77,5 ccm 5 gear
: lør 2. jun 2012 23:51
Jeg har eksperimenteret med at montere en YG1 cylinder på en fs1 motor og det kræver en del ombygning før det er muligt.
Yg1 cylinderen har noget større skyllekanaler, som rager ud over fs1 motorens pakkeflade, har et noget større skørt og en større pindboldafstand.
så der er noget at tage fat i........ jeg har i samme åndedrag ombygget til 5 trins gearkasse.....
Yg1 cylinderen har som standart : 47 mm boring, 42 mm slaglængde, udvendig skørt 55 mm og 70 mm pindboldtafstand (målt diagonalt)
Det første der blev gjort, var ombygning af motorblokken til 5 gear og ned drejning med 3 mm af skørtet på cylinderen. Dernæst blev de eksisterende pindbolthuller boret op og drejet 10 mm gevind, der blev lavet 10 mm gevind stænger i aluminium og skruet i, undersænket ca. 3 mm, så der var plads til at lukke det sidste med tigsvejsning.
Ved samme lejlighed blev der svejset et godt lag uden om pakfladen på motorblokken, så der med sikkerhed var plads til at file op til de noget større skyllekanaler.
Næste skridt var at planfræse pakfladen og udfræse ca. 3 mm hvor cylinderskørtet skulle sidde. Så kom turen til opmærkning, opboring og gevinddrejning af de nye pindbolthuller og her skal man være meget omhyggelig og som minimum benytte en søjleboremaskine eller lign. Det gjorde jeg ikke, så det ene af hullerne blev en smule skævt.... men det gik....Selve pindboltene er lavet ud af nogle 6 x 200 mm unbracobolte der er skåret ned til ca. 130 mm og drejet gevind i den anden ende. Så var der omsider klar til at opmærke skyllekanalerne på blokken og få dem filet op, så de passede præcist til cylinderen. Til formålet lavede jeg en bundpakning af 0,75 mm kobberplade, som også nogenlunde svare til det der blev planfræset.... Toppakningerne lavede jeg også selv af 0,10 mm kobberfolie.
Topstykket er et 3E8 som er planet ned og uddrejet squisband så det passer til stemplet og her er pindbolthullerne naturligvis også filet op så de passer til cylinderen...... Der ud over er der foretaget enkelte små justeringer ved bla. at tilpasse kølerribberne på cylinderen ved koblingsdækslet og også på selve dækslet var der lidt tilpasning........
Opsætningen er her efter som følger :
YG1 cylinder opboret til 48,5 mm (77,5 ccm)
Stempel Ø 48.5 originalt NOS
3E8 topstykke planet og tilpasset
JT1 krumtap 42 mm
21 mm Arreche karburator
22 mm alu indsugnings studs
FS1 membran u/ midtervæg m/ carbon og stål reeds
YB1 udstødning
14 x 36 gearing (svare ca. til 17,3x43 på en 4 gear)
Nå men hvad er der så kommet ud af alle de anstrengelser (og kronerne). Målet var/er at opnå, at kunne følge trafikken, sådan nogen lunde, på landevejen, uden at komme ned under 70-75 op ad bakke og i modvind..... er det lykkes ???? NEJ ikke endnu, men jeg tror det lykkes, også uden at være vildt optimist.
Indtil videre er det egentlig gået meget godt.
Den blev færdig sent torsdag aften som vi skulle til Strynø om fredagen, så dysen til karburatoren blev opboret til 1,1 mm for at undgå "sættere". Den største dyse som fås til karburatoren er en 140 og den var bestemt ikke stor nok.
Topfarten var 64 km/t ved max 5500 omdr. ud af lige vej... og op ad bakke.... og i modvind.... og med en bagpå...... og så videre og så videre.......
Altså den kører ikke så stærkt men trækker som en i hel.... Gearskiftet er kun et spørgsmål om at ramme 5. så hurtigt som muligt...
Næste step bliver et originalt YG1 topstykke som passer til cylinderen, da eksplotionskamret i 3E8 topstykket sandsynligvis er for lille, og derfor forklare den noget højlydte banken der kommer fra cylinderen når den bliver varm, den kan nærmest lyde som en gammel MZér.
Det burde også give mulighed for at kunne dyse ned og der ved forhåbentlig få nogle flere omdr. ud af den.
Jeg har her forleden gearet den op til 16 x 36 (svarende ca. til 19,7x43 på en 4 gear) Den trækker fint denne gearing, med en topfart på ca. 72, men tror nu nok jeg vil vælge en 15 x 36 da det giver en lidt bedre gennemsnitsfart. Hvis det lykkes at få den til at snurre med omkring 7500 omdr. som i øvrigt er det YG1éren er opgivet til oprindeligt, uden at røre udstødningsporten som er 30 mm fra top, , vil det te teoretisk give en topfart på ca. 90, vel og mærke med det samme gode moment som på nuværende.
Puha det var en ordentlig smøre, så tilbage er der egentlig bare og sige tak for hjælpen til Nielsfup, Olebole, Strynboen og sidst men ikke mindst Nabo jan som har /er behjælpelig med samling af motoren og gode råd og idéer....
Yg1 cylinderen har noget større skyllekanaler, som rager ud over fs1 motorens pakkeflade, har et noget større skørt og en større pindboldafstand.
så der er noget at tage fat i........ jeg har i samme åndedrag ombygget til 5 trins gearkasse.....
Yg1 cylinderen har som standart : 47 mm boring, 42 mm slaglængde, udvendig skørt 55 mm og 70 mm pindboldtafstand (målt diagonalt)
Det første der blev gjort, var ombygning af motorblokken til 5 gear og ned drejning med 3 mm af skørtet på cylinderen. Dernæst blev de eksisterende pindbolthuller boret op og drejet 10 mm gevind, der blev lavet 10 mm gevind stænger i aluminium og skruet i, undersænket ca. 3 mm, så der var plads til at lukke det sidste med tigsvejsning.
Ved samme lejlighed blev der svejset et godt lag uden om pakfladen på motorblokken, så der med sikkerhed var plads til at file op til de noget større skyllekanaler.
Næste skridt var at planfræse pakfladen og udfræse ca. 3 mm hvor cylinderskørtet skulle sidde. Så kom turen til opmærkning, opboring og gevinddrejning af de nye pindbolthuller og her skal man være meget omhyggelig og som minimum benytte en søjleboremaskine eller lign. Det gjorde jeg ikke, så det ene af hullerne blev en smule skævt.... men det gik....Selve pindboltene er lavet ud af nogle 6 x 200 mm unbracobolte der er skåret ned til ca. 130 mm og drejet gevind i den anden ende. Så var der omsider klar til at opmærke skyllekanalerne på blokken og få dem filet op, så de passede præcist til cylinderen. Til formålet lavede jeg en bundpakning af 0,75 mm kobberplade, som også nogenlunde svare til det der blev planfræset.... Toppakningerne lavede jeg også selv af 0,10 mm kobberfolie.
Topstykket er et 3E8 som er planet ned og uddrejet squisband så det passer til stemplet og her er pindbolthullerne naturligvis også filet op så de passer til cylinderen...... Der ud over er der foretaget enkelte små justeringer ved bla. at tilpasse kølerribberne på cylinderen ved koblingsdækslet og også på selve dækslet var der lidt tilpasning........
Opsætningen er her efter som følger :
YG1 cylinder opboret til 48,5 mm (77,5 ccm)
Stempel Ø 48.5 originalt NOS
3E8 topstykke planet og tilpasset
JT1 krumtap 42 mm
21 mm Arreche karburator
22 mm alu indsugnings studs
FS1 membran u/ midtervæg m/ carbon og stål reeds
YB1 udstødning
14 x 36 gearing (svare ca. til 17,3x43 på en 4 gear)
Nå men hvad er der så kommet ud af alle de anstrengelser (og kronerne). Målet var/er at opnå, at kunne følge trafikken, sådan nogen lunde, på landevejen, uden at komme ned under 70-75 op ad bakke og i modvind..... er det lykkes ???? NEJ ikke endnu, men jeg tror det lykkes, også uden at være vildt optimist.
Indtil videre er det egentlig gået meget godt.
Den blev færdig sent torsdag aften som vi skulle til Strynø om fredagen, så dysen til karburatoren blev opboret til 1,1 mm for at undgå "sættere". Den største dyse som fås til karburatoren er en 140 og den var bestemt ikke stor nok.
Topfarten var 64 km/t ved max 5500 omdr. ud af lige vej... og op ad bakke.... og i modvind.... og med en bagpå...... og så videre og så videre.......
Altså den kører ikke så stærkt men trækker som en i hel.... Gearskiftet er kun et spørgsmål om at ramme 5. så hurtigt som muligt...
Næste step bliver et originalt YG1 topstykke som passer til cylinderen, da eksplotionskamret i 3E8 topstykket sandsynligvis er for lille, og derfor forklare den noget højlydte banken der kommer fra cylinderen når den bliver varm, den kan nærmest lyde som en gammel MZér.
Det burde også give mulighed for at kunne dyse ned og der ved forhåbentlig få nogle flere omdr. ud af den.
Jeg har her forleden gearet den op til 16 x 36 (svarende ca. til 19,7x43 på en 4 gear) Den trækker fint denne gearing, med en topfart på ca. 72, men tror nu nok jeg vil vælge en 15 x 36 da det giver en lidt bedre gennemsnitsfart. Hvis det lykkes at få den til at snurre med omkring 7500 omdr. som i øvrigt er det YG1éren er opgivet til oprindeligt, uden at røre udstødningsporten som er 30 mm fra top, , vil det te teoretisk give en topfart på ca. 90, vel og mærke med det samme gode moment som på nuværende.
Puha det var en ordentlig smøre, så tilbage er der egentlig bare og sige tak for hjælpen til Nielsfup, Olebole, Strynboen og sidst men ikke mindst Nabo jan som har /er behjælpelig med samling af motoren og gode råd og idéer....