Fra 16mm til 18mm?..

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige :? ?

Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre :D :?:

Mvh. Nikolaj
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
torbenhartvig
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 21:55
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af torbenhartvig »

Nikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige :? ?

Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre :D :?:

Mvh. Nikolaj
I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsæt
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

torbenhartvig skrev:
Nikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige :? ?

Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre :D :?:

Mvh. Nikolaj
I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsæt
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
Okay, er de magen til den 16mm udover størrelsen på hullet? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
torbenhartvig
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 21:55
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af torbenhartvig »

Nikolaj Y skrev:
torbenhartvig skrev:
Nikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige :? ?

Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre :D :?:

Mvh. Nikolaj
I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsæt
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
Okay, er de magen til den 16mm udover størrelsen på hullet? :D
Det mener jeg de er :whew
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Henrik N »

jeg tror nu ikke man umildbart at du kan bore en 16mm op til 18mm, spjældet er heller ikke så stor, og så vil du få luft rundt om spjældet.
jeg tror 17.5mm er max
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

torbenhartvig skrev:
Nikolaj Y skrev:
torbenhartvig skrev:
Nikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige :? ?

Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre :D :?:

Mvh. Nikolaj
I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsæt
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
Okay, er de magen til den 16mm udover størrelsen på hullet? :D
Det mener jeg de er :whew
Okay, tak for svarene :D ..

Nogen som har denne omtalte 17,5mm eller 18mm :?: :whew
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

Henrik N skrev:jeg tror nu ikke man umildbart at du kan bore en 16mm op til 18mm, spjældet er heller ikke så stor, og så vil du få luft rundt om spjældet.
jeg tror 17.5mm er max
Ja, du siger noget.. har jeg hørt fra en af mine venner, at hans far tilbage i 78' bare tog en 22mm bor og kørte lige igennem :shock: der var noget/en del luft i siderne, men den kørte godt (dog ikke lige noget jeg har tænkt mig at afprøve :wink: )..
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af FS1originalen »

Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!

Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

FS1originalen skrev:Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!

Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...

Erik
Nej, jeg vil ikke begynde på noget før jeg er sikker på hvad jeg gør :wink:

Okay, ja det kunne jo også være en ide.. :?

Det ville være noget nemmere hvis der var en, som tilfældigvis havde sådan en karburator.. der må da være en på forum, som har sådan en ikke? :lol: :o
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg har lige kigget lidt rundt og har fundet denne tråd: viewtopic.php?f=34&t=1432&p=14050&hilit=18mm#p14050" onclick="window.open(this.href);return false;

Men... jeg kan ikke se om der er nogen der har prøvet med at bore en op, eller i det hele taget et billede af den karburator :arrow: :mrgreen:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af T.B. »

Nikolaj Y skrev:
FS1originalen skrev:Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!

Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...

Erik
Nej, jeg vil ikke begynde på noget før jeg er sikker på hvad jeg gør :wink:

Okay, ja det kunne jo også være en ide.. :?

Det ville være noget nemmere hvis der var en, som tilfældigvis havde sådan en karburator.. der må da være en på forum, som har sådan en ikke? :lol: :o
Jow men det er ikke sikkert at de er tilsalg :hihi Troede faktiskt at det var noget juks der var blevet lavet med de 17.5mm. Det skal jeg lige have kigget på i morgen :D
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg har sådan en 17,5mm på min `78 - den købte jeg fra ny i det forrige årtusinde...
jeg har flere gange snakket med frandsen om det, idet han påtaler at det faktisk ikke kan lade sig gøre pga gasspjællets størrelse... nu er det mange år siden jeg sidst har haft aha dækslet af den, men når jeg næste gang kommer der ind vil jeg måle hullets størrelse... jeg tror ikke rigtigt at der er den store forskel om kaburatoren er 15, 16 eller 17mm...
hilsen olieklud
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

T.B. skrev:
Nikolaj Y skrev:
FS1originalen skrev:Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!

Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...

Erik
Nej, jeg vil ikke begynde på noget før jeg er sikker på hvad jeg gør :wink:

Okay, ja det kunne jo også være en ide.. :?

Det ville være noget nemmere hvis der var en, som tilfældigvis havde sådan en karburator.. der må da være en på forum, som har sådan en ikke? :lol: :o
Jow men det er ikke sikkert at de er tilsalg :hihi Troede faktiskt at det var noget juks der var blevet lavet med de 17.5mm. Det skal jeg lige have kigget på i morgen :D
Hehe, nej... det kan man godt tænke sig til, at det vil blive svært af få lokket det fra nogen :hihi

Det ville være dejligt hvis du gad at kigge, evt. billede :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

claus olieklud skrev:hej... jeg har sådan en 17,5mm på min `78 - den købte jeg fra ny i det forrige årtusinde...
jeg har flere gange snakket med frandsen om det, idet han påtaler at det faktisk ikke kan lade sig gøre pga gasspjællets størrelse... nu er det mange år siden jeg sidst har haft aha dækslet af den, men når jeg næste gang kommer der ind vil jeg måle hullets størrelse... jeg tror ikke rigtigt at der er den store forskel om kaburatoren er 15, 16 eller 17mm...
hilsen olieklud
Ja, det ville være godt med nogle mål.. Jeg vil nu sige at det må gøre en lille forskel, og den er 15, 16 eller 17mm :whew men det kan også være at jeg bare tager fejl :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Arealet bliver jo en del større når man øger 1-1½ mm. Jo større diameter man når jo hurtigere udvider man arealet forholdsmæssigt, så noget må det unægteligt give :wink:

Nu er jeg ikke et matematisk / fysisk geni, men holder denne udregning ikke vand ?

Tænk over arealets procentvise forøgelse så er det faktisk en del, næsten 20%

16 mm: PI x Radius i anden = 201,06

17,5 mm: PI x Radius i anden = 240,52
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af 12V »

Morten - Webmaster skrev:Nu er jeg ikke et matematisk / fysisk geni, men holder denne udregning ikke vand ?
Jo det er 100% rigtig :)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

Morten - Webmaster skrev:Arealet bliver jo en del større når man øger 1-1½ mm. Jo større diameter man når jo hurtigere udvider man arealet forholdsmæssigt, så noget må det unægteligt give :wink:

Nu er jeg ikke et matematisk / fysisk geni, men holder denne udregning ikke vand ?

Tænk over arealets procentvise forøgelse så er det faktisk en del, næsten 20%

16 mm: PI x Radius i anden = 201,06

17,5 mm: PI x Radius i anden = 240,52
Tænkte netop det samme :tuba :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Frandsen »

Jeg kørte som knægt med 17,5.... tror jeg nok........
fordi jeg har aldrig målt én.... og hvis den var boret op til præcis 17,5 vil der være luft i siderne af spjældet og det kan jeg ikke
forestille mig vil fungere særligt godt..... jeg har heller ikke efterfølgende, selv om jeg har søgt med lys og lygte, fundet en 17,5
Så spørgsmålet er om den nogensinde har eksisteret ..........
protuna og andre har længe solgt en 17,5 men den har aldrig været mere end 15,8 iøvrigt nøjagtigt den samme karburator som den de kalder 16
jeg nægter at tro den findes indtil der kommer fysisk bevis på boret
Der går mange historier om at Larsen Trim i sin tid selv borede 16 mm karburatore op.... det passer måske også nok... men ikke til 17,5 måske 17 eller ??????
Mvh
Frandsen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Nikolaj Y »

Frandsen skrev:Jeg kørte som knægt med 17,5.... tror jeg nok........
fordi jeg har aldrig målt én.... og hvis den var boret op til præcis 17,5 vil der være luft i siderne af spjældet og det kan jeg ikke
forestille mig vil fungere særligt godt..... jeg har heller ikke efterfølgende, selv om jeg har søgt med lys og lygte, fundet en 17,5
Så spørgsmålet er om den nogensinde har eksisteret ..........
protuna og andre har længe solgt en 17,5 men den har aldrig været mere end 15,8 iøvrigt nøjagtigt den samme karburator som den de kalder 16
jeg nægter at tro den findes indtil der kommer fysisk bevis på boret
Der går mange historier om at Larsen Trim i sin tid selv borede 16 mm karburatore op.... det passer måske også nok... men ikke til 17,5 måske 17 eller ??????
Jeg målte et originalt spjæld til en 16mm i dag, og den sagde 18mm (17,91) :whew

Men jeg vil nu også gerne så nogle billeder af en :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fra 16mm til 18mm?..

Indlæg af Jensmc »

Så må du lige måle igen. Det er altså 17mm på en 16mm.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Tuning"