Guide "Original kontra uoriginal"

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Morten - Webmaster »

er du sikker på den baglygteholder er original ? det er jeg nemlig ikke
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Den var sølvfarvet oprindeligt, men røg med i crom-kassen. Men jeg bøjer mig gerne hvis jeg ikke har ret, vi skal bare have beviserne på bordet..... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Lygtehus 1969-79, original. Bemærk de 3 punktsvejsninger på "ørerne", hvor huset spændes på lygteholderen. Bemærk forsænket hvor skruen til lygterand skrues i. Vægt ?
Vedhæftede filer
IMG_3837.jpg
IMG_3837.jpg (143.08 KiB) Vist 14596 gange
Lygtehus 1969-79 original #1.jpg
Lygtehus 1969-79 original #1.jpg (96.44 KiB) Vist 14596 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af tøffe »

er der ikke noget med orginal lygte huse også har en kant der hvor ledninger går i gennem de hulle og er der ikke også en bestemt krave der hvor lygte krandsen sider fast i den ene side menne jeg at kunne husske men er ju ikke ung så kan jo tAGE FEJL INGEN ER JO FEJL FRI MEN HVAD SIGER ANDER HER INDE
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Det er rigtigt at der kan være et ombuk ved de 2 huller til ledningsnet, men Morten påpegede at det ikke var på alle originale lygtehuse.
Men gå efter de andre kendetegn, så skulle den være sikker. :P
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Motorbøjler 1969-79 originale. Vægt 229 gram pr. stk. Bemærk ombukket ved montering på motoren. Sortlakerede. Begge bøjler monteres fra højre side på motorørene, men udvendigt på beslaget ved stellet. De er helt identiske, der er om kun et reservedelsnummer.
På tegningen i reservedelskataloget er der faktisk tegnet forkert, der er vist ombuk til hver sin side? Bliver iøvrigt her kaldt "Styrtbøjle"?
Vedhæftede filer
Motorbøjler 1969-79 originale #1.JPG
Motorbøjler 1969-79 originale #1.JPG (93.58 KiB) Vist 14549 gange
Motorbøjler 1969-79 originale #2.JPG
Motorbøjler 1969-79 originale #2.JPG (105.96 KiB) Vist 14549 gange
Motorbøjler 1969-79 originale #3.JPG
Motorbøjler 1969-79 originale #3.JPG (117.6 KiB) Vist 14549 gange
Reservedelskatalog 1974-1979 side 16.jpg
Reservedelskatalog 1974-1979 side 16.jpg (105.2 KiB) Vist 14545 gange
Senest rettet af Dewil ons 21. jul 2010 00:06, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af T.B. »

Org. horn
Der står NIKKO Made in Japan bagpå
Vedhæftede filer
orginal 1 008.jpg
orginal 1 008.jpg (71.2 KiB) Vist 14541 gange
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af T.B. »

Fodhvilergummi sidder på min 76er
Vedhæftede filer
orginal 1 005.jpg
orginal 1 005.jpg (54.05 KiB) Vist 14541 gange
orginal 1 006.jpg
orginal 1 006.jpg (57.22 KiB) Vist 14541 gange
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af T.B. »

Ved ikke om den høre til her (ellers må den slettes) :D
Org. skråudstødning som vi kaldte den
Fantastisk finish
Cromen er som et spejl
Tyk omløber med godt gevind
Mere sprød lyd 8)
Vedhæftede filer
orginal 1 009.jpg
orginal 1 009.jpg (139.81 KiB) Vist 14540 gange
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Jensmc »

LUHAC er en udmærket udst. Desværre knækker de, som alle andre skrå udst. Osse de originale knækkede i sin tid. (Hvis det ellers var en original, jeg havde i 1981). :?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Grunden til at de knækker er vel i grunden at udstødningen er spændt helt fast på bagsvingerakslen, når så støddæmperne bliver trykket mere eller mindre sammen, ja så sidder udstødningen stadig fast hvor den burde kunne bevæge sig, så skal det svageste sted jo give efter. En kontruktionsfejl der kan rettes med en bøsning, så udstødningen sidder fast, men kan give sig når bagsvingeren bevæger sig. En opgave til vores dygtige smede?
Jeg har aldrig selv haft problemet da jeg kun vejede 60-65 kg dengang. :oops: Men det kan være at det kommer med alderen.. :lol: :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Forskærm DX 1976-78 original, Godstykkelse på midterstivere 2,4mm. meget høj crom-kvalitet, pænt afrundede kanter, kraftigere gods end de billige kopier (vejer mere), perfekt pasform (ingen tilpasning) ligger perfekt om dækket. Invendige ombuk på bagerste kant (mod motoren), meget ujævnt (se billede 5). Hullet til speedometerkabel holderen er på årgang 76 kun 6mm.
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Dewil lør 27. apr 2013 11:56, rettet i alt 3 gange.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Forskærm DX 1976,77 og 78 uoriginal. Godstykkelse på midterste stivere 1,8mm. Generelt dårlig pasform på de billigste. Øverste billeder viser målene på 18" skærme som lystigt sælges som 17" skærme.

Billede

Billede

Billede
Vedhæftede filer
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #1.JPG
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #1.JPG (130.03 KiB) Vist 14494 gange
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #2.JPG
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #2.JPG (112.45 KiB) Vist 14494 gange
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #3.JPG
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #3.JPG (177.31 KiB) Vist 14494 gange
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #4.JPG
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #4.JPG (157.99 KiB) Vist 14494 gange
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #5.JPG
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #5.JPG (174.38 KiB) Vist 14494 gange
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #6.JPG
Forskærm DX 1976-79 uoriginal #6.JPG (89.71 KiB) Vist 14494 gange
Senest rettet af Dewil lør 27. apr 2013 12:00, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Guess who »

Original DX forskærm

Benny
Vedhæftede filer
IMG_1259.JPG
IMG_1259.JPG (61.4 KiB) Vist 14486 gange
IMG_1260.JPG
IMG_1260.JPG (50.56 KiB) Vist 14486 gange
IMG_1261.JPG
IMG_1261.JPG (56.86 KiB) Vist 14486 gange
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Original bagagebærer fås mig bekendt i disse 2 varianter (jeg kan bedst lide den første). De kan begge stadig købes.
Vedhæftede filer
Bagagebærer original #1.jpg
Bagagebærer original #1.jpg (116.14 KiB) Vist 14468 gange
Bagagebærer original #2.jpg
Bagagebærer original #2.jpg (199.87 KiB) Vist 14468 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Takasago fælge originale. Der er her tale om 17" og bredden 140 og 120. 120 er std. bredde til K1, 140 er til bag, samt forhjul til DX.
Vedhæftede filer
Tagasago fælge originale #1.JPG
Tagasago fælge originale #1.JPG (125.93 KiB) Vist 14443 gange
Tagasago fælge originale #2.JPG
Tagasago fælge originale #2.JPG (149.33 KiB) Vist 14443 gange
Tagasago fælge originale #3.JPG
Tagasago fælge originale #3.JPG (128.45 KiB) Vist 14443 gange
Tagasago fælge originale #6.JPG
Tagasago fælge originale #6.JPG (171.87 KiB) Vist 14443 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Bagskærm 1977-79 original. Bemærk de invendige forstærkninger i skærmen. Perfekt pasform, ingen tilretning. Huller til baglygte er lavet (og 2 ekstra huller?).
Vedhæftede filer
Bagskærm 1977-79 original #1.JPG
Bagskærm 1977-79 original #1.JPG (232.62 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #2.JPG
Bagskærm 1977-79 original #2.JPG (202 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #3.JPG
Bagskærm 1977-79 original #3.JPG (203.91 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #4.JPG
Bagskærm 1977-79 original #4.JPG (117.76 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #5.JPG
Bagskærm 1977-79 original #5.JPG (217 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #6.JPG
Bagskærm 1977-79 original #6.JPG (213.92 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #7.JPG
Bagskærm 1977-79 original #7.JPG (193.65 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #8.JPG
Bagskærm 1977-79 original #8.JPG (173.3 KiB) Vist 14440 gange
Bagskærm 1977-79 original #9.JPG
Bagskærm 1977-79 original #9.JPG (204.65 KiB) Vist 14440 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af CrazyCatman »

Kommer lige med et par ting:

Tændspole (original?) Mitsubishi, made in Japan.
DSC02927.JPG
DSC02927.JPG (236.39 KiB) Vist 14416 gange
Data (vægt, m.m.) kommer efter weekenden.
Jeg er rimelig sikker på at det er en original tændspole (eller hvad den dims nu hedder) - mener de kørte med Mitsubishi og Nippon Denso - men ret mig hvis jeg tager fejl :wink:

Udstødnin. Original.
Kendetegn:
1) TUM hævet i forhold til 176 og i forskellige skrifttyper
2) Bukket/krøllet for enden
DSC03018.JPG
DSC03018.JPG (224.33 KiB) Vist 14416 gange
Data (vægt, m.m.) kommer i morgen.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Baglygteholder 1977-79 original. Vægt 103 gram. Bemærk pæn symetrisk udførelse.
Holderen sidder på Bennys "S´r", der står i helt original patina, så denne gang skulle den være god nok. :D
Vedhæftede filer
DSC07567 [1280x768].JPG
DSC07567 [1280x768].JPG (169.86 KiB) Vist 14399 gange
DSC07568 [1280x768].JPG
DSC07568 [1280x768].JPG (163.58 KiB) Vist 14399 gange
DSC07571 [1280x768].JPG
DSC07571 [1280x768].JPG (151.86 KiB) Vist 14399 gange
Senest rettet af Dewil tirs 30. nov 2010 07:40, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide "Original kontra uoriginal" DELTAG

Indlæg af Dewil »

Gearskifte-pedal 1977-1979, original.
Vedhæftede filer
DSC07579 [1280x768].JPG
DSC07579 [1280x768].JPG (167.66 KiB) Vist 14436 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."