De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Her kan du finde oplysninger om hvilke farver og modeller der kom i DK, hvilket udstyr og så videre.... del også gerne ud af din viden..
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af kreidlerhansen »

http://www.sikkertrafik.dk skrev:(...). De nye regler gælder for dem, der fylder hhv. 16 og 18 år efter den 18. januar 2013.

Hvis man er fyldt 18 år inden 19. januar 2013, eller hvis man har taget knallertbevis efter de nuværende regler, er der ingen ændringer, og man må fortsat køre lille knallert som hidtil.
Så blev aben skidt 18. januar 1995, kan man lovligt springe på en lille knallert uden kørekort pr. 19/01/2013 men er man blot en dag yngre, skal man til teoriprøve?



Tilføjelse: Ovenstående citat er snuppet fra:

http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vide ... -2013.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Nja, sådan læser jeg det nu ikke.
De nye regler gælder, efter min mening, KUN for de personer, der fylder 16 efter 19. januar. Altså en med fødselsdag 18. januar kører efter regler, som dig og mig. Vi kan ikke miste retten til at køre 30 knallert.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:Nja, sådan læser jeg det nu ikke.
De nye regler gælder, efter min mening, KUN for de personer, der fylder 16 efter 19. januar. Altså en med fødselsdag 18. januar kører efter regler, som dig og mig. Vi kan ikke miste retten til at køre 30 knallert.
Det var også min konklusion i andet indlæg.

Læg dertil en max overskridelse på 20% (6km/t) evt. +3kmt afhængigt af målemetoden, samt fartbøde fra 34km/t, hvis man bliver målt på gaden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
janL1978
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 17. sep 2009 19:04
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af janL1978 »

Har selv ringet og snakket med Nordsjællands Politi, og jeg fik forklaret at gearknallerter ikke må testes på rullefelt hvis man bliver stoppet og tjekket på offentlig vej. Jeg tænker at det måske er af praktiske grunde såsom gearskift. Jeg fik også at vide at den højeste "uofficielle" fartgrænse er 43km/t, men han ville ikke skrive det i en mail til mig, kun fortælle det over telefonen. Det kommer vel an på hvem det er man snakker med, inden for politiet.

Jan L
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af dalgaard »

Hmmmm ! Er dette ik lidt en storm i et glas vand ? Lad os nu se hvornår der er en der får det første klip på en "lovlig" knallert og så lad is tage det derfra ?

Jeg er ikke i tvivl om at jeg "med en topfart på ca 65 til 70" får problemer med at undgå et klip, men jeg vil med glæde se frem til den første som rent faktisk kan bevise et "klip" på en lovlig fs1.... Jeg tror ikke på det før det er bevist.

Mht til PGO der kører for stærkt. Importøren C.REinhardt har testet alle deres scootere og de overholder ALLE sammen deres typegodkendelser....

Til Kim
Jeg ved at der er mange forhandlere der dyser scooterne om allerede inden de sælger dem, ellers går de nemlig så magert at de næsten ikke kan køre..... Det kunne jo være det der er sket ? Desuden er det føreren af køretøjet der er ansvarlig for at den ikke kører for stærkt ! Jeg har til eftersyn af de scootere vi sælger konstateret mange der kørte for hurtigt. Vi er begyndt at gøre kunderne opmærksom på det og spørge om vi skal lave dem lovlige. Dette sker typisk pga slidtage af remskiverne foran. Skiftes disse overholder de i de tilfælde jeg har set altid de angivne hastigheder.

Mvh Kristian
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af dalgaard »

Til Kim

Hvis det var min søns knallert der lovligt efter 400 km kørte så stærkt ville jeg da lige tage en snak med din forhandler og forelægge ham problemet så er jeg da sikker på han løser det for dig ! Måske med en anelse bredere skive så de er sikre på dem ikke kører for stærkt
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jps »

Fartbøderne starter ved 31 km/t for en 30'r og 46 km/t for en 45'r når det gælder lasermåling. Og den er jo så på 1.000 kr. Kommer man over 38 km/t på en 30'er ved en lasermåling, så er vi oppe i 1500-2.000 kr., efter hvad jeg har læst mig til. Ved rullefeltet, er grænsen henholdsvis 43 km/t for 30'ere og 64 km/t for 45'r.

Mine Big's kører lige pt, henholdsvis 38 og 35 km/t pinlig lovlige, idet jeg fik afprøvet rullefeltet sidste år og fik en bøde på 1500 kr, for at køre 53,2 km/t på den ene Big.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hvis man giver folk en bøde for at køre f.eks 35-40 km/t på en typegodkendt knallert uden konstruktive ændringer så skulle man have en endefuld i sin bare og sendes i søen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jensmc »

Helt enig, Web.
Det kan da ikke være ejerens problem, hvis knallerten er lovlig.
Desuden er disse knallertregler ikke særlig godt offentliggjorte. Så hvordan skal man kunne rette sig efter nogle "Tys-tys"-regler?
Men det er jo ikke første gang, at skiftende regeringer laver uforståelige tiltag.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis knallerten er udstyret med speedometer, er det næppe et problem at holde sig til 30km/t.

At grænsen på 30km/t så er latterligt lav, er en anden snak...
At 30km/t kræver et dedikeret kørekort uanset førerens alder, er endnu mere latterligt...
At cyklister kun skal overholde de generelle hastighedsgrænser er (for mig) dermed uforståeligt! Men det ville selvfølgelig være hårdt for Tour de France-aspiranterne!
:hihi

De tyske (og andre landes) modeller giver ligefrem mening; 25-/50-/80-inddeling med respektive kørekort. Og jaja, jeg benytter ofte den reference! :mrgreen:

Alternativet er frie hastighedsgrænser for knallerter med veteranstatus og førere over 21 med BMI under 30 af hensyn til bremselængden!
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jps »

Kreidlerhansen*

Ved godt at de nye regler er meget misvisende, men man skal kun ha' det nye knallertkørekort, hvis man er 16-18 år, efter den 19 Jan 2013. Vi andre der er oppe i årene, skal ikke. :D.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af mati0921 »

Hvis man så vælger at tage traktorkørerkort, må man pludseligt køre med 18 meter langt vogntog, med en totalvægt på 48 tons, og med samme hastighed som på knallert... :whew
Så kan det godt være at de siger det er farten der slår ihjel når man kører galt, men det gør 48 tons med 30 km/t også. :roll:
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af Jps »

mati0921 skrev:Hvis man så vælger at tage traktorkørerkort, må man pludseligt køre med 18 meter langt vogntog, med en totalvægt på 48 tons, og med samme hastighed som på knallert... :whew
Så kan det godt være at de siger det er farten der slår ihjel når man kører galt, men det gør 48 tons med 30 km/t også. :roll:
Ja, det er jo lidt mærkeligt. Og hvis man får traktorkortet nu, kan man ikke bruge det til at køre på en 30'er knallert. Det kan man til gengæld hvis man (som jeg), har taget det før D. 19. Jan. (fik det i 1996 :) )
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
mati0921
Junior knallert
Indlæg: 68
Tilmeldt: ons 6. feb 2013 20:40
Kontakt:

Re: De nye regler for små knallerter (30 km/t)

Indlæg af mati0921 »

Jeg var en af de sidste der fik knallertbevis med på traktorkørekortet. :D
Besvar

Tilbage til "Fakta, Farver og nørdet information om FS1"