Side 1 af 1

Guide til at undgå rust

: man 16. feb 2009 16:26
af MaaQ
Den kolde vintertid er efterhånden godt over os, og det betyder salt på vejene hvilket i sidste ende som regel betyder rust. Det kan dog sagtens undgås.

Først og fremmest er det vigtigt at forstå hvad rust er. Rust er faktisk en "oxidation" af metallet. Det betyder at elektroner overføres til luft og evt vand. Elektronerne er negativt ladede og vandre i vandet. Vi ved jo alle fra folkeskolens fysikundervisning at saltvand er en bedre elektrisk leder en postevand. Det er derfor at salt er et kritisk element med hensyn til rust.

Det er kun "bart" metal der ruster. Den letteste rustbeskyttelse er derfor simpelthen at dække metaloverfladen med et beskyttende lag, fx maling. Det er dog ikke altid kosmetisk fordelagtigt. Derfor kommer der her en række tips til rustbeskyttelse.

Pulverlak
Alt krom, selv det originale, går til med tiden og det ser så træls ud med sortmalede skærme. Man kan give kromdelene klarlak, men det holder heller ikke evigt og kan gulne. Derfor er det fordelagtigt at bede sin lokale pulverlakør om at give delene pulverklarlak. Det kommer ind i alle revner. Ødelægger ikke kromen og holder meget længe. Den eneste ulempe er dog at emnet skal være helt rent. Med andre ord duer dette ikke optimalt med brugte dele.

Tectyl
Det kan være en fordel at give tectyl indeni skærmene og andre sårbare steder som ikke ses. Faktisk kan tectyl også fås i en "klar" version som man fx kan give udstødningen, og andre varmebelastede dele som ikke kan pulverlakeres, om vinteren.

Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.

Offermetal
Man kan også beskytte sine metaldele med et såkaldt "offermetal". Teorien her bag er kompleks kemi. I bund og grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.

Ved længere tids stillestand
Hvis din yamaha stilles væk i længere tid (1 år++) er det vigtigt at gøre det rigtigt så den ikke er en rustbunke når den findes frem igen. Alt krom skal fedtes godt ind i olie. Tanken skal evt tømmes og fyldes med petroleum eller olie. Batteriet skal fjernes og bolte skal sprøjte med WD-40 eller andet fedt.

--- Det anslås at 20% af alt udvundet jern bruges til at erstatte rustet jern :shock: ---

Hvis i kender nogle flere tips/råd må i gerne skrive den så de kan blive tilføjet :D

Re: Guide til at undgå rust

: man 16. feb 2009 16:45
af jan
Hej
Jeg sprøjter min gamle volvo 142 grand luxe ,om efteråret, med Hydraulik olie .
I alle kanter ,skærmkanter, dørbunde etc . vasker det af om sommeren , olien er klisteret tynd og syre fri , ligger en tynd oliefilm, perfekt til dette formål , :mrgreen:
Kan også bruges til vores knallerter :D :D :D
Mvh Jan

Re: Guide til at undgå rust

: man 16. feb 2009 16:47
af dexta
Hold knallerterne i varme hele døgnet, kør kun i godt vejr ( sommer, eller tilsvarende ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Guide til at undgå rust

: man 16. feb 2009 18:03
af MaaQ
dexta skrev:Hold knallerterne i varme hele døgnet, kør kun i godt vejr ( sommer, eller tilsvarende ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tjaa, kan jo være svært :roll:

Re: Guide til at undgå rust

: man 16. feb 2009 18:28
af FS1originalen
Fint arbejde Christian,

Så lærte vi også lidt idag - jeg vidste feks. ikke at der findes klar pulverlak :oops: :oops:

Erik

Re: Guide til at undgå rust

: man 16. feb 2009 18:53
af strynboen
ja hydralik olie er fint,,det ødelægger ikke gummi ,jeg sprøjtede også min volvo 242,hver efterår,,men hvor støvet blev suget fast,,men hvad kan man fortynde det med,,jeg brugte diesel,,nok ikke optimalt,,måske lugtfri petrolium,, :?: jeg gav den dog en gang hulrums tectyl på bunden
efter at have malet bunden rød,,det var noget synsfolkene kunne lide,,
de slog ikke på vangerne,,pænt af dem..

Re: Guide til at undgå rust

: tirs 17. feb 2009 01:09
af Kim B S
dexta skrev:Hold knallerterne i varme hele døgnet, kør kun i godt vejr ( sommer, eller tilsvarende ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hej Alle.
Det var den metode jeg har forsøgt at bruge, men var en enkelt gang ude for, at der startede en regnbyge under en køretur, og kort tid efter kunne man meget tydeligt se hvad for cromdele der kommer fra T Hansen. :lol:
Hilsen Kim.

Re: Guide til at undgå rust

: tirs 17. feb 2009 03:29
af Jesper C
Mit råd er. Hvis man kun har et køretøj der er ikke er bygget til de danske forhold så lad den stå hjemme når solen ikke står højt på himlen :wink: Alt det der
med at spøjte klarlak klartectyl osv på chrome dele gør det bare meget grimmere.
Man ser jo heller ikke mange skinnende Harleyer på vejene disse dage :D

Re: Guide til at undgå rust

: tirs 17. feb 2009 11:29
af Yamaha FS1 50SS
Hej

Når der nu er sat skærme med god crom kvalitet og fælge af god kvalitet der skinner som kat skidt måneskin og yamahaen står flot :D hvorfor så ikke købe et sæt billigt rustsvansen hjul og skærme til at sætte på om vinteren giv de rustsvansen hjul og skærme en god solid esbjerg maskinprimer og maskinemalje ( der er zink i ) der mastcher knallerten,, ligesom i skifter hjul på en bil om efteråret kan det vil også gøres på en yamaha hvis den skal køre om vinteren,,måske med et sæt mere grov mønsteret dæk,, så har idet pæne sæt hjul og skærme til sommer brug med textyl på udersiden af skærmene og nede bag påsvejsede beslag :?: :?:

det var bare et foreslag :!:

Re: Guide til at undgå rust

: tirs 24. feb 2009 19:57
af adax17
Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.
grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.

Det lyder godt. Har bare et enkelt sprøgsmål. Kan det gøres på alle bolte og møtrikker, og hvor tit er rimeligt tit ?

Re: Guide til at undgå rust

: tirs 24. feb 2009 21:08
af Yamaha FS1 50SS
adax17 skrev:Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.
grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.

Det lyder godt. Har bare et enkelt sprøgsmål. Kan det gøres på alle bolte og møtrikker, og hvor tit er rimeligt tit ?
zink anoderne svare til de tære zink klodser man montere på skibe og spunsjern og i motore som køre med saltvands køling men det vil se sjovt ud med tære zink klodser på en yamaha :mrgreen:

Re: Guide til at undgå rust

: tirs 24. feb 2009 22:04
af Henrik Fs1
Johnny S. skrev:
adax17 skrev:Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.
grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.

Det lyder godt. Har bare et enkelt sprøgsmål. Kan det gøres på alle bolte og møtrikker, og hvor tit er rimeligt tit ?
zink anoderne svare til de tære zink klodser man montere på skibe og spunsjern og i motore som køre med saltvands køling men det vil se sjovt ud med tære zink klodser på en yamaha :mrgreen:
Måske under bagskærmen? Hvor det ikke er synligt.. :D :D :D :D

Re: Guide til at undgå rust

: ons 25. feb 2009 15:03
af strynboen
det er for sjov,,,eller :?: :?: :?: :mrgreen:

Re: Guide til at undgå rust

: ons 25. feb 2009 21:00
af Toke
strynboen skrev:det er for sjov,,,eller :?: :?: :?: :mrgreen:
Nej Lars, det er ikke en joke, skynd dig at tapesere alle dine køretøjer med zinkklodser. :lol:

Obs. Ironi kan være anvendt.

Re: Guide til at undgå rust

: tors 26. feb 2009 16:08
af MaaQ
strynboen skrev:det er for sjov,,,eller :?: :?: :?: :mrgreen:
Nej nej helt seriøst. Zink-klodsen behøver ikke være stor og skal kun have elektrisk forbindelse til metallet :) Jeg har en zink prop indeni mit styr, under skærmen og inden i stellet, og det kan garanteret også bruges andre steder... Du behøver ikke binde en ordentlig zinkklods på din tank :D

Re: Guide til at undgå rust

: tors 26. feb 2009 20:16
af tøffe
Henrik Fs1 skrev:
Johnny S. skrev:
adax17 skrev:Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.
grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.

Det lyder godt. Har bare et enkelt sprøgsmål. Kan det gøres på alle bolte og møtrikker, og hvor tit er rimeligt tit ?
zink anoderne svare til de tære zink klodser man montere på skibe og spunsjern og i motore som køre med saltvands køling men det vil se sjovt ud med tære zink klodser på en yamaha :mrgreen:
Måske under bagskærmen? Hvor det ikke er synligt.. :D :D :D :D
lige en sjov lille ting jeg havde en far far der kørte stjerne vogn en gammel 200d fra 1968 og han tog ald ind mad ud af bilen da han købte den og gav den hydrlig olie i alle samlinger og ind bag i bilen ved skærm kantern gav hav den også det samme men så puttehan tvisth ind med en spartel så godt han kunne og gav den så mega meget af det oli der også og det blev gjort en gang og den er som ny i nu da min fætter overtog den siste år og har ikke fået rep rust nogle steder i nu og den er som det er ny og har kørt 9hunder tusen uden at den har skulle rep på ud over slid dele så som bremser og så vider motoren har ikke været opnet nogle inde og den snorer som en mis i nu mvh Tøffe

Re: Guide til at undgå rust

: tors 26. feb 2009 20:42
af strynboen
hnmmmm tror nu kun tære zink er effektiv i forbindelse med vand,,for at danne forbindelse,,det virker ikke så godt i luft,,at det kan betale sig
så skal hele knallerten forzinkes,,i et bad,,som det fup har udført,,og ikke males,,den bliver grim

Re: Guide til at undgå rust

: fre 27. feb 2009 20:04
af MaaQ
strynboen skrev:hnmmmm tror nu kun tære zink er effektiv i forbindelse med vand,,for at danne forbindelse,,det virker ikke så godt i luft,,at det kan betale sig
så skal hele knallerten forzinkes,,i et bad,,som det fup har udført,,og ikke males,,den bliver grim
Det burde principielt ikke have noget at sige så længe der er forbindelse mellem zinken og jernet. Zink er nemlig længere mod venstre i spændingsrækken hvilket vil sige det er mere villigt til at afgive elektroner end jernet og elektronerne vil derfor vandre gennem zinket og jernet når overfladen på jernet ruster. Dette resulterer i at jernet ikke mister elektroner og derved ikke ruster...