Forkromning af originale dele

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Forkromning af originale dele

Indlæg af Nikolaj »

Hej fs1 forum :D
Jeg kunne godt tænke mig at få sendt mine originale fs1 dele til forkromning, det er for og bagfælg, begagebærer, måske blinklys, og ting som disse. men er der nogen der ved hvor man kan få det gjort henne, og hvad det koster? bor på ærø, men ved ikke om der er sådan en forkromer på fyn?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Forkromning af originale dele

Indlæg af strynboen »

hej hvis du finder et sted de gør det..har jeg lidt som kan komme med i kassen..lidt side paneler til en gammel honda..men hvad mon vi skal gøre kan man slibe og klargøre noget på forhånd..eller vil de helst selv..jeg fik cromet et sæt 78 bagfjedre og kapper for ca 250..men det var uden slibning...jeg sleb dem selv så godt det var muligt..og så fik de bare crom...efter aftale..det blev rimeligt pænt..men tror han er lukket nu..det var i næstved..eller omegn
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forkromning af originale dele

Indlæg af FS1originalen »

Du skal overveje seriøst hvilke dele du sender til omforkromning...

Er det muligt at købe nye dele er det som regel billigere - feks. fælge har jeg aldrig set helt vellykkede, men til gengæld kan det snildt koste 5-600 kr - det samme som en ny :oops:

Dele til forkromning må ikke være mere rustne end de kan slibes HELT glatte, så er der "gravrust" så glem det! Hvis du selv vil slibe så få forkromeren til at trække det gamle krom af først, og slib så til overfladen står nærmest som forkromet - enhver lille prik bliver bare meget tydeligere når der kommer krom på. Alt i alt er omforkromning "forbudt for børn" :mrgreen: men kan selvfølgelig være nødvendigt på dele der ikke kan skaffes mere...

Jeg har brugt ÅK krom i Århus, men jeg ved at en del andre jyske veterannørder bruger Svends Fornikling i Stoholm... Der er til gengæld udsendt advarsler i knallertkredse om Ålborg Krom, så det kan nok ikke anbefales...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Forkromning af originale dele

Indlæg af Nikolaj »

tjaa, så kunne det måske godt være at man skulle droppe projektet, fordi der er gravrust på begge fælgene, og tror også der er det på alle de andre dele. hmm men jeg har stadig væk sådan noget som luftfilterkasse, kædeskærm, de to lygteholdere, og lygtehus og sidekasser, med disco 79 mærket. Disse dele er også orginale, og jeg kunne godt tænke mig at få dem renoveret og malet. hvad vil i foreslå til sådan en renovering?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Forkromning af originale dele

Indlæg af strynboen »

du kan glasblæse dine fælge..og give den hammerlite eller anden fælg maling..det er synd at kassere orginale fælge..jeg har forsøgt med guld farvede fælg..men sølv metallic er nok pænere
Vedhæftede filer
jyamaha hjul guld.jpg
jyamaha hjul guld.jpg (199.17 KiB) Vist 7538 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forkromning af originale dele

Indlæg af FS1originalen »

Hvis du vil gå efter det originale look så skal luftfilterhus og kædeskærm males sølvgrå. Her vil jeg anbefale Hammerite sølvgrå glat effekt (eller silver - smoothe tror jeg de kalder dem i dag). Det er en god holdbar spraymaling tæt på den rigtige farve.
Lygtehus og lygteører skal være blanksorte - der kan du evt. også bruge hammerite eller en anden god spraymaling.

Sidekasserne ville jeg nok tænke mig grundigt om før jeg gjorde noget ved da du nævner de fine gamle Disco mærker - så hvis du kan leve med at de ser lidt brugte ud så lad dem endelig være.
De står oprindelig i "ren halvblank sort plast" med klistermærker. Jeg ved ikke om du kan finde en sort maling med omkring glans 60, men hvis du går igang så husk at give dem plastic primer først... Det kan bla. fås hos T.Hansen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj
Junior knallert
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 17. aug 2010 19:45
Kontakt:

Re: Forkromning af originale dele

Indlæg af Nikolaj »

ok mange tak for de fine svar (:
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"