4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Her kan du finde oplysninger om hvilke farver og modeller der kom i DK, hvilket udstyr og så videre.... del også gerne ud af din viden..
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » tirs 3. maj 2011 18:53

Hej
Hermed en lille sammenligning af 4G/5G.
Samt et uddrag af tegninger fra Yamaha bøger om 5 gear systemet
Vedhæftede filer
5 speed stuff.pdf
(2.8 MiB) Downloadet 197 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580


Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » tirs 3. maj 2011 20:08

Jeg skal nok rette den til.
Når jeg kommer videre med mit 5 gear projekt

Men det er da sjovt at se hvad Yamaha har regnet med i topfart for de forskellige modeller.
Den første svarer til vores FS1 med 4 gear.

Og den sidste samme som vores men med 5 gear.

Forskel fra 80 til 95 Km/h
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
fiskepeter
Fuldblods knallert
Indlæg: 438
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf fiskepeter » tirs 3. maj 2011 21:30

kom i gang yamaha vi skal bruge 5gears gearkasser nu :hihi
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » tirs 3. maj 2011 21:58

:D :D :D
Skal nok
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 451
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf roberthandvask » tirs 3. maj 2011 22:26

nielsfup skrev:Jeg skal nok rette den til.
Når jeg kommer videre med mit 5 gear projekt

Men det er da sjovt at se hvad Yamaha har regnet med i topfart for de forskellige modeller.
Den første svarer til vores FS1 med 4 gear.

Og den sidste samme som vores men med 5 gear.

Forskel fra 80 til 95 Km/h



det vil sige at med et 5 gear, vil man kunne regne med ca 15 km/t + på toppen ?
kør ud med yam's, kom hjem med fjams

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » tirs 3. maj 2011 22:32

Hej
Jeg ved det ganske enkelt ikke.
Der er hvad der er opgivet fra Yamaha dengang
Jeg skal prøver det efter :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 451
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf roberthandvask » tirs 3. maj 2011 22:35

uhh det lyder spændende :mrgreen: :D
kør ud med yam's, kom hjem med fjams

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3915
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf Dewil » tirs 3. maj 2011 22:42

roberthandvask skrev:
nielsfup skrev:Jeg skal nok rette den til.
Når jeg kommer videre med mit 5 gear projekt

Men det er da sjovt at se hvad Yamaha har regnet med i topfart for de forskellige modeller.
Den første svarer til vores FS1 med 4 gear.

Og den sidste samme som vores men med 5 gear.

Forskel fra 80 til 95 Km/h



det vil sige at med et 5 gear, vil man kunne regne med ca 15 km/t + på toppen ?


Bemærk at F5 (4-gears) yder 4,88 HK og hastigheden er angivet til mere end 80, FS1 (5-gears) yder 6 HK og er så opgivet til 95.
Hvis de begge yder det samme er der nok ikke så mange mm imellem dem???
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » ons 4. maj 2011 17:25

Jo enig
Men bemærk udlægningen.
4G har 4.88 Hk ved 7000 omd og 5G 6.0 Hk ved 9000.
Momentet er ca det samme 0.5 Kg/m men ved 6000 på 4G og 8000 på 5G

det er grundlæggende to forskellige udlægninger af de to maskiner men med ca samme top fart.

Det er nu også tankevækkende at de to midterste maskine med 42 mm slag længde og hhv. 58 og 73 ccm har nogen lunde samme top ydelse.

For mig underbygger det bare at 80-100 km/h nok er ved at være max man kan på den lille motor.

Men de 4 maskiner har helt sikkert helt forskellige køre karsetestik da moment og Hk topper forskelligt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf kreidlerhansen » lør 7. maj 2011 10:57

Der er også en væsentlig forskel i primære-udvekslingen (krumtap/kobling). Så vidt jeg lige kan hovedregne mig frem til, er det i omegnen af 14-16%

Læg dertil en spidsydelse, som ligger 1.000rpm højere. 95km/t med en 5g motor med en primærudveksling på 19/74 og en gearing på 15/41 svarer til lige under 11.000rpm.

Det medfører i hvert fald nogle ret så aggressive timings og tilhørende potte.

Med samme gearing, omdrejninger og en primærudveksling på 19/64 render en 4g motor over 110km/t.

Udvekslingen mellem de enkelte gear tillader det lidt mere snævre trækområde, i den forstand at man kan holde motoren indenfor effektområdet, når man går et gear op.

Jeg er i gang med at udarbejde et regneark, som viser tophastigheden på baggrund af primær-/sekundærudveksling og bagdækkets omkreds. Eller rettere, jeg har lavet regnearket til Kreidler-brug, så det er bare at plotte de rigtige tal ind - desværre skal jeg på "langfart" i dag, og jeg vender nok først hjem søndag aften. Odense til Esbjerg på den gamle tysker-ged. :)

Hvis der er interesse for det, laver jeg det gerne færdigt og smider det på forum'et eller til download andetsteds. Bevares, det er tør teori på regnearksbasis, men det er egentlig meget rart at have, alligevel - det har hjulpet mig med at trimme gearingen ind.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf Morten - Webmaster » søn 8. maj 2011 17:52

kreidlerhansen skrev:Jeg er i gang med at udarbejde et regneark, som viser tophastigheden på baggrund af primær-/sekundærudveksling og bagdækkets omkreds. Eller rettere, jeg har lavet regnearket til Kreidler-brug, så det er bare at plotte de rigtige tal ind - desværre skal jeg på "langfart" i dag, og jeg vender nok først hjem søndag aften. Odense til Esbjerg på den gamle tysker-ged. :)

Hvis der er interesse for det, laver jeg det gerne færdigt og smider det på forum'et eller til download andetsteds. Bevares, det er tør teori på regnearksbasis, men det er egentlig meget rart at have, alligevel - det har hjulpet mig med at trimme gearingen ind.



Har du set det Nielsfup har lagt op for nogle år siden ? måske i kan veksle erfaringer ?

viewtopic.php?f=23&t=522
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf Morten - Webmaster » søn 8. maj 2011 20:17

kreidlerhansen skrev:Der er også en væsentlig forskel i primære-udvekslingen (krumtap/kobling). Så vidt jeg lige kan hovedregne mig frem til, er det i omegnen af 14-16%

Læg dertil en spidsydelse, som ligger 1.000rpm højere. 95km/t med en 5g motor med en primærudveksling på 19/74 og en gearing på 15/41 svarer til lige under 11.000rpm.

Det medfører i hvert fald nogle ret så aggressive timings og tilhørende potte.

Med samme gearing, omdrejninger og en primærudveksling på 19/64 render en 4g motor over 110km/t.

I henhold til reservedelskataloget, så kører 5 gear motoren med samme udveksling på primærhjulene som en 4 gears..
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » søn 8. maj 2011 21:55

Hej
jeg har lige kikke på det igen.
Og der er en sær fejl i specifikations bladet fra Yamaha.
Der står Primary reduktion ( hvilket jeg tolker som gearingen på koblings hjul/og det lille tandhjul på krumtappen)
Her står der 3.894 for begge maskiner men (74/19) for 5G og (64/19) på 4G. Der er 74 tænder på en 4G og det må der nødvendigvis også være på en 5G da det er samme blok og dermed samme afstand mellem de to aksler.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » søn 8. maj 2011 22:15

Her regene ark med 5 gear og i standard opsætningen fra bogen
Vedhæftede filer
DSC03467.JPG
DSC03467.JPG (128.03 KiB) Vist 961 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf kreidlerhansen » man 9. maj 2011 09:35

Jeg tog udgangspunkt i det oplyste antal tænder på primærsiden, så et lille 'ups' fra min side er vist på sin plads. :-) Eller to. Jeg havde overset regnearket, også! :-D Jæ' vi' jo bar' vær' sø' å' raaar, som det hedder her på Fyn. Formlen er simpel nok, så jeg tror, de er ens. Det kigger jeg på, når jeg har afleveret en forsinket buket til min kære mor - weekendens 470km (halvdelen i skrap modvind) kostede lidt for meget tid, hehe.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf nielsfup » man 9. maj 2011 21:24

Hej Hansen
Jeg havde næsten også glemt det regneark det er jo meget længe siden jeg lavede det.
Men kik det endelig gennem. Jeg er ikke altid helt skudsikker med tal :D :D Selv om jeg er fra Tommerup ((Fyn)) :D :D
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

låsesmeden
Junior knallert
Indlæg: 47
Tilmeldt: lør 7. maj 2011 11:46

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf låsesmeden » ons 30. jul 2014 23:45

Ja det er sku nogle kloge hoveder her på forum Hvad med at hoppe på nakken af sådan en 5 trins og se hvad den kan . Husk lige om du vejer 100kilo eller du vejer 70 kilo har nok også noget at sige . Det er kun 50 cm og ikke 1200cm vi snakker om . Eller sagt med andre ord En knallert falder til jorden når man har kørt på mc i mange år . For mig er det sku nok nostalgien der er sjov det er ikke kørelsen . Hilsen Låsesmeden :hihi :whew

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf Morten - Webmaster » tors 31. jul 2014 07:53

:whew
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: 4 gear kontra 5 gear // fakta om topfart fra Yamaha

Indlægaf strynboen » fre 1. aug 2014 16:15

:offtopic ..men nydelsen af knallert..bliver ikke mindre..af at eje 4-8...mc...men ideen med en knallert mc...dør nok..da selv en 250 mc er kedelig i hverdagen..,0
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen


Tilbage til "Fakta, Farver og nørdet information om FS1"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron