Side 2 af 6

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 16:24
af nielsfup
Thomas P. skrev:
subwoof skrev:
nielsfup skrev:Mange tak Kai
Man må jo gøre sit bedste, da jeg selv skal køre på den, og så er jeg også lidt doven for jeg gider ikke skille den ad igen i morgen.
Nu forstår jeg det med udfræsningen. Ja den er i balance tror jeg. Der er ligesom kontravægte på da godset er tyndere ved plejl stangen
Og ja rør stykket er tilpasset så man bare kan spænde møtrikken ind til der et kontakt med lejet. Der er et alm 3/4" vand rør.
er der bare sat en skive der passer med hullet er lille nok til øret, og yderdiametereten stor nok tiæ at den kan gå på yderingen af lejet`?
Den skal jo ikke gå på ydersiden når du trækker krumtappen igennem. Så belaster man kuglerne igen.

Den rammer kun inderringen :)

yes lige præsis
den trækker kun på inderringen af lejet.

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 18:09
af subwoof
ohh :D

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 19:17
af nielsfup
Montering af pakning i svinghjuls side.
Slået forsigtig på plade med en messing dorn. Der er mange metoder med her er min.
Pakningen er smurt med silikone olie får montage. Alm olie er lige så godt tror jeg.

Næste trin er gearkassen

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 19:53
af nielsfup
Gearkassen.
Først har jeg kontrolleret at ALLE Skiver afstandsstykker og låseringe er lige som på tegningerne. VIGTIGT.
Check også for slid på tænder skifte gafler og kulissen i tromlen.

Start med at montere de to aksler med tandhjulene.

Monter ikke de to styr til skifte gaflerne endnu eller kan skifte tromlen ikke komme ned.
Monter nu tromlen og få skifte gaflerne i indgreb i tromlen og sæt styrene på plads.
Det er bedst at gøre det med tromlen i frigear position. Den lille tap helt nede i bunden at tromlen skal røre stoppet i huset.

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 19:56
af nielsfup
Og resten

Man kan bruge bøsningen og fortandhjulet til at trække akslen på plads. Så belaster med ikke kuglerne i lejet

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:02
af strynboen
du mødte ikke disse skiver som sidder uden for låseringene,,så kan vi vel gå ud fra at de ikke skal være der,,har godt nok spurgt 100 gange,,men vi tager den lige endnu en gang for prins knud..

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:14
af dexta
Er det unormalt at akslen til fortandhjulet går let igennem lejet ?

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:18
af strynboen
det er helt normalt den er en let prespasning,eller måske enda en løs pasning,du spænder jo sammen med tandhjulsmøtrikken

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:19
af dexta
Tak for det hurtige svar, jeg mente nok at det skulle være sådan, men jeg vil helst være på den sikre side når jeg samler min motor !

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:23
af nielsfup
Så blev de to motor huse samlet.

Samme princip ved krumtap lejet som sidst med improviseret værktøj.

Tætnet med LocTite 574.
Bolte spændt til 8Nm

Gear kassen er testet og alle 4 gear er der stadig

Så håber jeg bare det er tæt :D

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:26
af subwoof
det ser jo godt ud :lol: ville vær træls hvis 4. gearet var forsvundet xD

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:32
af hybber
Hej Niels!

Jeg har prøvet at renovere motor/gearkasse, og da jeg da jeg så skulle prøvekøre dyret, manglede 2. gear......havde simpelthen dobbelt frigear! Havde vendt et tandhjul forkert på en af akslerne! Har lært at teste alle gearene inden man fortsætter!

Ser skidegodt ud det du får bedrevet i værkstedet!

Hvad er det du har smmurt på krumtap og aksler?

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:37
af nielsfup
Ja fy for pokker.
Glemte lige at skrive: Det sorte snask det er på billederne er molybdændisulfid smørrelse.
Det er super til samling men ikke nødvendig.

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:41
af subwoof
nielsfup skrev:Ja fy fro pokker.
Glemte lige at skrive det sorte snask det er på billederne er molybdændisulfid smørrelse.
Det er super til samling men ikke nødvendig.
det lyder noget kun avanceret for en bondeknold som mig det smørelse :D kan alm. blå eller grøn fedt bruges :lol:

men vil da helt sikkert prøve det med røret og en møtrik på krumtappen næste gang der skal makkes i de inderste dele :D

men lig pt, er det gevind rundt omkring udv. på motoren der skal fixes. har princippet at virker det efter hensigten så skal det ikke skilles ad

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 21:48
af nielsfup
strynboen skrev:du mødte ikke disse skiver som sidder uden for låseringene,,så kan vi vel gå ud fra at de ikke skal være der,,har godt nok spurgt 100 gange,,men vi tager den lige endnu en gang for prins knud..

Hej Lars

Nej men der er nogle tynde skiver under låseringen ind mod tandhjulene kan det være dem der er byttet om på den gale side :?: :?:

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 22:04
af lund
Lige et spørgsmål ang. flydende pakning?


Hvorfor smøre man så tykt et lag på? jeg har altid fået a vide at det kun lige var et helt tyndt lag så der ikke kom noget ud hverken ind eller udvendigt?

kunne også se da jeg skildte min motor ad at der sad flydende paknings rester i div tandhjul og har en 43mm cylinder som nærmest har fået en hinde af flydende pakning? det kan da ikke passe der skal så meget på? :?: :?

Re: Motor renovering

: ons 29. apr 2009 22:23
af nielsfup
Montering af gearskifter.

HUSK der skal være er skive under låseringen til gearskifter armen 1.6mm tyk

Igen er alle M6 bolte spændt til 8Nm

Jeg har brugt LocTite 222 til alle skruer inde i motoren. Den kan løsnes igen uden problemer.

Brug evt et stykke tape over rillen til C ringen på gearskifter akslen for ikke at ødelægge pakningen ved montering.

Re: Motor renovering

: tors 30. apr 2009 08:06
af strynboen
hej jeg havde også lidt problemer med at montere de styretapper til skiftegafflen,,
jeg måtte lige prøve nogle gange til de sad rigtigt,,med låseringene ,,så det er lidt svært at montere dem,,

og man kan lige prøve at montere dem i blokken inden man begynder at samle gearkassen,,så giver det sig selv,

hej niels..de skiver er lidt tykkere,end chims, alt inden for låseringene sad fint,,så de er ikke forbyttet,,så der må bare være en som syntes de skulle være der
de gør ikke skæde,,,men næste gang kommer der ikke nogen i..

de umbrakko hoveder støder de ikke på skifte armen,,jeg måtte sætte nogle lavere skruer i,,der under koblingen..

,,når du er færdig med guiden kan du så ikke klippe vores små komentare ud,,og lave en guide hvor dine billeder og komentare bare køre i en uafbrudt streng..
vi kan jo ikke lade være med at blande os,,, :|

Re: Motor renovering

: tors 30. apr 2009 09:28
af nielsfup
Jo jeg ville lave en guide når det hele er samlet OG virker.
Måske bliver det en PDF med lidt mere tekst og tegninger og data.
Man skal da blande sig. Der er jo ingen garanti for jeg laver det helt rigtigt. Og der var også derfor jeg lavede denne tråd så man kan stoppe mig i at lave fejl. Jeg vil jo gerne lave det så godt som muligt.

Re: Motor renovering

: tors 30. apr 2009 09:44
af nielsfup
jesper j skrev:det er aksel nr 19 jeg mener aksel nr 1 har du vendt rigtig men som du kan se er den også vist spejlvendt på tegning :wink:
Hej Jesper
Ja det er jeg sku da bange for. For måske skal den C ring sikre at aksel 19 ikke kan komme ud i koblings huset eller hvad.
Det er samlet som på tegningen. Og det var også sådan det var da jeg skildte den ad.