Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Her kan du finde oplysninger om hvilke farver og modeller der kom i DK, hvilket udstyr og så videre.... del også gerne ud af din viden..
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af dexta »

Var det ikke sådan det var, lille trædeflade på alle modeller til og med 1975 ?
Senest rettet af dexta lør 28. feb 2009 21:14, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1975 ?

Indlæg af Jensmc »

Nej!!!!!
Det var til og med 1976! :D
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1975 ?

Indlæg af dexta »

Super, jeg kom nemlig i tvivl, og det må vel siges at være en nørdet detalje !
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Morten - Webmaster »

Og igen, så er der nogen der erindrer at deres 76 blev leveret med den nye type pedal. Som andre har skrevet er der nok nogle "overgangs" maskiner hvor der er lidt gamle dele som ikke var brugt op.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
sailor

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af sailor »

Jeg havde en 1976 DX fra ny, som var monteret med den store pedal ...

Mvh
Poul Erik E
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

[quote="sailor"]Jeg havde en 1976 DX fra ny, som var monteret med den store pedal ...
Jeg kan og vil ikke påstå det modsatte, men hukommelsen KAN godt spille folk et puds efter så mange år.
En anden mulighed: En kunde har ødelagt sin pedal. Den kan ikke lige fåes øjeblikkeligt. Hvad gør den flinke forhamdler? Han tager selvfølgelig en pedal fra en af dem i udslillingen og bestiller en ny hjem.
Det er den mulighed, jeg tror kan være sket dengang. Japanerne villa aldrig skifte del, uden at oplyse om dette i res. katalogerne. :P
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

Den med "overgangsdele" tror jeg ikke på. Hvis du kigger bag på de små res. bøger er de altid dateret 3-4 måneder før året, hvor bogen gælder. Næste års modeller bliver åbentbart produceret fra de sidste måneder i det foregående år.
Hvis man vil vide bedre besked, skal man netop kigge i de små bøger. Den store fra SRI er fuld af fejl og mangler.
///
jensmc
Morten - Webmaster skrev:Og igen, så er der nogen der erindrer at deres 76 blev leveret med den nye type pedal. Som andre har skrevet er der nok nogle "overgangs" maskiner hvor der er lidt gamle dele som ikke var brugt op.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
sailor

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af sailor »

Til Jensmc,

Billederne af min 1976 FS1-DX tager ikke fejl - der var stor pedal på !!!!!

Iøvrigt er det ikke ualmindeligt at man skal oplyse stelnummer på en bil, når der købes visse reservedele, og det
er af den simple grund, at der er skiftet til en anden leverandør midt i produktions forløbet.
Eller også har man fundet ud af at den pågældende del ikke længere tilfredsstiller fabrikkens krav, og skiftet til et nyt design.

Lad nu være med at gøre tingene sværer end de er - der er tale om en simpelt knballert fra Japan, og ikke en rumraket.

Mvh
Poul Erik E
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af dexta »

Det lyder dælme spændende Johnny, så har du lært og lært lige siden :D
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Reedvalve »

sailor skrev:Til Jensmc,

Billederne af min 1976 FS1-DX tager ikke fejl - der var stor pedal på !!!!!

Iøvrigt er det ikke ualmindeligt at man skal oplyse stelnummer på en bil, når der købes visse reservedele, og det
er af den simple grund, at der er skiftet til en anden leverandør midt i produktions forløbet.
Eller også har man fundet ud af at den pågældende del ikke længere tilfredsstiller fabrikkens krav, og skiftet til et nyt design.

Lad nu være med at gøre tingene sværer end de er - der er tale om en simpelt knballert fra Japan, og ikke en rumraket.

Mvh
Poul Erik E

Har altid kørt japanske biler. Og det som Poul Erik siger kender jeg alt for godt. Det er faktisk irreterende altid og skal have stelnummer klar for, at kan bestille noget så simpelt som bremseskiver eller klodser. Det er noget nemmere med feks vw, opel, og bmw.

Min 76`er bliver med den store pedal, indtil videre...

Kenneth
Senest rettet af Reedvalve søn 1. mar 2009 15:09, rettet i alt 1 gang.
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Reedvalve »

Jeg vil lige sige, at jeg er desvære ikke gammel nok til, at kunne debatere om hvordan knallerterne så ud i 1976 ( er 29 år). Jeg tager udgangspunkt i diverse billeder og reservedelskataloger. Jeg synes der hersker stor tvivl om reservedelene i denne årgang. 1972èren har jeg godt styr på efterhånden men denne.....

Vedr. luftfilterkassen.
Synes jeg umiddelbart, at det er sjovt den har kabelclips i højre side. Denne er jo forhøjet, med netop dette formål, at have plads til både gaskabel og chookerkabel. Men jeg kan godt se, at alle de brochurer jeg har set efterhånden, har to clips. Så jeg må have fundet sådan en til min 76èr. Man er vel orginal! :lol: :lol:

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

Jamen jeg kan da holde min kæft og lade "eksperterne" tage over.
Men jeg holder kraft edme på mit!!!!
///
jensmc
sailor skrev:Til Jensmc,

Billederne af min 1976 FS1-DX tager ikke fejl - der var stor pedal på !!!!!

Iøvrigt er det ikke ualmindeligt at man skal oplyse stelnummer på en bil, når der købes visse reservedele, og det
er af den simple grund, at der er skiftet til en anden leverandør midt i produktions forløbet.
Eller også har man fundet ud af at den pågældende del ikke længere tilfredsstiller fabrikkens krav, og skiftet til et nyt design.

Lad nu være med at gøre tingene sværer end de er - der er tale om en simpelt knballert fra Japan, og ikke en rumraket.

Mvh
Poul Erik E
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

Det regner jeg naturligvis osse med. Det kan bare pisse mig noget så grusomt af, når jeg skal sammenlignes med een fra NASA (læs rumraket).
Jeg går meget op i detaljer og kan osse tage fejl (det har jeg osse nævnt i andre indlæg).
Nørdet det er jeg, indrømmet.
Men vi kan jo bare tale om kloner i fremtiden!!! Så tror jeg forummet dør hurtigt.
Nej detaljer! Det er sjovt! :P Hvad med et detaljeforum? Med password som med stelnumrene.
Så generer jeg og mine lidelsesfælder ikke andre med vores vrøvl. :twisted:
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Reedvalve »

Jeg håber så sandeligt ikke dette spørgsmål skaber splid i forummet. Det tror jeg heller ikke andre har. Jeg synes derimod det er sjovt (som Jensmc skriver) at gå op i detaljerne (har lige fundet ud af, at de lukkede møtrikker til bagsvingeren på 76`eren er med NV 17 og ikke 19 som jeg ellers troede). Det er det som gør netop vores hobby sjovt. Vi skal have noget, at snakke og diskutere om både herinde og til kommende træf over en kop øl....

Jeg vil også slå fast! at man bør ikke skrive meninger om andre folk. Dette vil kun skabe problemmer.

Til Jens:
Hvor lang tid har du haft din 76`er? Her tænker jeg på, om den er renoveret eller bare i meget flot orginal stand. Så vidt jeg husker er der en af dine fs1`ere der er helt orginal, ikke?. Var det den du kørte på til Kreidler træf i Odense med plader?

Med god orden og venlig hilsen Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

Jeg købte den den 29. marts 1979 for 2200,- kr.
Jeg har som så mange andre brugt den til transport. Da jeg så begyndte at lave i stand og sælge yamahaer, og skulle købe dele. Ja, så købte jeg til 1976-modellen. Bytte, bytte og vupti!
Så var den pæn igen. Som noget ret sjældent er fælgene/bagdæmpere stadig de oprindelige.
Det der er skiftet er skærme, betræk tank/dæksler, kabler, støtteben og tændingslås med samme nummer som resten. Der er desværre skiftet motor osse, da den gamle var meget slidt i pasningerne til lejerne.
Hvis nogen har en blok med nummeret 381-200243 så er jeg køber! Gæt selv hvorfor.
Den brune på Egeskov (1976DX) er lavet af rigtig mange nye dele. Så er det jo ingen sag at restaurere! :lol:
Den har for øvrigt samme stel/motornummer.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

Jeg troede kun, det var Sverige, der kørte med den type, men denne her har twinsæde og pedaler. Kan det være en Hollænder?
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

Læg mærke til, at den gule har udst. med omløbermøtrik. Den anden har skrå udst.
UK gik først over til "møtriktypen" engang i 1977, da den nye knallertlov trådte i kraft.
Se evt. bogen "funky mopeds".
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

I.flg. Haynes blev hastigheden sat ned til 30 mph. Derfor stoppede salget fra den ene dag til den anden.
Mht. omløbermøtrik så mener jeg ikke, at vores udst. er lavet med tykkere forrør.
Derimod er der lavet en med løst sort udst. beslag. Her er potten helt anderledes at se på.
Jeg har en sådan udstødning. Og den virker efter min mening ikke lige så godt som 5,3.
Men den er meget pænere end de uoriginale 5,3. Og relativt støjsvag. Den kræver en anden kickstarter, da den ellers vil støde på.
FS1-modellen hedder FS50. Ikke at forveksle med YB1.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Jensmc »

UK kører med F5B og har altid gjort det. De har osse altid kørt med 16mm. Det er vist kun udstødningen, der er forskel på.
Nej, jeg har ikke en sort udst. Det er kun holderen/flippen, der er sort. Og så er den fæstnet med 2 stk. 6mm mørtikker.
Hvad den giver på en lovlig knallert, ved jeg faktisk ikke.
Det er jo ulovligt!! :P
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !

Indlæg af Reedvalve »

Jensmc skrev:Jeg købte den den 29. marts 1979 for 2200,- kr.
Jeg har som så mange andre brugt den til transport. Da jeg så begyndte at lave i stand og sælge yamahaer, og skulle købe dele. Ja, så købte jeg til 1976-modellen. Bytte, bytte og vupti!
Så var den pæn igen. Som noget ret sjældent er fælgene/bagdæmpere stadig de oprindelige.
Det der er skiftet er skærme, betræk tank/dæksler, kabler, støtteben og tændingslås med samme nummer som resten. Der er desværre skiftet motor osse, da den gamle var meget slidt i pasningerne til lejerne.
Hvis nogen har en blok med nummeret 381-200243 så er jeg køber! Gæt selv hvorfor.
Den brune på Egeskov (1976DX) er lavet af rigtig mange nye dele. Så er det jo ingen sag at restaurere! :lol:
Den har for øvrigt samme stel/motornummer.
///
jensmc
Ja gid det var mig der havde sådan en fin og orginal Yamaha stående. De er godt nok svære, at finde i fin orginal stand idag. Til min 76`er havde jeg kun et stel som udgangspunkt, så må vi se hvad det bliver til. Fik du egentlig byttet din 75`til en Juvel?

Hilsen Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Besvar

Tilbage til "Fakta, Farver og nørdet information om FS1"