Membran tuning..

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej, jeg har tænkt på om det gør nogen forskel hvilken indsugning man har på en tunet yamaha. Jeg har en ny original indsugning på min, men mange har nemlig sådan en karbon-plade på deres tunede yamaha'er. Gør det nogen forskel? og hvad syntes i er bedst at køre med? :D

Nikolaj
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Henrik Fs1 »

Hej.

Har et polini kulfiber membran i min 78 DX. Man mister det helt lave bundtræk, så det er kun til hurtig kørelse, men til gengæld bedre gas respons, og bedre træk fra 6 - 7000 omdrejninger til tændingen ikke kan følge med mere. :D

En ulempe ved det er at når den har stået i tomgang kan den have tendens til at gå lidt ujævnt indtil den er brændt ren. :roll:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Henrik Fs1 skrev:Hej.

Har et polini kulfiber membran i min 78 DX. Man mister det helt lave bundtræk, så det er kun til hurtig kørelse, men til gengæld bedre gas respons, og bedre træk fra 6 - 7000 omdrejninger til tændingen ikke kan følge med mere. :D

En ulempe ved det er at når den har stået i tomgang kan den have tendens til at gå lidt ujævnt indtil den er brændt ren. :roll:
Hvor har du købt den? og skal man købe en hel membran, eller er det bare pladen? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Kai »

På lovlige og "alm" tunede Yamahaer hvor membranhus/blad ellers er i god stand, så gør det ikke nogen forskel.
Skal du køre 10000rpm eller mere på den konstant, eller blot vil udvide membran arealet så har carbon bladene en lille fordel fordi de er stivere og lukker hurtigere igen, omvendt kan du miste lidt "i bunden" hvis de er for stive, så går den dårligere fordi de ikke åbner så højt som alm stålblade. De findes i flere tykkelser, fx 0.15, 0.18, 0.20 og 0.25mm, det er lige det med at finde den rigtige ellers kan du let ende med at den kører dårligere end med den org.

Edit: de findes vist helt op til 0.50mm

Jeg ved godt der er mange der vil påstå at deres Yamaha kører SÅ meget bedre med en ny membran (hus og carbonblade)..jeg vil påstå at deres org membran i så fald har været kraftigt defekt.
Senest rettet af Kai man 12. dec 2011 18:48, rettet i alt 1 gang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Okay tak Kai :(y) hvad vil du så anbefale mig?.. jeg har 45mm cylinder en rimlig høj portning (mener det er 23mm).. 16mm indsugning og karburator og så en 32mm homoet udstødning. Jeg vil gerne have et rimeligt bundtræk, og en god topfart.. og som sagt er det original membran der sidder på nu :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg har ikke noget imod høje omdrejninger, bare den også kan kører godt uden høje omdrejninger hele tiden! :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Kai »

Jeg har ikke nogen færdig løsning jeg kan give dig, men jeg kan fortælle hvad jeg har lavet engang.

Jeg købte et(der er 2 stk) sæt Carbonblade fra Malossi til en Minarelli membran (scooter, kort eller lang minarelli vandret) de er svjh 0.25mm tykke.
De er smule større/bredere end std FS1, men hullerne til de små skruer passer til et FS1 membranhus.
På med dem og tegne op hvor meget større hullerne i huset kan være ( der skal minimum være 1mm de kan lukke på i siderne og enden) så
filer du hullerne op så det kommer til at passe sammen, og også file broen midt i huset lidt tyndere, du kan også forlænge hullerne 4-5mm "opad" mod de små skruer, og til sidst sørge for alle kanter er fri for grater og pænt pudset til. Så ender du med et membranhus der er betydelig mere hul igennem.

Kan du finde et membranstop fra Minarellien også, så er der boret huller i i dem. Umiddelbart gør det ikke nogen større forskel, men dog alligevel.
Fordi, kigger du ned i motoren på en FS1 når cylinderen er taget af, så sidder membranen ret meget i vejen for den ene skyllekanal.
Tager du så stoppet med huller i, så filer du hullerne op så der bliver et stort 4kantet hul i den, og kanten af stoppet til sidst er 2mm bredt, så skygger den ikke så meget for skyllekanalen. Forskellen bagefter er ikke stor, men det kan ses på stempeltoppen af den nu flower en smule bedre.
Lad være at begynde på at bøje membranstoppet, det får du kun problemer af.

Forskellen på vejen fra en alm Org og til en moddet membran er ret stor.
Senest rettet af Kai man 12. dec 2011 18:30, rettet i alt 1 gang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Mange tak :dust det var rigtig gode fakta du kom med der :D det er til at forstå.. :!: Hvor meget koster sådan en plade? har du evt. et link til hvor jeg kan købe sådan en (jeg er ikke så meget inde i scootere :lol: )?
- Du siger at forskellen er "ret stor" hvad taler vi så om? Hvad tror du topfarten bliver, evt. optræk? Kører den så stadig godt, også ved lave omdrejninger? :D altså uden fuld smader hele tiden :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Kai »

Jeg aner ikke hvad de koster nu om dage.. jeg gav vist 149kr for et sæt for nogen år siden, det var nogen vores lokale knallertbutik havde, men de koster næppe meget mere i dag. Har du ikke en scooter shop i nærheden af hvor du bor ?

Og forskellen er til at tage og føle på, den trækker længere og mere frit i hver gear, reagerer kvikkere på gassen, og istedet for at gå død i 4'de gear når der er lidt modvind så trækker den igennem uden man behøver at kravle helt ned under styret, ellers skifte mellem 3 og 4 hele tiden.
Men at sammenligne din og min Yamaha, det giver ikke rigtig nogen mening.. opsætningen er/var ikke ens.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg mener ikke lige der ligger noget i nærheden :roll: jeg kan vel prøve at spørge på scootergalleri. Det ville da være mærkeligt hvis de ikke viste hvor sådan noget kan fås :D

Så det jeg skal bruge er en: Carbonblade fra Malossi til en Minarelli membran, 0.25mm tyk og så evt.: membranstop fra Minarellien....

Hvordan skal jeg skærer Carbonbladet til med, så det passer til fs1 membran? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Kai »

Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Kai skrev:Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.
Okay tak for det :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg tager lige nogle billeder når jeg når så langt.. så kan du lige se om jeg gør det rigtigt :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Michael »

Kai skrev:Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.
Du kan prøve et 0.30mm det er vist en standard størrelse og nok en del nemmere at finde.
Det skal ikke skæres til, hvis du finder det rigtige til en std 4bladet minarelli membran (der er 2 stk på sådan en) det er 2bladet og passer i samme skruehuller, til gengæld laver du hullerne i membranhuset større så det passer til bladet.
Super godt indlæg. :(y) Det bliver spændende at se resultatet. Det med membraner har vi så vidt jeg ved ikke været ret meget inde på herinde.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej Kai, jeg fandt disse: http://speedline.dk/da/scooter/membrana ... p213-0599/" onclick="window.open(this.href);return false; kan det bruges? jeg skal dog selv skære det til :)

Hvis det virker så er der også nok til andre kan prøve :lol: :lol:
Senest rettet af Nikolaj Y tirs 13. dec 2011 19:28, rettet i alt 1 gang.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nabo Jan »

Nikolaj Y skrev:Jeg Kai, jeg fandt disse: http://speedline.dk/da/scooter/membrana ... p213-0599/" onclick="window.open(this.href);return false; kan det bruges? jeg skal dog selv skære det til :)

Hvis det virker så er der også nok til andre kan prøve :lol: :lol:
Hej.

Det kan fint bruges og du skal ikke skære men klippe med en god saks.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

Nabo Jan skrev:
Nikolaj Y skrev:Jeg Kai, jeg fandt disse: http://speedline.dk/da/scooter/membrana ... p213-0599/" onclick="window.open(this.href);return false; kan det bruges? jeg skal dog selv skære det til :)

Hvis det virker så er der også nok til andre kan prøve :lol: :lol:
Hej.

Det kan fint bruges og du skal ikke skære men klippe med en god saks.
Okay tak :(y)

I går fandt jeg en brugt uoriginal membran som her til aften har fået en tur med filen :wink: i får lige nogle billeder af resultatet, den er dog ikke slebet endnu.. men det kommer senere :D
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af roberthandvask »

hey nikolaj det ser rigtig godt ud! over helt selv og gøre det på min egen. men synes der er for lidt gummi i bunden, tror du det vil holde tæt?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

roberthandvask skrev:hey nikolaj det ser rigtig godt ud! over helt selv og gøre det på min egen. men synes der er for lidt gummi i bunden, tror du det vil holde tæt?
Tak skal du have :(y) ... det er sådan set også kun en forsøg, det koster jo ikke alverden :wink: ang. gummi i bunden så kan du lige se den, nu hvor den er slebet indeni og hvor den står ved siden af en std. original membran :D jeg syntes næsten ikke der er nogen forskel :whew
Billede

Billede

Billede
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Membran tuning..

Indlæg af Nikolaj Y »

jeg vil gerne lige vide om jeg skal slibe mere i midten :?: så den er så tynd som muligt og uden gummi på toppen :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Tuning"