Guide til at undgå rust
: man 16. feb 2009 16:26
Den kolde vintertid er efterhånden godt over os, og det betyder salt på vejene hvilket i sidste ende som regel betyder rust. Det kan dog sagtens undgås.
Først og fremmest er det vigtigt at forstå hvad rust er. Rust er faktisk en "oxidation" af metallet. Det betyder at elektroner overføres til luft og evt vand. Elektronerne er negativt ladede og vandre i vandet. Vi ved jo alle fra folkeskolens fysikundervisning at saltvand er en bedre elektrisk leder en postevand. Det er derfor at salt er et kritisk element med hensyn til rust.
Det er kun "bart" metal der ruster. Den letteste rustbeskyttelse er derfor simpelthen at dække metaloverfladen med et beskyttende lag, fx maling. Det er dog ikke altid kosmetisk fordelagtigt. Derfor kommer der her en række tips til rustbeskyttelse.
Pulverlak
Alt krom, selv det originale, går til med tiden og det ser så træls ud med sortmalede skærme. Man kan give kromdelene klarlak, men det holder heller ikke evigt og kan gulne. Derfor er det fordelagtigt at bede sin lokale pulverlakør om at give delene pulverklarlak. Det kommer ind i alle revner. Ødelægger ikke kromen og holder meget længe. Den eneste ulempe er dog at emnet skal være helt rent. Med andre ord duer dette ikke optimalt med brugte dele.
Tectyl
Det kan være en fordel at give tectyl indeni skærmene og andre sårbare steder som ikke ses. Faktisk kan tectyl også fås i en "klar" version som man fx kan give udstødningen, og andre varmebelastede dele som ikke kan pulverlakeres, om vinteren.
Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.
Offermetal
Man kan også beskytte sine metaldele med et såkaldt "offermetal". Teorien her bag er kompleks kemi. I bund og grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.
Ved længere tids stillestand
Hvis din yamaha stilles væk i længere tid (1 år++) er det vigtigt at gøre det rigtigt så den ikke er en rustbunke når den findes frem igen. Alt krom skal fedtes godt ind i olie. Tanken skal evt tømmes og fyldes med petroleum eller olie. Batteriet skal fjernes og bolte skal sprøjte med WD-40 eller andet fedt.
--- Det anslås at 20% af alt udvundet jern bruges til at erstatte rustet jern ---
Hvis i kender nogle flere tips/råd må i gerne skrive den så de kan blive tilføjet
Først og fremmest er det vigtigt at forstå hvad rust er. Rust er faktisk en "oxidation" af metallet. Det betyder at elektroner overføres til luft og evt vand. Elektronerne er negativt ladede og vandre i vandet. Vi ved jo alle fra folkeskolens fysikundervisning at saltvand er en bedre elektrisk leder en postevand. Det er derfor at salt er et kritisk element med hensyn til rust.
Det er kun "bart" metal der ruster. Den letteste rustbeskyttelse er derfor simpelthen at dække metaloverfladen med et beskyttende lag, fx maling. Det er dog ikke altid kosmetisk fordelagtigt. Derfor kommer der her en række tips til rustbeskyttelse.
Pulverlak
Alt krom, selv det originale, går til med tiden og det ser så træls ud med sortmalede skærme. Man kan give kromdelene klarlak, men det holder heller ikke evigt og kan gulne. Derfor er det fordelagtigt at bede sin lokale pulverlakør om at give delene pulverklarlak. Det kommer ind i alle revner. Ødelægger ikke kromen og holder meget længe. Den eneste ulempe er dog at emnet skal være helt rent. Med andre ord duer dette ikke optimalt med brugte dele.
Tectyl
Det kan være en fordel at give tectyl indeni skærmene og andre sårbare steder som ikke ses. Faktisk kan tectyl også fås i en "klar" version som man fx kan give udstødningen, og andre varmebelastede dele som ikke kan pulverlakeres, om vinteren.
Bolte og møtrikker
En yamaha kommer let til at se træls ud hvis alle møtrikker og bolte er halvrustne og det er derfor vigtigt (hvis man har mulighed for det) at benytte rustfrie bolte. Det er dog ikke fordelagtigt når bolten skrues ind i aluminium. Derfor kan man vælge at give sine møtrikker og bolte et sprøjt WD-40. Det ses næsten ikke og sikre effektivt mod rust. Man skal bare putte det på rimelig tit.
Offermetal
Man kan også beskytte sine metaldele med et såkaldt "offermetal". Teorien her bag er kompleks kemi. I bund og grund går det ud på at et metal af mindre ædelhed påsættes det metal man ønsker beskyttet og det det beskyttede metal vil hente sine mistede elektroner fra dette "offermetal". Fx vil en zink klods på jern effektivt beskytte jernet.
Ved længere tids stillestand
Hvis din yamaha stilles væk i længere tid (1 år++) er det vigtigt at gøre det rigtigt så den ikke er en rustbunke når den findes frem igen. Alt krom skal fedtes godt ind i olie. Tanken skal evt tømmes og fyldes med petroleum eller olie. Batteriet skal fjernes og bolte skal sprøjte med WD-40 eller andet fedt.
--- Det anslås at 20% af alt udvundet jern bruges til at erstatte rustet jern ---
Hvis i kender nogle flere tips/råd må i gerne skrive den så de kan blive tilføjet