Guide til at montere nye lejer i gearkassen ?

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Besvar
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Guide til at montere nye lejer i gearkassen ?

Indlæg af dexta »

Mojn alle på forum

Som i sikkert ved skal jeg til at samle en motor, for at være helt sikker på at få lejer i uden at krumtap kommer til at køre stramt rundt, vil jeg høre om der er en der kan lave en lille guide ??

Er det ikke noget med man varmer blokken op, og lejet der skal sidde i blokken køles ned ?
Modsat på krumtap ? Leje varmes og krumtap køles ?
Jeg håber I kan hjælpe mig, og give lidt gode råd !

På forhånd tak, mvh Mads :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Guide til at montere nye lejer i gearkassen ?

Indlæg af Kai »

Du behøver ikke smide lejerne i fryseren i flere timer som nogen gør, bare de er kolde.
Varm blokken op til 100gr eller deromkring så falder lejerne i af sig selv.
Har du ingen ovn at varme den op i, så kan du istedet hælde et par dråber alm opvaskemiddel på blokken ved siden af hvor lejet skal sidde, og varme fra den anden side med en varmepistol, når det bobler så er temperaturen passende :)

Jeg sætter aldrig lejer på krumtappen først, jeg syns det er noget bøvl at få den i blokken bagefter. Men jeg ved mange gør det på den måde på nyere scootere, med visse ulemper til følge.

Sæt det venstre leje i blokken og varm på inderringen med en varmepistol, så kan du skubbe krumtappen i med hånden hvis du er hurtig.
Det højre går stramt på krumtappen, men det burde ikke være nødvendig at varme særlig meget på det.
vent med at sætte simmeringene i ved krumtappen og saml de midterste blokke omkring krumtappen, går krumtappen så en smule trægt så gi den et lille dask med en kobberhammer eller lign i hver ende så er den centreret i lejerne. Så bør den gå så let at hvis du drejer den med hånden så falder den selv tilbage så den tungeste del vender nedad (modsat side af plejstangen)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Guide til at montere nye lejer i gearkassen ?

Indlæg af Henrik N »

jeg har købt en lille bordovn, jeg smider gearkasse huset i ovnen med gearkasse og det andet hus også, krumtap i fryseren dagen før, husene skal kun lunes, i med lejerne begge sider flydende pakning på så giver jeg krumtappen en dyp olie i med den,og så på med huset klem og massere ingen vold og svupti så er de samlet.

det har virket fint hver gang
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Guide til at montere nye lejer i gearkassen ?

Indlæg af dexta »

Mange tak for det begge to ! Det vil jeg gøre ! :wink:
Måske vi skulle have dette emne ind i guide til renovering af ??? :roll:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Guide til at montere nye lejer i gearkassen ?

Indlæg af strynboen »

bare for at være lidt anderledes så montere jeg altid lejerne på krumtappen først

og varmer så blok halvdelene med en varmeblæser,,når jeg har gearkasse og alt klart,,så smutter det sammen uden noget vrøvl,,men det er et lævn fra jeg har samlet mange honda cd-50,,som har temmelige løse lejepasninger i blokken,,men det virker også på fs1
så man kan på mange måder,,men det korekte er vist at sætte lejerne i blokken først
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Guide til at montere nye lejer i gearkassen ?

Indlæg af subwoof »

varmer aldrig noget op eller smider det i frysen.. til det er jeg for doven..
har derimod et jernrør, der passer i diameteren på inderingen, i lejet. med en dertil påmonteret opskåren tyk oring.. ikke metal mod metal.

bar forsigtig i med svinet, og så lejer i den anden side, bang bang krumtap på motot del på, så kører det sq, også krumtapen et par dask med en gummihammer på hver side, simmeringe i. så er den køreklar.. har jeg gjort på alt, scootere, knallert atv'er motorsave.. altid vrket og endda med mindre knobs end nogle af mine kammerater får ved nogle af deres metoder, som jeg aldrig ville udøve på min egen
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."