Side 2 af 2

Re: Tank rensning.

: ons 26. feb 2014 19:48
af Phycopat
Så fik jeg den skyllet, den fik en halv liter edikke som den blev rystet med i noget der ligner 5 min, var lige hvad armene kunne holde til.. Tømt igen, og skyllet med 2 liter benzin samt 2 dl olie rystet godt et par gange i løbet af en time og nu får den så lov til at stå med benzinen natten over, ryster den nok lige en gang eller 2 mere..

Er spændt på hvordan den ser ud indeni i morgen, indtil videre er jeg rigtig godt tilfreds, før var den jo helt rødbrun af rust over alt, nu kan jeg kun se ren metal! :-)

Re: Tank rensning.

: ons 26. feb 2014 21:35
af Phycopat
Update..

Så er den igen ræverød indvendig :whew

En tur til? Hvad gør jeg.. Syntes det lød så let..
Den lå med minuskalken et døgn..

Re: Tank rensning.

: tors 27. feb 2014 08:40
af claus olieklud
hejsa... du har sikkert fået fjernet det værste med syren, resten kan du slide af ved at komme noget grus og småsten i tanken og ryste den godt evt. sammen med en liter vand - bagefter skyller du bare rent med vand - vandet kan du derefter drive ud med en spritskyldning - til sidst giver du den lidt olie så den ikke kan ruste, hvis du tager den ibrug straks bagefter behandlingen skal du bare fylde benzin på

hilsen olieklud

Re: Tank rensning.

: tors 27. feb 2014 09:06
af Knud
Man skal forstå at kun fosforsyre laver en passiverende overflade behandling- fordi den er af typen "reducerende syre" og det kræver koncentreret syre at lave denne behandling - ikke noget tøse-pjat her- kun farlige sager - alternativet/alternativerne er angivet tidligere, men det er i min optik kun som at pisse i bukserne i koldt vejr: rusten kommer hurtigere end du kan nå at sige "T Hansen /så ruster det for dig" -
er der rigtigt meget gum i den: ultra stærk base: kaustisk soda i et døgn derefter hvis der er /grubbetæringer/ flager af rust,: brug som Dewil siger: knust hærdet glas og en kold tur i tørretumbleren eller andet roterende materiel indpakket i et tæppe, skyl med afløbs rens eller sprit, derefter en ordentlig omgang med koncentreret fosforsyre, skyl efter med alm vand eller bedre endnu: demineraliseret vand (fex fra en kondens tørrestubler) med lidt afløbsrens i (en stærk base) efterfulgt af en sjat sprit til at absorbere vandet og ja en omgang skylle benzin+olie / blot olie er godt til at konservere den passiverede overflade, men min holdning i den retning: for Guds-skyld brug ikke "tankcure", det går løst før eller siden og det er endnu mere træls at fjerne end rust...kun en konstant fuld tank med lidt karburator sprit (propyl alkohol) kan holde rusten af vejen i meget lang tid (en skam at andre materialer end jern er så sjældent anvendt, en tank i forkromet/malet RF stål: ja tak! (bare ikke den er for dyr :hihi )

Re: Tank rensning.

: tors 27. feb 2014 17:30
af Phycopat
Knud, du har allerede tabt mig der i den tale...
Rusten der er kommet igen i går er "kun" overfladisk, men den er der jo og den sætter dig sikkert igen hvis jeg ikke gør noget asap..

Så hvad gør jeg, giver den en tur mere i minuskalken, renser med vand efter følgende og så en tur med sprit? Efterfulgt en en liter olie som jeg prøver at få rundt i tanken?

Beklager, men er lidt lost..

Edit: benzinen med olie jeg hældte på i går er i dag blevet rød..
Og der hvor benzinen har lagt, er tanken selvfølgelig total ren! :whew

Re: Tank rensning.

: tors 27. feb 2014 17:58
af F5B
Giv den en tur med minus kalk, skyl efter med vand, blæs den tør og så giver du tanken en forsegling med TAPOX
denne tank forsegler er udviklet til brug på køretøjer der køre på ren ethanol(sprit)
så er du engang for alle udeover problemet, også i fremtiden hvor der tilsættes mere ethanol til benzinen
ethanol i benzinen har den kedelige egenskab at den optager fugt fra luften og udskiller den som rent vand i bunden af din tank,
Og rent vand og en stål tank = rust

hvis du vil har spørgsmål kan du ringe på
40751090

Re: Tank rensning.

: tors 27. feb 2014 18:16
af Knud
Phycopat skrev:Knud, du har allerede tabt mig der i den tale...
Rusten der er kommet igen i går er "kun" overfladisk, men den er der jo og den sætter dig sikkert igen hvis jeg ikke gør noget asap..

Så hvad gør jeg, giver den en tur mere i minuskalken, renser med vand efter følgende og så en tur med sprit? Efterfulgt en en liter olie som jeg prøver at få rundt i tanken?

Beklager, men er lidt lost..

Edit: benzinen med olie jeg hældte på i går er i dag blevet rød..
Og der hvor benzinen har lagt, er tanken selvfølgelig total ren! :whew
ja det er helt rigtig

Re: Tank rensning.

: tors 27. feb 2014 20:42
af Phycopat
F5B, din løsning virker som en god måde at få det klaret en gang for alle på.. Har dog ingen trykluft at gøre godt med, og hvis jeg endelig havde, så har jeg ikke mulighed for at få 0.2 bar i tanken..

Nogle steder man kan betale sig fra det? Hælder efterhånden til den løsning..

Knud, som jeg efterhånden læser det, så kan jeg ikke undgå rusten før eller siden igen uden denne "tank cure" kan dog også godt se problemet hvis dette bliver "løst"

Re: Tank rensning.

: tors 27. feb 2014 21:35
af Knud
Phycopat skrev: Knud, som jeg efterhånden læser det, så kan jeg ikke undgå rusten før eller siden igen uden denne "tank cure" kan dog også godt se problemet hvis dette bliver "løst"
OK jeg skal blot aldrig prøve nogen form for tank-cure, så hellere rense tank en gang i mellem...

Re: Tank rensning.

: fre 28. feb 2014 02:33
af Yamaha FS1 50SS
Hmmm ,,, er der nogen af alle de smede og maskinarbejdere osv. og andre for den sags skyld,,, som ved en masse om metaler,,, her på forum som har tænkt over hvad syre genneralt gør ved alm. stål og alu. legeringer og de såkaldte røde metaller :?: ,,, og kan i gætte hvorfor at man opfandt rustfri syrefast stål :?: ,,,, det gjorde man fordi at syre æder kulstof og krom og nikkelen i alm. stål,,, lige præcis de materialer som er med til at holde det rustfrit,,, kort sagt så åbner det en ladeport ind i materialet så ilten og fugten rigtigt kan få det til at ruste,,, alu. og røde metaller kan danne gas,,,, når de bliver udsat for syre og i bedste fald nøjes de med at irre væk,,, fosfatering / syrebehandling ( der blandes nogen forskellige ting sammen ) for at opnå rust beskyttelse,,, og det gør man kun på ting som skal lakeres / males lige bagefter,,, så ilten ikke får fat i metalet igen,,, desuden må man ikke røre fosfaterede emner med de bare fingere fra de kommer i fosfaterings vaskemaskinen ( ligner en stor opvaskemaskine ) og kan også være nogen dybe kar flere på række med forskellige kemikalier i,,, emnerne hænger i kroge og man bruger handsker når man flytter dem over i tørre ovnen ved ca 200`gr. i ca. 20 min. eller mere,,, afhængt af hvor meget fugt der kan stå i div. buk og folder og hulrum i emnet,,, emnerne må heller ikke røres efter tørreovnen,,, man tager fat i de kroge de hænger i,,, at røre emnet inden det er færdig malet / lakeret og tørt ,,, er ligmed en ommer ,,, fedte fingere og evt. handske berøring af emnet vil kunne ses igennem den tørrede lakering i bedste fald og i værste fald kan lakken side løs der hvor man har rørt emnet,,,
derfor er jeg ikke tilhænger at de syrebade som i smider tanke og andet metal i,,, også fordi at hulrummet i foreks. bagsvingeren,,, bliver det forseglet inden i med lak og tanken inden i ,,, bliver den forseglet med lak bagefter ,,, nej vel ,,,, lig med at der er fri bane for fugt og ilt og rust angreb,,,, ingen af mine har fået syrebad og for det heller ikke så længe de er i min besiddelse,,, så helre bøvle lidt med "mekanisk" rengøring af delene,,,

Re: Tank rensning.

: fre 28. feb 2014 07:22
af F5B
Phycopat skrev:F5B, din løsning virker som en god måde at få det klaret en gang for alle på.. Har dog ingen trykluft at gøre godt med, og hvis jeg endelig havde, så har jeg ikke mulighed for at få 0.2 bar i tanken..

Nogle steder man kan betale sig fra det? Hælder efterhånden til den løsning..

Knud, som jeg efterhånden læser det, så kan jeg ikke undgå rusten før eller siden igen uden denne "tank cure" kan dog også godt se problemet hvis dette bliver "løst"

ring mig op så finder vi ud af det

40751090