Fra 16mm til 18mm?..

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

ellers er der sådan en her: http://www.speedline.dk/da/scooter/gass ... cm141-710/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af juhl-drengen »

prøv at sammenligne den med mikunien måske kan den bruges hvis de er tilstrækkelig ens :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

juhl-drengen skrev:prøv at sammenligne den med mikunien måske kan den bruges hvis de er tilstrækkelig ens :)
Ja - jeg har tænkt det samme... men ville det smarteste ikke være at kontakte evt. speedline, og spørge om mål på et spjæld :D og så derefter sammenligne..
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

claus olieklud skrev:
juhl-drengen skrev:mener at suzuki rmx kører med en vm18ss karburator.. http://onlineparts.dk/oemfiche.aspx?mikrofishnr=1876" onclick="window.open(this.href);return false;
hej igen... det tror jeg ikke - hvis du læser en højt 1 dag gammel tråd ser du en ny fs1 bruger der hævder at en RMX kører med 16 mm... jeg aner det dog ikke !
hilsen olieklud
Jeg fandt forresten ud af at en suzuki rmx/smx kører med en mikuni vm18ss karburator... men den er altså KUN 16 mm.. sjovt de så kalder den 18 :hihi ?
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af juhl-drengen »

sjovt alle andre mikunier passer ellers med deres tal :O dm og rmx's karburator er 100% ens desigmæssigt undtagen størrelsen så synes da det er underligt da dm og fz's passer med tal og størrelse :O
men mener også der findes mikuni 17,5 til scootere der var måske lidt større chance end med dell'o'rto :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af strynboen »

hvis i fræser ud til størrespjæld..så tjek lige styrestiften..om den kan presses ud..eller er støbt..der kan evt bores en ny ind..hvis der er gods tykkelse nok..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af kreidlerhansen »

FS1-karburatoren er ikke bare lige at bytte ud. Den er temmeligt kort for at have plads nok bag dækslet!

Alternativt kan man droppe dækslet/svejse en filterstuds på og space dækslet for at gøre plads og sikre lufttilførsel.
Næste prop i systemet bliver så membranen, som Claus Olieklud nævner. Man kan sikkert vinde en sjat ved at file broen i midten væk og montere carbonblade efter Boyesen-princippet (google: Boyesen reeds), hvilket giver en stivere 'blad-konstruktion' så den manglende bro bliver et mindre problem... hvor længe, ved jeg ikke. Det er blot en tese!
Hullet bliver ikke vanvittigt meget større, men flowet vil alt andet lige blive bedre.

Fordelen ved Boyesen-princippet er, at membranbladene bliver duelige ved både høje og lave omdrejninger. Om der er nogle negative konsekvenser, ved jeg ikke - jeg har aldrig haft lejlighed til at bikse med konceptet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

Lars: Ja, så vidt jeg kan se på karburatoren kan den lille stift presses ud...

Jesper: Ja der er ikke meget plads til en anden karburator - men der er også en udfordring i at få den originale til at virke bedst muligt...

Spørgsmålet er så bare... Hvilken størrelse spjæld skal jeg vælge? 17,5mm eller 18mm... :? Jeg hælder selv mest til den 17,5mm da jeg ved mikuni laver disse til andre karburatorer, men problemet kan jo så være at de to huller ikke er 100% centreret og derfor vil der (måske) komme en smule luft forbi i siderne.. bevares kun mikroskopisk lidt - men er det nok til at den ikke vil gå godt?

Normalt er karburatoren 16mm og med 17mm spjæld, men nu er karburatoren 17,5mm og spjældet stadig 17mm = 0,25mm luft i begge sider...

Hvad vil I kloge hoveder sige? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af kreidlerhansen »

Nikolaj >> Juhl begyndte at nævne andre karburatorer, så jeg valgte at påpege nogle af udfordringerne ved 'bare at skifte til en anden'.

0,25mm til hver side lyder for mig som tomgangsbesvær og upræcis kontrol ved delgas = lugter langt væk af en on/off-karburator. Om muligt bør der gøres plads til et 18mm spjæld, hvis den skal fungere som en standard 16mm.

Personligt havde jeg kastet mig ud i at modificere dækslet og gøre plads til en 19-21mm karburator, modificeret en uoriginal membran og selvfølgelig fået tilpasset en indsugningsplade.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Nikolaj >> Juhl begyndte at nævne andre karburatorer, så jeg valgte at påpege nogle af udfordringerne ved 'bare at skifte til en anden'.

0,25mm til hver side lyder for mig som tomgangsbesvær og upræcis kontrol ved delgas = lugter langt væk af en on/off-karburator. Om muligt bør der gøres plads til et 18mm spjæld, hvis den skal fungere som en standard 16mm.

Personligt havde jeg kastet mig ud i at modificere dækslet og gøre plads til en 19-21mm karburator, modificeret en uoriginal membran og selvfølgelig fået tilpasset en indsugningsplade.
Ja... men i første omgang synes jeg det er liiige besværligt nok at skifte til en helt anden karburator :shutup det er selvfølgelig en mulighed hvis det overhovedet ikke kommer til at virke med den 17,5mm.. men jeg vil først se om det er muligt - og ellers skrotte projektet :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af kreidlerhansen »

Jamen, er det overhovedet muligt at få plads til et 18mm bredt spjæld i karburatorhuset?

Ellers er jeg bange for, det er lidt af en dødsejler. Måske hvis man i stedet borede den til 16,5mm og gjorde den oval op til 17-18-19mm eller hvad der nu er ABSOLUT max.

16,5x18mm giver 233,7cm^2 = 16-17% større areal... det er da også en sjat!

20mm holder jeg stædigt på er den perfekte størrelse til 50cc og 8-10.000rpm på toppen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Jamen, er det overhovedet muligt at få plads til et 18mm bredt spjæld i karburatorhuset?

Ellers er jeg bange for, det er lidt af en dødsejler. Måske hvis man i stedet borede den til 16,5mm og gjorde den oval op til 17-18-19mm eller hvad der nu er ABSOLUT max.

16,5x18mm giver 233,7cm^2 = 16-17% større areal... det er da også en sjat!

20mm holder jeg stædigt på er den perfekte størrelse til 50cc og 8-10.000rpm på toppen.
Ja der er plads nok til et 18mm spjæld.. (jeg har målt efter), men der vil selvfølgelig ikke være så meget materiale tilbage - men det kan godt lade sig gøre :)

Ja det andet er selvfølgelig også en mulighed :?

Og nu når karburatoren bliver større... hvilket dysesæt vil så passe i en mikuni karburator.. da den største dyse jeg kan se hos benny er 220 og jeg kører i forvejen med 210 :shutup
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af kreidlerhansen »

Der er måske plads til at gøre den let oval + et 18mm spjæld = 17,5x18mm = 23% over 16mm...

Dyserivaler og dysemål er din ven... er du allerede oppe på dyse 200-220, da? Det er ikke stensikkert, den skal dyses højere end ellers.

Jeg kørte dyse 78 i både min 18mm og 23mm Bing på Kreidleren. Med stempelstyret indsugning er en totakter dog lidt mindre hysterisk med dysevalget end membranstyret, så vidt jeg har oplevet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af juhl-drengen »

Nikolaj >> Juhl begyndte at nævne andre karburatorer, så jeg valgte at påpege nogle af udfordringerne ved 'bare at skifte til en anden'
Jeg begyndte at nævne spjæld fra andre karburatorer man kan ikke "bare" skifte karburatoren på en fs1 ud ;)
tilgengæld var min tanke at det måske var muligt at finde et gasspjæld fra en anden mikuni model der var brugbar :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er selvfølgelig muligt med et spjæld fra en helt tredje model. Det fik jeg ikke lige fat i.

Desværre er et spjæld ikke bare et spjæld... der er alligevel noget design at tage hensyn til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:Der er måske plads til at gøre den let oval + et 18mm spjæld = 17,5x18mm = 23% over 16mm...

Dyserivaler og dysemål er din ven... er du allerede oppe på dyse 200-220, da? Det er ikke stensikkert, den skal dyses højere end ellers.

Jeg kørte dyse 78 i både min 18mm og 23mm Bing på Kreidleren. Med stempelstyret indsugning er en totakter dog lidt mindre hysterisk med dysevalget end membranstyret, så vidt jeg har oplevet.
Okay... ja dysen jeg kører med er 210.. og den køre sk*** godt med den... 4% olieblanding og intet sort tændrør - men pænt brunt :D
kreidlerhansen skrev:Det er selvfølgelig muligt med et spjæld fra en helt tredje model. Det fik jeg ikke lige fat i.

Desværre er et spjæld ikke bare et spjæld... der er alligevel noget design at tage hensyn til.
Jeg har skrevet til speedline - så nu må vi se hvad det ender med :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg ved selvfølgelig at der er noget forskel på spjæld, det var grunden til jeg foreslog han burde sammenligne og lige netop mikuni 17,5 og kopier af denne flyder det med så chancen for han havde en kammerat med en scooter med den samme karb. Var stor.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af kreidlerhansen »

En Mikuni er heller ikke bare en Mikuni :P Men idéen fejler skam intet, så ingen grund til at forsvare noget som helst. :)

Nikolaj skal have fat i en flok dyserivaler og dysemål, ser det ud til.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

kreidlerhansen skrev:En Mikuni er heller ikke bare en Mikuni :P Men idéen fejler skam intet, så ingen grund til at forsvare noget som helst. :)

Nikolaj skal have fat i en flok dyserivaler og dysemål, ser det ud til.
Ja - der er ikke andet for :lol:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg ved godt en mikuni heller ikke bare er en mikuni tænkte at der måske var en smule større chance ved en karburator af samme mærke det var derfor jeg skriver sammenligne :hihi

Det jo lissom at sammen ligne f.eks min tm24 og fs1 mikunien samme mærke men HELT anderledes spjæld :hihi

Ja det kunne det godt se ud til :) ved ikke hvordan fs1 dyserne ser ud men min fladspjælds mikuni kører med dyser af samme design som keihin dyser og af standard kommer den med 210 (svarende til 120 i keihin) og keihin dyserne findes op i 205 så det var måsker en mulighed men er sgu ikke sikker :)

Men find en kammerat der kører f.eks cpi, keeway og andre euro 2 maskiner de kører alle sammen med 17,5 mikuni replica :roll:
eller hvis du sïger hvilke mål du skal bruge kan jeg sikkert godt måle fra min scooter
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Tuning"