Længst på literen:

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Længst på literen:

Indlæg af Thomas K »

En kammerat og jeg har lavet et vædemål om hvem der kan køre længst på literen og på en tank. Vi har begge to en yamaha fs1 fra '76.
Hvordan får jeg min til at køre længst?
Jeg skal bare vinde!!!!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Længst på literen:

Indlæg af Kai »

Får din kammy til at skubbe bagpå :teeth2
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Re: Længst på literen:

Indlæg af Thomas K »

Det er svært når vi skal køre præsis den samme tur :P
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Længst på literen:

Indlæg af nielsfup »

Tror det er lige som i bil
Hurtig op i 4 gear og så spar på gassen der efter
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Længst på literen:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, når man er kommet op i fart, kan man sagtens slække lidt på gashåndtaget og derved spare på benzinen. :idea:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Ryholl
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: ons 9. dec 2009 20:09
Kontakt:

Re: Længst på literen:

Indlæg af Ryholl »

SÅ er der lidt at læse
det er tyv strålet fra Kørgrønt.dk :D


Brems med motoren
Hvis du slipper speederen helt og holder bilen i gear, så afbrydes indsprøjtningen af brændstof fuldstændigt. Du sparer altså brændstof ved at holde bilen i gear i stedet for at koble ud og køre i frigear frem mod f.eks. et lyskryds eller et sving.
Husk dog altid at vise de bagvedkørende, at du bremser ved at røre let på bremsen med foden, så bremselyset aktiveres.

Kør i et så højt gear som muligt
Ved bykørsel eller langsom landevejskørsel vil forbruget være 30-35 % højere ved at vælge 3. gear frem for 5. gear. Moderne biler kan sagtens tåle at køre i 5. gear allerede fra ca. 50 km/t.

Accelerer kvikt
Første gear bør kun bruges til at rulle bilen i gang. Herefter accelererer du med gaspedalen trykket ca. halvt ned, og inden motoren når op over den nederste halvdel af omdrejningsområdet, skifter du til næste gear.
Du kan godt springe et gear over og f.eks. skifte fra 2. til 4. gear eller fra 3. til 5. gear. Ved den ideelle acceleration kommer du op i den ønskede hastighed forholdsvist hurtigt.

Vær forudseende - følg med i trafikken
Hver gang du bruger bremsen, koster det brændstof at komme op i fart igen. Derfor skal du afpasse farten, når du nærmer dig et lyskryds eller en anden forhindring, så du kan køre videre uden at bremse.

Tjek dæktrykket
Når man cykler, mærker man tydeligt, hvis dækkene er flade. Det gør man ikke i en bil, hvor der er masser af kræfter tilovers. Men det koster brændstof at køre med for lavt dæktryk. Hvis dine dæk mangler 20 % luft stiger brændstofforbruget med 5-10 %. Derfor er det en god ide at tjekke dæktrykket jævnligt.
Aircondition er dejligt - men det koster
Aircondition - eller klimaanlæg, som det hedder på dansk - øger brændstofforbruget med op til 15 %. Du sparer derfor en masse brændstof, hvis du kan nøjes med at bruge ventilationssystemet.

Tøm bagagerummet
Kører du rundt med noget tungt i bagagerummet? Som en tommelfingerregel kan man regne med, at 100 kg ekstra vægt øger brændstofforbruget med 4 %.
Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug
Bilfabrikanterne har brugt mange kræfter på at gøre bilerne så strømlinede som muligt. Derfor er det en dårlig idé at køre rundt med en tagbagagebærer eller tagboks, når ferien er forbi. En tagbagagebærer kan øge brændstofforbruget med et par procent, og en tagboks kan øge forbruget med helt op til 15 %.

Brug instrumenterne
Mange biler har brændstofmålere, der kan vise både dit aktuelle forbrug, hvor langt du kører på literen i gennemsnit og hvor meget brændstof, du har brugt på hele turen. Brug instrumenterne og konkurrér med dig selv om at bruge mindst muligt brændstof på ture, du kører ofte, f.eks. til og fra arbejde.

Kør ikke for hurtigt
Jo hurtigere du kører, desto større bliver luftmodstanden, og luftmodstand koster brændstof. Derfor kan en forøgelse af hastigheden fra f.eks. 110 km/t til 130 km/t give en stigning i forbruget på op til 20 %.
16 år, kæmpe fan af fs1'en
Blå Puch Maxi
Atv 200cc solgt :(
Yamaha fs1 1978 "projekt airbrush" under renovation
Rød Mobylette, vil ikke starte :(
Thumpstar road ripper 50cc, EU45knallert
Xmotos 2010
Mange reservedele haves spørg hvis du mangler noget :D http://scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=66584
Højglanspolerer også
Mvh Ryholl
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"