Side 1 af 1

4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 18:53
af nielsfup
Hej
Hermed en lille sammenligning af 4G/5G.
Samt et uddrag af tegninger fra Yamaha bøger om 5 gear systemet

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 19:52
af Thoms
:dust :dust :dust

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 20:08
af nielsfup
Jeg skal nok rette den til.
Når jeg kommer videre med mit 5 gear projekt

Men det er da sjovt at se hvad Yamaha har regnet med i topfart for de forskellige modeller.
Den første svarer til vores FS1 med 4 gear.

Og den sidste samme som vores men med 5 gear.

Forskel fra 80 til 95 Km/h

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 21:30
af fiskepeter
kom i gang yamaha vi skal bruge 5gears gearkasser nu :hihi

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 21:58
af nielsfup
:D :D :D
Skal nok

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 22:26
af roberthandvask
nielsfup skrev:Jeg skal nok rette den til.
Når jeg kommer videre med mit 5 gear projekt

Men det er da sjovt at se hvad Yamaha har regnet med i topfart for de forskellige modeller.
Den første svarer til vores FS1 med 4 gear.

Og den sidste samme som vores men med 5 gear.

Forskel fra 80 til 95 Km/h

det vil sige at med et 5 gear, vil man kunne regne med ca 15 km/t + på toppen ?

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 22:32
af nielsfup
Hej
Jeg ved det ganske enkelt ikke.
Der er hvad der er opgivet fra Yamaha dengang
Jeg skal prøver det efter :D :D

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 22:35
af roberthandvask
uhh det lyder spændende :mrgreen: :D

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tirs 3. maj 2011 22:42
af Dewil
roberthandvask skrev:
nielsfup skrev:Jeg skal nok rette den til.
Når jeg kommer videre med mit 5 gear projekt

Men det er da sjovt at se hvad Yamaha har regnet med i topfart for de forskellige modeller.
Den første svarer til vores FS1 med 4 gear.

Og den sidste samme som vores men med 5 gear.

Forskel fra 80 til 95 Km/h

det vil sige at med et 5 gear, vil man kunne regne med ca 15 km/t + på toppen ?
Bemærk at F5 (4-gears) yder 4,88 HK og hastigheden er angivet til mere end 80, FS1 (5-gears) yder 6 HK og er så opgivet til 95.
Hvis de begge yder det samme er der nok ikke så mange mm imellem dem???

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: ons 4. maj 2011 17:25
af nielsfup
Jo enig
Men bemærk udlægningen.
4G har 4.88 Hk ved 7000 omd og 5G 6.0 Hk ved 9000.
Momentet er ca det samme 0.5 Kg/m men ved 6000 på 4G og 8000 på 5G

det er grundlæggende to forskellige udlægninger af de to maskiner men med ca samme top fart.

Det er nu også tankevækkende at de to midterste maskine med 42 mm slag længde og hhv. 58 og 73 ccm har nogen lunde samme top ydelse.

For mig underbygger det bare at 80-100 km/h nok er ved at være max man kan på den lille motor.

Men de 4 maskiner har helt sikkert helt forskellige køre karsetestik da moment og Hk topper forskelligt.

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: lør 7. maj 2011 10:57
af kreidlerhansen
Der er også en væsentlig forskel i primære-udvekslingen (krumtap/kobling). Så vidt jeg lige kan hovedregne mig frem til, er det i omegnen af 14-16%

Læg dertil en spidsydelse, som ligger 1.000rpm højere. 95km/t med en 5g motor med en primærudveksling på 19/74 og en gearing på 15/41 svarer til lige under 11.000rpm.

Det medfører i hvert fald nogle ret så aggressive timings og tilhørende potte.

Med samme gearing, omdrejninger og en primærudveksling på 19/64 render en 4g motor over 110km/t.

Udvekslingen mellem de enkelte gear tillader det lidt mere snævre trækområde, i den forstand at man kan holde motoren indenfor effektområdet, når man går et gear op.

Jeg er i gang med at udarbejde et regneark, som viser tophastigheden på baggrund af primær-/sekundærudveksling og bagdækkets omkreds. Eller rettere, jeg har lavet regnearket til Kreidler-brug, så det er bare at plotte de rigtige tal ind - desværre skal jeg på "langfart" i dag, og jeg vender nok først hjem søndag aften. Odense til Esbjerg på den gamle tysker-ged. :)

Hvis der er interesse for det, laver jeg det gerne færdigt og smider det på forum'et eller til download andetsteds. Bevares, det er tør teori på regnearksbasis, men det er egentlig meget rart at have, alligevel - det har hjulpet mig med at trimme gearingen ind.

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: søn 8. maj 2011 17:52
af Morten - Webmaster
kreidlerhansen skrev:Jeg er i gang med at udarbejde et regneark, som viser tophastigheden på baggrund af primær-/sekundærudveksling og bagdækkets omkreds. Eller rettere, jeg har lavet regnearket til Kreidler-brug, så det er bare at plotte de rigtige tal ind - desværre skal jeg på "langfart" i dag, og jeg vender nok først hjem søndag aften. Odense til Esbjerg på den gamle tysker-ged. :)

Hvis der er interesse for det, laver jeg det gerne færdigt og smider det på forum'et eller til download andetsteds. Bevares, det er tør teori på regnearksbasis, men det er egentlig meget rart at have, alligevel - det har hjulpet mig med at trimme gearingen ind.

Har du set det Nielsfup har lagt op for nogle år siden ? måske i kan veksle erfaringer ?

viewtopic.php?f=23&t=522

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: søn 8. maj 2011 20:17
af Morten - Webmaster
kreidlerhansen skrev:Der er også en væsentlig forskel i primære-udvekslingen (krumtap/kobling). Så vidt jeg lige kan hovedregne mig frem til, er det i omegnen af 14-16%

Læg dertil en spidsydelse, som ligger 1.000rpm højere. 95km/t med en 5g motor med en primærudveksling på 19/74 og en gearing på 15/41 svarer til lige under 11.000rpm.

Det medfører i hvert fald nogle ret så aggressive timings og tilhørende potte.

Med samme gearing, omdrejninger og en primærudveksling på 19/64 render en 4g motor over 110km/t.
I henhold til reservedelskataloget, så kører 5 gear motoren med samme udveksling på primærhjulene som en 4 gears..

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: søn 8. maj 2011 21:55
af nielsfup
Hej
jeg har lige kikke på det igen.
Og der er en sær fejl i specifikations bladet fra Yamaha.
Der står Primary reduktion ( hvilket jeg tolker som gearingen på koblings hjul/og det lille tandhjul på krumtappen)
Her står der 3.894 for begge maskiner men (74/19) for 5G og (64/19) på 4G. Der er 74 tænder på en 4G og det må der nødvendigvis også være på en 5G da det er samme blok og dermed samme afstand mellem de to aksler.

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: søn 8. maj 2011 22:15
af nielsfup
Her regene ark med 5 gear og i standard opsætningen fra bogen

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: man 9. maj 2011 09:35
af kreidlerhansen
Jeg tog udgangspunkt i det oplyste antal tænder på primærsiden, så et lille 'ups' fra min side er vist på sin plads. :-) Eller to. Jeg havde overset regnearket, også! :-D Jæ' vi' jo bar' vær' sø' å' raaar, som det hedder her på Fyn. Formlen er simpel nok, så jeg tror, de er ens. Det kigger jeg på, når jeg har afleveret en forsinket buket til min kære mor - weekendens 470km (halvdelen i skrap modvind) kostede lidt for meget tid, hehe.

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: man 9. maj 2011 21:24
af nielsfup
Hej Hansen
Jeg havde næsten også glemt det regneark det er jo meget længe siden jeg lavede det.
Men kik det endelig gennem. Jeg er ikke altid helt skudsikker med tal :D :D Selv om jeg er fra Tommerup ((Fyn)) :D :D

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: ons 30. jul 2014 23:45
af låsesmeden
Ja det er sku nogle kloge hoveder her på forum Hvad med at hoppe på nakken af sådan en 5 trins og se hvad den kan . Husk lige om du vejer 100kilo eller du vejer 70 kilo har nok også noget at sige . Det er kun 50 cm og ikke 1200cm vi snakker om . Eller sagt med andre ord En knallert falder til jorden når man har kørt på mc i mange år . For mig er det sku nok nostalgien der er sjov det er ikke kørelsen . Hilsen Låsesmeden :hihi :whew

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: tors 31. jul 2014 07:53
af Morten - Webmaster
:whew

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

: fre 1. aug 2014 16:15
af strynboen
:offtopic ..men nydelsen af knallert..bliver ikke mindre..af at eje 4-8...mc...men ideen med en knallert mc...dør nok..da selv en 250 mc er kedelig i hverdagen..,0