Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3911
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf FS1originalen » tors 5. feb 2009 17:31

Fastgroet kaliber:
Er kaliberen "groet sammen" kan følgende prøves:
Monter en smørenippel med 1/8RG (rørgevind) i hullet hvor bremserøret plejer at sidde. Lad luftskruen være lukket.
Pump fedt i med en fedtsprøjte til stemplet går løs.
Denne metode giver "mange tons tryk" på stemplet og det kommer ikke ud som "skudt ud af en kanon" som det kan være tilfældet hvis der forsøges med trykluft.

Udluftning af skivebremsesystem:
Når alt er samlet og væske er påfyldt monteres en stump benzinslange på udluftningsskruen. En stor injektionssprøjte feks. 50ml (kan købes for få kroner på apoteket) sættes i den anden ende af slangen.
Luftskruen løsnes en smule, og stemplet i sprøjten trækkes ud så bremsevæsken "suges gennem systemet". 2-3 gange burde være nok til at trække væsken igennem.


Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Jensmc » fre 6. feb 2009 13:22

I sidste uge skulle jeg have stempel ud af en caliper. Jeg brugte et trykprøveapparat.
250 bar - intet resultat. Så varmede jeg med en varmepistol så den var mere end håndvarm PLOP! og stemplet var ude med kun få bars tryk. Nu er den renset. Den skal males og så må vi se, hvad der skal ske med den.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » fre 6. feb 2009 15:22

Jeps, opvarmning er GUD i denne sammenhæng
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf strynboen » fre 6. feb 2009 15:27

men ikke så meget at læberingen smelter fast,,he he :| :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Jensmc » fre 6. feb 2009 17:44

I dette tilfælde var det ligemeget, om lortet brændte af. Det var nemlig Thansen-dele, der var blevet benyttet. Al indmad er kasseret. Det var meget medtaget.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » man 15. mar 2010 17:42

Er der nogen der har fundet nye gummibøsninger til kaliberbeslaget / glideren ? kunne godt bruge en 5-10 stykker...

måler ca. L=9 udv=12 indv=8,5 (baseret på opmåling af en gammel mørnet bøsning)
Vedhæftede filer
IMG_0129.JPG
IMG_0129.JPG (98.13 KiB) Vist 8470 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf strynboen » man 15. mar 2010 17:48

i min den ene var der sat bronce bøs i..jeg ved ikke hvilken mc der brugte dette system..med paralel glidere,,min hondaer har et primitivt system hvor den drejer over en aksel..så klodserne skal faktisk slides lidt skævt før den bremser ordenligt
da klodserne faktisk bevager sig i en radius..,,og ikke paralelt...det er ikke optimalt men billigt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » man 15. mar 2010 18:06

der er en hel broncebøsning i det ene hul + en lille kort broncebøsning i det andet efterfuldt af gummi i resten af hullet. nok for at undgå "musik" fra bremserne
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2169
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Nikolaj Y » man 15. mar 2010 18:13

når man skal have luftskruen ud og den er groet fast skal man så varme på selve kaliberen rundt om den ellers luftskruen :) og med hvad :!: :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf strynboen » man 15. mar 2010 18:35

jeg plejer at varme på selve luftskruen med ilt og gas...men ikke så meget at den smelter
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2169
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Nikolaj Y » man 15. mar 2010 18:46

okay, tak for hjælpen :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » man 15. mar 2010 19:02

nu bliver det spændende at se om der er flere der har et bud på mit spørgsmål
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 416
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Reedvalve » man 15. mar 2010 19:20

Morten - Webmaster skrev:nu bliver det spændende at se om der er flere der har et bud på mit spørgsmål



Det bliver nok svært at finde en i gummi som passer. Og da jeg flere gange i min læretid blev sat til at dreje i gummi, ved jeg, at det er hammer svært. Den bedste løsning jeg kan komme i tanke om. Må være at dreje en ny bøsning i pur plastic. Arhhhh hvor er jeg træt af jeg ikke har en drejebænk. Så kunne jeg hurtigt lave nogle stykker. Mon ikke der er nogle andre som kan lave dem?

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » man 15. mar 2010 19:33

jeg har en drejebænk, men jeg vil ikke have dem i plastik. den caliber der sidder på min 78'er vibrerer faktisk under kørsel fordi dette gummi er helt ødelagt
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf strynboen » man 15. mar 2010 20:14

måske kan man bruge en gummi dæmper,,og dreje den yderste ring af,,så skulde den kunne presses i..sidder der nogen i kopi maskiner :?: :?: man kan måske søge på gummi dæmper elementer
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » man 15. mar 2010 20:32

Ideen er ikke helt dum Lars... der sidder bare ikke umiddelbart sådanne dæmpere i vores printere.. men nu tænker jeg gummiophæng for 3 1/2 tomme harddiske måske.... hmmmm.... flere bud fra andre ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf nielsfup » man 15. mar 2010 20:44

Hej
Jeg ville bare lave et antal O-ringe der passer i diametre og stakke et antal til det passer i længden.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » man 15. mar 2010 20:50

genialt.... bare bange for de falder ud når man trykker pinden igennem..... må testes !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1202
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Guess who » man 15. mar 2010 20:56

Mon ikke jeg har lidt forbindelser til denne lille gummimand :lol: :lol:

Har vi bedre mål på hånden? Morten?


Mvh
Benny

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Adskillelse af fastgroet DX kaliber og udluftning af bremse

Indlægaf Morten - Webmaster » man 15. mar 2010 20:59

hmm.... så skal vi adskille en nyere kaliber og tjekke det....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75


Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster