Guide til registrering som MC

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af kreidlerhansen »

Ring til 10 forskellige "høje herrer" og få lige så mange forskellige svar. ;)

Jeg har mine informationer fra trafikstyrelsens hjemmeside.


Vedr. "positionslys", så ligger der vist et hint i navnet, nu jeg tænker over det:

Hvis nærlyset skulle glippe, kan andre bilister stadig se dig/din position på vejen. Derfor skal pæren være aktiv sammen med nærlyset, og det giver udmærket mening. Derfor kan det nu stadig bruges som P-lys.

Hvis nu ledningen fra statoren/regulatoren forbindes direkte til lyskontakten OG positions- samt bag- og instrumentlys aktiveres ved stilling "1" (ud af 0 - 1 - 2, hvor "0" er standset motor), så er det helt legalt.
I tilgift får du så P-lys ad den vej, samt lidt færre ledninger at bøvle med.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af Jensmc »

jesper skrev:Og såå er det bare at tune på livet løs og ikke skal kigge sig over skulderen mere når man køre på tur ;-)
Tune på livet løs??????
Nixen-bixen, mein Herr.
På din registreringsattest står tydeligt ccm og HK.
Dette må der ikke ændres væsentligt på.
De forumbrugere, der kører med 42mm krumtap og 47-50 mm stempel, er klart på den forkerte side af loven.
Men hvem bekymrer sig om det? Nok ingen som helst.
Jeg ville også ændre min, hvis ikke jeg var så konservativ.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg har lige en sjov historie om max ydelse

da jeg var til syn med min dt 50 så skulle jeg bare svare på nogle få ting uden at dokumentere, jeg blev bla spurgt hvad jeg mente at sådan en ydede - jeg sagde at jeg mente 6,5 hk ( 4,8 kw ) var et fornuftigt bud... det er jo fuldstændigt ligegyldigt om sådan knallertmotorcykel har 5 hk eller 10 hk, det er en bette størrelse lige meget hvad.

først et stykke tid efter jeg havde fået nummerplade på, fandt jeg ud af der var lavet en tastefejl - jeg opdagede det ved at forsikringen var urimelige med opkrævningen, de betragtede den nemlig som en uhyggelig racer med 65 hk til 102 kg !

jeg måtte så forklare at der manglede et komma, de kunne jo nok sige sig selv at en 50 ccmèr ikke kunne yde 65 hk - jeg endte med at forsikre den et andet sted - ingen forsikrings selskaber kan finde sådan en, derfor betragtes den bare som 125 - 175 ccm klassen.

nå, men min er alså godkendt til at havde 65 hk - kreidlerhansen kan du hjælpe ? hvor skal jeg file ?

hilsen olieklud
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af Jensmc »

Sikke en literydelse.
Yamaha længe leve!!!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af 12V »

Tror vidst alle Kreidler ejere må aflevere deres "World Champion" dæksel til olieklud nu :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af kreidlerhansen »

Er det så ikke nemmere at svejse ophæng på, så en RD350-motor kan hænges i stellet, Claus? ;-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
brutalus
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 16:48
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af brutalus »

Jeg har da fået lidt blod på tanden efter at have læst den her tråd. Men jeg har et problem; min 77k1er har på et tidspunkt i dens lange liv fået monteret en skivebremse. Er det noget de kigger efter, eller skal jeg i gang med det helt store ombytningsprojekt her i vinter? Er der nogen der ved det?
MVH DJ
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af jesper »

De er lige glade, efter hvad jeg ved med hensyn til om det er en K1 med eller uden skivebremse til toldsyn. De ved ikke hvad forskellen er mellem Dx og K1, så det ville jeg bare køre til syn med som den er. Ellers finder du ud af det.. ;-) Der er vel helle ikke noget forkert i der er skivebremse i stedet for tromle.


Mvh. Jesper Høyer
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af Allan M »

jesper skrev:Ifølge min synshal i Odense S (Hjallese bilsyn) skulle jeg med bringe rullefelt test og ha v-sidespejle på.
Og som jeg skrev: Skal der nødvendigvis ikke være blinklys eller bagskærm på. og ja! der skal! være Bremse lys på fodpadalen.

Synsmanden: ringet til en (højere) herre inden for synsbranchen for at høre om de nuværnde regler, inden jeg kom til syn med den!.
Det var ingen problem med synet og pakerings lys har jeg godt nok hørt fra en anden man skal ha på, men var ikke nødvendigt ved mit syn :-)

Jeg har da fået min nummerplade.. ;-)

Jesper Høyer
Den synsmand er helt inkompetent. Jeg tror han har ringet til den lokale bodega. Motorcykler fra før 1/9 1995 (!) skal hverken have sidespejle (eller blinklys for den sags skyld).

Rullefelttesten - tja, den har han også selv opfundet.

Men pyt - han vidste heller ikke noget om positionslyset (og kontrollampe for langt lys, for den sags skyld), som han faktisk burde have krævet var der, så alt gik jo godt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af kreidlerhansen »

Kontrollampe for fjernlys er et krav fra 1/5-1977.

Som sagt, der er stor forskel mellem synsmænd og kloge mennesker. Typisk har de dét tilfælles, at ingen af dem evner/ønsker at tjekke tingene efter.

Jeg vil anbefale at man gennemtrævler den relevante lovgivning. Trafikstyrelsen.dk bør række som reference, og de specifikke detaljer kan printes ud og highlightes.
Nogle "synstyper" kan selvfølgelig tage den slags som en personlig fornærmelse, men så kan man jo tage et andet sted hen. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Guide til registrering som MC

Indlæg af Allan M »

Enig. Det gælder om at have styr på reglerne selv, så man kan protestere, hvis synsmanden kræver noget, som loven ikke gør.

Da jeg var til syn med min var det et rent cirkus...... Først mente han slet ikke, den kunne synes. Så viste jeg ham dokumetation på, at han havde synet én magen til tidligere (Niels Fups).
Så mente han, at der SKULLE være typeplade på.
Så mente han, at den nok ikke kunne køre en eller anden mindstehastighed for at kunne køre på motorvej. Vistnok mente han, at den skulle kunne køre 110 km/t. Jeg måtte fortælle ham, at kravet i §44 er, at den lovligt kan fremføres med 40 km/t.

Endelig gav han op. Men så tastede han ikke alle de oplysninger, han skulle, så nogle dage senere måtte jeg have fat i ham, og over telefonen instruere ham i at taste korrekt ind i hans egen computersystem......

Jeg er en bogorm og vant til, at håndværkere siger hårde ord om os akademikere. Men jeg må sgu indrømme, at jeg ofte er træt af de dér synsmænd, som ikke aner en skid om hvad der rent faktisk står i den lovgivning, de skal administrere. I det eksempel med sidespejlene og rullefeltet skal han sgu da ikke ringe til nogen som helst! Han skal slå det op! Kan han ikke det, skal han ikke være synsmand!

:)
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."