Fra 16mm til 18mm?..
Fra 16mm til 18mm?..
Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige ?
Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre
Mvh. Nikolaj
Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre
Mvh. Nikolaj
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Junior knallert
- Indlæg: 92
- Tilmeldt: tors 12. nov 2009 21:55
- Kontakt:
Re: Fra 16mm til 18mm?..
I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsætNikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige ?
Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre
Mvh. Nikolaj
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Okay, er de magen til den 16mm udover størrelsen på hullet?torbenhartvig skrev:I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsætNikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige ?
Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre
Mvh. Nikolaj
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Junior knallert
- Indlæg: 92
- Tilmeldt: tors 12. nov 2009 21:55
- Kontakt:
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Det mener jeg de erNikolaj Y skrev:Okay, er de magen til den 16mm udover størrelsen på hullet?torbenhartvig skrev:I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsætNikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige ?
Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre
Mvh. Nikolaj
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
Re: Fra 16mm til 18mm?..
jeg tror nu ikke man umildbart at du kan bore en 16mm op til 18mm, spjældet er heller ikke så stor, og så vil du få luft rundt om spjældet.
jeg tror 17.5mm er max
jeg tror 17.5mm er max
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Okay, tak for svarene ..torbenhartvig skrev:Det mener jeg de erNikolaj Y skrev:Okay, er de magen til den 16mm udover størrelsen på hullet?torbenhartvig skrev:I gamle dage da man kunne købe kvalitets tunsætNikolaj Y skrev:Hej, jeg har læst en del om at man kan få en 18mm karburator (mikuni) til fs1. Nogen skriver at den originale 16mm bare er boret op, mens andre mener de kunne købes sådan. Hvad er så det rigtige ?
Hvis det så bare er den originale 16mm, som er boret op, kan man så selv gøre det? og skal der andre ændringer, for at få det til at køre
Mvh. Nikolaj
kunne man få en 17,5 mm men 18 har jeg aldrig hørt om.
Nogen som har denne omtalte 17,5mm eller 18mm
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Ja, du siger noget.. har jeg hørt fra en af mine venner, at hans far tilbage i 78' bare tog en 22mm bor og kørte lige igennem der var noget/en del luft i siderne, men den kørte godt (dog ikke lige noget jeg har tænkt mig at afprøve )..Henrik N skrev:jeg tror nu ikke man umildbart at du kan bore en 16mm op til 18mm, spjældet er heller ikke så stor, og så vil du få luft rundt om spjældet.
jeg tror 17.5mm er max
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!
Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...
Erik
Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Nej, jeg vil ikke begynde på noget før jeg er sikker på hvad jeg gørFS1originalen skrev:Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!
Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...
Erik
Okay, ja det kunne jo også være en ide..
Det ville være noget nemmere hvis der var en, som tilfældigvis havde sådan en karburator.. der må da være en på forum, som har sådan en ikke?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Jeg har lige kigget lidt rundt og har fundet denne tråd: viewtopic.php?f=34&t=1432&p=14050&hilit=18mm#p14050" onclick="window.open(this.href);return false;
Men... jeg kan ikke se om der er nogen der har prøvet med at bore en op, eller i det hele taget et billede af den karburator
Men... jeg kan ikke se om der er nogen der har prøvet med at bore en op, eller i det hele taget et billede af den karburator
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Jow men det er ikke sikkert at de er tilsalg Troede faktiskt at det var noget juks der var blevet lavet med de 17.5mm. Det skal jeg lige have kigget på i morgenNikolaj Y skrev:Nej, jeg vil ikke begynde på noget før jeg er sikker på hvad jeg gørFS1originalen skrev:Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!
Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...
Erik
Okay, ja det kunne jo også være en ide..
Det ville være noget nemmere hvis der var en, som tilfældigvis havde sådan en karburator.. der må da være en på forum, som har sådan en ikke?
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Fra 16mm til 18mm?..
hej... jeg har sådan en 17,5mm på min `78 - den købte jeg fra ny i det forrige årtusinde...
jeg har flere gange snakket med frandsen om det, idet han påtaler at det faktisk ikke kan lade sig gøre pga gasspjællets størrelse... nu er det mange år siden jeg sidst har haft aha dækslet af den, men når jeg næste gang kommer der ind vil jeg måle hullets størrelse... jeg tror ikke rigtigt at der er den store forskel om kaburatoren er 15, 16 eller 17mm...
hilsen olieklud
jeg har flere gange snakket med frandsen om det, idet han påtaler at det faktisk ikke kan lade sig gøre pga gasspjællets størrelse... nu er det mange år siden jeg sidst har haft aha dækslet af den, men når jeg næste gang kommer der ind vil jeg måle hullets størrelse... jeg tror ikke rigtigt at der er den store forskel om kaburatoren er 15, 16 eller 17mm...
hilsen olieklud
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Hehe, nej... det kan man godt tænke sig til, at det vil blive svært af få lokket det fra nogenT.B. skrev:Jow men det er ikke sikkert at de er tilsalg Troede faktiskt at det var noget juks der var blevet lavet med de 17.5mm. Det skal jeg lige have kigget på i morgenNikolaj Y skrev:Nej, jeg vil ikke begynde på noget før jeg er sikker på hvad jeg gørFS1originalen skrev:Bor nu endelig ikke en god 16mm karburator større end spjældet!!!!
Kan ikke huske hvor jeg har det fra, men mener der "i gamle dage" var et firma der modificerede og solgte karburatorerne med større boring end 16mm. Dette klarede man ved at "holde fast" ved de 16mm i bredden, og så lave hullet ovalt opad...
Erik
Okay, ja det kunne jo også være en ide..
Det ville være noget nemmere hvis der var en, som tilfældigvis havde sådan en karburator.. der må da være en på forum, som har sådan en ikke?
Det ville være dejligt hvis du gad at kigge, evt. billede
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Ja, det ville være godt med nogle mål.. Jeg vil nu sige at det må gøre en lille forskel, og den er 15, 16 eller 17mm men det kan også være at jeg bare tager fejlclaus olieklud skrev:hej... jeg har sådan en 17,5mm på min `78 - den købte jeg fra ny i det forrige årtusinde...
jeg har flere gange snakket med frandsen om det, idet han påtaler at det faktisk ikke kan lade sig gøre pga gasspjællets størrelse... nu er det mange år siden jeg sidst har haft aha dækslet af den, men når jeg næste gang kommer der ind vil jeg måle hullets størrelse... jeg tror ikke rigtigt at der er den store forskel om kaburatoren er 15, 16 eller 17mm...
hilsen olieklud
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Arealet bliver jo en del større når man øger 1-1½ mm. Jo større diameter man når jo hurtigere udvider man arealet forholdsmæssigt, så noget må det unægteligt give
Nu er jeg ikke et matematisk / fysisk geni, men holder denne udregning ikke vand ?
Tænk over arealets procentvise forøgelse så er det faktisk en del, næsten 20%
16 mm: PI x Radius i anden = 201,06
17,5 mm: PI x Radius i anden = 240,52
Nu er jeg ikke et matematisk / fysisk geni, men holder denne udregning ikke vand ?
Tænk over arealets procentvise forøgelse så er det faktisk en del, næsten 20%
16 mm: PI x Radius i anden = 201,06
17,5 mm: PI x Radius i anden = 240,52
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Jo det er 100% rigtigMorten - Webmaster skrev:Nu er jeg ikke et matematisk / fysisk geni, men holder denne udregning ikke vand ?
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Tænkte netop det sammeMorten - Webmaster skrev:Arealet bliver jo en del større når man øger 1-1½ mm. Jo større diameter man når jo hurtigere udvider man arealet forholdsmæssigt, så noget må det unægteligt give
Nu er jeg ikke et matematisk / fysisk geni, men holder denne udregning ikke vand ?
Tænk over arealets procentvise forøgelse så er det faktisk en del, næsten 20%
16 mm: PI x Radius i anden = 201,06
17,5 mm: PI x Radius i anden = 240,52
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Jeg kørte som knægt med 17,5.... tror jeg nok........
fordi jeg har aldrig målt én.... og hvis den var boret op til præcis 17,5 vil der være luft i siderne af spjældet og det kan jeg ikke
forestille mig vil fungere særligt godt..... jeg har heller ikke efterfølgende, selv om jeg har søgt med lys og lygte, fundet en 17,5
Så spørgsmålet er om den nogensinde har eksisteret ..........
protuna og andre har længe solgt en 17,5 men den har aldrig været mere end 15,8 iøvrigt nøjagtigt den samme karburator som den de kalder 16
jeg nægter at tro den findes indtil der kommer fysisk bevis på boret
Der går mange historier om at Larsen Trim i sin tid selv borede 16 mm karburatore op.... det passer måske også nok... men ikke til 17,5 måske 17 eller ??????
fordi jeg har aldrig målt én.... og hvis den var boret op til præcis 17,5 vil der være luft i siderne af spjældet og det kan jeg ikke
forestille mig vil fungere særligt godt..... jeg har heller ikke efterfølgende, selv om jeg har søgt med lys og lygte, fundet en 17,5
Så spørgsmålet er om den nogensinde har eksisteret ..........
protuna og andre har længe solgt en 17,5 men den har aldrig været mere end 15,8 iøvrigt nøjagtigt den samme karburator som den de kalder 16
jeg nægter at tro den findes indtil der kommer fysisk bevis på boret
Der går mange historier om at Larsen Trim i sin tid selv borede 16 mm karburatore op.... det passer måske også nok... men ikke til 17,5 måske 17 eller ??????
Mvh
Frandsen
Frandsen
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Jeg målte et originalt spjæld til en 16mm i dag, og den sagde 18mm (17,91)Frandsen skrev:Jeg kørte som knægt med 17,5.... tror jeg nok........
fordi jeg har aldrig målt én.... og hvis den var boret op til præcis 17,5 vil der være luft i siderne af spjældet og det kan jeg ikke
forestille mig vil fungere særligt godt..... jeg har heller ikke efterfølgende, selv om jeg har søgt med lys og lygte, fundet en 17,5
Så spørgsmålet er om den nogensinde har eksisteret ..........
protuna og andre har længe solgt en 17,5 men den har aldrig været mere end 15,8 iøvrigt nøjagtigt den samme karburator som den de kalder 16
jeg nægter at tro den findes indtil der kommer fysisk bevis på boret
Der går mange historier om at Larsen Trim i sin tid selv borede 16 mm karburatore op.... det passer måske også nok... men ikke til 17,5 måske 17 eller ??????
Men jeg vil nu også gerne så nogle billeder af en
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Fra 16mm til 18mm?..
Så må du lige måle igen. Det er altså 17mm på en 16mm.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.