Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af nielsfup »

Hej
Som lover en lille guide omkring indstilling og fejlfinding af tændingen

rettet d 16/5-2010

Ny guide

Rettet d 11/3-2011
NSL
Vedhæftede filer
Indstilling af tænding.pdf
(969.8 KiB) Downloadet 6169 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af tøffe »

hejsa kanon god lavet så alle kan fåstå det god lavet takker for lækker indlæg
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af bonde søren »

kanon guide :)
tænkte på om du skulle have det med at man kan teste om gnisten er fin nok hvis den kan springe 8-10mm altså 10000 volt ?
og måske hvordan ledningerne skal loddes sammen bag på ankerpladen ? og at kabelskoen på platinen ikke må røre stel, de typiske fejl :)

jeg har også et problem med min yamaha, tændingen til motoren virker perfekt, men lyset virker ikke, den er ret tunet og hvis jeg måler i den gule ledning laver den over 9 volt nogle gange, altså for meget strøm.
jeg har en prøve lampe som jeg har sat på den lyser fint, men hvis jeg så tager den blå ledning op til lyskontakten der har det jo være igennem tændingslåssystemet, der er fortsat rigtige volt, men ingen amp, og den kan heller ikke få prøvelampen til at lyse ?
hvordan skal jeg måle ohm, på spolen og de gule og grønne ledninger, læste et sted at det skulle være 1.4 og 1.7 men er det mens motoren er igang osv ?
har en mistanke til spolen eller tændingslåsen :(
fuskeren
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af tøffe »

er det en sort tienins lås fra t skammel så smid den i naken på dem :twisted: den er kun til pynt
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja det er en god ide at tage dette med Søren. Jeg laver en opdatering.

Ohm måling skal altid laven med stoppet motor. Er det lys spolen så er det bare at måle fra stel til den grønne lenning i stikket og igen fra stel til den gule i samme stik.

Jeg kan ikke lige huske Ohm tallene men de står i ledningsnet guiden.

Jeg tror nu også det kan være selve tændings låsen.
Har du prøvet med prøve lampen mede i det 4 polede stik med kørende motor .Så kan du se om spolen giver power. Gør den det er det en dårlig forbindelse i ledninger i stellet eller kontakten.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af Toke »

Det er sgu en iorden guide :)

Den tændingstester du har lavet, er det muligt at få link til de dele, der skal bruges? Og en samlevejledning for os dødelige :lol: ??
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af Morten - Webmaster »

SÅDAN ! endnu en super guide fra fup ! flot arbejde min ven !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af nielsfup »

Tak skal i ha..
Er der mere jeg mangler så skriv så bliver den opdateret
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af nielsfup »

Toke skrev:Det er sgu en iorden guide :)

Den tændingstester du har lavet, er det muligt at få link til de dele, der skal bruges? Og en samlevejledning for os dødelige :lol: ??
Hov denne havde jeg overset.

Jo jeg skal prøve at lave en lille beskrivelse.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af Toke »

nielsfup skrev:
Toke skrev:Det er sgu en iorden guide :)

Den tændingstester du har lavet, er det muligt at få link til de dele, der skal bruges? Og en samlevejledning for os dødelige :lol: ??
Hov denne havde jeg overset.

Jo jeg skal prøve at lave en lille beskrivelse.
Super :)
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding

Indlæg af Toke »

Mange tak. Er det muligt at lave en samlevejledning (udover den du har taget et billede af i guiden)?
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af Dewil »

Imponerende guide du har lavet nielsfup, men jeg er altså nødt til at fortælle hvordan jeg plejer at stille tænding på en FS1´r. Løsner planinerne, stiller svinghjulet så tændingmærkerne passer, presser forsigtigt platinerne mod knasten (de må ikke åbne) og spænder. Platinerne er nu stillet således at de åbner præcis på tændingtidspunktet. Hvis ikke den kører som den skal bagefter, er der sandsynligvis slid på enten svinghjulsknasten eller bakkelitten på platinerne, så den så ikke åbner de mellen 30 og 40 mm. Det er bare den nemmeste metode i verden og har aldrig svigtet. Men er der noget jeg har overset i alle disse år?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja det er helt sikkert også en fin metode.
Men er det tændings mærker på alle
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af Dewil »

Det er muligt at det kun er nyere årgange, men der skal være et lille hak i svinghjulet og et i motorblokken, man skal have koblingsdækslet af for at se disse. Kan se på dit billede at der er to hak på svinghjulet, kan ikke huske hvilket der er det rigtige, men der er jo bare lige ud med tændrøret og forsigtigt sætte en pind (skruetrækker) i hullet så man sikrer sig at man et i top.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af Poul-Erik A. »

Dewil skrev:Imponerende guide du har lavet nielsfup, men jeg er altså nødt til at fortælle hvordan jeg plejer at stille tænding på en FS1´r. Løsner planinerne, stiller svinghjulet så tændingmærkerne passer, presser forsigtigt platinerne mod knasten (de må ikke åbne) og spænder. Platinerne er nu stillet således at de åbner præcis på tændingtidspunktet. Hvis ikke den kører som den skal bagefter, er der sandsynligvis slid på enten svinghjulsknasten eller bakkelitten på platinerne, så den så ikke åbner de mellen 30 og 40 mm. Det er bare den nemmeste metode i verden og har aldrig svigtet. Men er der noget jeg har overset i alle disse år?
Interessant at læse om, men bliver afstanden ikke for stor i åben tilstand (og her mener du vel 0,3 - 0,4 mm) ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af Dewil »

Det skulle den ikke blive da dette er det korrekte åbningstidspunkt, eneste fejl kan være at der bliver åbnet for lidt pga. slid. Knasten og platiner skal være i berøring på præcis dette tidspunkt.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af Morten - Webmaster »

et billede der viser tændingsmærkerne ville være super !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ok og jeg kan godt se logikken nu og at man slipper for at kæmpe mod magnetismen ved både søgerblad og skruetrækker.... :idea: :D

Tak for rådet og jeg kunne godt tænke mig at prøve næste gang... :wink:
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 5. jun 2010 22:19, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

Indlæg af Dewil »

Er der en der har en nøgen venste motorblok, så tag lige et billede. Mærket sidder over svinghjulet, lidt mod venstre tror jeg.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."