Størrelse på stempel/ sylinder

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
tfog
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 20:52

Størrelse på stempel/ sylinder

Indlægaf tfog » søn 23. feb 2014 13:34

Begynner nå å komme i havn med overhallingen av fs1-dx til guttungen.
Alt er lakkert og byttet ut.

Gjenstår motoren nå.

Lurer i den forbindelse på mål på stempel i forbindelse med cylinder.

Cylinderen måler 40,4mm, hva skal målet på stempel være da?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Størrelse på stempel/ sylinder

Indlægaf FS1originalen » søn 23. feb 2014 13:57

40,4 mm lyder ikke rigtig godt :oops:

Du kan få stempler til 40,0, 40,25, 40,5, 40,75 osv. så mon ikke du har en meget slidt 40,25 cylinder der trænger til opboring?

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

tfog
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 20:52

Re: Størrelse på stempel/ sylinder

Indlægaf tfog » søn 23. feb 2014 15:07

Har sjekket ordentlig nå og fått nullstillet skyvelær.
Cylinder er 40,5mm.
Hvor trangt skal det være når stempel settes inn? Mål på stempel?

Hva er orginalt cylindermål på denne?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Størrelse på stempel/ sylinder

Indlægaf FS1originalen » søn 23. feb 2014 15:56

Originalt cylindermål er 40,0.

Hvis cylinderen er 40,5 og ikke virker slidt (er der en mærkbar kant hvor stempelringene har kørt til - ca 5mm nede fra toppen) så skal du have et stempel der hedder 40,5.
Stemplerne er normalt 0,04mm under mål så tolerance passer til en 40,5 cylinderboring.

Men check lige at stemplet uden ringe "selv kan falde ned igennem cylinderen" før du monterer det.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.


Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster