Skiver til drejeventil..

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Skiver til drejeventil..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, jeg ved der findes både ulovlige og lovlige skiver til at lægge i en drejeventilmotor. Spørgsmålet er så hvor meget forskel går det? og hvordan fungere det?..

Jeg har en tysk motor med drejeventil, som ikke er pillet ved (16mm indsugning og karburator), har den så en lovlig eller ulovlig skive i sig? :D

På forhånd tak. Nikolaj
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Skiver til drejeventil..

Indlæg af strynboen »

du kan jo søge på drejeventil...der kommer 46 sider frem
her er en af viewtopic.php?f=16&t=603&p=5199&hilit=d ... l#p5199dem....." onclick="window.open(this.href);return false;.

en tysk drejeventil er lovlig i tyskland...den er nok ikke til til 30 kmt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Skiver til drejeventil..

Indlæg af Dewil »

Her min dreng.. :D viewtopic.php?f=21&t=3777" onclick="window.open(this.href);return false;
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Skiver til drejeventil..

Indlæg af Nikolaj Y »

Perfekt.. jeg fik næsten svar på alt det jeg ville vide :(y) :D Utroligt alle de fakta der er her på forum efterhånden!

Det eneste jeg ikke kunne finde svar på var om min tyske motor/skive er lovlig... (jeg vil helst finde ud af det, uden jeg skal til at skille den ad :lol: )

Ups. kom i tanke om et ekstra spørgsmål.. Den "tun-skive" er den så ulovlig? Jeg forstod det nemlig, som om den er blevet gjord lovlig (det Dewil linkede) :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Skiver til drejeventil..

Indlæg af Dewil »

I grunden er det lidt misvisende at man i typetypegodkendelsen får det indtryk at man kan tune ved hjælp af ændringer på drejeskiven. Drejeskiven styrer jo åbne og lukketider præcis som membranerne gør. Det eneste man opnår ved at ændre sine åbne/lukketider er om motoren går optimalt. Som det fremgår af materialet skulle netop de allerførste maskiner der kom til landet netop have fået lov at forsætte med drejeventilen fra 16mm opsætningen, hvilket tilsyneladen må have givet en dårligere motorydelse end med den ændrede drejeskive der passer til vores 6mm indsugning og 10mm karburator.

Jeg mener ikke at der er noget ulovligt ved at køre med drejeventilen til 16mm, men nok bare dumt da motoren yder ringere. Præcis samme problematik med menbranerne, piller man... kommer det kun til at køre ringere.. :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Skiver til drejeventil..

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:I grunden er det lidt misvisende at man i typetypegodkendelsen får det indtryk at man kan tune ved hjælp af ændringer på drejeskiven. Drejeskiven styrer jo åbne og lukketider præcis som membranerne gør. Det eneste man opnår ved at ændre sine åbne/lukketider er om motoren går optimalt. Som det fremgår af materialet skulle netop de allerførste maskiner der kom til landet netop have fået lov at forsætte med drejeventilen fra 16mm opsætningen, hvilket tilsyneladen må have givet en dårligere motorydelse end med den ændrede drejeskive der passer til vores 6mm indsugning og 10mm karburator.

Jeg mener ikke at der er noget ulovligt ved at køre med drejeventilen til 16mm, men nok bare dumt da motoren yder ringere. Præcis samme problematik med menbranerne, piller man... kommer det kun til at køre ringere.. :?
Jeg ved ikke om det gjorde mig mindre eller mere forvirret :lol:

Jeg forstod det som om at det blev lovligt at køre med den "tun-skive", som får motoren til at gå bedre, også med den normale lovlige danske opsætning.
- Men så skriver du at, den vil køre dårligere hvis man sætter "tun-skiven" på, med den danske opsætning... Kan vi blive enige om at den 16mm karburator og indsugning, som jeg kører med, vil køre bedre med en "tun-skive" end den "lovlige skive"?

Og ved du om den tyske motor kører med ulovlig eller lovlig skive? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Skiver til drejeventil..

Indlæg af Dewil »

Til 16mm indsugning og karburator skal du naturligvis køre med den drejeskive der passer til, ellers vil den gå ringere. Det svarer lidt til at man sætter en skrap knastaksel i en bilmotor og så bare justerer ventilerne tilfældigt.... det vil heller ikke yde optimalt...... :?

Jeg ved ikke hvad der sidder på en tysker? Måske skiven til 16 da de jo er nærmere de 16 end vores 6/10???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Skiver til drejeventil..

Indlæg af Nikolaj Y »

Dewil skrev:Til 16mm indsugning og karburator skal du naturligvis køre med den drejeskive der passer til, ellers vil den gå ringere. Det svarer lidt til at man sætter en skrap knastaksel i en bilmotor og så bare justerer ventilerne tilfældigt.... det vil heller ikke yde optimalt...... :?

Jeg ved ikke hvad der sidder på en tysker? Måske skiven til 16 da de jo er nærmere de 16 end vores 6/10???
Okay, så er jeg med igen :(y)

Tak for svarene.. det ville være fint hvis der er nogen der kan bekræfte, at den tyske kører med tun-skiven :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Tuning"