Tank rensning.

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Tank rensning.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Det er min plan at rense tank og tankhane på min blå DXer, da jeg bliver ved med at have tilbage-vendene problemer med skidt i tankhanen, så benzinen løber for langsomt ned til karburatoren. :(n)

Hvad kan anbefales som effektiv rensemiddel? :?:

På forhånd mange tak. :(y)

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af FS1originalen »

Prøv at kontakte Henrik (F5B) - han kan nogen tricks der fjerner alt det der ikke er rust. (Noget med glasskår og en gevindskæremaskine) :oops:
Er det "ren rust" så er "Minus kalk" fra feks. fakta fortrinligt. 2-3 liter + vand til tanken er fyldt. Lad det stå et døgns tid og check så om rusten er væk. Hvis ikke så giv den et døgn mere...

Blandingen kan sagtens gemmes og genbruges...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Dewil »

" onclick="window.open(this.href);return false;

og så bruger vi ufortyndet minuskalk...... brug ikke din fungerende tankhane da den forsvinder...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Dewil »

Og vi bruger knust hærdet glas i tanken når den er på rørskæreren.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Kim B S »

Hej Erik.
Jeg kan ikke umiddelbart få øje på noget rust. Jeg tror mest på, at det er fordi tanken ikke har været ordentlig dækket ved tankdækslet, da den i sin tid blev malet, så der er noget maling og måske også andet skidt i tanken. :wink:

Men kalkfjerner/Minus kalk kan måske godt være løsningen alligevel, eller hvad? :?:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
navn_martin
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 2. apr 2012 02:08
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af navn_martin »

2-3 liter sprit kan også bruges man skal bare huske og skylle den godt efter
Yamaha fs1 K1 fra 1978 med nummermatch færdig og nyrenoveret
Yamaha fs1 DX fra 1976 med 43.5mm cylinder og 18mm kabu og plumplade
Yamaha fs1 DX fra 1976 rimelig original og nyrenoveret
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Dewil »

Hvilken effekt har spritten?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej Kim
jeg fylder en 1/2 benzin i tank og ryster godt samtidig med den vendes med hane på og tæt dæksel,når den rystet godt igennem (milkshake) :hihi ligger jeg den på tankhanens side og afmontere hanen,så kommer det værste ud,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af strynboen »

hej kim..når der er malings rester..skal det slides mekanisk...ren rust kan fint tages kemisk...tag og fyld noget glasblæse sand..en håndfuld møtrikker ..elller granit skærver ..de små skarpe...og ryst tanken i 5 timer..eller spænd den på en stolpe..og skru stolpen på en beton blander..eller et andet roterende maskineri..
den skal dog flyttes i oppstillingen,, et par gange..så slibningen kommer rundt alle steder
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Kim B S skrev:Hej Erik.
Jeg kan ikke umiddelbart få øje på noget rust. Jeg tror mest på, at det er fordi tanken ikke har været ordentlig dækket ved tankdækslet, da den i sin tid blev malet, så der er noget maling og måske også andet skidt i tanken. :wink:

Men kalkfjerner/Minus kalk kan måske godt være løsningen alligevel, eller hvad? :?:

Hilsen Kim.
Hej Kim.

Det løber mig koldt ned af ryggen at læse om det med malingen, for jeg har prøvet det samme - og det havde jeg "fornøjelse" af i lang tid. Jeg kender ikke dem rigtige løsning på det, men jeg rensede nåleventilen mange gange for malingsresterne nærmest lavede en klæbrig funktion, så nålen ikke ville slippe og dannede derved forstoppelse og der var faktisk et grønligt skær i karburatoren i perioden. Et af midlerne jeg brugte til rens var fortynder og når malingsresterne er er "forvundet" er problemet løst... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af SigSauer »

Dewil skrev:og så bruger vi ufortyndet minuskalk...... brug ikke din fungerende tankhane da den forsvinder...
Jeg har brugt samme metode, med godt resultat.
Tanken blev fyldt til randen, stod i 2 - 3 timer, så var den ren indvendig. Skyllede den med benzin 3 - 4 gange bagefter...
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg er meget glad for alle de gode råd, og jeg siger mange tak til jer alle. :bravo
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Phycopat »

Håber det er i orden jeg lige låner din tråd..
Lavede i går tricket med minuskalk i tanken, og skal da lige love for det er effektivt, min gamle tankhane er nu død, vidste godt at dette ville ske, regnede bare ikke med at den ville blive så utæt :-(
Har nu 6 liter minuskalk på gulvet og en tank der stadig er rusten inden i..

Hvad bruger i til at holde den tæt? Hanen holdte vel ca 7 timer + / -...
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af trs »

Jeg har en gummi dut der passer lige over studsen.
evt. noget gummi rundt om og en strips.

Jeg plejer at stille tanken over en balje.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Phycopat »

Tusind tak for svaret, endte med at skære et stykke gummi til der passede inde i gevindet på benzin hanen, og så blev det spændt sammen igen, indtil videre har det holdt tæt, ca fra kl 14..

Nyt spørgsmål: når jeg nu syntes at den er rustfri, hvad skyller jeg den så i? Har læst vand, men så kommer rusten vel bare igen?

Har en gammel gul bulet tank der har stået med en halv liter benzin i et par år, og den er totalt rustfri, hvad gør forskellen? Tanken jeg har nu blev dog købt med rusten i men hvordan kommer det? Og hvad gør jeg for at det IKKE kommer igen?

Igen, tak for svar og ekspertise! ;-) :-D
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Phycopat »

Phycopat skrev:Tusind tak for svaret, endte med at skære et stykke gummi til der passede inde i gevindet på benzin hanen, og så blev det spændt sammen igen, indtil videre har det holdt tæt, ca fra kl 14..

Nyt spørgsmål: når jeg nu syntes at den er rustfri, hvad skyller jeg den så i? Har læst vand, men så kommer rusten vel bare igen?

Har en gammel gul bulet tank der har stået med en halv liter benzin i et par år, og den er totalt rustfri, hvad gør forskellen? Tanken jeg har nu blev dog købt med rusten i men hvordan kommer det? Og hvad gør jeg for at det IKKE kommer igen?

Igen, tak for svar og ekspertise! ;-) :-D
Hvis ikke andet bliver foreslået, regner jeg med at skylle den godt i en omgang benzin.. Og håber at rusten så holder sig væk! :)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

nu får jeg nok hug for det her men,,,, minuskalk er en syre og den skal neutraliseres igen,, med en syrebase ,,, der kan du bruge en sukkerfri / glykossefri edikke ,,, et par deciliter rystes godt rundt i tanken ,,, jeg har set at man bare skyller med vand også benzin bagefter og så er det nok tror man ,,, det giver noget mærkeligt rustrød benzin i længden,,, men minuskalken forsætter altså med at ætse indtil den bliver neutraliseret af en base,,,, skyl efter med olieblandet benzin,,,
det er simpel kemi fra fysiktimen i skolen,,, og husk ordet AVIS= aldrig vand i syre,,, man kommer syren i vandet,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Phycopat
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: man 6. maj 2013 10:56
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Phycopat »

Yamaha FS1 50SS skrev:nu får jeg nok hug for det her men,,,, minuskalk er en syre og den skal neutraliseres igen,, med en syrebase ,,, der kan du bruge en sukkerfri / glykossefri edikke ,,, et par deciliter rystes godt rundt i tanken ,,, jeg har set at man bare skyller med vand også benzin bagefter og så er det nok tror man ,,, det giver noget mærkeligt rustrød benzin i længden,,, men minuskalken forsætter altså med at ætse indtil den bliver neutraliseret af en base,,,, skyl efter med olieblandet benzin,,,
det er simpel kemi fra fysiktimen i skolen,,, og husk ordet AVIS= aldrig vand i syre,,, man kommer syren i vandet,,,
Puha, nu skriver du: "sukkerfri / glykossefri edikke" hvor fåes dette ? Aner intet om hvad det er, men hvis det er vejen frem, så er det på den måde det skal gøres!

altså: ud med minuskalken, et par dl edikke rystes godt rundt, ud med edikken, i med noget olieblandet benzin ( bl forhold? ) og rystes igen for så at være total klar derefter ? :)

Edit: Jeg har noget "Økologisk Lager Edikke" det er gennemsigtigt kan det bruges ?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Kim B S »

Hej Phycopat
Rigtig godt at vi får noget mere viden om emnet, det får jeg også gavn af på længere sigt. :bravo
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tank rensning.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Phycopat skrev:
Yamaha FS1 50SS skrev:nu får jeg nok hug for det her men,,,, minuskalk er en syre og den skal neutraliseres igen,, med en syrebase ,,, der kan du bruge en sukkerfri / glykossefri edikke ,,, et par deciliter rystes godt rundt i tanken ,,, jeg har set at man bare skyller med vand også benzin bagefter og så er det nok tror man ,,, det giver noget mærkeligt rustrød benzin i længden,,, men minuskalken forsætter altså med at ætse indtil den bliver neutraliseret af en base,,,, skyl efter med olieblandet benzin,,,
det er simpel kemi fra fysiktimen i skolen,,, og husk ordet AVIS= aldrig vand i syre,,, man kommer syren i vandet,,,
Puha, nu skriver du: "sukkerfri / glykossefri edikke" hvor fåes dette ? Aner intet om hvad det er, men hvis det er vejen frem, så er det på den måde det skal gøres!

altså: ud med minuskalken, et par dl edikke rystes godt rundt, ud med edikken, i med noget olieblandet benzin ( bl forhold? ) og rystes igen for så at være total klar derefter ? :)

Edit: Jeg har noget "Økologisk Lager Edikke" det er gennemsigtigt kan det bruges ?
hvis det er uden sukker/ glykose så kan det fint bruges ,,, men ellers så vil jeg da mene at de fleste købmands butikker er lagerførende inden for sukkerfri edikke ,,, lillemor bruger det jo også til at sylte bær og den slags ting :D ,,,

og ellers så ja til din fremgangs måde og bl. forhold ca det samme så den blanding du ellers vil køre med :(y) ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."