT1 krumtap 42 mm
21 mm Arreche karburator
22 mm alu indsugnings studs
FS1 membran u/ midtervæg m/ carbon og stål reeds
YB1 udstødning
14 x 36 gearing (svare ca. til 17,3x43 på en 4 gear)

Nå men hvad er der så kommet ud af alle de anstrengelser (og kronerne). Målet var/er at opnå, at kunne følge trafikken, sådan nogen lunde, på landevejen, uden at komme ned under 70-75 op ad bakke og i modvind..... er det lykkes ???? NEJ ikke endnu, men jeg tror det lykkes, også uden at være vildt optimist.
Indtil videre er det egentlig gået meget godt.
Den blev færdig sent torsdag aften som vi skulle til Strynø om fredagen, så dysen til karburatoren blev opboret til 1,1 mm for at undgå "sættere". Den største dyse som fås til karburatoren er en 140 og den var bestemt ikke stor nok.
Topfarten var 64 km/t ved max 5500 omdr. ud af lige vej... og op ad bakke.... og i modvind.... og med en bagpå...... og så videre og så videre.......
Altså den kører ikke så stærkt men trækker som en i hel.... Gearskiftet er kun et spørgsmål om at ramme 5. så hurtigt som muligt...

Næste step bliver et originalt YG1 topstykke som passer til cylinderen, da eksplotionskamret i 3E8 topstykket sandsynligvis er for lille, og derfor forklare den noget højlydte banken der kommer fra cylinderen når den bliver varm, den kan nærmest lyde som en gammel MZér.
Det burde også give mulighed for at kunne dyse ned og der ved forhåbentlig få nogle flere omdr. ud af den.

Jeg har her forleden gearet den op til 16 x 36 (svarende ca. til 19,7x43 på en 4 gear) Den trækker fint denne gearing, med en topfart på ca. 72, men tror nu nok jeg vil vælge en 15 x 36 da det giver en lidt bedre gennemsnitsfart. Hvis det lykkes at få den til at snurre med omkring 7500 omdr. som i øvrigt er det YG1éren er opgivet til oprindeligt, uden at røre udstødningsporten som er 30 mm fra top, , vil det te teoretisk give en topfart på ca. 90, vel og mærke med det samme gode moment som på nuværende.

Puha det var en ordentlig smøre, så tilbage er der egentlig bare og sige tak for hjælpen til Nielsfup, Olebole, Strynboen og sidst men ikke mindst Nabo jan som har /er behjælpelig med samling af motoren og gode råd og idéer....

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 00:07
af Nabo Jan
Du siger bare til en anden gang :(y)
Mangler der ikke nogle billeder :whew
Ellers en god beskrivelse af udførelse og tekniske data :D

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 00:27
af Frandsen
YG1 cylinder 73 ccm Ø 47 mm Nos
YG1 cylinder 73 ccm Ø 47 mm Nos
DSC03012.jpg (42.09 KiB) Vist 18575 gange
Efter svejsning
Efter svejsning
Billeder nokia 025.jpg (43.4 KiB) Vist 18575 gange
efter planfræsning
efter planfræsning
Billeder nokia 032.jpg (40.96 KiB) Vist 18575 gange
opmærkning af pindbolthullerne
opmærkning af pindbolthullerne
Billeder nokia 050.jpg (49.99 KiB) Vist 18575 gange
Billeder nokia 056.jpg
Billeder nokia 056.jpg (51.91 KiB) Vist 18575 gange
opmærkning af skyllekanaler
opmærkning af skyllekanaler
Billeder nokia 075.jpg (43.26 KiB) Vist 18575 gange
optegning af bundpakning
optegning af bundpakning
Billeder nokia 063.jpg (37.9 KiB) Vist 18575 gange
Billeder nokia 069.jpg
Billeder nokia 069.jpg (41.42 KiB) Vist 18575 gange
og på samme måde som bundpakningen
og på samme måde som bundpakningen
Billeder nokia 007. (12).jpg (42.24 KiB) Vist 18575 gange
tilpasning af pindboltene
tilpasning af pindboltene
Billeder nokia 028.jpg (41.64 KiB) Vist 18575 gange
tilpasning ved køleribberne
tilpasning ved køleribberne
Billeder nokia 012.jpg (50.58 KiB) Vist 18573 gange
og en smule ved koblings skjoldet
og en smule ved koblings skjoldet
Billeder nokia 016.jpg (45.21 KiB) Vist 18573 gange
3E8 top før afdrejning
3E8 top før afdrejning
Billeder nokia 034.jpg (42.56 KiB) Vist 18573 gange
og efter
og efter
Billeder nokia 049.jpg (43.11 KiB) Vist 18573 gange
Så lakker det mod enden
Så lakker det mod enden
Billeder nokia 007. (6).jpg (47.57 KiB) Vist 18573 gange
Hov hov hvad er det nu for en Polak... Nå pyt det er jo billig arbejdskraft
Hov hov hvad er det nu for en Polak... Nå pyt det er jo billig arbejdskraft
Billeder nokia 007. (1).jpg (44.13 KiB) Vist 18573 gange

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 00:32
af kreidlerhansen
Fedt projekt!!! :bravo


30mm fra top er mildt, selv for 42mm slag. Jeg tror, du vil få mere gavn af at hæve udstødningskanalen en sjat (ikke noget vildt) og justere trækområdet på forrørets længde + pottens volumen, medmindre den absolut SKAL ligne noget i standardklassen.
En mild portning er ok, men ydelse hentes ved både portareal og hvor længe portene er åbne. Og hvis alt passer sammen, kan omdrejningerne holdes nede, selv om porttiderne er mere aggressive - ydelsen forbedres, uanset, blot man ikke går langt over grænsen.

Jeg har en sjov potte liggende til 32mm forrør, du kan prøve, hvis du har lyst og mulighed. Den er stykket sammen af en gammel Kreidler-potte + en TP Nardo fra en scooter. Selv med et vanvittigt kort forrør og en MEGET aggressiv udstødningstiming, stopper motoren ret brat ved ca. 8-8.500rpm med 44mm boring/40mm slag på Kreidleren.
Udstødningen bestemmer 80% af motorens temperament.


Hvad topstykket angår, skal der laves et bare rimeligt squishband. Ydelsen hæves, en større del af varmeudviklingen afsættes i topstykket, stemplet belastes mest i det område hvor det har størst styrke, fortændingen kan mindskes...
Altså, mere effekt og mindre stress på stumperne!

Et passende squishband vil være omtrent 30% af boringen, og det svarer faktisk til et 40mm topstykke, hvor pakfladen fra de 40mm til 48,5mm tilpasses stempeltoppens kuppel/vinkel.
Det resterende forbrændingskammer kan passende drejes ud, så det indeholder 7-8cc for at ligge omkring 10:1 (95 oktan, ubetinget!)

Jeg har set, at pindboltene er flyttet, så jeg er klar over, at et FS1-topstykke ikke umiddelbart kan monteres. Men måske kan et sådan drejes ned og proppes indeni som en løs kalot?
Evt. kan forbrændingskammeret laves, så det undersænkes 1mm i cylinderen. Det sikrer en god tætning uden pakning, hvis pakfladerne er 100% i orden, og sammen med en 1mm bundpakning vil porttiderne blive en anelse vildere.


Dette følger jeg virkelig spændt med i. :)

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 00:44
af Jensmc
Jeg håber ikke, det er den motor, du lånte af mig for 3 år siden, der er blevet ændret. :shock:
Nå, men med så mange ccm kan du jo godt følge med min, der er std 50ccm. :lol:

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 00:48
af Frandsen
Hej Jesper
Det lyder spændende de foreslag du her kommer med, det må vi ha en snak om når tid er
jeg tror det største problem at få løst er varmen, da kølearealet på denne YG1 cylinder er ikke ret meget større end FS1éren
hvad angår 3E8 toppen ,så er det til en FS1ér

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 00:50
af Frandsen
Jensmc skrev:Jeg håber ikke, det er den motor, du lånte af mig for 3 år siden, der er blevet ændret. :shock:
Nå, men med så mange ccm kan du jo godt følge med min, der er std 50ccm. :lol:
:oops: :oops: :oops: :shutup rolig nu Jens vi finder jo bare en anden motor til dig ......ik... :oops: :oops: :oops:

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 00:56
af Jensmc
Øhh, nå. :hihi

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 01:49
af kreidlerhansen
Frandsen skrev:Hej Jesper
Det lyder spændende de foreslag du her kommer med, det må vi ha en snak om når tid er
jeg tror det største problem at få løst er varmen, da kølearealet på denne YG1 cylinder er ikke ret meget større end FS1éren
hvad angår 3E8 toppen ,så er det til en FS1ér
De begrænsede omdrejninger begrænser også ydelsen og dermed varmeudviklingen.

Når squishbåndet er på plads, så kan fortændingen som sagt mindskes.
Gasserne komprimeres tættere på tændrøret, og selv om flammefronten mere eller mindre er konstant, så forbrændes flere af gasserne alligevel på kortere tid, fordi vejen til endegasserne (længst fra tændrøret) er minimeret.
Derfor kan fortændingen mindskes uden man mister ydelse.
Det handler om at udnytte gasserne bedst muligt, uden motoren skal 'kæmpe imod' for megen fortænding.

Cross-flow i selve stemplet er også værd at tage med... Et meget fint ord for at bore huller hist og her, så gasserne ikke står stille under stempeltoppen. Det gavner også smøringen af nålelejet.


Jeg har masser af forslag til optimeringer, som potentielt øger driftsikkerhed og ydelse, uden det koster bundtræk. Og ditto fremtidige projekter, som blot ikke er på andet end idéstadiet, endnu.

Hvis der bliver tale om et custom udstødningsprojekt, har jeg fundet en ret pudsighed i de beregnere, som gør dem mere anvendelige, end de har ry for.

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 08:12
af Henrik N
Hej Jesper

jeg synes det kunne være en rigtig god ide hvis du kunne lave div tips og trix i tråden tuning, med masser af tegninger og billeder,
du kommer med så mange ideer og input som er meget positive, og alle ville kunne lære noget af dette,

du er velkommen til at skrive til mig på en pm

VH Henrik Søderjyden


PS: UNDSKYLD FRANDSEN, FEDT PROJEKT GAMLE DRENG

Re: 77,5 ccm 5 gear

: søn 3. jun 2012 10:51
af kreidlerhansen
Henrik N skrev:Hej Jesper

jeg synes det kunne være en rigtig god ide hvis du kunne lave div tips og trix i tråden tuning, med masser af tegninger og billeder,
du kommer med så mange ideer og input som er meget positive, og alle ville kunne lære noget af dette,

du er velkommen til at skrive til mig på en pm

VH Henrik Søderjyden


PS: UNDSKYLD FRANDSEN, FEDT PROJEKT GAMLE DRENG

Hej Henrik!

Hvis du så mig tegne, ville du se, hvorfor jeg generelt nøjes med at beskrive med ord :hihi


Det kommer med tiden. Jeg er først nu ved at nå til det stadie, hvor jeg kan være slutresultatet bekendt. Der er en Yamaha-cylinder på vej som tuningsprojekt med ønske fra ejeren om et fornuftigt mellemområde og begrænsede omdrejninger. Førend jeg kender effekten af ændringerne, afslører jeg intet.
Uagtet Yamaha og Kreidler har samme slaglængde og derfor reagerer ens på visse ændringer, skal der stadig tages hensyn til den mindre rotationsmasse i krumtappen og den, i mine øjne, alt for korte indsugningsvej; Det er to ting, som ubetinget koster bundtræk som ind i h.......!

Hvad udstødninger angår, har Nabo_Jan og jeg vist stadig en gammel drøm om at komme i gang. Hvis ellers han stadig tør? ;)

Jeg henviser igen til mit emne omkring udstødninger i tuningssektionen. Disse vil dog ikke matche Frandsens specielt godt, idet slaglængden er anderledes og generel motorvolumen noget større.

Re: 77,5 ccm 5 gear

: tors 16. aug 2012 23:35
af Nabo Jan
På opfordring fra Frandsen ligger jeg mit projekt i samme tråd, da de har mange fælles træk.

Jeg har været igang med et lignende projekt, 73cc, 5 gear og drejeventil i stedet for membran.
Jeg er lidt doven og magelig af natur så jeg er ikke gået så kraftigt til værks, men dog der hen af.
Dvs. jeg har bibeholdt std. skyllekanaler i blokkende i forhold til de noget større skyllekanaler i YG1 cylinderen jeg har også beholdt den
originale pindboldt afstand fra FS1'eren og flyttet hullerne i cylinderen istedet, dels for at den kan føres tilbage til en FS1 cylinder
og så kunne jeg ikke udholde tanken at svejse i en helt ny blok.
Cylinderen er der drejet 3 mm af skørtet og i blokken er der fræst 3 mm ud til skørtet.


Opsætning:

YG1 cylinder på 47,25 i boring.
YG1 stempel med masser af smøre huller.
JT1 krumtap med 42mm slag.
3E8 topstykke, ikke tilpasset endnu.
Drejeskiven er en 260 model.
16 mm Mikuni karburator med 200 dyse opboret til et sted imellem 220-260.
16mm indsugning.
Modificeret kobling til 3 plader, et must.
13 x 38 gearing.
Udstødning formodentlig en 80cc af ukendt type men dog orig Yamaha.
Tænding, modificeret Passola tænding, tænder ca 1.8mm før top og den giver så meget lys at HVIS jeg skulle skifte til 12volt, ville det kun være for det større udvalg i
12volt pærere.

Pt. har jeg kun kørt 65km med den, men den kører faktisk overordentlig godt, rigtig lækkert træk og den rammer hurtigt og uden besvær 70km/t hvor den begynder at firtakte og drukne pga. af den ALT for store dyse.

Re: 77,5 ccm 5 gear

: fre 17. aug 2012 10:12
af Frandsen
Det ser fandme godt ud makker :(y)
vi må lige se og finde sådan en udstødning til mig også og så skal vi ha de der topstykker rettet ordentlig ind
så skal det nok komme til at spille max :D

Re: 77,5 ccm 5 gear

: fre 17. aug 2012 12:26
af kreidlerhansen
Øv, hvor jeg ærligt talt bliver helt misundelig! Og endnu mere SPÆNDT på, hvordan det kommer til at rende!!!

Har Jan mon lyst til at gøre plads til lidt bredere skørter + stempel i en af mine motorer? :thunge

Re: 77,5 ccm 5 gear

: fre 17. aug 2012 13:05
af Jensmc
Undskyld!
I mine øjne er I nogle "skvadderhoveder". Hvis I vil have flere kubik, så køb en rigtig motorcykel. :thunge
At tænke sig at ødelægge en helt ny drejeventil-bkok!

Nå, men bortset fra det, ser det spændende ud.

Re: 77,5 ccm 5 gear

: fre 17. aug 2012 16:47
af Nabo Jan
kreidlerhansen skrev:Øv, hvor jeg ærligt talt bliver helt misundelig! Og endnu mere SPÆNDT på, hvordan det kommer til at rende!!!

Har Jan mon lyst til at gøre plads til lidt bredere skørter + stempel i en af mine motorer? :thunge
Hvis jeg kunne selv ville jeg hellere end gerne, men jeg har haft kompetente folk på opgaven, men måske kan jeg formidle opgaven videre.
Hvad har du i tankerne?

Re: 77,5 ccm 5 gear

: fre 17. aug 2012 16:50
af Nabo Jan
Jensmc skrev:Undskyld!
I mine øjne er I nogle "skvadderhoveder". Hvis I vil have flere kubik, så køb en rigtig motorcykel. :thunge
At tænke sig at ødelægge en helt ny drejeventil-bkok!

Nå, men bortset fra det, ser det spændende ud.
Helt ny blok :?: Tror mindst at den er 40år gammel :hihi

Re: 77,5 ccm 5 gear

: fre 17. aug 2012 18:40
af Jensmc
Ja, der er flere meninger om FS1 - heldigvis. Min mening kender du/i.

Re: 77,5 ccm 5 gear

: fre 17. aug 2012 18:53
af Morten - Webmaster
Jensmc skrev:Undskyld!
I mine øjne er I nogle "skvadderhoveder". Hvis I vil have flere kubik, så køb en rigtig motorcykel. :thunge
At tænke sig at ødelægge en helt ny drejeventil-bkok!

Nå, men bortset fra det, ser det spændende ud.
Hej Jens,

Jeg kan egentligt godt følge dig og ja det var meget nemmere at købe en lille motorcykel men knapt så sjovt. Jeg tror det handler om "jagten" på de 100 på en FS1 motor. At montere f.eks. en yb 100 motor er i mine øjne for nemt og total kønsløst.

Re: 77,5 ccm 5 gear

: lør 18. aug 2012 12:27
af kreidlerhansen
Morten - Webmaster skrev: (...) Jeg tror det handler om "jagten" på de 100 på en FS1 motor. At montere f.eks. en yb 100 motor er i mine øjne for nemt og total kønsløst.
Eller en RD350-motor. Så er man da sikker på at passere 100km/t! :thunge

Enten er man på jagt efter, hvad mange ejere fra 'dengang' altid ævler om de kan køre på toppen eller/og legen med stumperne - grænserne flyttes mens det originale look bevares.

At der svejses og fræses i blokken kan man rette op på ved at fræse og svejse. Hellere 'ødelagt' af veltilrettelagtermodifikationer end hensynsløs ligegyldighed og manglende vedligeholdelse.