drejeventil spørgsmål..
drejeventil spørgsmål..
Hej, nu har jeg jo anskaffet mig en Yamaha med drejeventil for et stykke tid siden.. men jeg aner ikke hvordan det fungere i forhold til en menbran
Spørgsmål:
1. Hvordan virker drejeventil i forhold til membran?
2. Hvorfor gik man fra drejeventil til membran i sin tid? Var det billigere at produkseer eller?
3. Jeg har hørt flere gange at drejeventil kan holde til at blive tunet uden at gå i stykker, i forhold til membran. Hvordan kan det være?
Jeg har søgt rundt på forum i 30 min. uden at få svar på nogle af min spørgsmål... sååå jeg tænkte at en af jer gutter ligger inde med lidt oplysninger
Nikolaj.
Spørgsmål:
1. Hvordan virker drejeventil i forhold til membran?
2. Hvorfor gik man fra drejeventil til membran i sin tid? Var det billigere at produkseer eller?
3. Jeg har hørt flere gange at drejeventil kan holde til at blive tunet uden at gå i stykker, i forhold til membran. Hvordan kan det være?
Jeg har søgt rundt på forum i 30 min. uden at få svar på nogle af min spørgsmål... sååå jeg tænkte at en af jer gutter ligger inde med lidt oplysninger
Nikolaj.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: drejeventil spørgsmål..
1: Det er groft sagt en "halvmåne" der roterer sammen med krumtappen og åbner og lukker for indsugningen til krumtaphuset.
Membranen åbner og lukker self også, men den fungerer ved hjælp af under/overtryk i krumtaphuset.
2:
Drejeventil er dyrere at producere, og mere kompliceret i sin udformning. En af grunden til den er gået lidt i glemmebogen er at den gør
det en del mere besværligt at lave fx en 3 eller 4 cylindret totakter. Det er ikke så let at få plads til en imellem hver cylinder/krumtaphus på en 4cyl rækkemotor, det vil fylde meget mere. Der er det meget lettere at smække en membran på hver.
Den har dog visse fordele. I forhold til en stempelstyret indsugning (tænk: puch maxi osv) kan den åbne og lukke Asymmetrisk ift hvornår stemplet er i top. En stempelstyret åbner og lukker altid ved samme grader før/efter top, og jo hårdere den er tunet= jo større indsugning kræver den= jo større er risikoen for den når at blæse en god portion benzin baglæns ud gennem karburatoren igen.
Drejeventilen har en lille teoretisk fordel af der er _helt_ fri passage igennem til krumtaphuset når den er åben.
Men stadig, så er membranen på mange måder total overlegen, især hvad angår motorens evne til at trække helt fra bunden.
3: Jeg vil til hver en tid holde på at det er noget ævl, sålænge vi snakker om 4gears med enten membran eller drejeventil.
Men..når det er sagt, så er der en lille smule hold i historien hvis vi tager en 5gears drejeventilsmotorer og sammenligner med, og nok er den de fleste husker fra "den tid"
Den har fordelen af et gear mere og falder ikke så let uden for trækområdet. Vil du tune en 4/5gears til at køre 100 km/t Vil en 4gears tilbringe mere tid på kanten af hvor den lige nøjagtig (ikke) magter at trække gearingen for hvert gearskifte, og sejtrække er de bare ikke glade for ret længe. Ellers er du er nødt til at køre den med flere omdrejninger på og det slider uvilkårligt mere.
Membranen åbner og lukker self også, men den fungerer ved hjælp af under/overtryk i krumtaphuset.
2:
Drejeventil er dyrere at producere, og mere kompliceret i sin udformning. En af grunden til den er gået lidt i glemmebogen er at den gør
det en del mere besværligt at lave fx en 3 eller 4 cylindret totakter. Det er ikke så let at få plads til en imellem hver cylinder/krumtaphus på en 4cyl rækkemotor, det vil fylde meget mere. Der er det meget lettere at smække en membran på hver.
Den har dog visse fordele. I forhold til en stempelstyret indsugning (tænk: puch maxi osv) kan den åbne og lukke Asymmetrisk ift hvornår stemplet er i top. En stempelstyret åbner og lukker altid ved samme grader før/efter top, og jo hårdere den er tunet= jo større indsugning kræver den= jo større er risikoen for den når at blæse en god portion benzin baglæns ud gennem karburatoren igen.
Drejeventilen har en lille teoretisk fordel af der er _helt_ fri passage igennem til krumtaphuset når den er åben.
Men stadig, så er membranen på mange måder total overlegen, især hvad angår motorens evne til at trække helt fra bunden.
3: Jeg vil til hver en tid holde på at det er noget ævl, sålænge vi snakker om 4gears med enten membran eller drejeventil.
Men..når det er sagt, så er der en lille smule hold i historien hvis vi tager en 5gears drejeventilsmotorer og sammenligner med, og nok er den de fleste husker fra "den tid"
Den har fordelen af et gear mere og falder ikke så let uden for trækområdet. Vil du tune en 4/5gears til at køre 100 km/t Vil en 4gears tilbringe mere tid på kanten af hvor den lige nøjagtig (ikke) magter at trække gearingen for hvert gearskifte, og sejtrække er de bare ikke glade for ret længe. Ellers er du er nødt til at køre den med flere omdrejninger på og det slider uvilkårligt mere.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: drejeventil spørgsmål..
hej det var for at gøre motoren billigere..det er stort maskin arbejde at fremstille dreje ventilen..i forhold til en lille billig melbran...de virker lige godt begge typer,,det er nok en RELIGION smag sag hvad der er bedst..de holder netop ikke bedre..slitage i drejeventilen var netop problemet,,men ikke sådan at forstå at det var et problem...
det er indsugenings tiden det handler om..den tid stemplet er i stand til at suge blanding ind...alså så længe der er vaccum i indsugeningen. der skal lukkes ud til kaburatoren før der kan trykkes blanding op i skylde kanalerne.og der skiftes til 1 skylle tiden...alså den tid der tryjkkes blanding op i skyldekanalerne 2 tid.....den 3 tid et komp tiden..det er alle skylle kanaler lukket af stemplet..og blandingen trykkes sammen...til stemplet er få milimeter før top..der tændes blandingen..samtidig med at stemplet runder top punktet brændes det af..
man kan kun lave drejeventil motore til 2 cyllender..som kai skriver er det for kompliceret at bygge det ind mellem cylenderene...de gamle yams og kawa avenger har en drejeventil i hver side af motoren..og en kabu i hver side..tændingen er bygget ind bag motoren..nok med kæde eller tandhj træk
lidt rodet skal nok redigeres lidt
det er indsugenings tiden det handler om..den tid stemplet er i stand til at suge blanding ind...alså så længe der er vaccum i indsugeningen. der skal lukkes ud til kaburatoren før der kan trykkes blanding op i skylde kanalerne.og der skiftes til 1 skylle tiden...alså den tid der tryjkkes blanding op i skyldekanalerne 2 tid.....den 3 tid et komp tiden..det er alle skylle kanaler lukket af stemplet..og blandingen trykkes sammen...til stemplet er få milimeter før top..der tændes blandingen..samtidig med at stemplet runder top punktet brændes det af..
man kan kun lave drejeventil motore til 2 cyllender..som kai skriver er det for kompliceret at bygge det ind mellem cylenderene...de gamle yams og kawa avenger har en drejeventil i hver side af motoren..og en kabu i hver side..tændingen er bygget ind bag motoren..nok med kæde eller tandhj træk
lidt rodet skal nok redigeres lidt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: drejeventil spørgsmål..
Kai skrev:1: Det er groft sagt en "halvmåne" der roterer sammen med krumtappen og åbner og lukker for indsugningen til krumtaphuset.
Membranen åbner og lukker self også, men den fungerer ved hjælp af under/overtryk i krumtaphuset.
2:
Drejeventil er dyrere at producere, og mere kompliceret i sin udformning. En af grunden til den er gået lidt i glemmebogen er at den gør
det en del mere besværligt at lave fx en 3 eller 4 cylindret totakter. Det er ikke så let at få plads til en imellem hver cylinder/krumtaphus på en 4cyl rækkemotor, det vil fylde meget mere. Der er det meget lettere at smække en membran på hver.
Den har dog visse fordele. I forhold til en stempelstyret indsugning (tænk: puch maxi osv) kan den åbne og lukke Asymmetrisk ift hvornår stemplet er i top. En stempelstyret åbner og lukker altid ved samme grader før/efter top, og jo hårdere den er tunet= jo større indsugning kræver den= jo større er risikoen for den når at blæse en god portion benzin baglæns ud gennem karburatoren igen.
Drejeventilen har en lille teoretisk fordel af der er _helt_ fri passage igennem til krumtaphuset når den er åben.
Men stadig, så er membranen på mange måder total overlegen, især hvad angår motorens evne til at trække helt fra bunden.
3: Jeg vil til hver en tid holde på at det er noget ævl, sålænge vi snakker om 4gears med enten membran eller drejeventil.
Men..når det er sagt, så er der en lille smule hold i historien hvis vi tager en 5gears drejeventilsmotorer og sammenligner med, og nok er den de fleste husker fra "den tid"
Den har fordelen af et gear mere og falder ikke så let uden for trækområdet. Vil du tune en 4/5gears til at køre 100 km/t Vil en 4gears tilbringe mere tid på kanten af hvor den lige nøjagtig (ikke) magter at trække gearingen for hvert gearskifte, og sejtrække er de bare ikke glade for ret længe. Ellers er du er nødt til at køre den med flere omdrejninger på og det slider uvilkårligt mere.
Det var lige præsis det jeg ville sige...
Membran motorer har drejnings moment over et større område men lidt mindre maks moment. En drejeventil har et lidt større moment med i et smallere omdrejnings bånd.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: drejeventil spørgsmål..
Netop, men sålænge vi snakker alm tuning af Yamahaen med 5.3-6.5hk kits, så burde de være jævnbyrdige.nielsfup skrev: Membran motorer har drejnings moment over et større område men lidt mindre maks moment. En drejeventil har et lidt større moment med i et smallere omdrejnings bånd.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: drejeventil spørgsmål..
tak for alle de super svar... det var lige nøjagtig det jeg søgte jeg har ikke tænkt at tune min særlig meget så det er ikke for at det gør den store forskel. men så vidt jeg har forstået er en drejeventil en smule langsommere i optræk, men kan kørers længere ud i omdrejningerne uden den "dør".. har jeg forstået ret?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: drejeventil spørgsmål..
Det er ikke helt forkert, men det kommer også an på hvem der gir gasNikolaj Y skrev:men så vidt jeg har forstået er en drejeventil en smule langsommere i optræk, men kan kørers længere ud i omdrejningerne uden den "dør".. har jeg forstået ret?
Hvis de begge er tunet mere end til alm hverdagskørsel, så vil membran motoren køre i cirkler omkring en drejeventiler hvergang der accelereres ud af langsomme sving, pga dens evne til at trække fra bunden. Omvent vil membranen på et tidspunkt virke begrænsende for luftflowet, hvor drejeventilen til gengæld magter at kunne køre (mange) flere omdrejninger.
Det kan man langt hen af vejen designe sig ud af med større membran areal osv.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: drejeventil spørgsmål..
okay, så er det godt jeg har begge dele.. jeg skal bare kunne kører fra min ven martin på hans cd og dax'er det er en fart på ca. 50 km/t og min næsten lovlige membran kan ikke helt være med såå??Kai skrev:Det er ikke helt forkert, men det kommer også an på hvem der gir gasNikolaj Y skrev:men så vidt jeg har forstået er en drejeventil en smule langsommere i optræk, men kan kørers længere ud i omdrejningerne uden den "dør".. har jeg forstået ret?
Hvis de begge er tunet mere end til alm hverdagskørsel, så vil membran motoren køre i cirkler omkring en drejeventiler hvergang der accelereres ud af langsomme sving, pga dens evne til at trække fra bunden. Omvent vil membranen på et tidspunkt virke begrænsende for luftflowet, hvor drejeventilen til gengæld magter at kunne køre (mange) flere omdrejninger.
Det kan man langt hen af vejen designe sig ud af med større membran areal osv.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: drejeventil spørgsmål..
Det lyder alt sammen ganske fornuftigt.
Jeg undrer mig bare over, at de fleste fabrikker gik over til membranstyring i stedet for drejeventil i racer-sammenhæng. Lige netop i race skeler man da ikke til slitage osv. Bare skidtet kan holde 3 timer, er alt godt. Så sætter man en ny motor i og skrotter den gamle, eller.....?
Udfra race osv. er min konklusion, at membran er det bedste.
Jeg undrer mig bare over, at de fleste fabrikker gik over til membranstyring i stedet for drejeventil i racer-sammenhæng. Lige netop i race skeler man da ikke til slitage osv. Bare skidtet kan holde 3 timer, er alt godt. Så sætter man en ny motor i og skrotter den gamle, eller.....?
Udfra race osv. er min konklusion, at membran er det bedste.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: drejeventil spørgsmål..
Igen er det vel et spg om tid, performance og penge, selvom fabriksteam til tider synes at have en Uudtømmelig pengetank.Jensmc skrev: Jeg undrer mig bare over, at de fleste fabrikker gik over til membranstyring i stedet for drejeventil i racer-sammenhæng. Lige netop i race skeler man da ikke til slitage osv. Bare skidtet kan holde 3 timer, er alt godt. Så sætter man en ny motor i og skrotter den gamle, eller.....?
Med alle forbehold, så er en drejeventilsmotor dyrere og mere kompliceret at fremstille. En 2cyl fylder også mere i bredden end en ditto motor med membran, og nu hvor aerodynamik for alvor afgør de sidste 1/100 så kan jeg godt se det naturlige i de vælger en anden type motor der enda er hurtigere på banen fordi den trækker over et større område og er lettere at håndtere for piloten.
Og selv om det ikke er så simpelt som det er skrevet, så er drejeventilen endnu et punkt i motortuning der koster betydelig tid at optimere timing på, ift til membranen hvor det groft sagt "kun" er cylinderporting og udstødning der pilles ved.
Nu er det ikke lige det jeg har gravet allermest i , men det kunne tænkes at de senere årtiers hårdtpumpede 2taktere med udstødningsports regulering* ville fungere ret dårligt sammen med en drejeventil der er trimmet til max effekt mellem 10-13000rpm, der har membranen en klar fordel da den sådan set passer til alle forhold.
(* yamaha ypvs, kawasaki kips, suzuki aetc osv)
Nogle Superkarts kører stadig med tandem drejeventils motorer, en 250cc med 100hk* er et stykke imponerende mekanik der er lagt enormt meget udvikling og tid i. 100cc findes også endnu med drejeventil, men de er i mange klasser låst til kun at måtte køre med en 100% std motor ab fabrik, så der sker ikke så meget udvikling der i motor regi, og på en kart er der plads nok.
* 92-110hk alt efter hvem man spørger
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: drejeventil spørgsmål..
Der findes nogle drejeventils motorblokke til de moderne scootere, som ellers alle kører med membran. De er dog kun beregnet til hårde race opsætninger i scooter dragracing. Der gør det jo ikke noget at man kun har et smalt effektpeak ved høje omdrejninger, kobling og vario indstilles bare til at holde motoren i det område.
Re: drejeventil spørgsmål..
ja, det har jeg faktisk også set de skulle kunne køre fra de andre scootere når de er med drejeventil.. selvom det er med samme opsætning..12V skrev:Der findes nogle drejeventils motorblokke til de moderne scootere, som ellers alle kører med membran. De er dog kun beregnet til hårde race opsætninger i scooter dragracing. Der gør det jo ikke noget at man kun har et smalt effektpeak ved høje omdrejninger, kobling og vario indstilles bare til at holde motoren i det område.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: drejeventil spørgsmål..
Det er jo et rigtig interesant emne som måske kan belyse nogle af de "vandre-historier" og mystik som findes om de gamle yamaha'er med drejeventil som alle sammen gik 110 op af bakke med 2 på og campingvogn bagefter
Jeg hørte engang om en som kørte på FS1 drejeventil med campingvogn bagefter op af en bakke i det sydlige tyskland. Han kunne holde en fart på 80 km/t op af en bakke der var så stejl at hans cigaretter faldt ud af brystlommen i skjorten.
Jeg hørte engang om en som kørte på FS1 drejeventil med campingvogn bagefter op af en bakke i det sydlige tyskland. Han kunne holde en fart på 80 km/t op af en bakke der var så stejl at hans cigaretter faldt ud af brystlommen i skjorten.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: drejeventil spørgsmål..
den campingvogn der....... tror du ikke bare det var en cykeltrailer med telt påMorten - Webmaster skrev:Det er jo et rigtig interesant emne som måske kan belyse nogle af de "vandre-historier" og mystik som findes om de gamle yamaha'er med drejeventil som alle sammen gik 110 op af bakke med 2 på og campingvogn bagefter
Jeg hørte engang om en som kørte på FS1 drejeventil med campingvogn bagefter op af en bakke i det sydlige tyskland. Han kunne holde en fart på 80 km/t op af en bakke der var så stejl at hans cigaretter faldt ud af brystlommen i skjorten.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: drejeventil spørgsmål..
Og så en fra det virkelige liv:
En af mine venner havde engang for mange år siden et lille autoværksted, og self en LT35 med knæklad som autotransporter.
Hans lillebror skulle en dag med derud, og han ville have hans Honda Dax med, så den røg op på ladet og afsted det gik (der er ca 19km herfra og til værkstedet)
Vel omkring 2/3 fremme lyste olielampen og LT'eren lød en del mere mekanisk end den burde.. så hvad gør man så.. ingen huse i nærheden og før mobil tlf var moderne..
Jo, ned med Dax'en og en strop i røven af den. Hjælpe lidt til at komme igang med LT'eren selv om den lød rigtig træls. Dax'en formåede at slæbe den i 2'det gear hele vejen til værkstedet. Hvem vil lægge Yamaha til for at se om den magter samme opgave ? jeg vil ikke.
Jeg var selv med i bilen, og kan stå inde for historien er sand.
En af mine venner havde engang for mange år siden et lille autoværksted, og self en LT35 med knæklad som autotransporter.
Hans lillebror skulle en dag med derud, og han ville have hans Honda Dax med, så den røg op på ladet og afsted det gik (der er ca 19km herfra og til værkstedet)
Vel omkring 2/3 fremme lyste olielampen og LT'eren lød en del mere mekanisk end den burde.. så hvad gør man så.. ingen huse i nærheden og før mobil tlf var moderne..
Jo, ned med Dax'en og en strop i røven af den. Hjælpe lidt til at komme igang med LT'eren selv om den lød rigtig træls. Dax'en formåede at slæbe den i 2'det gear hele vejen til værkstedet. Hvem vil lægge Yamaha til for at se om den magter samme opgave ? jeg vil ikke.
Jeg var selv med i bilen, og kan stå inde for historien er sand.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: drejeventil spørgsmål..
jeg tror ikke den dax var helt lovlig min vens dax er lovlig og er simpelthen sååå.. langsom i optræk at jeg kan følge efter ham med kvart gas til han er i 3 gearKai skrev:Og så en fra det virkelige liv:
En af mine venner havde engang for mange år siden et lille autoværksted, og self en LT35 med knæklad som autotransporter.
Hans lillebror skulle en dag med derud, og han ville have hans Honda Dax med, så den røg op på ladet og afsted det gik (der er ca 19km herfra og til værkstedet)
Vel omkring 2/3 fremme lyste olielampen og LT'eren lød en del mere mekanisk end den burde.. så hvad gør man så.. ingen huse i nærheden og før mobil tlf var moderne..
Jo, ned med Dax'en og en strop i røven af den. Hjælpe lidt til at komme igang med LT'eren selv om den lød rigtig træls. Dax'en formåede at slæbe den i 2'det gear hele vejen til værkstedet. Hvem vil lægge Yamaha til for at se om den magter samme opgave ? jeg vil ikke.
Jeg var selv med i bilen, og kan stå inde for historien er sand.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: drejeventil spørgsmål..
men nu kører jeg selvfølgelig også yamaha
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'