Guide til renovering af gevind med helicoil

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Besvar
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Guide til renovering af gevind med helicoil

Indlæg af subwoof »

Nu har jeg været igang med at renovere mine gevind med helicoils

Helicoils'ne købte jeg til 250Kr på ebay, et sæt med 10Stk. 6mm
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0169059660


men tog lidt billeder af det :D

fremgangsmåden er meget let man skal blot have lidt snilde for at kunne gøre det uden at gøre gevindene skæve.

i skal ikke tage jer af at min benzinslange er ført forkert, såen var den dengang jeg fik den, og har ikke fået gjort noget ved det.
spritten er til at få aluminiums spånnerne væk fra bvoret og snittappen, man påføre lidt inden, men da det er så let at bore i aluminiummet er det ikke nødvendigt at spraye det på, man kan bare smide boret i spritten bagefter, så kommer spånnerne af.
Vedhæftede filer
Her er helicoil sætter
Her er helicoil sætter
Billede0032.jpg (253.2 KiB) Vist 6104 gange
Her er de remedier du skal bruge:<br />Sprit, snittap, 6,3mm metalbor, gevind klup, evt. den pind der til at brække tappen på helicoilen af.
Her er de remedier du skal bruge:
Sprit, snittap, 6,3mm metalbor, gevind klup, evt. den pind der til at brække tappen på helicoilen af.
Billede0042.jpg (51.86 KiB) Vist 6103 gange
som man kan se er der et gevind på karburator dækslet der er gået til
som man kan se er der et gevind på karburator dækslet der er gået til
Billede0043.jpg (47.23 KiB) Vist 6102 gange
her har jeg boret op til 6,3mm og lavet nyt gevind, men da min gevind kluo var for stor til at kunne dreje rundt for bremsepedalen, har jeg brugt en svensk nøgle, det kan gøres men man skal passe på da man nemt kommer til at dreje skævt, har også en gevindklup med skralde, men den går kun til 5mm
her har jeg boret op til 6,3mm og lavet nyt gevind, men da min gevind kluo var for stor til at kunne dreje rundt for bremsepedalen, har jeg brugt en svensk nøgle, det kan gøres men man skal passe på da man nemt kommer til at dreje skævt, har også en gevindklup med skralde, men den går kun til 5mm
Billede0044.jpg (35.29 KiB) Vist 6099 gange
her er helicoilen monteret på den &quot;skruetrækker&quot; man kan justere stopperen med en lille umbraco nøgle, hvis man f.eks. som i koblingsskjoldet har et gevind der er langt inde(det ved motornr)
her er helicoilen monteret på den "skruetrækker" man kan justere stopperen med en lille umbraco nøgle, hvis man f.eks. som i koblingsskjoldet har et gevind der er langt inde(det ved motornr)
Billede0045.jpg (39.8 KiB) Vist 6099 gange
så skruer man simpeklthen bare helicoilen ind, til ige omkring ½omgang under overfladen, derefter skruer man en skrue i(som kan smides væk) og spænder den godt tilm så sidder den der. grunden til at man skal bruge en gammel skrue er at helicoilen godt kan æde gevindet i bløde bolte første gang, da den skal strækkes
så skruer man simpeklthen bare helicoilen ind, til ige omkring ½omgang under overfladen, derefter skruer man en skrue i(som kan smides væk) og spænder den godt tilm så sidder den der. grunden til at man skal bruge en gammel skrue er at helicoilen godt kan æde gevindet i bløde bolte første gang, da den skal strækkes
Billede0047.jpg (44.95 KiB) Vist 6099 gange
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
Sigurd
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: søn 29. mar 2009 15:11
Kontakt:

Re: Guide til renovering af gevind med helicoil

Indlæg af Sigurd »

Det ser rigtig godt ud... Der er ikke andet for en at jeg må bestille sådan et sæt.. Er der nogle steder du ikke vil anbefale at bruge dem?
YAMAHA Fs1 K1 79 bordeux rød med flammer - kører, men der skal kvalitets dele ...

Mvh. SIGURD
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Guide til renovering af gevind med helicoil

Indlæg af subwoof »

ved ikke om de kan holde ved cylindret altså ved pindboltene, men tror jeg de kan hvis de får en klat loctite
ellers er de utroligt holdbare, har knækket en eneste i de mange jeg ar brugt i både biler osv.
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."