Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf nielsfup » tors 12. maj 2011 17:39

Hej
De er kun lavet for at kunne se sammenhængen mellem omdrejninger på motoren og hastighen i de enkelte gear ved en bestemt gearing.
Og det er teoretisk topfart. Det er ikke sikkert men kan komme derop.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 451
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf roberthandvask » ons 15. jun 2011 22:04

hvordan kan man vide, om den gearing man sætter ind i arket, giver et bedre optræk? er det ved mindre omdr på baghjulet?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams

Thoms

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf Thoms » fre 17. jun 2011 19:49

Hvis udgangspunktet er gearing 14/43 på en 4 gears og man ønsker samme slutudveksling på en 5 gears, hvor meget skal der så kompenseres på kædehjulene?

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf nielsfup » lør 18. jun 2011 15:27

Hej
Gear forholdet på 4 gear motoren er 1/1.038
Og 5 Gear motoren har 1/1 i 5 gear

Så det er næsten det samme.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf nielsfup » lør 18. jun 2011 15:35

Det bliver faktisk 3.8% hurtige på en 5 gear end en 4G
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf nielsfup » lør 18. jun 2011 15:37

Og en tand mere eller mindre på for tandhjulet giver 7.7% på den teoretiske topfart.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf nielsfup » lør 18. jun 2011 15:38

Så gør men ikke noget med gearingen så svarer det ca. til af geare den 1/2 tand op. Bare ved at sætte en 5G motor på.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf nielsfup » lør 18. jun 2011 15:42

roberthandvask skrev:hvordan kan man vide, om den gearing man sætter ind i arket, giver et bedre optræk? er det ved mindre omdr på baghjulet?


Hov denne havde jeg ikke set.
Det kan man heller ikke. Regne arket kan beregne om teoretiske topfart.
Men op den kan trække denne gearing kommer an på tuning og moment kurver.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 451
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf roberthandvask » tors 10. nov 2011 17:33

det virker ikke linket
kør ud med yam's, kom hjem med fjams

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf nielsfup » tors 10. nov 2011 22:26

Hej
Nej det virker ikke
Lad os se om ikke Morten kan fixe det.
Han kan næsten alt :D :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
maus11
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: ons 4. apr 2012 08:17

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf maus11 » fre 1. jun 2012 21:25

Thomas k :arrow: smid en 43 mm cylinder, 16 mm kabu og insugning på så køre den bare "GODT" :hihi


skide godt arbejde niels!!
yamaha fs1 1976 - (standart)

Peugeot buxy 45 scooter, nogle ridser, køre godt, når den er igang, den er ikke helt villig til at starte, efter den har stået stille siden sidste år- TIL SALG!!!!!! skriv till mig, hvis det er! :)

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf kreidlerhansen » lør 2. jun 2012 11:14

nielsfup skrev:
roberthandvask skrev:hvordan kan man vide, om den gearing man sætter ind i arket, giver et bedre optræk? er det ved mindre omdr på baghjulet?


Hov denne havde jeg ikke set.
Det kan man heller ikke. Regne arket kan beregne om teoretiske topfart.
Men op den kan trække denne gearing kommer an på tuning og moment kurver.


Både og...

Jo lavere tophastighed, desto bedre optræk. :thunge


Mit bedste bud på en tommelfingerregel ift. det bedste kompromis er typisk at sigte efter følgende:

50cc: ~80km/t
60cc: ~83km/t
65cc: ~85km/t

De gennemsnitlige resultater for tuning med større boring alene, samt 8-9.000rpm i højeste gear på flad vej som absolut max., peger generelt i retning af ovenstående hastigheder. Mit udgangspunkt er grebet ud fra, hvad jeg kan huske af resultater, jeg har læst herinde, samt hvad jeg i tidens løb har oplevet med div. gearknallerter fra '70erne. Honda CD50 er undtaget, idet den generelt er en sløv padde, lige som enhver anden (for) lille, etbenet firtakter. Til gengæld har de andre betragtelige fordele.


Som tillæg har jeg registreret følgende for en 80-100kg maskine med 70-90kg fører:

0,8-1,2HK: 25-40km/t
1,5-3HK: 45-60km/t
3-4HK: 55-65km/t
4-5HK: 65-75km/t
5-5,5HK: 75-80km/t
5,8-6,3HK: 80-85km/t
6,3-7,0HK: 85-90km/t
7,5-8,0HK: 90-95km/t
9-10HK: 95-105km/t
10-13HK: 100-115km/t
14-15HK: 115-130km/t
15-18HK: 125-145km/t
20HK+: 140km/t+

Tallene overlapper selvfølgelig lidt hist og her, fordi en given ydelse kan opnås ved forskellige omdrejningstal, og HK er en beregnet værdi på baggrund af momentkurven. Afhængigt af porttimings, udstødningsdesign, karburatorstørrelse, indsugningslængde og et hav af andre variabler, er f.eks. 7HK ikke bare 7HK. Hvis motoren leverer de 7HK ved 8.000rpm og pga. potten går HELT død ved 8.200rpm, så vil en motor med 6,5HK, der først falder af trækområdet ved 9.000rpm, køre stærkere på flad vej, mens den vil tabe terræn op ad bakke.

Klassen fra ca. 12HK og opefter er baseret på rullefeltsresultater kontra tophastighedsvideoer på youtube, som det hollandske Kreidler-folk har leveret gennem de sidste 4-6 år.
En maskine med en (god) fuldkåbe vil ligge 5-15km/t højere! I hvert fald én af Kreidler-tosserne (Emilio med sin 007-kåbe) har rundet 158km/t med 80cc+ og over 22HK... I øvrigt vanvittigt, når den trods alt ikke er designet til mere end 80-90km/t!

Til sammenligning er min CZ250 Sport (totaktstwin) opgivet til ca. 17HK og render 110-130km/t på toppen afhængigt af vind og temperatur, og trods den vejer nær de 140kg er dens skyggeareal (vindmodstand) ikke vanvittigt større end de gamle knallerter. I skrap modvind må man ofte finde sig i at blive i 3. gear ved 80-90km/t!


Alt dette understreger således, at xls-dokumentet er vejledende. Fysikkens love bestemmer, ubetinget!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf malte39 » lør 2. jun 2012 12:15

det der er jo genialt ! :D :dust :bravo
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch

florett
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 6. apr 2013 14:36

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf florett » lør 20. apr 2013 23:24

er der nogle der kender en hjemmeside eller en regne formel til at beregne omkredsen på et dæk ud fra profilbetegnelsen eks. 130/90-17...?

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3613
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Regneark til gearing / hjulstørelse / Km/h 4 og 5 gears

Indlægaf kreidlerhansen » søn 21. apr 2013 00:03

florett skrev:er der nogle der kender en hjemmeside eller en regne formel til at beregne omkredsen på et dæk ud fra profilbetegnelsen eks. 130/90-17...?


17" x 25,4mm pr. tomme = 431,8mm

Læg dertil dækkets dimensioner:

130mm bredt
90% af bredden er højden.

130 x 90% / 100 = 117mm højt


For at finde omkredsen, bruger jeg diameteren ganget med Pi, og de 117mm forekommer jo to gange, når man måler diameteren! Regnestykket bliver derfor:

(117mm x 2 + 431,8mm) x Pi

665,8mm x 3,14159 = knap 2.091,7mm...


Hele regnestykket ser således ud:

((130 x 90 / 100) x 2 + 17" x 25,4) x 3,14159 = 2.091,67mm
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster