Hjælp til karburator indstilling

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
hogedahl
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 6. dec 2011 15:48
Kontakt:

Hjælp til karburator indstilling

Indlæg af hogedahl »

Kære alle,

Jeg ved, at alle FS1'er er forskellige og derfor kræver forskellige dysestørrelser, men jeg er helt i vildrede, og jeg håber på, at der er nogen, der kan give mig et praj om, hvilke dysestørrelse jeg skal vælge (hvis det er det, der er problemet selvfølgelig!). Jeg kører en DX fra 76. Jeg er ikke klar over, hvor længe det er siden, at den er blevet gået efter i motoren, men den lyder ganske sund. Derudover kører jeg med følgende opsætning:

16 mm indsugning

16 mm Mikuni karburator med en 130 dyse (pt) med nålen i midten.

5,3 HK tun udstødning

40 mm Z1 cylinder (den fra Benny med ekstra skyldekanal og lidt større udstødningsport).

13/43 gearning.

Jeg har forsøgt at bevæge mig opad og nedad i dysestørrelse, men jeg synes ikke, at den trækker særligt godt. Den har problemer op ad bakke, og jeg har svært ved at køre 4. gear ud. Den tager mange omdrejninger i 1,2 og tildels 3, men 4. er helt død.

Er der nogen, der give mig en ide om, hvilken dysestørrelse, jeg burde ligge på? Eller tror I, at problemet ligger et helt andet sted? Kan det være gearing, eller kan det være motoren, der trænger til en renovering? Den holder luft, er jeg ganske sikker på.

På forhånd mange tak

Vh
Laust
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp til karburator indstilling

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis motoren er omdrejningsvillig, men den samtidig føles 'flad', er dysen typisk for lille.

Jeg savner hands-on erfaring med Yamahaen, men det lader til, at til en opsætning som din, benyttes typisk dyse 150 som udgangspunkt.

Vær opmærksom på, at uoriginale dyser ikke nødvendigvis er angivet korrekt, så du kan meget vel ende med at skulle proppe en i med et væsentligt højere nummer end 150... Det er en træls detalje, og den er derfor vigtig at kende til.


Et andet bud på problematikken kan være en defekt membran = afmonter den, pust igennem den og siger den som andet end en syg and, så duer den ikke.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hjælp til karburator indstilling

Indlæg af Kim B S »

Hej Laust.
Ud fra din tekst, vil jeg som Jesper også tro at din dyse er for lille. :wink: Måske passer en 150er, men det kan også meget vel være en større som passer bedst. Så du må til at eksperimentere med de forskellige størrelser. Jeg håber det lykkedes. :wink:

Jeg køre selv med næsten samme opsætning, bortset fra at jeg kun har en 40 mm. F5B cylinder og er oppe på 15/43 gearing som min DXer trækker fint. Jeg er så helt oppe på en 180er dyse. :D Med den køre min bedst. :(y)

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Tuning"