Tændingsguide

Her er forslag til renovering / rep af forskellige komponenter på Yamaha FS1. Også gode råd ved køb m.m.
Besvar
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

Guide til kontrol af tænding.

http://dl.dropbox.com/u/9344792/T%C3%A6ndingsguide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hatten af for dem som laver en vejledning i ord og billeder... dog laver du vist en lille kommafejl ang. lysspolens værdi... desuden er det svært at måle meget små værdier - når vi snakker modtand i en ledning syntes jeg det er bedere at lade ledningen trække strøm og måle spændingstabet i volt... ellers meget brugbar vejledning for dem som ikke helt ved hvordan tingene hænger sammen... hilsen olieklud
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af trs »

God guide.

Vil komme med et lille tips.

Hvis man skal samle to ledninger kan man vikle samlingen med lidt tråde fra en anden ledning, og derefter lodde samlingen. det holder Samlingen til man har loddet. Men den med parpirklipsen er også god.

Havde også lige en "oplevelse" med et uorginalt ledningsnet.

Jeg skulle trække et par ekstra ledninger og da jeg fjernede tapen i batteri enden og trak fleksen lidt bort kunne jeg se hvordan samlingerne var lavet. De var bare tvundet sammen uden lodning eller tape til at isolerer eller noget.
Det var den røde som har 6V, den gule til stoplys og den sor/hvide til tændingen.

Det er ikke så underligt der kan være tændings problemer med mere.

/TRS
Senest rettet af trs tirs 7. feb 2012 12:41, rettet i alt 1 gang.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

claus olieklud skrev:hejsa... hatten af for dem som laver en vejledning i ord og billeder... dog laver du vist en lille kommafejl ang. lysspolens værdi... desuden er det svært at måle meget små værdier - når vi snakker modtand i en ledning syntes jeg det er bedere at lade ledningen trække strøm og måle spændingstabet i volt... ellers meget brugbar vejledning for dem som ikke helt ved hvordan tingene hænger sammen... hilsen olieklud
0,5-0,7 Ohms modstand er faktisk den korrekte værdi på original lysspole for årgang 1976-78, det skal siges at multimeteret lige flakser lidt for så at falde til ro på de 0,5-0,7. Det skulle være den korrekte måde at lave den udmåling på, tændspolen i stellet kan udmåles på samme måde. Kan være du lige vil vise eller præcisere hvordan du vil gøre det med spænding på? :dust (rettet)
Senest rettet af Dewil søn 5. feb 2012 21:09, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af strynboen »

er det orginalt at gul og grøn er sammen loddet..mener at det er en modifikation som kun udføres hvis man bruger knallerten i bykørsel..oprindeligt er den grønne udtag midt på spolen..som et mellem udtag med mindre ladespænning end den gule som er ført hele vejen gennem spolen..-bare så folk ikke bliver forvirret når deres ledninger ikke sidder som i guiden
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

Monteringen er som det er originalt på dansk FS1 årgang 1976, 77 og 78. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg skriver at lade ledningen trække en væsenligt strøm, alså lade den ledning som skal måles være en del af et kredsløb imellem fx et batteri og en pære - den spændingsforskel der så er fra den ene ende af den målte ledning til den anden ende af den målte ledning er så et udtryk for om ledningen er god... i praksis vil der være nærmest 0,ingenting ohm hvilket nærmest ikke giver spændingsforskel over den målte ledning... det jeg skriver er blot at det er svært at måle modstande på nærmest ingenting fx 0,1 ohm, men at hvis man bruger belastningsmetoden bliver modstanden synlig i form af spændingsforskel... en ledning kan jo være defekt på den måde at der er et lille hul i isoleringen hvor der er trukket lidt fugtighed ind igennem tiden, så ledningen lokalt er rådden... alt ialt en latterlig nørdet detalje som selvfølgelig ikke hører til her...
du har sikkert ret med hensyn til modstanden i lysspolen - jeg mener bare ikke man sådan kan måle så lave værdier...
måske det også var værd at nævne at en spole med 2 ender ikke må ligge til stel ( såfremt man har afmonteret den ende man montere til stel) - i så fald er spolen også defekt...

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af claus olieklud »

hej igen dewil... har du haynes workshop ? så prøv lige at se side 91 og 95
hilsen olieklud
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dewil skrev:0,05-0,07 Ohms modstand er faktisk den korrekte værdi på original lysspole for årgang 1976-78, det skal siges at multimeteret lige flakser lidt for så at falde til ro på de 0,05-0,07.
Det passer altså ikke helt, du har et nul for meget på :wink: Ellers helt suverent arbejde Dewi, det er dejligt at i ligger så mange kræfter i at hjælpe andre.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af strynboen »

der skal ikke meget skidt og dårlig forbindelse for at de digitale metre fejlviser..fluke er ellers det bedste der fåes..men når der er auto målområde..kan de nogle gange flakse meget rundt især i ohm området..kan bedst life dem med målområde omskifter..de viser hurtigere det rigtige tal

ja claus der er mange som bruger din metode..den er sikker da man kan regne sig frem og tilbage..og kontrolere det man måler..du kan snyde et måleapp..men ikke de fysiske love og matematik....tror jeg nok :what2
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

Morten - Webmaster skrev:
Dewil skrev:0,05-0,07 Ohms modstand er faktisk den korrekte værdi på original lysspole for årgang 1976-78, det skal siges at multimeteret lige flakser lidt for så at falde til ro på de 0,05-0,07.
Det passer altså ikke helt, du har et nul for meget på :wink: Ellers helt suverent arbejde Dewil, det er dejligt at i ligger så mange kræfter i at hjælpe andre.
Jamen selvfølgelig har I da ret.... det er rettet nu.. :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

claus olieklud skrev:hej igen dewil... har du haynes workshop ? så prøv lige at se side 91 og 95
hilsen olieklud
Ja Claus, de tal bør måske med i sådan en guide.....
Vedhæftede filer
Tændspole specifikationer.jpg
Lysspole specifikationer.jpg
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af strynboen »

her ser du tydeligt night og day..det er henholdvis gul og grøn udtag..og ikke et fælles som i guiden..omskiftningen foregår i tændings låsen/lyskontakten..de bytter plads når man køre med lys lader den svagt..og når man slukker lyset bytter de plads..og lader kraftigt..det er for at der er ordenligt lys,,så lade delen ikke stjæler effekten...der er jo ikke nok til begge dele..og samtidig regulere det spændingen..derr er jo ingen spændings regulator på dette system
lade spole night(lys på)0,15 A
lade spole day (uden lys..gamle dage)0,50A
alså ca 5 gange så meget ladening..når lyset er slukket..og den lader med gul udtag...alså hele længden af spolen...ved grøn udtag midt i spolen lader den kun0,15A

knallerter er alså lidt mere komplicerede..end man lige tror..honda har et endnu mere advanceret system hvor spolerne er forbundet..så fødespolen hjælper lysspolen. med at regulere effekten.det er ekstrem bøvlet at fejlfinde heldivis droppede de det i 1972
Senest rettet af strynboen man 6. feb 2012 15:28, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

Men sådan ser en dansk 76-78 bare ikke ud Lars, der er kun en afgang fra lysspolen. Men helt rigtigt at vi ser dem på de lande omkring os..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af strynboen »

jeg har bare været uheldig,,at det har været på alle mine yamahaer..de 3 jeg har adskildt har 2 separate udtag..men ved ikke årgangene på dem..det er nogle blandede motore jeg har samlet..yamaha har selv foreslået i service bogen at man samler dem..hvis man har problemer med at holde batteriet opladt..mærkeligt at de skriver det..når det allerede er gjordt fra fabrikken..det burde jo være overflødigt..men hvad fanden...det er jo bare knallerter....så skidt med det :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

Bare så I ikke tror at jeg forsøger at tage gas på jer... :? Første billede er komplet tænding fra en dansk uåbnet 77 K1 motor og det andet er NOS spoler med de korrekte reservedelsnumre.
Billede
Billede
Senest rettet af Dewil man 6. feb 2012 15:47, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af strynboen »

mon ikke det skiftede i 1977..tror ikke at disse spoler sidder i 76..det må være 77 og 78/79 som har kørt med et udtag..det er mit bud
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af Dewil »

Reservedelsnummeret er det samme, men der kan jo være fejl i de oplysninger.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tændingsguide

Indlæg af claus olieklud »

hejsa der... jeg har skiftet lysspole i begge mine yamahaèr fordi jeg syntes lyset var dårligt i tomgang eller ved kun lidt over tomgang... jeg havde set andre yamahaèr som lyste meget mere hvidt ved forholdsvis lave omdrejninger, så jeg tænkte at min lysspole var blevet svækket af tidens tand... jeg ved ikke om det skyldes at lakken på tråden var blevet dårlig så nogle af vindingerne kortsluttede sig selv, med stor effekt nedsættelse til følge, eller om jernkernen optager magnetisme ( formenetlig ved stilstand ), men ihvertfald blev lyset rigtigt godt igen - det var lysspoler fra vennerne og de havde 2 udtag foruden det udtag som skal sidde på stel - de gamle jeg afmonterede var af samme type...

jeg har lige fundet en pose frem med gamle brugte spoler for at se hvilke typer jeg har, og jeg må konstatere til stor forvirring at der findes 3 forskellige modeller... den ene type er den dewil nævner, den anden type er den strynboen og jeg selv bruger, men der er også en 3. type som består af 2 seperate spoler viklet på samme kerne - alså med 2 tråde monteret til stel og selvfølgelig 2 udtag...

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m."