Forbehandling inden chrom

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Forbehandling inden chrom

Indlæg af patrick j. »

Jeg har fundet et originalt araya fælg (den gamle med araya skrevet i midten af fælgen) og den vil jeg så ha omforchromet, da jeg mener den er det værd, jeg ved at overfladen skal være total glat/blank, men hvordan vil i gøre det? jeg forstiller mig pudsen som bare Fand.. med meget fint sandpapir, men hvordan ville i gøre?
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Forbehandling inden chrom

Indlæg af claus olieklud »

hej... inden du overhoved skal slibe noget skal det gamle crom fjernes - det kan du ikke gøre selv... når det så er væk kan du pudse glat - derefter bliver det belagt med kobber og tilsidst crom... hilsen claus olieklud...
Thoms

Re: Forbehandling inden chrom

Indlæg af Thoms »

claus olieklud skrev:hej... inden du overhoved skal slibe noget skal det gamle crom fjernes - det kan du ikke gøre selv... når det så er væk kan du pudse glat - derefter bliver det belagt med kobber og tilsidst crom... hilsen claus olieklud...
Hej Claus,
Hvor kan du få dem overtalt til at bruge kobber? Jeg synes at have hørt at det ikke længere er lovligt at bruge?
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Forbehandling inden chrom

Indlæg af Toke »

Du skal have "trukket" den gamle krom af, det kan de hvor de forkromer.

Men et godt råd - drop det. Det er et helvede, rent ud sagt. Det er næsten umuligt, at slibe ordentlig omkring egerhullerne uden de tager skade (læs: bliver større).
Hvis du så alligevel springer ud i det, så brug sådan nogle her, hvis de er meget angrebet af rust http://vilsgaard.mi.dk/catalog/product_ ... ts_id=9368

Bagefter skal du have fjernet alle ridserne fra slibeviften. Jeg bruger slibevifter og skiver til vinkelsliberen med Scotch brite i forskellige kornstørrelser.

Når du så har brugt 10 timer på slibning, så skal du bruge 2-300kr. på krom (mindst).
Det er virkelig ikke arbejdet værd. Så hellere brug fælgen som den er på en patina.... Bare min mening :)
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Forbehandling inden chrom

Indlæg af claus olieklud »

Thoms skrev:
claus olieklud skrev:hej... inden du overhoved skal slibe noget skal det gamle crom fjernes - det kan du ikke gøre selv... når det så er væk kan du pudse glat - derefter bliver det belagt med kobber og tilsidst crom... hilsen claus olieklud...
Hej Claus,
Hvor kan du få dem overtalt til at bruge kobber? Jeg synes at have hørt at det ikke længere er lovligt at bruge?
hej... jeg har bare snakket med et forcromningsværksted som nævnte det - det var i forbindelse med jeg havde et ønske om at lade en original baggaffel forcrome... desuden kan man hvis man googler forcromning læse om det... kobberet skal betragtes som en primer imellem jern og crom, og er med til at "fylde ud" - det er vist kun noget man gør for et perfekt resultat... jeg er noget i tvivl om man overhoved får noget for et par hundrede kroner - den baggaffel jeg ville havde forcromet ville koste imellem 1000-2000 kr, men forcromningsanstalten ville se den i virkeligheden før de overhoved kunne sige om det kunne lade sig gøre - han snakkede en del om forventningerne til det...
lige meget om det er kobber eller crom, er det vist noget giftigt lort...
jeg er gået lidt bort fra tanken om at få noget forcromet - det er alt for dyrt syntes jeg...
hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forbehandling inden chrom

Indlæg af FS1originalen »

Lige for at runde den med kobberet af, så får i den version jeg har hørt hos forkromeren:

Det er ikke tilladt at bruge kobber som forbehandling i Dk, da der findes et mindre miljøbelastende alternativ - nemlig nikkel.
Kobberet har den fordel at man kunne fjerne ganske små ujævnheder ved at forkobre, slibe og forkobre igen (ligesom vi gør med grundmaling)- Det duer nikkel ikke til :oops:
Dele der "skal reddes" med kobberbelægning skal sendes til feks. Tyskland eller Polen - jeg ved det gøres med bla. sjældne veteranbildele, men har ingen kontakter til de firmaer der formidler kontakt til udenlandske forkromere...

Og forresten så får miljøet det jo ikke bedre hvad enten skyllevandet løber ud i Poznanfloden eller Køge bugt :crying

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"