DX 77-79 forgaffelben adskilles

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Morten - Webmaster »

Idag skulle jeg adskille ca 8-10 ny model gaffelben til DX, nogen fordi yderben har buler og nogen fordi inderrør skal rettes.

Tricket med et stykke slebet rundjern som skal mases ned i inderbenet syntes jeg drillede idag, og derfor funderede jeg lidt over alternativer.

PLUDSELIG slog det mig ! :lol:

En ornepik svejses i forlængelse af et stykke 8 mm rundjern eller gevindstang. den skubbes ned og drejes fast i røret og man løsner unbrako skruen i bunden af benet i første forsøg :!:

De sidste 5-6 gaffelben blev skilt på ganske få minutter :lol: :lol:

Man kan endda bruge værktøjet til at holde røret på plads når man skal samle forgaffelen igen. (Husk at rense gevindet med en snittap først, så går det som en leg :!: )
Vedhæftede filer
DSCN1498.JPG
DSCN1498.JPG (109.33 KiB) Vist 12813 gange
DSCN1499.JPG
DSCN1499.JPG (92.23 KiB) Vist 12813 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af FS1originalen »

Jamen tillykke... Så fandt du alligevel noget en ornepiller kan bruges til :lol: :lol: :lol:
Du har jo tidligere nævnt at den højst kunne bruges til at kradse ukrudt op mellem fliserne - uden dog at være rigtig god til det formål :oops:

Er jeg stadig den eneste der bare skruer en lang skrue i "olieaftapningshullet" som rammer "inderbøsningen" og forhindrer den i at dreje rundt :?: :?: :?:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Morten - Webmaster »

FS1originalen skrev:Jamen tillykke... Så fandt du alligevel noget en ornepiller kan bruges til :lol: :lol: :lol:
Du har jo tidligere nævnt at den højst kunne bruges til at kradse ukrudt op mellem fliserne - uden dog at være rigtig god til det formål :oops:

Er jeg stadig den eneste der bare skruer en lang skrue i "olieaftapningshullet" som rammer "inderbøsningen" og forhindrer den i at dreje rundt :?: :?: :?:

Erik
:lol: :lol: :lol:

Du har en formidabel hukommelse Erik ! og en fed humor !

Det med skruen har jeg også forsøgt, men syntes det virker for sjældent ! det andet her virker HVER gang :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Henrik N »

det er simpelhen rigtig godt fundet på Morten georgløs :D
du får sku nogle gode ider morten, må man kopier værktøjet :lol:
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg tvivler på jeg er den første der har brugt denne metode :lol: men ideén skal jo videregives ! DET ER JO DET VI HAR FORUM TIL ! :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af nielsfup »

Ja lige præsis.
det er super god ide.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Guess who »

Ja, det er ikke noget tosset ide!! Ellers har jeg heller aldrig haft nogen gode erfaringer med disse "ornepitter" som min gl. mester kaldte dem :) :)

Indtil videre har jeg klaret mig med et lille tykvægget rustfrit rør som er klemt fladt i enden, hvor efter et lille hak er savet lidt skrå. Dette modhold kiler sig fast i det lille rør, men det kræver man er indstillet på at ha' det skildt ad. :shock: :shock: Ellers fedter den bare rundt! Den skal " krammes " godt som man siger!!! I den anden ende har jeg en lille plade med lidt skumgummi på, så trykker den ikke så hårdt på brystet. :)

Når nu vi er ved disse gaffelben, så kan der med fordel fremstilles en T-nøgle! Hvor der i enden er svejst en M10x1.25mm bolt på. Så er man fri for at bøvle med at få inderbenet langt nok op i toppladen? Ikke altid lige nemt når lygteholder, muffer osv er monteret. Så det bare at skrue t-nøglen ned i toppen af inderbenet, trække op til den ønskede position og stamme bolten på den nederste bor?? Så er den klaret!! :mrgreen:

Hvis det er til ny model forgaffel, skal en stor bolt ofres!!

Mvh
Benny
Brugeravatar
steensgaard
Stor knallert
Indlæg: 269
Tilmeldt: man 8. sep 2008 14:26
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af steensgaard »

hmm det forstår jeg ikke helt benny.. :P men det lyder som noget der vil være til stor hjælp hjemme i min garage.. :) hvis det du snakker om er når man skal montere de renoverede ben igen? for det havde jeg nemlig lidt bøvl med når lygteholder og alt det krams sidder der og fylder! :)


Mvh. Lars
Yamaha FS1 4 gear 1977 90% Færdig

Jeg har lige færdiggjort grundforløbet som Mc/Knallert mekaniker, og søger nu lærer plads som Knallertmekaniker
Brian
Junior knallert
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 23:15
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Brian »

Er der nogen der et rigtig godt råd til hvad man gør når bolten i bunden af benet er skruet i med Locktite eller tilsvarende. Har en tilpasset gevindstang til at holde inderbenet med, men kan alligevel ikke løsne skruen. :evil: :evil: :evil: Den sidder djævelsk godt fast.
Det andet ben har jeg fået skilt ad, og kan se at skruen i bunden er monteret med Locktite eller noget der minder om det, det sad dog ikke så fast som dette.

Så gode råd modtages rigtig gerne.
Yamaha FS1 1978 K1 ens motor og stel nr. (er renoveret)
Yamaha FS1 1978 DX ens motor og stel nr. projekt
Yamaha FS1 1977 K1 er renov

Venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Morten - Webmaster »

i så fald ville jeg bore hovedet af unbrakobolten med et 7,5 mm bor mens jeg holder gevindrøret med ornepikken på stang :wink:

Når der er boret ca 8 mm ned i hovedet vil jeg tro du kan slå hovedet af bolten med en dorn.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brian
Junior knallert
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 23:15
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Brian »

Nu er benet adskilt.

Tak for rådet.

Fik dog skruen løsnet ved hjælp af skruestik, gevindstang, hammer, rørtang og skruemaskine (Dewalt). Det var en sej kamp.

Benene tog ikke skade og er nu poleret.
Yamaha FS1 1978 K1 ens motor og stel nr. (er renoveret)
Yamaha FS1 1978 DX ens motor og stel nr. projekt
Yamaha FS1 1977 K1 er renov

Venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af Guess who »

Hej Steensgaard

Her er min omtalte t-nøgle.

Mvh
Benny
Vedhæftede filer
- 015 (Small).jpg
- 015 (Small).jpg (35.39 KiB) Vist 12298 gange
bettebror
Junior knallert
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 22. feb 2010 19:44
Kontakt:

Re: DX 77-79 forgaffelben adskilles

Indlæg af bettebror »

som nybegynderrenovere spørger jeg sikkert dumt, men er der gevind hele vejen gennem dette gaffelben? altså så det er en gevind"klods" der sidder i bunden?
Yamaha DX 1976 Morten Edition
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."