Forbehandling inden chrom
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Forbehandling inden chrom
Jeg har fundet et originalt araya fælg (den gamle med araya skrevet i midten af fælgen) og den vil jeg så ha omforchromet, da jeg mener den er det værd, jeg ved at overfladen skal være total glat/blank, men hvordan vil i gøre det? jeg forstiller mig pudsen som bare Fand.. med meget fint sandpapir, men hvordan ville i gøre?
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Forbehandling inden chrom
hej... inden du overhoved skal slibe noget skal det gamle crom fjernes - det kan du ikke gøre selv... når det så er væk kan du pudse glat - derefter bliver det belagt med kobber og tilsidst crom... hilsen claus olieklud...
Re: Forbehandling inden chrom
Hej Claus,claus olieklud skrev:hej... inden du overhoved skal slibe noget skal det gamle crom fjernes - det kan du ikke gøre selv... når det så er væk kan du pudse glat - derefter bliver det belagt med kobber og tilsidst crom... hilsen claus olieklud...
Hvor kan du få dem overtalt til at bruge kobber? Jeg synes at have hørt at det ikke længere er lovligt at bruge?
Re: Forbehandling inden chrom
Du skal have "trukket" den gamle krom af, det kan de hvor de forkromer.
Men et godt råd - drop det. Det er et helvede, rent ud sagt. Det er næsten umuligt, at slibe ordentlig omkring egerhullerne uden de tager skade (læs: bliver større).
Hvis du så alligevel springer ud i det, så brug sådan nogle her, hvis de er meget angrebet af rust http://vilsgaard.mi.dk/catalog/product_ ... ts_id=9368
Bagefter skal du have fjernet alle ridserne fra slibeviften. Jeg bruger slibevifter og skiver til vinkelsliberen med Scotch brite i forskellige kornstørrelser.
Når du så har brugt 10 timer på slibning, så skal du bruge 2-300kr. på krom (mindst).
Det er virkelig ikke arbejdet værd. Så hellere brug fælgen som den er på en patina.... Bare min mening
Men et godt råd - drop det. Det er et helvede, rent ud sagt. Det er næsten umuligt, at slibe ordentlig omkring egerhullerne uden de tager skade (læs: bliver større).
Hvis du så alligevel springer ud i det, så brug sådan nogle her, hvis de er meget angrebet af rust http://vilsgaard.mi.dk/catalog/product_ ... ts_id=9368
Bagefter skal du have fjernet alle ridserne fra slibeviften. Jeg bruger slibevifter og skiver til vinkelsliberen med Scotch brite i forskellige kornstørrelser.
Når du så har brugt 10 timer på slibning, så skal du bruge 2-300kr. på krom (mindst).
Det er virkelig ikke arbejdet værd. Så hellere brug fælgen som den er på en patina.... Bare min mening
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Forbehandling inden chrom
hej... jeg har bare snakket med et forcromningsværksted som nævnte det - det var i forbindelse med jeg havde et ønske om at lade en original baggaffel forcrome... desuden kan man hvis man googler forcromning læse om det... kobberet skal betragtes som en primer imellem jern og crom, og er med til at "fylde ud" - det er vist kun noget man gør for et perfekt resultat... jeg er noget i tvivl om man overhoved får noget for et par hundrede kroner - den baggaffel jeg ville havde forcromet ville koste imellem 1000-2000 kr, men forcromningsanstalten ville se den i virkeligheden før de overhoved kunne sige om det kunne lade sig gøre - han snakkede en del om forventningerne til det...Thoms skrev:Hej Claus,claus olieklud skrev:hej... inden du overhoved skal slibe noget skal det gamle crom fjernes - det kan du ikke gøre selv... når det så er væk kan du pudse glat - derefter bliver det belagt med kobber og tilsidst crom... hilsen claus olieklud...
Hvor kan du få dem overtalt til at bruge kobber? Jeg synes at have hørt at det ikke længere er lovligt at bruge?
lige meget om det er kobber eller crom, er det vist noget giftigt lort...
jeg er gået lidt bort fra tanken om at få noget forcromet - det er alt for dyrt syntes jeg...
hilsen claus olieklud...
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Forbehandling inden chrom
Lige for at runde den med kobberet af, så får i den version jeg har hørt hos forkromeren:
Det er ikke tilladt at bruge kobber som forbehandling i Dk, da der findes et mindre miljøbelastende alternativ - nemlig nikkel.
Kobberet har den fordel at man kunne fjerne ganske små ujævnheder ved at forkobre, slibe og forkobre igen (ligesom vi gør med grundmaling)- Det duer nikkel ikke til
Dele der "skal reddes" med kobberbelægning skal sendes til feks. Tyskland eller Polen - jeg ved det gøres med bla. sjældne veteranbildele, men har ingen kontakter til de firmaer der formidler kontakt til udenlandske forkromere...
Og forresten så får miljøet det jo ikke bedre hvad enten skyllevandet løber ud i Poznanfloden eller Køge bugt
Erik
Det er ikke tilladt at bruge kobber som forbehandling i Dk, da der findes et mindre miljøbelastende alternativ - nemlig nikkel.
Kobberet har den fordel at man kunne fjerne ganske små ujævnheder ved at forkobre, slibe og forkobre igen (ligesom vi gør med grundmaling)- Det duer nikkel ikke til
Dele der "skal reddes" med kobberbelægning skal sendes til feks. Tyskland eller Polen - jeg ved det gøres med bla. sjældne veteranbildele, men har ingen kontakter til de firmaer der formidler kontakt til udenlandske forkromere...
Og forresten så får miljøet det jo ikke bedre hvad enten skyllevandet løber ud i Poznanfloden eller Køge bugt
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.