guide om køb af Yamaha FS1

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Besvar
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej
Da der tit bliver spurgt ind til hvad man skal kigge efter når man køber Yamaha FS1,, vil jeg da gerne forsøge at lave en guide om det :D

Først skal man gøre op med sig selv om hvad man vil have,, om det er et renoverings procjekt eller en der er i orden og klar til at køre på og om hvor original man ønsker den :!:

lad mig starte med den køreklare ...

køb aldrig en de siger der køreklar hvis den ikke kan starte når du er der for at se på den ,, undskyldningen om at det bare er karburatoren der skal renses eller et defekt tændrør eller manglende benzin eller hvad nu undskyldningen er for at den ikke kan starte,, det DU`R ikke så er den ikke køreklar,, er den køreklar kan den startes og køres på og de har sørget for benzin på den,,
En som er køreklar kan startes meget let højst 4 - 5 hug på kickstarteren med eller uden choker afhængigt af temperaturen den står i eller om den lige har været igang ,,
når den er igang og måske har stået lidt med choker skal denne kunne slåes fra og og den skal kunne tage gassen let når den lige har fået lov at brænde det sidste choker overskud af,, den vil nok de første 2 - 3 gange firtakte lidt når den får gas derefter skal den kunne tage gassen hurtigt og let fra tomgang og til fuld gas og gå nemt ned i tomgang igen,, se også om motoren er tæt for olie den må ikke spilde olie ved semmiringe og pakflader i blokkens samlinger er den ren underneden er den det og det evt. er ny olie den drypper med se hvor det kommer ud og prøv evt at spænde skruerne er de løse så løser det måske problemet ,, ellers lad den stå hvor den er,, er den møg beskidt af gl. olie under motoren har den ikke været skilt ad for nyligt og se efter om den har olie i gearkassen,,er der ingen olie i og det ser ud til på møget at den sveder med ny olie under motoren,, lad den stå så er den ikke renoveret fornyligt,,
når man prøver ovenstående manøvre så kan man samtidigt høre om motoren har banke lyde fra cylinderen og krumtappen har den en metalisk banken er cylinder og stempel sikkert slidt og krumtappen kan også have slør i lejerne som vil give banke lyde fra sig,, siger de at den lige er renoveret i motoren selv om den banker i motoren så spørg til om de har nogen faktura på delene der står som hovedregel hvad der er købt,, kan de ikke fremvise en faktura lad knallerten stå hvor den er så kan de selv renovere den eller skal der et godt afslag i prisen på den,,
og når den nu er startet så prøv en tur på den,, se om den kobler ordentligt ud og ordentligt til i koblingen,, "fedter" den prøv sammen med sælger at justere lidt på den på kabel juster skruerne og evt på juster skruen på sneglen den kan jo være fejl justeret hjælper det ikke så er selve koblingen i motoren defekt lad den stå eller få et godt afslag i prisen
tjek også om den er nem at skifte gear på om det går let at skifte op og ned i gear`ne,,
tjek at lyset virker ,, forlys ,, baglys,, stoplys,, frigears lampe og blinklys hvis de er monteret samt hornet,,
på prøveturen tjek også om den slår i hjulene,, det er evt skæve fælge den vil ligesom hoppe lidt eller ryste .. kan også være hjul lejerne som er slidte det kan prøves ved at tage fat på knallerten et sted hvor man kan holde den mens man med den anden hånd rykker i hjulene side vers frem og tilbage,,ved forhjulet kan der også være slør i gaffelbroen prøv at rykke lidt frem og tilbage i styret når du sider på den,, så kan det mærkes om den vrikker der,,
ved baghjulet tjekker man også bøsningerne i svingeren om der er slør ved at rykke lidt side vers iden også,,
på prøveturen prøv om bremserne virker både for og bag,, er det med skivebremse tjek om den er tæt alle steder og se om skiven er ridset,,
dækken hvordan ser de ud ,, virker speedometeret,,
er den bulet er sædet spændt fast osv. det er vigtigt at alt er spændt det vidner om at de har forsøgt at lave det rigtigt,, og ikke bare har smidt det sammen så der mangler bolte og skruer alle steder,,
en anden ting hvis du opdager en fejl se hvordan sælger reagere ,, reagere han nervøst så vidste han sikkert den fejl var der,, reagere han overrasket kan det være en pludseligt opstået fejl han ikke vidste noget om,, det fortæller lidt om hvad han er for en gut og om man kan stole på ham,, prøv ham lidt af og spørg om ham kender til andre fejl på den,,
Sig fra en start af når du aftaler tid og sted med sælger at du vil tjekke motor og stel nr hos politiet,, fandens ærgeligt at komme hjem med en stjålet knallert,, man kan godt ringe til politiet mens man ser på den,, for at tjekke den,,
se om knallertens udsende svare til at den er vedligeholdt som at de siger den har fået er den pæn ren er der rust osv. ,, altså svare den til den beskrivelse og pris som sælger har angivet på annoncen eller pr. tlf.,,

ALTSÅ,,
Tjek stel og motor nr,, om den er stjålet ,,
starter den nemt ,,
er den tæt for olie også under motoren,,
tager den fint gassen ,,
er der ingen banke lyde fra motoren,,
skifter den nemt gear,,
virker alt lys,,
virker bremserne,,
er der ingen slør i hjul og svinger og gaffelbro,,
er alt spændt sammen og ingen manglende bolte og skruer,,
og svare den til sælgers beskrivelse og pris kan du roligt købe den ,,

----------------------------------------------------------------------------- :arrow:
skal du have en original yamaha så tjek at følgende er der ,,,til den årgang du søger,,
tank og side skjolde som passer til årgangen,,
original bagsvinger med hjul til årgangen,,
forgaffel passer den til årgangen og forhjulet er det også det rigtige til den årgang,, skivebremse ( DX ) er der de rigtig gaffel ben og bremsecylinder og kaliber til årgangen,,
er der originale fælge og udstødning på,,
er speedometeret original og til årgangen,,
er karburatoren til årgangen der 2 typer den med kabelchoker og den med chokerpind,,
er sædet original udsende,, motor og stel nr matcher de,,
baglygte og beslag svare de til årgangen,,
blinklysne er de der og er de til årgangen,,

----------------------------------------------------------------------------- :arrow:

og som Yam.der skriver har i mulighed for at tage en med som kender til knallerter så gør det,,
håber i kan bruge det til noget ,, jeg har sikkert glemt noget men så vil venlige sjæle nok gøre mig opmærksom på det så det kan blive skrevet ind i guiden :D

PS. sælger vogt dig for dem som har læst denne guide køber ikke noget som ikke virker så lav det rigtigt eller fortæl selv fejlende fra start af så de ved hvad de køre efter når de skal ud og se knallerten :mrgreen:

En udgave af denne guide kan også hentes som PDF fil for senere udprintning:


http://www.knallertforum.dk/download/ya ... allert.pdf
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af dexta »

Super godt skrevet Johnny, jeg har ikke set så meget tekst siden jeg gik i folkeskolen :roll: :wink:
Jeg er sikker på at der er mange der kan få fornøjelse af denne guide, jeg vil lige sige tak, måske får jeg også selv brug for den en dag ! :D
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Rigtig godt skrevet Johnny, den skal nok hjælpe mange.

Måske man skulle printe din opsumering ud og tage den med når man skal ud og kigge på knallert.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Thomas P. »

Det kan faktisk være en rigtig god idé og skrive ned hjemmefra hvad man skal huske og tjekke på knallerten. Man kommer nemt til at glemme og tjekke et eller andet, når man falder i snak med sælger :)
Jesper C
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: man 8. dec 2008 17:17
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Jesper C »

Det er super godt skrevet Johnny :!:

En god ide kan måske også være at tage en med der har en smule forstand på knallerter... mange gange ser 4 øjne bedre end 2 og her mener jeg ikke hende den langhåret 8)
Mvh
Jesper C
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

yam-der skrev:Det er super godt skrevet Johnny :!:

En god ide kan måske også være at tage en med der har en smule forstand på knallerter... mange gange ser 4 øjne bedre end 2 og her mener jeg ikke hende den langhåret 8)

skrev det lige ind i guiden... tak for det Jesper :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Johnny.

Virkelig fin guide til køb af Yamaha. Jeg tror også, at hvis en køber stiller med denne guide, vil en sælger hurtig tænke : Åh nej - så hellere et solidt afslag i prisen, såfremt der er en "hund(eller flere hunde) begravet" i maskinen.

Men jeg ville nu først & fremmest få stelnr. kontrolleret for evt. efterlysninger og har gjort det ved hvert køb. Eller måske kan sælger fremvise forsikringspapirer eller anden gyldig dokumentation. Et lille eksempel fra en kollega fra Ringkøbing omegn: Sønnen havde forelsket sig i en brugt scooter fra Himmerland og kontaktede sælgeren, der "tilbød" at at de kunne mødes midtvejs på en rasteplads..... Det vagte dog mistanke og faderen bad om at få stelnr. opgivet og derved kunne Politiet oplyse, at scooteren var stjålet for 2 år siden få Fyn ... :evil:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

En god regel er at man ALTID henter varen HJEMME hos sælger og IKKE på parkeringpladser og lign. det er useriøst og bør vække mistanke (taler af egen erfaring da jeg engang blev snydt på den måde).

Man bør ligeledes spørge om kvitering med LÆSELIG underskrift som svarer overens med legitimation fra sælger.

Hvis han bliver underlig over at man vil se legitimation i forbindelse med kvittering på købet, så er det et faresignal.

Jeg ville INTET have imod at fremvise noget med mit navn på hvis en køber spurgte efter det, så det er ikke "frækt" at spørge efter det !!!!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af tøffe »

Morten - Webmaster skrev:En god regel er at man ALTID henter varen HJEMME hos sælger og IKKE på parkeringpladser og lign. det er useriøst og bør vække mistanke (taler af egen erfaring da jeg engang blev snydt på den måde).

Man bør ligeledes spørge om kvitering med LÆSELIG underskrift som svarer overens med legitimation fra sælger.

Hvis han bliver underlig over at man vil se legitimation i forbindelse med kvittering på købet, så er det et faresignal.

Jeg ville INTET have imod at fremvise noget med mit navn på hvis en køber spurgte efter det, så det er ikke "frækt" at spørge efter det !!!!
det er kanon god indslag som rigtig mang kan bruge til noget godt arbejde mvh tøffe
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Poul Erik og Morten

Tak for det,,, er blevet tilføjet :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Henrik N »

Mojn Johnny

det er en meget fin vejledning du har lavet jeg tror der er mange der kan få gavn af den
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af Kim B S »

Hej Johnny S.
Meget fin vejledning du har lavet. :D Den vil jeg gerne bruge næste gang, jeg skal købe en knallert, eller hjælpe med det. :wink: Jeg er overbevidst om at det vil give en væsentlig bedre handel i den sidste ende. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af strynboen »

jeg får altid lavet en kvitering alså en dags dato,,med oplysninger om hvad man har aftalt pris navn og adr på både sælger og køber, og sælger skriver under på at den ikke er stjålent,den er i 2 ekslempare så både køber og sælger har en,,hvis sælger ikke vil ,,er der ingen handel
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
MatField
Stor knallert
Indlæg: 250
Tilmeldt: tors 19. jun 2008 11:07
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af MatField »

Jeg gør lidt det samme som Strynboen, jeg har altid en købskontrakt med, hvor stelnr, motornr og pris bliver skrevet på. Og med køber og sælgers underskrift.
Købskontrakten finder jeg på politiets hjemmeside. Jeg vedhæfter lige et link :)
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/58E5D ... 3_0606.pdf
-Kristian

PGO Hot 50 - skulle bruge noget hverdags med slangeløse dæk
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af strynboen »

den er perfekt,,den vil jeg bruge for eftertiden :D :D
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
lund
Fuldblods knallert
Indlæg: 462
Tilmeldt: søn 11. jan 2009 20:37
Kontakt:

Re: guide om køb af Yamaha FS1

Indlæg af lund »

SUPER GUIDE!!!


den skulle jeg måske have brugt inden jeg byttede min :roll: :roll:

For stortset alt det du skriver skal være i orden er ikke iorden på min :roll: :oops: :cry:

sædet sad ikke fast den er langsom til at slippe gassen der var en 200%olieblanding i forgaflen er død bag gaflen var fusket synder og næsten sammen

jaa listen er så godt som uendelig!!!!

Men nu var planen også att det skulle bvære et projekt
T-Hansen Så Ruster det fra hindanden!
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."