Fra 16mm til 18mm?..

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
YAM FS1

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf YAM FS1 » ons 15. feb 2012 18:11

Hej Der lå en butik over på den anden side af sundet her sverige helsingborg en lille butik der dog ikke eksister mere,men han havde bla forhandlet 16 og 17 org kabrator til yamaha fs1

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2102
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf claus olieklud » tors 16. feb 2012 07:37

hej igen... jeg er helt enig i areal regnestykket, men siger bare at i praksis vil kun meget få kunne mærke forskel... men bevares, ved 12000 omdrejninger bruger motoren jo mere luft end ved 7000 omdrejninger, så kun de få vil vinde noget ved en extra stor kaburator... hvis kaburatoren er væsenligt større end motoren kan suge, bliver lufthastigheden igennem kaburatoren lav, med dårlig forstøvning og elendig gasrespons til følge...

der er sikkert nogen der vil vinde effekt med en 20 mm kaburator, men så har man da også pillet ved membranen og cylinderen er ihvertfald ikke standart - udstødningen er en historie for sig selv...

prøv jer frem drenge, men vær glad for jeres 16mm hvilket er en god mellemtings størrelse til en knallert

hilsen olieklud

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf strynboen » tors 16. feb 2012 09:44

honda cd 50 kaburatore før 75.. har ovalt hul..de har så begrænsning ved at gas spjældet er så langt at det støder mod top dækslet...man saver så 5 mm af spjældet,,så kunne de lukke helt op...ved ikke om der bliver problemer med at spjældet ikke kan gå højt nok op..på fs1
hvis man skal top tune en yamaha kab..skal det en endefræser til..16,5 mm..og så fræse den op ad..så bunden og div hul dyser og boringer bevares intakte..hvis man bare bore..tager den bunden ud ,,så spjældet ikke slutter tæt i bunden...og det river en masse matriale rundt og ødelægger overfladen..og måske dine små fingre
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Frandsen » tors 16. feb 2012 09:46

Jeg kan kun tilslutte mig det claus skriver.jeg har selv ekspermiteret med en 21 mm... og det virker såmen også ganske godt
giver rigtig god gasresponds og træk kraft...den falder knap så meget i fart op ad bakkerne....
jeg vil mene at når man er oppe på 45-46 mm i boring vil det også gavne med større karburator, men husk at det hele skal følge med
indsugning,membran, skyllekanaler osv..............
Når jeg ser tilbage på hvor meget tid jeg har er brugt på det i forholdet til hvad der er kommet ud af det, er det jo slet det værd....
men det har da været sjovt
Mvh
Frandsen

mads1987
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf mads1987 » fre 17. feb 2012 08:34

jeg har også sådan en 17,5 til at ligge, men jeg synes ikke at den var lige så god som en 16.mm. men du må slev gøre dine erfaringer
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... p?ID=18690

Yamaha Passola

Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 416
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Reedvalve » fre 17. feb 2012 08:38

mads1987 skrev:jeg har også sådan en 17,5 til at ligge, men jeg synes ikke at den var lige så god som en 16.mm. men du må slev gøre dine erfaringer


Hej Mads

Kan du ikke tage nogle billeder af den? Kunne godt tænke mig at se sådan en :(y)

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)

mads1987
Stor knallert
Indlæg: 138
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf mads1987 » fre 17. feb 2012 08:39

jo jeg skal prøve at finde den
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v ... p?ID=18690

Yamaha Passola

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2163
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Nikolaj Y » fre 17. feb 2012 09:58

Ja, jeg vil også rigtig gerne se den :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf T.B. » fre 17. feb 2012 23:15

Jensmc skrev:Så må du lige måle igen. Det er altså 17mm på en 16mm.

Må give Jens ret "igen" :dust et 1,5 spjæld er 17mm. De par ca.17.5er jeg har er fusket og der er luft mellem spjæld og væg :(n) :D

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2163
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Nikolaj Y » lør 18. feb 2012 10:35

T.B. skrev:
Jensmc skrev:Så må du lige måle igen. Det er altså 17mm på en 16mm.

Må give Jens ret "igen" :dust et 1,5 spjæld er 17mm. De par ca.17.5er jeg har er fusket og der er luft mellem spjæld og væg :(n) :D


Jeg har målt efter igen.. den er 17mm :oops:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Jensmc » lør 18. feb 2012 10:49

For mange år siden overvejede jeg at bore spjældboringen op til 18mm. Det er muligt på en kabel-choker karb. Det blev dog ikke til mere, da "original-nørderi-sygdommen" ramte mig.
Tror det er kronisk.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 416
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Reedvalve » lør 18. feb 2012 12:11

Jeg tror simpelthen ikke den findes :? Jeg vil se billeder af en, før jeg tror på det.

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Sv: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf 12V » lør 18. feb 2012 13:21

Moto-Leoni havde den i kataloget i de gamle dage, har dog aldrig haft den mellem fingrene.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
futte
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 30. nov 2008 12:57

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf futte » lør 18. feb 2012 13:45

Hej


Har en liggende ...så lige et par billeder af den sammen med en 16 mm

DSC03947 [800x600].JPG
DSC03947 [800x600].JPG (99.67 KiB) Vist 4344 gange


en 17,5 mm
DSC03949 [800x600].JPG
DSC03949 [800x600].JPG (63.75 KiB) Vist 4344 gange


og en 16mm

DSC03950 [800x600].JPG
DSC03950 [800x600].JPG (77.82 KiB) Vist 4344 gange



kan dog ikke huske hvor vi fik dem fra ...men mener den er hentet i tyskland

mvh Benny
1979 yamaha k1

1986 hollandsk yamaha 2ru


1978 yamaha DX pt total adskilt

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2163
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Nikolaj Y » lør 18. feb 2012 13:52

Fedt med nogle billeder :(y) :tuba ..

Er den så 17,5mm eller 17mm :?: og er den oval eller bare helt rund :?:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
futte
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 30. nov 2008 12:57

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf futte » lør 18. feb 2012 14:13

Hej


med det måleudstyr(skydelærer) jeg har ved hånden......er den målt til 17.35 til 17.4 mm og om hullet er ovalt eller rundt...syntes jeg det virker til at være rundt..


håber at det svar nok :roll:


Benny
1979 yamaha k1

1986 hollandsk yamaha 2ru


1978 yamaha DX pt total adskilt

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2163
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Nikolaj Y » lør 18. feb 2012 14:21

futte skrev:Hej


med det måleudstyr(skydelærer) jeg har ved hånden......er den målt til 17.35 til 17.4 mm og om hullet er ovalt eller rundt...syntes jeg det virker til at være rundt..


håber at det svar nok :roll:


Benny


Det er rigtig fint :(y) den ser ud til at hullet kun er højere opad og til siderne, så "bunden" af indsugninghullet er intakt. Kan spjældet så løftes helt, så der er fri gennemgang, eller hvordan er det?..

Og er der huller i siderne? syntes (kan regne ud) at det kan anes på billederne :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
futte
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 30. nov 2008 12:57

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf futte » lør 18. feb 2012 14:35

Holder man kaburaturen op mod lyset kan man se at der er huller på begge sider af spjældet...ikke meget men nok til at det kan anes :roll:

Spjældet kan løftes ..så der er fri gennemgang :(y)



Syntes at kunne huske at der ikke var den store forskel, omendt der var nogen, på denne kaburator og en 16 mm... så sidst nævnte blev hurtig sat på igen.. :?


Benny
1979 yamaha k1

1986 hollandsk yamaha 2ru


1978 yamaha DX pt total adskilt

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2163
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Nikolaj Y » lør 18. feb 2012 14:51

futte skrev:Holder man kaburaturen op mod lyset kan man se at der er huller på begge sider af spjældet...ikke meget men nok til at det kan anes :roll:

Spjældet kan løftes ..så der er fri gennemgang :(y)



Syntes at kunne huske at der ikke var den store forskel, omendt der var nogen, på denne kaburator og en 16 mm... så sidst nævnte blev hurtig sat på igen.. :?


Benny


Okay tak for svarene :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 416
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlægaf Reedvalve » lør 18. feb 2012 15:18

futte skrev:Hej


Har en liggende ...så lige et par billeder af den sammen med en 16 mm

DSC03947 [800x600].JPG


en 17,5 mm
DSC03949 [800x600].JPG


og en 16mm

DSC03950 [800x600].JPG



kan dog ikke huske hvor vi fik dem fra ...men mener den er hentet i tyskland

mvh Benny


Hej Benny

Det var i lige godt syv sa.... . Jeg troede virkelig ikke den fandtes. Nu da du aligevel har gang i kameraet. Kunne du så ikke tage nogle billeder af numrene som står oven over bespændningen (på en 16 mm står der feks. 9088 16)?

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster