guide om køb af Yamaha FS1
: ons 25. feb 2009 21:00
Hej
Da der tit bliver spurgt ind til hvad man skal kigge efter når man køber Yamaha FS1,, vil jeg da gerne forsøge at lave en guide om det
Først skal man gøre op med sig selv om hvad man vil have,, om det er et renoverings procjekt eller en der er i orden og klar til at køre på og om hvor original man ønsker den
lad mig starte med den køreklare ...
køb aldrig en de siger der køreklar hvis den ikke kan starte når du er der for at se på den ,, undskyldningen om at det bare er karburatoren der skal renses eller et defekt tændrør eller manglende benzin eller hvad nu undskyldningen er for at den ikke kan starte,, det DU`R ikke så er den ikke køreklar,, er den køreklar kan den startes og køres på og de har sørget for benzin på den,,
En som er køreklar kan startes meget let højst 4 - 5 hug på kickstarteren med eller uden choker afhængigt af temperaturen den står i eller om den lige har været igang ,,
når den er igang og måske har stået lidt med choker skal denne kunne slåes fra og og den skal kunne tage gassen let når den lige har fået lov at brænde det sidste choker overskud af,, den vil nok de første 2 - 3 gange firtakte lidt når den får gas derefter skal den kunne tage gassen hurtigt og let fra tomgang og til fuld gas og gå nemt ned i tomgang igen,, se også om motoren er tæt for olie den må ikke spilde olie ved semmiringe og pakflader i blokkens samlinger er den ren underneden er den det og det evt. er ny olie den drypper med se hvor det kommer ud og prøv evt at spænde skruerne er de løse så løser det måske problemet ,, ellers lad den stå hvor den er,, er den møg beskidt af gl. olie under motoren har den ikke været skilt ad for nyligt og se efter om den har olie i gearkassen,,er der ingen olie i og det ser ud til på møget at den sveder med ny olie under motoren,, lad den stå så er den ikke renoveret fornyligt,,
når man prøver ovenstående manøvre så kan man samtidigt høre om motoren har banke lyde fra cylinderen og krumtappen har den en metalisk banken er cylinder og stempel sikkert slidt og krumtappen kan også have slør i lejerne som vil give banke lyde fra sig,, siger de at den lige er renoveret i motoren selv om den banker i motoren så spørg til om de har nogen faktura på delene der står som hovedregel hvad der er købt,, kan de ikke fremvise en faktura lad knallerten stå hvor den er så kan de selv renovere den eller skal der et godt afslag i prisen på den,,
og når den nu er startet så prøv en tur på den,, se om den kobler ordentligt ud og ordentligt til i koblingen,, "fedter" den prøv sammen med sælger at justere lidt på den på kabel juster skruerne og evt på juster skruen på sneglen den kan jo være fejl justeret hjælper det ikke så er selve koblingen i motoren defekt lad den stå eller få et godt afslag i prisen
tjek også om den er nem at skifte gear på om det går let at skifte op og ned i gear`ne,,
tjek at lyset virker ,, forlys ,, baglys,, stoplys,, frigears lampe og blinklys hvis de er monteret samt hornet,,
på prøveturen tjek også om den slår i hjulene,, det er evt skæve fælge den vil ligesom hoppe lidt eller ryste .. kan også være hjul lejerne som er slidte det kan prøves ved at tage fat på knallerten et sted hvor man kan holde den mens man med den anden hånd rykker i hjulene side vers frem og tilbage,,ved forhjulet kan der også være slør i gaffelbroen prøv at rykke lidt frem og tilbage i styret når du sider på den,, så kan det mærkes om den vrikker der,,
ved baghjulet tjekker man også bøsningerne i svingeren om der er slør ved at rykke lidt side vers iden også,,
på prøveturen prøv om bremserne virker både for og bag,, er det med skivebremse tjek om den er tæt alle steder og se om skiven er ridset,,
dækken hvordan ser de ud ,, virker speedometeret,,
er den bulet er sædet spændt fast osv. det er vigtigt at alt er spændt det vidner om at de har forsøgt at lave det rigtigt,, og ikke bare har smidt det sammen så der mangler bolte og skruer alle steder,,
en anden ting hvis du opdager en fejl se hvordan sælger reagere ,, reagere han nervøst så vidste han sikkert den fejl var der,, reagere han overrasket kan det være en pludseligt opstået fejl han ikke vidste noget om,, det fortæller lidt om hvad han er for en gut og om man kan stole på ham,, prøv ham lidt af og spørg om ham kender til andre fejl på den,,
Sig fra en start af når du aftaler tid og sted med sælger at du vil tjekke motor og stel nr hos politiet,, fandens ærgeligt at komme hjem med en stjålet knallert,, man kan godt ringe til politiet mens man ser på den,, for at tjekke den,,
se om knallertens udsende svare til at den er vedligeholdt som at de siger den har fået er den pæn ren er der rust osv. ,, altså svare den til den beskrivelse og pris som sælger har angivet på annoncen eller pr. tlf.,,
ALTSÅ,,
Tjek stel og motor nr,, om den er stjålet ,,
starter den nemt ,,
er den tæt for olie også under motoren,,
tager den fint gassen ,,
er der ingen banke lyde fra motoren,,
skifter den nemt gear,,
virker alt lys,,
virker bremserne,,
er der ingen slør i hjul og svinger og gaffelbro,,
er alt spændt sammen og ingen manglende bolte og skruer,,
og svare den til sælgers beskrivelse og pris kan du roligt købe den ,,
-----------------------------------------------------------------------------
skal du have en original yamaha så tjek at følgende er der ,,,til den årgang du søger,,
tank og side skjolde som passer til årgangen,,
original bagsvinger med hjul til årgangen,,
forgaffel passer den til årgangen og forhjulet er det også det rigtige til den årgang,, skivebremse ( DX ) er der de rigtig gaffel ben og bremsecylinder og kaliber til årgangen,,
er der originale fælge og udstødning på,,
er speedometeret original og til årgangen,,
er karburatoren til årgangen der 2 typer den med kabelchoker og den med chokerpind,,
er sædet original udsende,, motor og stel nr matcher de,,
baglygte og beslag svare de til årgangen,,
blinklysne er de der og er de til årgangen,,
-----------------------------------------------------------------------------
og som Yam.der skriver har i mulighed for at tage en med som kender til knallerter så gør det,,
håber i kan bruge det til noget ,, jeg har sikkert glemt noget men så vil venlige sjæle nok gøre mig opmærksom på det så det kan blive skrevet ind i guiden
PS. sælger vogt dig for dem som har læst denne guide køber ikke noget som ikke virker så lav det rigtigt eller fortæl selv fejlende fra start af så de ved hvad de køre efter når de skal ud og se knallerten
En udgave af denne guide kan også hentes som PDF fil for senere udprintning:
http://www.knallertforum.dk/download/ya ... allert.pdf
Da der tit bliver spurgt ind til hvad man skal kigge efter når man køber Yamaha FS1,, vil jeg da gerne forsøge at lave en guide om det
Først skal man gøre op med sig selv om hvad man vil have,, om det er et renoverings procjekt eller en der er i orden og klar til at køre på og om hvor original man ønsker den
lad mig starte med den køreklare ...
køb aldrig en de siger der køreklar hvis den ikke kan starte når du er der for at se på den ,, undskyldningen om at det bare er karburatoren der skal renses eller et defekt tændrør eller manglende benzin eller hvad nu undskyldningen er for at den ikke kan starte,, det DU`R ikke så er den ikke køreklar,, er den køreklar kan den startes og køres på og de har sørget for benzin på den,,
En som er køreklar kan startes meget let højst 4 - 5 hug på kickstarteren med eller uden choker afhængigt af temperaturen den står i eller om den lige har været igang ,,
når den er igang og måske har stået lidt med choker skal denne kunne slåes fra og og den skal kunne tage gassen let når den lige har fået lov at brænde det sidste choker overskud af,, den vil nok de første 2 - 3 gange firtakte lidt når den får gas derefter skal den kunne tage gassen hurtigt og let fra tomgang og til fuld gas og gå nemt ned i tomgang igen,, se også om motoren er tæt for olie den må ikke spilde olie ved semmiringe og pakflader i blokkens samlinger er den ren underneden er den det og det evt. er ny olie den drypper med se hvor det kommer ud og prøv evt at spænde skruerne er de løse så løser det måske problemet ,, ellers lad den stå hvor den er,, er den møg beskidt af gl. olie under motoren har den ikke været skilt ad for nyligt og se efter om den har olie i gearkassen,,er der ingen olie i og det ser ud til på møget at den sveder med ny olie under motoren,, lad den stå så er den ikke renoveret fornyligt,,
når man prøver ovenstående manøvre så kan man samtidigt høre om motoren har banke lyde fra cylinderen og krumtappen har den en metalisk banken er cylinder og stempel sikkert slidt og krumtappen kan også have slør i lejerne som vil give banke lyde fra sig,, siger de at den lige er renoveret i motoren selv om den banker i motoren så spørg til om de har nogen faktura på delene der står som hovedregel hvad der er købt,, kan de ikke fremvise en faktura lad knallerten stå hvor den er så kan de selv renovere den eller skal der et godt afslag i prisen på den,,
og når den nu er startet så prøv en tur på den,, se om den kobler ordentligt ud og ordentligt til i koblingen,, "fedter" den prøv sammen med sælger at justere lidt på den på kabel juster skruerne og evt på juster skruen på sneglen den kan jo være fejl justeret hjælper det ikke så er selve koblingen i motoren defekt lad den stå eller få et godt afslag i prisen
tjek også om den er nem at skifte gear på om det går let at skifte op og ned i gear`ne,,
tjek at lyset virker ,, forlys ,, baglys,, stoplys,, frigears lampe og blinklys hvis de er monteret samt hornet,,
på prøveturen tjek også om den slår i hjulene,, det er evt skæve fælge den vil ligesom hoppe lidt eller ryste .. kan også være hjul lejerne som er slidte det kan prøves ved at tage fat på knallerten et sted hvor man kan holde den mens man med den anden hånd rykker i hjulene side vers frem og tilbage,,ved forhjulet kan der også være slør i gaffelbroen prøv at rykke lidt frem og tilbage i styret når du sider på den,, så kan det mærkes om den vrikker der,,
ved baghjulet tjekker man også bøsningerne i svingeren om der er slør ved at rykke lidt side vers iden også,,
på prøveturen prøv om bremserne virker både for og bag,, er det med skivebremse tjek om den er tæt alle steder og se om skiven er ridset,,
dækken hvordan ser de ud ,, virker speedometeret,,
er den bulet er sædet spændt fast osv. det er vigtigt at alt er spændt det vidner om at de har forsøgt at lave det rigtigt,, og ikke bare har smidt det sammen så der mangler bolte og skruer alle steder,,
en anden ting hvis du opdager en fejl se hvordan sælger reagere ,, reagere han nervøst så vidste han sikkert den fejl var der,, reagere han overrasket kan det være en pludseligt opstået fejl han ikke vidste noget om,, det fortæller lidt om hvad han er for en gut og om man kan stole på ham,, prøv ham lidt af og spørg om ham kender til andre fejl på den,,
Sig fra en start af når du aftaler tid og sted med sælger at du vil tjekke motor og stel nr hos politiet,, fandens ærgeligt at komme hjem med en stjålet knallert,, man kan godt ringe til politiet mens man ser på den,, for at tjekke den,,
se om knallertens udsende svare til at den er vedligeholdt som at de siger den har fået er den pæn ren er der rust osv. ,, altså svare den til den beskrivelse og pris som sælger har angivet på annoncen eller pr. tlf.,,
ALTSÅ,,
Tjek stel og motor nr,, om den er stjålet ,,
starter den nemt ,,
er den tæt for olie også under motoren,,
tager den fint gassen ,,
er der ingen banke lyde fra motoren,,
skifter den nemt gear,,
virker alt lys,,
virker bremserne,,
er der ingen slør i hjul og svinger og gaffelbro,,
er alt spændt sammen og ingen manglende bolte og skruer,,
og svare den til sælgers beskrivelse og pris kan du roligt købe den ,,
-----------------------------------------------------------------------------
skal du have en original yamaha så tjek at følgende er der ,,,til den årgang du søger,,
tank og side skjolde som passer til årgangen,,
original bagsvinger med hjul til årgangen,,
forgaffel passer den til årgangen og forhjulet er det også det rigtige til den årgang,, skivebremse ( DX ) er der de rigtig gaffel ben og bremsecylinder og kaliber til årgangen,,
er der originale fælge og udstødning på,,
er speedometeret original og til årgangen,,
er karburatoren til årgangen der 2 typer den med kabelchoker og den med chokerpind,,
er sædet original udsende,, motor og stel nr matcher de,,
baglygte og beslag svare de til årgangen,,
blinklysne er de der og er de til årgangen,,
-----------------------------------------------------------------------------
og som Yam.der skriver har i mulighed for at tage en med som kender til knallerter så gør det,,
håber i kan bruge det til noget ,, jeg har sikkert glemt noget men så vil venlige sjæle nok gøre mig opmærksom på det så det kan blive skrevet ind i guiden
PS. sælger vogt dig for dem som har læst denne guide køber ikke noget som ikke virker så lav det rigtigt eller fortæl selv fejlende fra start af så de ved hvad de køre efter når de skal ud og se knallerten
En udgave af denne guide kan også hentes som PDF fil for senere udprintning:
http://www.knallertforum.dk/download/ya ... allert.pdf