Guide til registrering som MC

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af nielsfup »

Yes

Her er link

http://knallertforum.dk/download/yamaha ... ers1.0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper P.
Junior knallert
Indlæg: 29
Tilmeldt: søn 17. mar 2013 22:26
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af Jesper P. »

Tusind tak! Så må jeg i gang....(-;


Regards
Jesper Pedersen
Denmark
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af 12V »

Sidder pt. og læser en del om registrering af knallert som MC og har læst denne fine guide et par gange igennem. En del af informationerne har ændret sig siden, en del kan nu ordnes på skats tast selv system på nettet med nemid. Nogle af de blanketter der henvises til findes heller ikke mere på skats hjemmeside. F.eks. blanket 21.016 er nu kun til at omreg. af gule til hvide plader.

Har fundet denne guide som er ret frisk (start 2013) hvor tast selv bruges:
http://www.veteranmotorcyklen.dk/syn%20 ... cykel.html
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg har forsøgt at kontakte skat på den måde der nævnes med at skrive ang. toldsyn/indregistrerings syn af udenlandsk motorcykel med bortkommet registeringsattest, så må jeg se hvad skattefar siger til den! :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af jesper »

Jeg har lige været det hele igennem..

Det er faktisk ikke så slemt.

1. skrive et brev til CRM, og søg om tilladelse til at syne/toldesyne og registrering.
2. ca. 10 dage efter kommer der tilladelse fra CRM som skal med til syn
3. En tur på rullefelt og få målt HK. med udskrift og stel nr. på. Som også skal med til syn.
4. medbring CRM og rullefelt papir, Kubik udskrift, årgangstabel, og alle data på FS1 som nettovægte osv.
5. køre til syn/Toldsyn. Husk Prøveplader til MC!
6. kør ind på skat og aflevere div. papirer , så laver de en værdi fastsættelse som tager ca. 1 uge.
7.du modtager brev fra skat om værdi fastsættelse, som medbringes på skat.
8. kør ind til skat, medbring alle papirer og hent din nye nummerplader til din MC :-)


Jesper Høyer
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af jesper »

Husk V-sidespejl skal være på til syn, og bremselys på fodpedalen er fint nok.
Der skal ikke være blinklys på og heller ikke bagskærm vis man ikke syntes ;-)

Min værdi fastsættelse/afgift var 0 Kr. :-)


Jesper Høyer
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af juhl-drengen »

mente ikke der SKULLE være spejle på overhovedet?...
passer det med bagskærm virkelig? troede det var en SKAL ting for at skåne andre trafikanter?

Seriøst? er din maskine ikke rimelig ombygget? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af 12V »

Hvem krævede rullefelts test? Den har jeg ikke set før.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har heller ikke hørt om at der skal være papir på ydelse eller rullefelt... det med sidespejl/sidespejle har jeg heller ikke hørt om... blinklys skal heller ikke være der, men hvis de sidder der skal de virke

tilgengæld skal der være stoplys på forbremsen hvis køretøjet er fra efter 1975, dermed ikke sagt at den ikke vil blive godkendt hvis det mangler, ganske lige som parkeringslys

jeg ser ikke rigtig noget nyt i synsproceduren udover at man selv udfylder nogle ting via sin computer på skats hjemmeside

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg mindes ikke, der er krav om sidespejl i det hele taget. Men signalværdien i at have to, kan gøre visse synsmænd tilpas bløde i knæene, så de kan se gennem fingrene med andre detaljer.

Bremselys på forbremsen er, som Claus har påpeget, et krav efter 1/10-1975.

Rullefelt? Dvs. man tilsidesætter et org. datablad? Det kan vist højst komme på tale, hvis man stiller med en tydeligt ombygget maskine, og man evt. står med et kørekort til max 15HK, eller hvor grænsen nu går for begyndere.


Umiddelbart kan jeg kun konkludere, der fortsat er stor forskel på synsmænd og deres tolkning/begreb om gældende regelsæt. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af 12V »

Det der parkeringslys, skal der også være fut i baglygten når det aktiveres? Jeg har købt en parabol med positionslys til min kreidler, den skal så køre på batteriet når nøglen drejes, havde ikke tænkt på baglygten også!?

EDIT: har købt den mindste bremselyskontakt jeg kunne finde, til forbremsen, RMC'en har det ikke fra fabrikken (160 mm tromlebremse).
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af Jensmc »

Somme tider er det bedre at betale de 175 kr. til en omstilling. Så har man et stykke papir med nøjagtig de ting, synsmanden vil have rettet.
Tidlige blev der hvert år udgivet en bog, der hed "Detailforskrifter for køretøjer". Den kunne fås på biblioteket.
Det er langhåret læsning, men nyttig.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Det der parkeringslys, skal der også være fut i baglygten når det aktiveres? Jeg har købt en parabol med positionslys til min kreidler, den skal så køre på batteriet når nøglen drejes, havde ikke tænkt på baglygten også!?

EDIT: har købt den mindste bremselyskontakt jeg kunne finde, til forbremsen, RMC'en har det ikke fra fabrikken (160 mm tromlebremse).
Ja, begge skal være aktive.

Edit: Bortset fra nogle modeller med skivebremse, har ingen Kreidler Florett haft bremselyskontakt på forbremsen.

Forveksler du mon positions-/parkeringslys med kørelys?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af 12V »

Jeg tænker på lys der virker uden at motoren er tændt, det må så være parkeringslys?

Har overvejet en ekstra kreds bare til dette, som kan slukkes på en separat kontakt. LED pære i positionslyset og så en ekstra fatning og LED pære i baglyset, der er jo nok af plads i den kæmpestore RMC lygte. Det normale bag/bremselys og nær/fjernlys skal køre på AC. Med kontakten kan jeg så tænde/slukke parkeringslyset til glæde for synsmanden, kan ikke se hvor jeg ellers skulle bruge dette. Så kan det slukkes til normal brug, så jeg har max. glæde af min DC kreds til telefon/gps opladning og dythorn :)

Lidt irriterende den lov, min 2013 indreg. fabriksnye kina Gorilla har ikke sådan en funktion, men der var flere ting jeg undrede mig over, at de nogensinde kunne godkendes :)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af Jensmc »

Husk nu på, at det er reglerne fra produktionsåret, der gælder. Dog med visse undtagelser som f.eks. stænklap.
Ikke de regler i dag.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af 12V »

Hmm, det kan godt være jeg blander parkeringslys og positionslys sammen alligevel, jeg troede at min 78'er skulle have "parkeringslys". Men iflg. reglerne der kom i 1977, så gælder dette kun for 3 hjulede MC'er og MC'er på over 120 kg egenvægt.
Positionslygte i forlyset er krav, skal være tændt sammen med nær/fjernlys og må ikke kunne slukkes separat (som jeg ellers havde planlagt). Men den får da bare lov til at være en glædepære, og køre på AC sammen med det andet.

BEK nr 154 af 20/04/1977: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... d=49848#K5
Stk. 2. På motorcykel, hvis egenvægt overstiger 120 kg. og på motorcykel med sidevogn skal de påbudte lygter kunne holdes tændt, uanset at motoren er standset. En motorcykels positionslygter må ikke kunne slukkes, når nær- eller fjernlyslygte er tændt.
og..
§ 26. En motorcykel skal være forsynet med lygter og refleksanordninger efter følgende regler:

1) En fremadrettet, hvid eller gullig nærlyslygte, der uden at blænde kan oplyse vejen mindst 30 m foran motorcyklen, samt en eller to hvide eller gullige fjernlyslygter, der kan oplyse vejen mindst 100 m foran motorcyklen.
2) En eller to fremadrettede, hvide positionslygter og en eller to bagudrettede, røde baglygter, der alle er tydeligt synlige i mindst 300 meters afstand uden at blænde.
Jeg læser det somom jeg slet ikke skal bøvle med lys på batteri uden at motoren kører, korrekt? Har også tjekket den rettelse der kom i 1978, men den har ingen ændring omkring denne.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af kreidlerhansen »

For små motorcykler (under 120kg) fra før 1981 stilles der ikke krav om akkumulator.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af jesper »

Ifølge min synshal i Odense S (Hjallese bilsyn) skulle jeg med bringe rullefelt test og ha v-sidespejle på.
Og som jeg skrev: Skal der nødvendigvis ikke være blinklys eller bagskærm på. og ja! der skal! være Bremse lys på fodpadalen.

Synsmanden: ringet til en (højere) herre inden for synsbranchen for at høre om de nuværnde regler, inden jeg kom til syn med den!.
Det var ingen problem med synet og pakerings lys har jeg godt nok hørt fra en anden man skal ha på, men var ikke nødvendigt ved mit syn :-)

Jeg har da fået min nummerplade.. ;-)

Jesper Høyer
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af jesper »

Og såå er det bare at tune på livet løs og ikke skal kigge sig over skulderen mere når man køre på tur ;-)
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af jesper »

Og man må jo køre 2 på den og på motorvejen...jep jep ;-)
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."