Side 3 af 5

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: lør 18. feb 2012 19:48
af futte
Hej Kenneth


regner med at det er dette du mener
DSC03954 [800x600].JPG
DSC03954 [800x600].JPG (54.95 KiB) Vist 13562 gange

mvh Benny

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: søn 19. feb 2012 16:46
af Jensmc
Prøv lige at oplyse ALLE de stemplede numre og bogstaver ovenpå spændeflangen.
Det kunne være spændende, hvis man af den vej kan finde ud af noget.

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: søn 19. feb 2012 17:34
af Reedvalve
Jeg kan se, det egenligt bare er en alm. 16 mm, udfra de numre. Den kommer fra England. Har selv en magen til. Så det må være nogle som man "borede" op i gamle dage. Da de blev solgt i diverse tunings forhandlere.


Kenneth

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: søn 19. feb 2012 19:34
af Jensmc
Jeg er enig med Reed`en.
Det er en opboret.

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: søn 19. feb 2012 20:10
af FS1originalen
YAM FS1 skrev:Hej Der lå en butik over på den anden side af sundet her sverige helsingborg en lille butik der dog ikke eksister mere,men han havde bla forhandlet 16 og 17 org kabrator til yamaha fs1
Var det STC der lavede dem??? De havde jo en overgang butik i Sverige hvor man leverede tuningsdele fra???

Jeg har lige kigget Larsen Trims "sætlister" fra 1982 igennem, og der har karburator og indsugningsplade til "10hk sættet" godt nok et andet varenummer end til de mindre sæt - de skriver dog ikke noget om størrelse!
Det gør de til gengæld ved 12hk sættet - det leveres med 19mm Malossi karburator...

Erik

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: søn 19. feb 2012 20:22
af Jensmc
Larsen-trim har solgt dem, kan jeg huske.

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 19:17
af Nikolaj Y
Nå... nu er jeg simpelthen nået så langt at jeg selv har fået lavet en 17,5mm karburator... da jeg simpelthen VILLE prøve en! :teeth2

Jeg har her til aften monteret den sammen med en 18mm indsugningsplade... men den vil ikke gå helt godt..

Den vil kun gå i jævn tomgang når chokeren er trukket, men så med det samme chokeren tages af igen stiger den langsomt i omdrejninger (uden jeg rører ved håndtaget). Der er jo en smule luft på hver side af spjældet da spjældet kun er 16mm, men karburatoren er 17,5mm - kan det have nogen indvirkning?

Når man så giver den gas (med enten choker på eller ikke) så er den ikke helt kvik, som den plejer - men kan alligevel tage lidt omdrejninger..

Dysen den kører med er 210 (som før) og alt indmaden er gamle 16mm...

Sååå hvad foreslå i at jeg skal justere på/lave om? :D

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 19:22
af strynboen
hullet skulle være ovalt..alså fræst opad...så bunden ikke ændres..og siderne er tætte...honda køre med ovalt hul i kaburatorene..de har tynde spjæld..men tilgengæld er de lange... det er hemmeligheden ved at "tune" kaburatore...op i en fræse maskine..og køre et par milimeter op..så er det perfekt

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 19:57
af claus olieklud
hejsa der ... for det første er jeg helt enig i det stynboen skriver ( gammelt honda cd 50 trick )
jeg har faktisk en extra stor mokini 17,5 mm på min lilla racer , købt uoriginal i tyskland ca år 2000 - jeg har mange gange samtalet med frandsen om det, idet han hævde at man højst kan lave et rundt hul på 16.8 mm uden den trækker luft på siden !!! har aldrig målt efter, men tager den falsk luft på siden af spjældet, skal det selvfølgelig gå galt, idet tomgangssystemet & lavgassystemet vil blive påvirket af manglende flow der hvor behovet er ( manglende vacum ved lukket eller næsten lukket gasspjæld )
nu har jeg travlt - vi kan snakkes senere...
x-faktor
sidst fald jeg i søvn - øv bøv der
hilsen olieklud

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 20:29
af Nikolaj Y
strynboen skrev:hullet skulle være ovalt..alså fræst opad...så bunden ikke ændres..og siderne er tætte...honda køre med ovalt hul i kaburatorene..de har tynde spjæld..men tilgengæld er de lange... det er hemmeligheden ved at "tune" kaburatore...op i en fræse maskine..og køre et par milimeter op..så er det perfekt
Ja det er så ligesom lidt for sent nu :roll: Hullet er jo allerede 17,5mm...

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 20:32
af juhl-drengen
Kunne det ikke evt. ske at der er et andet mikuni spjæld der passer ? :) måske en fra en vm18

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 20:35
af Nikolaj Y
juhl-drengen skrev:Kunne det ikke evt. ske at der er et andet mikuni spjæld der passer ? :) måske en fra en vm18
Tjo... det er vel en mulighed?? :? Er der nogen som ligger ende med et spjæld til sådan en dævl? :D

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 20:40
af strynboen
vil du så bore spjæld boringen op til 18..det er rimelig svært...du skal fræse det ud med en 18 mm 2 skærs endefræser...den er flad i enden...modsat er et bor spidst..

og kort og stabil..så den ikke undviger ved udboringen..et bor vil rende rundt..og tage spån hvor det er lettest..dvs hullet bliver 3 kantet(af en eller anden mærkelig grund)..men sådan gør bor alså...

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 20:44
af Nikolaj Y
strynboen skrev:vil du så bore spjæld boringen op til 18..det er rimelig svært...du skal fræse det ud med en 18 mm 2 skærs endefræser...den er flad i enden...modsat er et bor spidst..

og kort og stabil..så den ikke undviger ved udboringen..et bor vil rende rundt..og tage spån hvor det er lettest..dvs hullet bliver 3 kantet(af en eller anden mærkelig grund)..men sådan gør bor alså...
Ham der borede karburatoren op har helt sikkert grejet til det andet også - hvis det altså ender med det... Så længde det altså kan lade sig gøre??

Men HVIS der nu kom et 18mm spjæld i... ville karburatoren så overhovedet komme til at virke? Eller vil det blot være spildt arbejde :|

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 20:52
af strynboen
tror godt det vil virke..hvis han har et rodehoved til fræseren..kan det udbores forsiktigt 1#100 del af gangen..og tilpasses et spjæld du har i forvejen..med endefræseren er det one shot...50#50 chance for perfekt pasning

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 20:54
af Nikolaj Y
strynboen skrev:tror godt det vil virke..hvis han har et rodehoved til fræseren..kan det udbores forsiktigt 1#100 del af gangen..og tilpasses et spjæld du har i forvejen..med endefræseren er det one shot...50#50 chance for perfekt pasning
ja se nu er det jo værd til overvejning :) ... jeg må til at lede efter sådan en spjæld så..

det er jo kedeligt når man er færdig... det er hvad jeg elsker ved de gamle knallerter - man bliver ALDRIG færdig :teeth2

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 21:01
af juhl-drengen
mener at suzuki rmx kører med en vm18ss karburator.. http://onlineparts.dk/oemfiche.aspx?mikrofishnr=1876" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 21:18
af claus olieklud
juhl-drengen skrev:mener at suzuki rmx kører med en vm18ss karburator.. http://onlineparts.dk/oemfiche.aspx?mikrofishnr=1876" onclick="window.open(this.href);return false;
hej igen... det tror jeg ikke - hvis du læser en højt 1 dag gammel tråd ser du en ny fs1 bruger der hævder at en RMX kører med 16 mm... jeg aner det dog ikke !
hilsen olieklud

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 21:23
af Nikolaj Y
Jeg ved ikke om det er den std til en suzuki rmx/smx, men her i tråden nævnes den som den "lovlige" http://www.scootergalleri.dk/forum/gene ... aal___smx_" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fra 16mm til 18mm?..

: fre 1. feb 2013 21:27
af juhl-drengen
jeg er ret sikker på jeg har læst en typegodkendelse til rmx/smx hvor det beskrives som en vm18ss
men kunne måske ske der var en dellorto 19mm der kunne bruges :what2