Hjælp til mere fart

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Hej alle :teeth2

Jeg kører en fs1 fra 78. Den kører ganske godt, men det ku' nu godt gå lidt stærkere ;)
Jeg har læst mig frem til at det at fjerne plomben i indsugningspladen ville gøre den hurtigere, men spørgsmålet er hvor meget ? :)

Jeg er ved godt hvor indsugningspladen sidder henne, men et andet spørgsmål er så bare hvordan man kommer ind til den :D
Jeg er lidt af en nybegynder til det med motorer så hvis der er nogen, som vil være søde at forklarer mig hvordan jeg når ind til den, godt beskrevet så der er intet at tage fejl af, ville det bare kanon ! :) :) :)

min mål er så vidt muligt at kunne ramme de 60+, men det må meget gerne være så simpelt som muligt, da min viden indenfor motorer som sagt ikke særlig stor, så derfor spørger jeg jer rare mennesker her i forum :)

MVH Yamsen :D
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Kim B S »

Yamsen skrev:Hej alle :teeth2

Jeg kører en fs1 fra 78. Den kører ganske godt, men det ku' nu godt gå lidt stærkere ;)
Jeg har læst mig frem til at det at fjerne plomben i indsugningspladen ville gøre den hurtigere, men spørgsmålet er hvor meget ? :)

Jeg er ved godt hvor indsugningspladen sidder henne, men et andet spørgsmål er så bare hvordan man kommer ind til den :D
Jeg er lidt af en nybegynder til det med motorer så hvis der er nogen, som vil være søde at forklarer mig hvordan jeg når ind til den, godt beskrevet så der er intet at tage fejl af, ville det bare kanon ! :) :) :)

min mål er så vidt muligt at kunne ramme de 60+, men det må meget gerne være så simpelt som muligt, da min viden indenfor motorer som sagt ikke særlig stor, så derfor spørger jeg jer rare mennesker her i forum :)

MVH Yamsen :D
Hej Yamsen.
At fjerne plumben giver ca. 5-6 km/t, omkring godt 40 km/t. og lidt mere optræk, den skal samtidig have et nummer større dyse i karburatoren. Den vil så kunne trække en større gearing, og det klare man med et større fortandhjul. Det vil gå fint med et 13 tans. som vil bringe farten videre op på ca. 50 km/t. næste skridt vil være et Tunudstødning, 5,3 eller lignende, som vil få den op på ca. 55 km/t. Næste skridt vil være 16 mm. karburator, som vil få knallerten op over de 60 km/t. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Hej Kim

Tak for svaret :D

Det næste spørgsmål er så hvordan jeg når ind til indsugningspladen :) Jeg ved godt hvor den er placeret i motoren, men har svært ved at finde ud af hvordan jeg skal afmontere karburatoren så jeg kan komme hen til den :)

Ville være fedt hvis du evt. kunne sende et uddybende billede, eller forklarer det for mig :)
- Som sagt er min viden indenfor motorer ikke så stor ;)

MVH. Yamsen :teeth2
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Okay :)
Tusind tak for tipsne Jesper :)
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af roberthandvask »

Yamsen skrev:Okay :)
Tusind tak for tipsne Jesper :)
det er for sjovt. Det ved du godt ikke? :thunge

prøv den her opsætning:

14-13/43 gearing. http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... s-337.html" onclick="window.open(this.href);return false;
16mm karburator køb ikke en kopi karburator! køb hellere end en brugt/ny mikuni karburator i 16 mm
16mm indsugning http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... m-928.html" onclick="window.open(this.href);return false;
5.3 udstødning http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... t-866.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hvis du synes det bliver for kedeligt på et tidspunkt (som jeg gjorde)
kan du den her cylinder http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... r-865.html" onclick="window.open(this.href);return false;
husk 43mm topstykke til den. Det kan du købe her http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... m-892.html" onclick="window.open(this.href);return false;

og lad nu være med at købe på protuna det er lort det hele!

husk hvis du køber den cylinder skal du køre den til, det vil sige en 300-500 km med max gas. Siger de kloge mennesker.
jeg gav den fuld gas efter ca 150km.

shoppen som jeg linker sælger rigtige gode dele, hvis du evt mangler andet til din yamaha køb det dog der! det kan kan kun anbefales!

det kim snakker om at dyse cylinder ind, betyder at du skal skifte den dyse som sidder i karburatoren og bestemmer hvor meget benzin der kommer ind i motoren. hvis den får for lidt.
kan du risikere at stemplet i cylinderen sætter sig. Det skal du for gud skyld undgå! dyser kan du købe her. http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... urator-31/" onclick="window.open(this.href);return false;

kan du se de har et nummer dyserne? det næste problem er at du skal finde den rigtige dyse. hvis du gør som jeg skriver og køre med de dele, uden 43mm cylinder vil du ligge omkring 140-160 dyse. det er forskelligt fra motor til motor. hvis du gerne vil køre med 43mm cylinder og det andet vil du lægge højere op i dysere. Igen man kan ikke sige den præcis dyse fordi det er forskelligt fra motor til motor.

Du prøver med en dyse, derefter køre du en lang tur, efter denne tur tager du tændrøret ud og kigger om farven på tændrøret er nødde brunt. Hvis farven er det. Har du fundet den rigtige dyse.

nu gider jeg ikke skrive mere, men du er velkommen med spørgsmål :(y)
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Tjo, syntes den lugtede lidt af spas ;)

Men mange tak Robert, for den uddybende besked :)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Kim B S »

Hej Yamsen.
Har lige taget et par billeder af nogen motordele til forklaring. :wink:

Først afmontere du karburatordækslet, der efter karburatoren, med en skruetrækker i gennem hullet forrest i motorblokken, (normalt lukket med en gummiprop som man fjerner først) som du kan se på første billede.

Der efter har du frit udsyn til indsugningspladen, som afmonteres ved at fjerne 4 skruer. Hvis du er forsigtig kan du undgå at ødelægge pakningen under indsugningspladen.

Der er sikkert andre som har flere gode råd til, hvordan du gør det på den bedste måde. :wink:

Hilsen Kim.
Vedhæftede filer
Billede 026.jpg
Billede 027.jpg
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Hej Kim

Tusind tak for din hjælp :)

En god uddybende forklaring ! :D
- Nu er det jo lige til at gå til ! :)

MVH. Yamsen
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Vil http://www.mopedspeed.dk være et fint sted at købe de ovenstående dele ? :)

Eller er der andre websites hvor i anbefaler man kan købe delene ? :)
- kender godt til http://www.yamahafs1.dk men det ser ikke umiddelbart ud til at de sælger nogen 16mm karburatorer

MVH. Yamsen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Kim B S »

Hej Yamsen.
Du kan da prøve at efterlyse en her på forumet. :wink: Det skulle undre mig, om ikke der skulle være en, som har en 16 mm. mikuni karburator i overskud. :D Jeg har selv haft succes med den metode et par gange. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

jesper j skrev:
jesper j skrev:hvis du pumper dine dæk op til 9 bar vil de opnå en større rulle diameter og din knallert vil kunne øge farten til mellen 160-170 km/i døgnet jeg har selv prøvet det et andet godt råd er at udskifte forlygte pære til en 2Wats så springer den hurtigere og moteren skal ikke bruge kræfter på at lave strøm det burde udløse 2km/t extra (man kan også bare slukke for lyset det har samme virkning) :!: :arrow: :arrow: :arrow: :mrgreen:
jeg må hellere undskylde men vi har jo kun det skæg vi selv laver :idea:
Det er selvfølgelig rigtig nok ;)
- Jeg lød også lidt skægt, anden gang man læste det :)
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Kim B S skrev:Hej Yamsen.
Du kan da prøve at efterlyse en her på forumet. :wink: Det skulle undre mig, om ikke der skulle være en, som har en 16 mm. mikuni karburator i overskud. :D Jeg har selv haft succes med den metode et par gange. :(y)
Hilsen Kim.
Jeg fandt faktisk en original 16mm Mikuni karburator i en rodekasse, som jeg fik af den tidligere ejer !!! :shock: :D :D
- Det skal siges den er godt beskidt og mangler en opfriskning :) men hellere forsøge at få liv i den, end af bruge en masse penge på en ny :)

Og så er der jo så mange gode guides til hvordan man opfrisker en gammel karburator, så den skal nok komme til at fungere :)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Kim B S »

Yamsen skrev:
Kim B S skrev:Hej Yamsen.
Du kan da prøve at efterlyse en her på forumet. :wink: Det skulle undre mig, om ikke der skulle være en, som har en 16 mm. mikuni karburator i overskud. :D Jeg har selv haft succes med den metode et par gange. :(y)
Hilsen Kim.
Jeg fandt faktisk en original 16mm Mikuni karburator i en rodekasse, som jeg fik af den tidligere ejer !!! :shock: :D :D
- Det skal siges den er godt beskidt og mangler en opfriskning :) men hellere forsøge at få liv i den, end af bruge en masse penge på en ny :)

Og så er der jo så mange gode guides til hvordan man opfrisker en gammel karburator, så den skal nok komme til at fungere :)
Hej Yamsen.
Det var da dejligt. Man kan nogen gange finde mange gode sager, i den slags rodekasser. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af trs »

Et godt råd ang. rode kasser.

Smid det aldrig ud. Lige meget hvor gammel og træls det ser ud.

Du vil en dag se der er lige den del du mangler.
Senest rettet af trs fre 13. apr 2012 20:08, rettet i alt 1 gang.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Er det muligt at genbruge 'låget' fra en standard 10mm mikuni-karburator, altså den øverste del delen hvor gaskablet hænger fast sammen med nålen, gasspjæld o.s.v. og sætte det over i en 16mm ? :whew

M.V.H. Yamsen :)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Nikolaj Y »

Yamsen skrev:Er det muligt at genbruge 'låget' fra en standard 10mm mikuni-karburator, altså den øverste del delen hvor gaskablet hænger fast sammen med nålen, gasspjæld o.s.v. og sætte det over i en 16mm ? :whew

M.V.H. Yamsen :)
Ja, det kan du sagtens, du skal dog huske at skifte spjældet og nålen :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

hvad skal jeg skifte dem ud med ? :)

og hvorhenne kan jeg købe dem? :)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Nikolaj Y »

Yamsen skrev:hvad skal jeg skifte dem ud med ? :)

og hvorhenne kan jeg købe dem? :)
Det skal være en anden model spjæld, som er kortere end det til 10mm (har et andet nummer i bunden).. nålen har også et andet nummer.. se evt. her: http://knallertforum.dk/download/yamaha ... urator.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Søg evt. bare her på forum om der ikke skulle være en, som ligger inde med tingene.. :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Yamsen
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: tirs 13. mar 2012 21:29
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af Yamsen »

Hvor hurtigt vil den kunne komme op på, med den her indstilling.?
Standard cylinder
5,3 udstødning
16mm indsugningsplade
14 tands fortandhjul
10mm karburator

og hvad med optrækket ? -vil den godt kunne trække den store fortandhjul ?


Med venlig hilsen Yamsen :teeth2
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Hjælp til mere fart

Indlæg af trs »

ca. 50-60

Kommer an på din størrelse

har ca. samme som dig dog 13T = 50 med 85 kg på
Senest rettet af trs man 16. apr 2012 22:06, rettet i alt 1 gang.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Tuning"