Side 2 af 2

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: tors 12. maj 2011 17:39
af nielsfup
Hej
De er kun lavet for at kunne se sammenhængen mellem omdrejninger på motoren og hastighen i de enkelte gear ved en bestemt gearing.
Og det er teoretisk topfart. Det er ikke sikkert men kan komme derop.

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: ons 15. jun 2011 22:04
af roberthandvask
hvordan kan man vide, om den gearing man sætter ind i arket, giver et bedre optræk? er det ved mindre omdr på baghjulet?

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: fre 17. jun 2011 19:49
af Thoms
Hvis udgangspunktet er gearing 14/43 på en 4 gears og man ønsker samme slutudveksling på en 5 gears, hvor meget skal der så kompenseres på kædehjulene?

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 18. jun 2011 15:27
af nielsfup
Hej
Gear forholdet på 4 gear motoren er 1/1.038
Og 5 Gear motoren har 1/1 i 5 gear

Så det er næsten det samme.

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 18. jun 2011 15:35
af nielsfup
Det bliver faktisk 3.8% hurtige på en 5 gear end en 4G

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 18. jun 2011 15:37
af nielsfup
Og en tand mere eller mindre på for tandhjulet giver 7.7% på den teoretiske topfart.

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 18. jun 2011 15:38
af nielsfup
Så gør men ikke noget med gearingen så svarer det ca. til af geare den 1/2 tand op. Bare ved at sætte en 5G motor på.

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 18. jun 2011 15:42
af nielsfup
roberthandvask skrev:hvordan kan man vide, om den gearing man sætter ind i arket, giver et bedre optræk? er det ved mindre omdr på baghjulet?
Hov denne havde jeg ikke set.
Det kan man heller ikke. Regne arket kan beregne om teoretiske topfart.
Men op den kan trække denne gearing kommer an på tuning og moment kurver.

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: tors 10. nov 2011 17:33
af roberthandvask
det virker ikke linket

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: tors 10. nov 2011 22:26
af nielsfup
Hej
Nej det virker ikke
Lad os se om ikke Morten kan fixe det.
Han kan næsten alt :D :D :D

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: fre 1. jun 2012 21:25
af maus11
Thomas k :arrow: smid en 43 mm cylinder, 16 mm kabu og insugning på så køre den bare "GODT" :hihi


skide godt arbejde niels!!

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 2. jun 2012 11:14
af kreidlerhansen
nielsfup skrev:
roberthandvask skrev:hvordan kan man vide, om den gearing man sætter ind i arket, giver et bedre optræk? er det ved mindre omdr på baghjulet?
Hov denne havde jeg ikke set.
Det kan man heller ikke. Regne arket kan beregne om teoretiske topfart.
Men op den kan trække denne gearing kommer an på tuning og moment kurver.
Både og...

Jo lavere tophastighed, desto bedre optræk. :thunge


Mit bedste bud på en tommelfingerregel ift. det bedste kompromis er typisk at sigte efter følgende:

50cc: ~80km/t
60cc: ~83km/t
65cc: ~85km/t

De gennemsnitlige resultater for tuning med større boring alene, samt 8-9.000rpm i højeste gear på flad vej som absolut max., peger generelt i retning af ovenstående hastigheder. Mit udgangspunkt er grebet ud fra, hvad jeg kan huske af resultater, jeg har læst herinde, samt hvad jeg i tidens løb har oplevet med div. gearknallerter fra '70erne. Honda CD50 er undtaget, idet den generelt er en sløv padde, lige som enhver anden (for) lille, etbenet firtakter. Til gengæld har de andre betragtelige fordele.


Som tillæg har jeg registreret følgende for en 80-100kg maskine med 70-90kg fører:

0,8-1,2HK: 25-40km/t
1,5-3HK: 45-60km/t
3-4HK: 55-65km/t
4-5HK: 65-75km/t
5-5,5HK: 75-80km/t
5,8-6,3HK: 80-85km/t
6,3-7,0HK: 85-90km/t
7,5-8,0HK: 90-95km/t
9-10HK: 95-105km/t
10-13HK: 100-115km/t
14-15HK: 115-130km/t
15-18HK: 125-145km/t
20HK+: 140km/t+

Tallene overlapper selvfølgelig lidt hist og her, fordi en given ydelse kan opnås ved forskellige omdrejningstal, og HK er en beregnet værdi på baggrund af momentkurven. Afhængigt af porttimings, udstødningsdesign, karburatorstørrelse, indsugningslængde og et hav af andre variabler, er f.eks. 7HK ikke bare 7HK. Hvis motoren leverer de 7HK ved 8.000rpm og pga. potten går HELT død ved 8.200rpm, så vil en motor med 6,5HK, der først falder af trækområdet ved 9.000rpm, køre stærkere på flad vej, mens den vil tabe terræn op ad bakke.

Klassen fra ca. 12HK og opefter er baseret på rullefeltsresultater kontra tophastighedsvideoer på youtube, som det hollandske Kreidler-folk har leveret gennem de sidste 4-6 år.
En maskine med en (god) fuldkåbe vil ligge 5-15km/t højere! I hvert fald én af Kreidler-tosserne (Emilio med sin 007-kåbe) har rundet 158km/t med 80cc+ og over 22HK... I øvrigt vanvittigt, når den trods alt ikke er designet til mere end 80-90km/t!

Til sammenligning er min CZ250 Sport (totaktstwin) opgivet til ca. 17HK og render 110-130km/t på toppen afhængigt af vind og temperatur, og trods den vejer nær de 140kg er dens skyggeareal (vindmodstand) ikke vanvittigt større end de gamle knallerter. I skrap modvind må man ofte finde sig i at blive i 3. gear ved 80-90km/t!


Alt dette understreger således, at xls-dokumentet er vejledende. Fysikkens love bestemmer, ubetinget!

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 2. jun 2012 12:15
af malte39
det der er jo genialt ! :D :dust :bravo

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: lør 20. apr 2013 23:24
af florett
er der nogle der kender en hjemmeside eller en regne formel til at beregne omkredsen på et dæk ud fra profilbetegnelsen eks. 130/90-17...?

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

: søn 21. apr 2013 00:03
af kreidlerhansen
florett skrev:er der nogle der kender en hjemmeside eller en regne formel til at beregne omkredsen på et dæk ud fra profilbetegnelsen eks. 130/90-17...?
17" x 25,4mm pr. tomme = 431,8mm

Læg dertil dækkets dimensioner:

130mm bredt
90% af bredden er højden.

130 x 90% / 100 = 117mm højt


For at finde omkredsen, bruger jeg diameteren ganget med Pi, og de 117mm forekommer jo to gange, når man måler diameteren! Regnestykket bliver derfor:

(117mm x 2 + 431,8mm) x Pi

665,8mm x 3,14159 = knap 2.091,7mm...


Hele regnestykket ser således ud:

((130 x 90 / 100) x 2 + 17" x 25,4) x 3,14159 = 2.091,67mm