De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Her kan du finde oplysninger om hvilke farver og modeller der kom i DK, hvilket udstyr og så videre.... del også gerne ud af din viden..
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej Venner, så har jeg talt med myndighederne og fået forklaret de nye regler og deres konsekvenser / håndhævelse.

Som udgangspunkt er de ændret således (dette er formuleret af mig selv efter mine notater fra tlf samtale) :

1. Under normale omstændigheder (uden uheld & hvor knallerten kan testes på rullefelt) kigger politiet ikke efter om man har ændret noget på motor / gearing, bare knallerten kun kan køre 30 km/t, dog med en tilladt tollerance på + 20% så i praksis taler vi MAX 37 km/t.

2. Ingen regler uden undtagelse, derfor gælder den gamle regel om kunstruktive ændringer egentligt stadig, men den håndhæves normalt KUN hvis knallerten er impliceret i et uheld hvor den skades så en kontrolmåling på rullefelt ikke er mulig, og her vil den så blive bragt til inspektion på politigården.

3. Nu kommer vi så til den alvorlige del. Hvis din knallert kan køre fra 37 - 43 km/t får du første gang en bøde på 1000 kr, og sagen er afsluttet.

4. Kan din knallert køre over 43 km/t får du en bøde på 1000 kroner, og EJEREN af knallerten registreres med et "1. klip". Det er altså EJEREN der er registreret, så det er ligegyldigt hvem der standes på den. Lovligheden af knallerten er ejers ansvar, og hvis du som ejer registreres for at have en knallert kørende 2 gange med over 43 km/t KAN den konfiskeres UANSET hvem der kører på den. Det hjælper altså intet at sælge den og købe en anden knallert. 3 -4- 5 gang osv. konfiskeres knallerten igen & igen.

Jeg vil godt lige pointere at denne redegørelse er skrevet ud fra den forklaring jeg har fået idag over tlf, og jeg vil ikke holdes ansvarlig hvis den information jeg har viderebragt ikke svarer overens med den af myndighederne vedtagede lovgivning.

Lovforslaget kan læses i sin helhed her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=115547

Følgende tekst er direkte kopieret fra justitsministeriets hjemmeside:

Citat:

Ny knallertpakke

Knallertlovforslaget, som forventes fremsat for Folketinget i marts måned, indebærer, at der som udgangspunkt skal ske konfiskation af små knallerter, der kan køre 43 km i timen eller mere, og store knallerter, der kan køre 64 km i timen eller mere, når den pågældende ejer eller den person (brugeren), der har varig rådighed over køretøjet, én gang tidligere er taget med en knallert i tilsvarende ulovlig stand. Der er tale om en skærpelse i forhold til den gældende retstilstand, hvorefter der sker konfiskation, når ejeren eller brugeren for tredje gang har foretaget konstruktive ændringer af sin knallert med henblik på at øge den maksimale hastighed.


Det forudsættes i lovforslaget, at kontrollen på knallertområdet samtidig vil blive forenklet og effektiviseret ved, at politiet fremover vil kunne anvende såkaldte ”rullefelter” til at måle knallerters maksimale hastighed med i stedet for at skulle skille knallerterne ad for at bevise, at der er foretaget konstruktive ændringer.


Udkastet til lovforslag er tilgængeligt på Høringsportalen.
Citat slut.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg ringede lige igen og fik det forklaret en gang mere, og uddybet den del med at sælge og få ny knallert, det havde den forrige glemt at fortælle om, så jeg har rettet indlægget.

Læs det lige igen !
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af strynboen »

det er en skam at der ikke gælder lignende regler for minister biler
og mc på en værdi over 250,000 kr,,det kan ikke passe at knallerter skal rammes særlig hårdt,hver gang,,hvad helvede tænker de på derinde :!: :!: :!: :!: :twisted: :twisted: jeg er sgu sur,,tør ikke køre på hondaen mere :| :| vi burde starte en protest ved meneskeraitigs domstolen,,det kan da ikke være lovligt at konfiskere vores ejendom..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af nielsfup »

Nej det der er ikke godt.
det er bare med at få plader på. Øv Øv
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Ja - lov er lov! Dog mener jeg stadig, at ejeren IKKE kan gøres ansvarlig, hvis knallerten er lovlig. Det er ikke vores skyld, at man f.eks. ikke længere kan købe en passende udstødning.
Denne lov er rettet mod scooterne. Vi andre er bare blevet indlemmet i loven. IGEN POLITIKER MAKVÆRK uden skelen til ældre køretøjer.
Morten!
Jeg vil opfordre dig til, at skrive til ministeren. Forklare problemet, da vores knallerter er indrettet på en anden (gammeldags) måde. At der er problemer med lovlige dele, udstødninger for eksempel. Og at staten på denne måde totalt kasserer/skrotter alle knallerter, der ikke har slyngkobling og drivrem.
Det vil svare til, at forbyde alle indregistrerede køretøjer, der er mere end ca. 30 år gamle.
Det strider mod al fornuft.
Tag evt. kontakt til andre klubber/forums, veteranklubber og mærkeklubber.
Og husk at få svaret skriftligt. Altså ingen Email eller telefonopringninger.

MÅ VORHERRE SKÅNE LOVGIVERNE!!! FRA AT BLIVE LYNCHET ETC.
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg tror ikke det gør nogen forskel at skrive til ministeren hvis jeg skal være helt ærlig, nu er loven vedtaget, og hvis de "åbner en mulighed" for os fordi en udstødning er udgået, så vil de nok mene at det ret hurtigt vil udvikle sig til mange mærker af lidt ældre knallerter / scootere som vi bare skal anskaffe for at kunne køre lidt hurtigere.

Faktisk sagde politiet til mig at ejeren som ansvarlig for knalletens max hastighed var forpligtet til at sørge for at knallerten ikke kunne køre stærkere ved at tage den til mekaniker eller selv sørge for tilpas begrænsning, f.eks andet tandhjul. :roll:
Jensmc skrev:Ja - lov er lov! Dog mener jeg stadig, at ejeren IKKE kan gøres ansvarlig, hvis knallerten er lovlig. Det er ikke vores skyld, at man f.eks. ikke længere kan købe en passende udstødning.
Denne lov er rettet mod scooterne. Vi andre er bare blevet indlemmet i loven. IGEN POLITIKER MAKVÆRK uden skelen til ældre køretøjer.
Morten!
Jeg vil opfordre dig til, at skrive til ministeren. Forklare problemet, da vores knallerter er indrettet på en anden (gammeldags) måde. At der er problemer med lovlige dele, udstødninger for eksempel. Og at staten på denne måde totalt kasserer/skrotter alle knallerter, der ikke har slyngkobling og drivrem.
Det vil svare til, at forbyde alle indregistrerede køretøjer, der er mere end ca. 30 år gamle.
Det strider mod al fornuft.
Tag evt. kontakt til andre klubber/forums, veteranklubber og mærkeklubber.
Og husk at få svaret skriftligt. Altså ingen Email eller telefonopringninger.

MÅ VORHERRE SKÅNE LOVGIVERNE!!! FRA AT BLIVE LYNCHET ETC.
jensmc
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Så må nogle af os montere et 7 eller 8-tands forkædehjul!!! :? :? :lol: :lol: :mrgreen:
Vi mødes i retten!
///
jensmc

PS jeg tror der kommer en løsning. Og at panserne er "fornuftige".
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jensmc skrev: PS jeg tror der kommer en løsning. Og at panserne er "fornuftige".
Det tror jeg helt sikkert også ! det lød også sådan på ham jeg talte med, han var iøvrigt rigtig venlig og hjælpsom, og lyttede meget intereseret i min udlægning af vores "problem"

Som du også har skrevet, dette er møntet på scooterne, og for at være helt ærlig, så syntes jeg det er helt fint at de kigger lidt mere på de scootere... jeg er rigtig træt af den hensynsløse kørsel de ligger for dagen. det er ikke få gange at jeg har været tæt på at få en scooter ind i siden på min bil.

Uden at skulle lyde "hellig" så kørte de fleste af os (min omgangskreds) rimeligt pænt og efter fædselsloven iøvrigt, dvs lys & bremser iorden, holde for rødt ikke fræse gennem gågader og lign.

Når det så er sagt, så kørte jeg da også tunet, og har da et par gange kørt idiotisk, specielt den gang jeg prøvede at stikke af med 80 ned af en villavej. DET var dumt, og jeg fortryder det faktisk idag. men det var faktisk ligeså dumt af politibilen at følge efter mig med 80 km/t på en lille villavej. Dumheden af denne handling kom meget klart til sin tydelighed den dag min far nær havde fået on offroader crossknallert ind i siden på bilen med måske 80 da han bakkede ud af deres indkørsel. (Bemærk UDEN lys på)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af strynboen »

gad vide om vi kunne få en rabat ordning ved kørelærene,,måske kan vi udnytte vores forum til rabat ordninger,,der er nok ingen vej uden om nummerplader på de gamle knallerter,,hvis vi ikke vil miste dem.
det største problenm er kørekort,,hvad koster sådant et i dag
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Simon J
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: man 19. maj 2008 19:54
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Simon J »

Siden knallerter og scootere er typegodkendt her i DK med, den standart opsætning maskinen nu har, kan politiet vel ikke udskrive en bøde til en person der får rullet hans maskine til 47 km/h ?
- Har set mange der fik rullet deres standart scooter/knallert til mellem 45-50 km/t, på politiets rullefelt hvorved de fik en bøde.
Kan man ikke, når dét sker, gå igennem retten og få dem til at fatte at disse maskiner ( som er lovlige ) faktisk er typegodkendt i DK, så ejeren ikke gør noget som helst forkert?

Ved ikk om jeg har forstået det rigtigt :)

Fs1Nybegynder
Hilsen Simon..
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:gad vide om vi kunne få en rabat ordning ved kørelærene,,måske kan vi udnytte vores forum til rabat ordninger,,der er nok ingen vej uden om nummerplader på de gamle knallerter,,hvis vi ikke vil miste dem.
det største problenm er kørekort,,hvad koster sådant et i dag
Jeg har snakket med min lokale køreskole og jeg skulle regne med ca 10.400.- alt ialt
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Spørgsmålet er jo nok om der er den passende belastning på de rullefelter, men det skulle man da tro at der var regnet på.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Simon J
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: man 19. maj 2008 19:54
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Simon J »

Efter hvad jeg har hørt omkring deres rullefelter, af nogle dem der er blevet rullet derpå, er der ikke så meget som én lille belasting i ét.
Der er simpelthen ikke noget modstand til at realisere den virkelige fart.
Hilsen Simon..
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af strynboen »

der er jo ingen vindmodstand,,men det er de %satser nok til at kompensere for,,tror ikke at man kommer nogen vegne med det,,
10,000 ,,,for pokkerkan man ikke selv læse teorien,,og bare gå op,,
til teori prøven,,ved godt at der er særlig køreteknik man skal have..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sailor

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af sailor »

Jeg tror at strynboen har ret i det med nummerplader til maskinerne, alt det andet er for uholdbart.
Iøvrigt kan vi ikke påberåbe os særbehandling hos politiet, i forhold til scooterkørerne.

På med nummerpladerne ... og så kan man jo passsende bruge lidt af den lange og mørke vinter på
at få det fornødne stempel i sit kørekort :D

Mvh
Poul Erik E
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Jo!!! Jeg mener helt sikkert, at vi kan kræve særbehandling.
Du kan s.. da ikke forlange at alle knallerter skal opfylde "scooterreglerne". Den er for langt ude.
Jeg har en Golden Star fra 1956 med TUM 26 cylinder. Den kører 50km/t. Det har den gjort alle årene. Nu må jeg ikke køre på den længere. Det synes du åbentbart er ok. :wink:
///
jensmc
sailor skrev:Jeg tror at strynboen har ret i det med nummerplader til maskinerne, alt det andet er for uholdbart.
Iøvrigt kan vi ikke påberåbe os særbehandling hos politiet, i forhold til scooterkørerne.

På med nummerpladerne ... og så kan man jo passsende bruge lidt af den lange og mørke vinter på
at få det fornødne stempel i sit kørekort :D

Mvh
Poul Erik E
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

sailor skrev:På med nummerpladerne ... og så kan man jo passsende bruge lidt af den lange og mørke vinter på
at få det fornødne stempel i sit kørekort :D

Mvh
Poul Erik E
Ja, du har helt ret, problemet er bare at det måske ikke er alle der lige kan hive 10000 ud af budgettet til det.. :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af strynboen »

der henvises vel til at det er i orden at ændre på en typegodkendt
motor for at få den til at køre langsommere,,sygt :wink: det kan ikke passe at noget som er godkendt en gang,,ikke holder stadig.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Måske skulle vi virkelig arbejde lidt med den sag her ! er der nogen der er gode til jura / offentlig kontakt ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
sailor

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af sailor »

[quote="Jensmc"]Jo!!! Jeg mener helt sikkert, at vi kan kræve særbehandling.
Du kan s.. da ikke forlange at alle knallerter skal opfylde "scooterreglerne". Den er for langt ude.
Jeg har en Golden Star fra 1956 med TUM 26 cylinder. Den kører 50km/t. Det har den gjort alle årene. Nu må jeg ikke køre på den længere. Det synes du åbentbart er ok. :wink:
///
jensmc

Held og lykke i dit forsøg på særbehandling !!!!!!!

Mvh
Poul Erik E
Besvar

Tilbage til "Fakta, Farver og nørdet information om FS1"