mere trækkraft/topfart

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

mere trækkraft/topfart

Indlæg af roemer »

hej alle jeg kunne godt tænke mig at vide hvad jeg kan gøre for at få mere kraft ud af min Yamaha. lige pt er opsætningen
F5b cylinder portet
16mm indsugning
std. topstykke ikke planet
10mm karburator 120 dyse
5,3hk udstødning
15/43 gearing
den kører fint og har fået målt den til 60km/t i 3 gear med gps den kører vel nok 70 i 4 gear den har vært ved at trække ordentligt i 4 gear og det skyldes helt sikkert den store gearing, jeg kunne jo bare skifte gearingen men hvis vi ser bort fra det hvad kan jeg så gøre så den for mere trækkraft har kraftigt overvejet en 16mm karburator hvor meget vil det ændre? og hvad med benzinøkonomien? har også overvejet at plane topstykket og muligvis lave lidt ved membranen. men hvad kan jeg ellers lige gøre? jeg er interesseret i alt der bare giver en lille smule. jeg er ikke interesseret i at skifte cylinder selvom det måske vil være oplagt :wink:
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af FS1originalen »

Der er vel ingen tvivl om at en 16mm karburator vil "kunne give den mere at leve af", men vi ved jo ikke hvor meget din F5B er portet? - altså om det er nok til at den kan komme af med det forbrændte igen... En FS1 er ca 24 mm fra top af cylinder og til top af udstødningsport, men jeg vil nu anbefale at du ikke går helt derop!!!

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor ekstreme tophastigheder er så vigtigt og ville nok vælge at beholde den nuværende opsætning og bare skifte til 13 tands... Efter al sandsynlighed vil du kunne køre omkring de 70 (hvilket jeg synes er en fin tophastighed til en knallert :oops: ) forskellen er bare at knallerten pludselig kører GODT - altså med optræk og moment i alle gear!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af juhl-drengen »

altså ved at en ny karbu giver en højere topfart da den gør så der kommer en hurtigere og større benzin/luft blanding ind i cylinderen om den også hjælper på topfart ved jeg ikke :what2

MEN et planet topstykke giver HELT klart bedre optræk og måske en smule på toppen det vil KLART hjælpe på det hvis du er heldig kommer du måske op at køre 80-85 :teeth2


MEN HUSK AT HAVE SIKKERHEDS UDSTYR PÅ NÅR DU KØRER SÅ HURTIGT HVIS DU RYGER AF MED 70-90 KM I TIMEN ER DER MEGET STOR SANDSYNLIGHED FOR DØD ELLER LIVSVARIG ELLER MINDST ALVORLIG SKADE OG SIKKERHEDS UDSTYR ER IKKE KUN HJELM MEN OGSÅ HANDSKER ALBUE BESKYTTELSE RYG BESKYTTELSE OG KNÆ BESKYTTELSE SOM MINIMUM!!

OG EN TING MERE BLIR DU STOPPET NAKKER DE DIT TUN!!!!

nå med de kedlige ting sagt du må have en FED tur good luch :teeth2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af juhl-drengen »

F*** DA OM DEN KØRER 70 DA HELLERE HAVE AT HAN GØR DE TING OG FÅR MERE TOPFART OG OPTRÆK HVIS DEN IKKE TRÆKKER HELT NOK KAN HAN DA GÅ NED TIL ET 14 TANDS FORTANHJUL
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af Kai »

Kan du ikke lige skrue lidt ned for det der scooter galleri sprog, og spare lidt på de store bogstaver ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af kreidlerhansen »

Det var dog et glimrende eksempel på overdreven brug af Caps Lock og lige så unødvendigt sprogbrug.


Til emnet...:

Større karburator vil give, hvad du søger, og brændstoføkonomien bliver sjældent markant ringere ift. effektforøgelsen. I hvert fald ikke, hvis den trimmes korrekt.

Et planet topstykke vil bidrage yderligere, men det skal udføres korrekt for at undgå et klemt stempel pga. større varmeopbygning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af roemer »

jeg har filet udstødningsporten 1mm opad og lavet den et par mm bredere. men det lyder til det vil være bedst at sætte et tandhjul med en tand eller to mindre på foran. men det kan være jeg starter med at sætte 16mm karburator på og plane topstykket så må vi se hvad der sker og hvis det er må jeg geare den lidt om. hvilken prisklasse ligger en god original 16mm karburator i fin stand ca.??

kreidlerhansen: du mener i drejebænk ikke? og hvor meget kan jeg tage af uden det skaber problemer?
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af kreidlerhansen »

Det afhænger af, hvor meget du har at give af. ;)

Forkert afstand til topstykket og ditto design af forbrændingskammeret ødelægger mere end det gavner!

Mit bedste råd til dig er at lægge ud med en større Mikuni. Én ting ad gangen er bedst, idet du under justeringen bedre kan forholde dig til, hvornår den kører som før men med bedre trækkraft.

Topstykket kan vi diskutere senere. :) Det er ikke 'bare lige', hvis man ønsker der maksimale af sin motor.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af roemer »

kan hører jeg må have fat i en større Mikuni :)

håber os det vil hjælpe når jeg kører i modvind for der er den heeeeelt død der skal ikke meget vind til så kan den ikke kører 3 gear ud også kører den max 45 :? :)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af juhl-drengen »

i må meget undskylde det med sprog bruget ikke ment som scootergalleri snak da jeg ikke er særlig glad for den type men altså havde drukket 3,5 l edeka booster (energi drik)så altså var lidt oppe at køre :sad

nå men skulle nok tage at blive lidt seriøst :thunge

altså lige et tip hvis du skal være sikker på at gøre det ordentligt med topstykket skal du lægge noget sandpapir på en glas plade sanpapiret skal være så langt at du kan tape det sammen på bagsiden (gaffa er gud) så sætter du glas pladen fast på et bord med 2 skrue tvingere og kører rundt med topstykket på sandpapiret ps glas pladen skal være stor nok til at du kan køre topstykket rundt uden at komme i vejen med skrue tvingerne :) det burde gerne give dig et ordentlig lavet høj kompri topstykke men ved ikke hvor meget du skal og må tage af på en yamaha :D men karburator som det aller første var en god ide men topstykket sammen med var jo heller ikke helt dumt da mere trækkraft altid kan bruges :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af kreidlerhansen »

Fin idé med topstykket, ja, men det afhænger af udgangspunktet.

Hvis kompressionen (statisk) er omtrent 8,5:1 og man ved at fjerne 1mm ryger op på 9,5:1 så er alt fint.
Ender man derimod på den høje side af 10:1 er det en helt anden sag. Derfra bliver squish-designet afgørende, og kører man uden...? Ja, så æder motoren stempler og ringe, så man bliver 'træt af det gamle, ustabile skrammel!'

Derfor nævner jeg, at vi kan tage snakken senere. Det er nemlig ikke 'bare lige'... Én ændring ad gangen er rigeligt at holde styr på for de fleste, og karburatoren vil gøre den største forskel, uanset.


Vedr. sprogbruget vil jeg ikke gøre mig til dommer på nogen som helst led, og bødelfunktionen overlader jeg til andre. Der findes både mere præcise og kønnere måder at formulere sig på; Store bogstaver, ud over det første i en sætning, hører til i tegneserier og kraftudtrykkene i amerikanske film... Nåja, og hvis stemplet sætter sig, naturligvis! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: mere trækkraft/topfart

Indlæg af roemer »

jeg stiller bare et nyt spørgsmål herinde når jeg kommer så langt til at plane topstykket det nok bedst :(y) jeg havde en fz'er som jeg solgte for en måned siden der kørte den med tuncylinder og std topstykke som tidligere ejer havde planet rigtigt meget den gik også rigtigt godt men den satte sig alt for ofte (største grund til jeg har solgt den) :lol: :lol: så det er helt uvant for mig nu at jeg har en fin yamaha som aldrig sætter sig :lol: :lol: :lol:
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Besvar

Tilbage til "Tuning"