Guide til montering af Hjul og eger

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Besvar
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af nielsfup »

Hej
Her er en guide omkring samling og opspænding af hjul på FS1
Revideret d 19/6-10
Vedhæftede filer
Guide til hjul og eger4.pdf
(1.03 MiB) Downloadet 3678 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hjul og eger

Indlæg af Dewil »

Du er bare for sej. (der er lidt stavefejl i "rapporten") Du brækker dig når jeg nu fortæller dig at mine hjul i sin tid blev justeret ind med hvad jeg lige kunne klodse op, så det lå helt tæt på fælgen, både statisk og dynamisk. :wink: og de er helt runde........
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hjul og eger

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja der var nogle fejl :( Tror de er rette nu.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hjul og eger

Indlæg af nielsfup »

Hej Dewil
Tak

Ja der er mange metoder. Og det behøver ikke at være så teknisk.
Det vigtigste er at det virker
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hjul og eger

Indlæg af Morten - Webmaster »

Som vanligt en rigtig fin og forståelig guide. Jeg takker endnu en gang for din indstats i Yamaha'ens navn !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hjul og eger

Indlæg af Morten - Webmaster »

guiden ligger nu i vores guide sektion nederst
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af Dewil »

Havde faktisk overvejet at få købt et fint ur som dit når jeg skal i gang med at lave mine hjul. Du har altså også voldsomt meget legetøj i værkstedet :)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af strynboen »

tja jeg syntes det er overdrevet,,jeg bruger en rørepind til maling..som skubbes ind mod fælget efterhånden som det bliver rettet ind,,hvis fælget er lidt skævt,,eller har en lille bule ved sammensvejsningen..kan det ikke blive mere presist end en milimeter..og det ses nemt uden mikrometer ur...men jeg elsker også værktøj og måleinstrumenter...så det er bare godkendt..
Vedhæftede filer
yamaha hjul opret-250.jpg
yamaha hjul opret-250.jpg (60.72 KiB) Vist 19193 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af FS1originalen »

Hej Niels,

Endnu en superfin og brugbar guide fra dig :!: :!:

Sådan lige for fuldstændighedens skyld så er K1 foreger samme længde som bagegerne. Forskellen er at bagegerne er forstærkede (tykkere i den ende hvor bukket er) det er foregerne ikke...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af nielsfup »

strynboen skrev:tja jeg syntes det er overdrevet,,jeg bruger en rørepind til maling..som skubbes ind mod fælget efterhånden som det bliver rettet ind,,hvis fælget er lidt skævt,,eller har en lille bule ved sammensvejsningen..kan det ikke blive mere presist end en milimeter..og det ses nemt uden mikrometer ur...men jeg elsker også værktøj og måleinstrumenter...så det er bare godkendt..
Hej Lars
Jeg er helt enig. Det behøver ikke være så teknisk.
Jeg ville bare bruge hele "kavaleriet" nu da jeg skulle til at lave det fine nye fælge. :D :D
Men det er helt sikkert at man kan ramme meget fint inden for grænsen med et pind ( det har jeg også gjort )

Og som Erik skriver så er de bagerste eger med forstærkning som det ses på billedet.

Tak for info. Jeg var faktisk ved at være bange for om der skulle være denne forstærkning eller ej.
Vedhæftede filer
DSC02047.JPG
DSC02047.JPG (138.7 KiB) Vist 19183 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af Dewil »

Skal disse forstærkede eger se sådan ud på både k1 og DX? Det gør mine nemlig ikke.....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af Dewil »

Lige min intermistiske opstilling ved justering af egerhjul. :lol:
Vedhæftede filer
Justering af egerhjul #1.JPG
Justering af egerhjul #1.JPG (226.01 KiB) Vist 19055 gange
Justering af egerhjul #2.JPG
Justering af egerhjul #2.JPG (145.71 KiB) Vist 19055 gange
Justering af egerhjul #3.JPG
Justering af egerhjul #3.JPG (148.53 KiB) Vist 19055 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af Morten - Webmaster »

ja, det er en udemærket løsning og RIGELIGT præcis !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af Dewil »

I forbindense med samlig af hjul er det som nielsfup nævner en god ide at give gevindet på egerne en dråbe olie (symaskineolie/handyoil). Jeg satte alle niplerne på egerne og mens hjulet var helt løst, gav jeg en dråbe olie ned i hver nippel (udefra), så skulle de være sikret mod at tære helt op.
Yderligere er det en god ide når hjulet er færdigjusteret, at give fælg og nipler lidt tynd tectyl indvendigt (det skal ikke sejle i det). Hermed burde man undgå at ens investering ender med at se ud som vist her under.
Vedhæftede filer
Rustbeskyttelse af fælge #1.JPG
Rustbeskyttelse af fælge #1.JPG (162.76 KiB) Vist 19046 gange
Rustbeskyttelse af fælge #2.JPG
Rustbeskyttelse af fælge #2.JPG (186.31 KiB) Vist 19046 gange
Rustbeskyttelse af fælge #3.JPG
Rustbeskyttelse af fælge #3.JPG (242.39 KiB) Vist 19046 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af nielsfup »

Ja ØV ØV
Jeg gav faktisk også mine et tyndt lag tektyl indvendig.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til montering af Hjul og eger

Indlæg af Dewil »

Man synes jo bare at det er lukket af for omverdenen, men jeg skal love for at der kan blive fugtigt derinde. Skal siges at de gamle fælge som nu er sat til salg, havde ikke fået hverken olie eller tectyl. De havde lidt løst overfladerust inde i ringene, men niplerne sad fast. Egerne var så heldigvis uoriginale, så de fik bare med boltsaksen. Tag det med i guiden hvis du synes. :)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."