Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Triple-M »

Hej.. :)
Jeg har et problem med når jeg kører og tager koblingen, så går den ikke ned i omdrejninger, den bliver oppe i en del høje omdrejninger.. Det kan selvfølgelig være gasspjældet som ikke går med ned når jeg slipper gassen... Men når jeg kigger så følger den helt fin med... Dog har jeg ikke set imens jeg kører da det er ret svært ;)
Men har i nogle forslag til hvad det kan være og hvad jeg skal gøre ved det? Hvad kan jeg gøre for at være sikker på gasspjældet følger med? :)
Jeg har lige fået plump i, det er den eneste forskel fra før og ny pakning ved insugningspladen :)

Mvh Mark
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Dewil »

Du kæmper sikker stadig med falsk luft, altså at der passerer luft til din motor uden om karburatoren, så kan den jo ikke styre omdrejningerne.... bare mit forslag..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Macel »

Går ud fra at du har prøvet at stille tomgangsskruen helt i bund? :)
Hvad sker der hvis du holder tommelfingeren for karburatoren? Jeg var ude for at købe en FS1'er med opboret karburator engang, hvor sælger havde boret karburatoren større ud til siden, i stedet for at bore den "ovalt" (langs med gasspjældet). Det resulterede i at luften kunne fise omkring gasspjældet, selvom gasspjældet var helt i bund = høje omdrejninger når man tager koblingen/holder i frigear. :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej, jeg tror altså det er bedst hvis du kunne finde en i nærheden af dig som kunne hjælpe dig med at få styr på din motor, tror du har gang i alt for meget på een gang. Du har allerede et hav af tråde med forskellige problemer hvor ingen af dem rigtig er løst endnu.

Der må bo en i nærheden som kan hjælpe dig godt igang.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Triple-M »

Håber ikke det passer, for har lige smidt ny pakning i, og endelig gad den starte .
grr.. Kan jeg på nogen måde gøre den mere tæt end ved at spænde skruerne på indsugningspladen fast? For den sidder sq godt til... Og den kører som sagt helt fint... og hvis jeg så starter den så går den helt fint i tomgang og når jeg kører de første gear 1-2 så går den også ned i omdrejninger igen, men 3.+4. gider den ikke helt...
Jeg har ikke prøvet at skrue tomgangsskruen helt i bund, det går jeg lige ud at gør.. Jeg købte denne karburator af Benny selv, så tror absolut ikke den fejler noget af den slags.. :)
Ja Morten må nok hellere tage mig sammen til det... Hvor skal jeg så lave den tråd henne? (har da fået opklaret 4 ud af de 6 tråde jeg har lavet, tihi ;)
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Macel »

Hvis du har købt karburatoren af Benny fejler den sikkert intet. :)
Den kan jo også trække falsk luft mellem cylinder og blokken, har du overvejet det?
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Triple-M »

Det har jeg slet ikke overvejet :) Det kunne være der fejlen ligger... tak :)
Nu har jeg prøvet at sætte en finger på karburator hullet og den går ud lige med det samme.. Det samme hvis jeg sætter tomgangsskruen helt i bund :(
Jeg prøver at spænde cylinderen godt sammen og ser hvad der sker :) det er sq sikkert der...
I kender tilfældigvis ikke nogen der bor her tæt på Vejle eller noget ? Skal have fundet en der kan lave den hvis det med cylinderen ikke virker.. :)
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Kai »

Nu har du lige kæmpet med karburator og udstødning..så det er næsten synd at jage med dig.. men en _rigtig_ nem måde at finde ud af om den er utæt på er at skrue forrøret og karburatoren af.

Så sætter du et stykke slange på indsugningspladen (3/4" vandslange passer) på en passende længde. Holder tæt med den ene hånd på udstødningen på cylinderen og puster hårdt i slangen og holder tryk med munden.
Når du har fået tryk på kan du enten fysisk høre hvor den er utæt, eller mærke det øjeblikkeligt hvis du samtidig sætter tungen på enden af slangen (tungen vil lissom suge sig fast i slangen)
Prøv med et sugerør så vil du hurtigt finde ud af hvordan det virker hvis du puster i det og sætter en finger for enden af det.

Typiske steder de er utætte er ved indsugningspladen, det er nemt at høre. Kan du mærke luften stadig siver ud et sted, så prøv at tage oliepinden op og høre om det er inde i motoren. Kan være enten højre simmering eller pakningen mellem koblingsdæksel/motorblok.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Macel »

Hvis du skruer tomgangsskruen ned har du jo løst dit problem...
Du skal bare skrue den tilstrækkeligt op til den står i tomgang, uden at gå med høje omdrejninger. :)
Først stod den for højt i tomgang, så skruede du den helt ned og den gik ud. Tomgangsskruen skal stå et sted der i mellem, så du skal nok ikke begynde at pille ved cylinderen.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Kai »

Den helt fancy måde er at proppe motoren til, og med håndpumpen og manometer på, pumpe den op til 15-20psi, det skal den kunne holde i 5min.
Men det er overkill for lige at hurtig teste om den er piv utæt et sted, der er et stykke alm slange meget nemmere.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Triple-M »

Det var indsugningspladen som ikke sluttede tæt, underligt nok.. Jeg fik et fif inde på min skole om at lægge 2 pakninger oven på hinanden så den ene kunne lægge plant og den anden jævne eventuelle ujævnheder, og det fik den til at virke igen.. så det er super rart.. :)
Med kun 1 pakning virkede min originale indsugningsplade ikke (yamaha'en ville ikke en gang starte), men med 2 pakninger virker den ganske fint :)
Så tak for jeres viden og erfaring ;)
Mvh Mark
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af FS1originalen »

Godt at høre at det virker nu så lad det endelig være:P :P

Men ud fra det du fortæller så gætter jeg på at de 4 skruer du spænder indsugningspladen fast med er lige præcis så lange at du spænder dem i bund i gevindet før de spænder pladen fast :!: Det "redder" du så med en ekstra pakning...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Re: Går ikke ned i omdrejninger når jeg tager koblingen

Indlæg af Triple-M »

Det kan skam godt være.. Men det er jo også ligemeget nu når det virker ;) Heh...
Det skal nok passe at det er det der har snydt mig lidt ;)
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"