Side 1 af 2

Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 15. maj 2010 20:18
af nielsfup
Hej
Som lover en lille guide omkring indstilling og fejlfinding af tændingen

rettet d 16/5-2010

Ny guide

Rettet d 11/3-2011
NSL

Re: Guide til indstilling af tænding

: lør 15. maj 2010 20:34
af tøffe
hejsa kanon god lavet så alle kan fåstå det god lavet takker for lækker indlæg

Re: Guide til indstilling af tænding

: søn 16. maj 2010 10:54
af bonde søren
kanon guide :)
tænkte på om du skulle have det med at man kan teste om gnisten er fin nok hvis den kan springe 8-10mm altså 10000 volt ?
og måske hvordan ledningerne skal loddes sammen bag på ankerpladen ? og at kabelskoen på platinen ikke må røre stel, de typiske fejl :)

jeg har også et problem med min yamaha, tændingen til motoren virker perfekt, men lyset virker ikke, den er ret tunet og hvis jeg måler i den gule ledning laver den over 9 volt nogle gange, altså for meget strøm.
jeg har en prøve lampe som jeg har sat på den lyser fint, men hvis jeg så tager den blå ledning op til lyskontakten der har det jo være igennem tændingslåssystemet, der er fortsat rigtige volt, men ingen amp, og den kan heller ikke få prøvelampen til at lyse ?
hvordan skal jeg måle ohm, på spolen og de gule og grønne ledninger, læste et sted at det skulle være 1.4 og 1.7 men er det mens motoren er igang osv ?
har en mistanke til spolen eller tændingslåsen :(

Re: Guide til indstilling af tænding

: søn 16. maj 2010 12:07
af tøffe
er det en sort tienins lås fra t skammel så smid den i naken på dem :twisted: den er kun til pynt

Re: Guide til indstilling af tænding

: søn 16. maj 2010 12:56
af nielsfup
Hej
Ja det er en god ide at tage dette med Søren. Jeg laver en opdatering.

Ohm måling skal altid laven med stoppet motor. Er det lys spolen så er det bare at måle fra stel til den grønne lenning i stikket og igen fra stel til den gule i samme stik.

Jeg kan ikke lige huske Ohm tallene men de står i ledningsnet guiden.

Jeg tror nu også det kan være selve tændings låsen.
Har du prøvet med prøve lampen mede i det 4 polede stik med kørende motor .Så kan du se om spolen giver power. Gør den det er det en dårlig forbindelse i ledninger i stellet eller kontakten.

Re: Guide til indstilling af tænding

: søn 16. maj 2010 13:09
af Toke
Det er sgu en iorden guide :)

Den tændingstester du har lavet, er det muligt at få link til de dele, der skal bruges? Og en samlevejledning for os dødelige :lol: ??

Re: Guide til indstilling af tænding

: søn 16. maj 2010 17:06
af Morten - Webmaster
SÅDAN ! endnu en super guide fra fup ! flot arbejde min ven !

Re: Guide til indstilling af tænding

: søn 16. maj 2010 22:49
af nielsfup
Tak skal i ha..
Er der mere jeg mangler så skriv så bliver den opdateret

Re: Guide til indstilling af tænding

: tors 20. maj 2010 17:04
af nielsfup
Toke skrev:Det er sgu en iorden guide :)

Den tændingstester du har lavet, er det muligt at få link til de dele, der skal bruges? Og en samlevejledning for os dødelige :lol: ??
Hov denne havde jeg overset.

Jo jeg skal prøve at lave en lille beskrivelse.

Re: Guide til indstilling af tænding

: tors 20. maj 2010 17:05
af Toke
nielsfup skrev:
Toke skrev:Det er sgu en iorden guide :)

Den tændingstester du har lavet, er det muligt at få link til de dele, der skal bruges? Og en samlevejledning for os dødelige :lol: ??
Hov denne havde jeg overset.

Jo jeg skal prøve at lave en lille beskrivelse.
Super :)

Re: Guide til indstilling af tænding

: tors 20. maj 2010 18:24
af nielsfup

Re: Guide til indstilling af tænding

: tors 20. maj 2010 18:42
af Toke
Mange tak. Er det muligt at lave en samlevejledning (udover den du har taget et billede af i guiden)?

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 21:27
af Dewil
Imponerende guide du har lavet nielsfup, men jeg er altså nødt til at fortælle hvordan jeg plejer at stille tænding på en FS1´r. Løsner planinerne, stiller svinghjulet så tændingmærkerne passer, presser forsigtigt platinerne mod knasten (de må ikke åbne) og spænder. Platinerne er nu stillet således at de åbner præcis på tændingtidspunktet. Hvis ikke den kører som den skal bagefter, er der sandsynligvis slid på enten svinghjulsknasten eller bakkelitten på platinerne, så den så ikke åbner de mellen 30 og 40 mm. Det er bare den nemmeste metode i verden og har aldrig svigtet. Men er der noget jeg har overset i alle disse år?

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 21:31
af nielsfup
Hej
Ja det er helt sikkert også en fin metode.
Men er det tændings mærker på alle

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 22:00
af Dewil
Det er muligt at det kun er nyere årgange, men der skal være et lille hak i svinghjulet og et i motorblokken, man skal have koblingsdækslet af for at se disse. Kan se på dit billede at der er to hak på svinghjulet, kan ikke huske hvilket der er det rigtige, men der er jo bare lige ud med tændrøret og forsigtigt sætte en pind (skruetrækker) i hullet så man sikrer sig at man et i top.

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 22:07
af Poul-Erik A.
Dewil skrev:Imponerende guide du har lavet nielsfup, men jeg er altså nødt til at fortælle hvordan jeg plejer at stille tænding på en FS1´r. Løsner planinerne, stiller svinghjulet så tændingmærkerne passer, presser forsigtigt platinerne mod knasten (de må ikke åbne) og spænder. Platinerne er nu stillet således at de åbner præcis på tændingtidspunktet. Hvis ikke den kører som den skal bagefter, er der sandsynligvis slid på enten svinghjulsknasten eller bakkelitten på platinerne, så den så ikke åbner de mellen 30 og 40 mm. Det er bare den nemmeste metode i verden og har aldrig svigtet. Men er der noget jeg har overset i alle disse år?
Interessant at læse om, men bliver afstanden ikke for stor i åben tilstand (og her mener du vel 0,3 - 0,4 mm) ?

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 22:12
af Dewil
Det skulle den ikke blive da dette er det korrekte åbningstidspunkt, eneste fejl kan være at der bliver åbnet for lidt pga. slid. Knasten og platiner skal være i berøring på præcis dette tidspunkt.

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 22:14
af Morten - Webmaster
et billede der viser tændingsmærkerne ville være super !

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 22:18
af Poul-Erik A.
Ok og jeg kan godt se logikken nu og at man slipper for at kæmpe mod magnetismen ved både søgerblad og skruetrækker.... :idea: :D

Tak for rådet og jeg kunne godt tænke mig at prøve næste gang... :wink:

Re: Guide til indstilling af tænding NU MED EN NEM METODE

: lør 5. jun 2010 22:18
af Dewil
Er der en der har en nøgen venste motorblok, så tag lige et billede. Mærket sidder over svinghjulet, lidt mod venstre tror jeg.