Mislyd fra yamaha fs1 motor

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Har en dejlig fs1'er som jeg er rigtig glad for. Har haft motoren skilt ad og renoveret med nye lejer i krumtap og gearkasse + nye simmeringe. Dog er der nu begyndt at komme en mislyd fra motoren, det lyder som om den banker helt vildt i lave rpm. Så snart den får noget at leve af, så lyder den fuldstændig som den skal. Det er ikke tændings banken, da den også siger det når jeg tager tændingen. Og den siger det også når jeg holder i gear, med trukket kobling, ergo kan gearkassen også udelukkes. Slør er der ikke noget af i krumtap. Er lidt usikker på nålelejet, synes der er lidt slør i. Men har på fornemmelsen at det er ovre ved koblingen et sted, det lyder også som om lyden kommer derfra. Håber meget i kan hjælpe!! :)

Mvh David
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Det skal lige siges, at det er Niels Fups motorrenoverings guide jeg har brugt, og synes nu altså jeg har fulgt den til punkt og prikke.
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Henrik Buresø »

Hvordan er standen på dine aksler og bøsninger og primærhjul,de banker jo lidt,da det netop er svært at renover optimalt lydløst.,selvom der bruges nye aksler og bøsninger,hvis du bor på Sjælland villle jeg hjælpe med at høre om det ganske normal lyd
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

De er fine, og der var jo ikke nogen mislyde inden jeg skildte den ad. Det er helt klart ikke noget den skal sige! Men tror ikke det er slid, det er nok noget der ikke er samlet rigtigt, da der jo ikke er kommet mere slid, fordi det har været pillet ud af motoren, og sat i igen ;)
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Henrik Buresø »

hej ellers lige en video ind youtube,så man kan høre det
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Bor i Grenå desværre :( Men ellers tak for tilbuddet! Den er desværre ikke kørende lige nu, da jeg har lidt problemer med en pindbolt. Men har en video hvor man kan høre det, når jeg drejer på svinghjulet :) http://www.scootergalleri.dk/video/dive ... yamaha_fs1" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Henrik Buresø »

syntes ikke det lyder forkert der er jo en form for slup,når svinghjulet køres sådan hurtigt frem og tilbage,hvad når den køre hvordan opstår lyden,går udfra at dine lejer ikke sider løst i blok,samt du har stramet det lille primærhjul med kilen og skive på,samt det store med de rigtige skiver,det man kan høre kan måske også være meget løst slup i gummi i primær hjulet,afstanden mellen alluskål og koblingsplader,da du monteret det lille hjul som køre på trækakslen ved kickstarteren var der meget slør,mellen aksel og bøsning,det er svært at udligne,hvis man rykker i akslen,det er det der mange gange volder mig problemer med larm, også når det samtidig skal køre på det store primærhjul,
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

tror jeg har en video med den hvor den er startet, og man tydeligt kan høre at det ikke lyder for godt, prøver lige at finde den frem ;)
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Henrik Buresø »

Det er ikke sådan at kickstarteren går på det lille hjul eller ligger for tæt på hjul, som det kradser op af hinanden
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Henrik Buresø »

Jeps du må finde den video,
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Her kom videoen :)
http://www.scootergalleri.dk/video/dive ... yamaha_fs1" onclick="window.open(this.href);return false;
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Christian M »

Hvis man ser denne video http://www.scootergalleri.dk/video/dive ... yamaha_fs1" onclick="window.open(this.href);return false; ser det så ikke ud som om krumtappen stikker alt for meget ud (gevindet) ved svinghjulet??? Det var bare lige det jeg lå mærke til.
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Det kan jeg egentlig godt se nu du siger det, men hvordan skulle det kunne lade sig gøre at det er samlet forkert? Krumtappen kan vel ikke komme for langt ud? :O
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Christian M »

Har du huske de to skiver der skal sidde under svinghjulet?
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Henrik Buresø »

Christian M skrev:Hvis man ser denne video http://www.scootergalleri.dk/video/dive ... yamaha_fs1" onclick="window.open(this.href);return false; ser det så ikke ud som om krumtappen stikker alt for meget ud (gevindet) ved svinghjulet??? Det var bare lige det jeg lå mærke til.
hvis det er den lyd der kommer efter kickstarten bliver brugt,så er det den lille tandhjul som sidder på træk akslen,der ikke har nok afstand til kickstarter hjule,du kan høre de kradser lidt efter,det er fordi de ligger så tæt på hinanden enten fordi trækaksel kan være skæv,det kan også være kickstarter fjeder der er slidt eller hele kickstarter akslen så den ikke falder på plads i blok,det kan justeres med org skiver,der skal være afstand til kickstarter hjulet men det skal også justeres så det køre indenfor og inderst på det store primærhjul
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Henrik Buresø »

lidt billeder,billeder er fra forumet
Vedhæftede filer
DSC05221.JPG
DSC05221.JPG (135.58 KiB) Vist 15867 gange
DSC05219.JPG
DSC05219.JPG (128.62 KiB) Vist 15867 gange
yamaha%2520Gearkase%2520og%2520krumtap%2520009%2520%2528Medium%2529.jpg
yamaha%2520Gearkase%2520og%2520krumtap%2520009%2520%2528Medium%2529.jpg (88.57 KiB) Vist 15867 gange
DSC05220.JPG
DSC05220.JPG (102.6 KiB) Vist 15867 gange
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Det giver rigtig god mening det du skriver der, da den ikke siger samme lyd, når der ikke er tænding på, mens jeg træder kickstarteren ned, og det må jo så være fordi der så er kontakt mellem hjulene, og den ikke kan sige den lyd jo :) Må lige få kigget på det, og få købt en original fjederskive, da jeg tror det er synderen :)
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Men hvor kan denne lille fjederskive fås? Har kigget ved Benny, thansen, fs1.shop.nl og jmpb.nl, men ingen af dem har den
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af Kai »

For mig giver det ingen mening at den "lyd" skulle have noget med kickstarter mellemhjulet at gøre.

Det lyder mere som når det lille primærtandhjul på krumtappen sidder løst, eller koblingsnavet ikke er spændt (eller alt for meget slup i tandhjulene)

Døde plejlstangslejer kan også lyde sådan, især det nederste hvis plejlstangen kan rokke for meget fra side til side.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
DavidKarlson
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. jan 2013 17:22
Kontakt:

Re: Mislyd fra yamaha fs1 motor

Indlæg af DavidKarlson »

Primærtandhjulet er spændt ordentligt til, og der er ikke slup overhovedet imellem det, og så koblingen. Havde den lokale knallertmekaniker, da han er lære til motorlære, til at mærke sløret, og han sagde det var helt fint. Men det er jo kommet fra den ene dag til den anden, det er nemlig derfor! og den siger også den trælse lyd, når jeg drejer på svinghjulet uden cylinder og stempel på.
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."