Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version*

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version*

Indlæg af juhl-drengen »

De guider jeg kunne finde på forum krævede alle "stort værktøj" eller ødelagde dele af støddæmperne, hvilket jeg synes er synd hvis delene fungerer optimalt.

Så her er en fattigmands version som enhver tosse bør kunne lave på stuebordet hvis han har lyst! :wink:

Jeg adskiller en svensk støddæmper.

Materiale liste:

19mm Fastnøgle

Lille skruetvinge (jeg har brugt en falke fra jem&fix)

Papegøjetang

TRIN 1

Sæt toppen af skruetvingen ind ca. 3/4 del oppe af fjederen ( i gevindstang enden) så den lille kant på skruetvingen får fat i fjederen

Så sætter du bunden af skrue tvingen mod bunden af dæmperen og skruer med list til så fjederen klemmer sig sammen men skruetvingen ikke mister grebet.

Nu burde det gerne se sådan her ud
Billede

TRIN 2

tag 19 mm fastnøglen og sæt den ind på kontramøtrikken tag fat oppe ved bøsningen med papegøje tangen så drejer du dem ind mod hinanden så bør toppen gerne dreje sig løs (hvis ikke så prøv modsatte vej :lol: )
Billede


TRIN 3

Nu burde toppen gerne være af, men kontra møtrikken sidder der stadig og efter min erfaringer er den svær at pille af mens den er ved toppen, så løsn skrue stikken, træk dæmperen og fjederen "fra hinanden" sådan du lige kan sætte kontra møtrikken lidt på skrå i bunden så tager du bare fat i gevind stangen med fingrene og drejer det fra hinanden

Helst med dette resultat
Billede

Tid til at fjerne bøsningerne!

Materiale liste:
Skruetvinge

1/4" top (lille eller med skruetrækker funktion)

20 mm 1/2" top

Sæt en top på hver sin side af bøsningen, og spænd ligeså stille sammen så bør metal delen af bøsningen komme ud
Billede

Så er der kun gummiet tilbage, hvis det stadig er godt og funktionelt ville det jo være synd at skade så tag koldt vand eller WD40 og vask det lidt i, så tager du fingrene og trykker det ligeså stille ud
Billede

Når alt er adskilt bør du have det her tilbage (+ dækslerne i toppen hvis det er dansk 78-79) PS. jeg mangler en af metalbøsningerne.
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det ser fint ud den adskillelse der, men der er alså ikke noget nyt i det - det er nøjagtig lige som en dansk 77/78 dæmper, med den forskel at den danske dæmper har en cromkappe i toppen + fjederen er forkromet...

det er da muligt at der ikke ligger nogen vejledning ang. adskillelse, men den har du så lavet nu... fint

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version

Indlæg af claus olieklud »

jeg vil også lige tilføje at man ikke behøver skruetvingen - jeg plejer bare at presse fjederen lidt sammen med håndkraft, således at fastnøglen lige kan få fat i kontramøtrikken

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg ved skam godt der intet nyt er i det men en guide manglede, de guider jeg kunne finde var skruestik med "special" værktøj, at skære gevind stangen eller fjederen over osv

Måske det bare er mig men jeg synes det var meget svært med håndkraft ift. Skrue tvinge

Apropos 78 dæmper så ligger der netop en bemærkning med det er samme princip blot uden kappen :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version

Indlæg af Henrik Buresø »

:(y) :(y)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version

Indlæg af strynboen »

der er flere guider om støddæmpere..men forum"s søgemaskine..gider ikke rigtigt at søge bagud i det tideligere forum..tror en opdatering på et tidspunkt..gør at der er en skille dato...sohc forum har samme problem..vi mistede de første år,af forum i søgefunktionen..men dette er vel off topic i denne tråd
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Adskillelse støddæmper 78-79/svensk *fattigmands version

Indlæg af juhl-drengen »

Det er en mulighed, men nu er der ihvertilfald en tilgengælig version :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."