Robust maling/spraylak

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
hjalti
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 23:56
Kontakt:

Robust maling/spraylak

Indlæg af hjalti »

Hej

Jeg står og skal male nogle motor dæksler og bagsvinger. Før har jeg brugt spraylak, først primer, så spraylak og til sidst klar lak. Det ser utroligt godt ud men jeg syntes at spraylak er for skrøbelig til motordæksler og bagsvinger da de er lidt mere udsatte for slag en andre dele. Har i nogle forslag om andre maling/spraylak typer som er mere robuste og hvor de kan købes??


hjalti
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg bruger "Hammerite" med glat effekt og giver 4-5 lag med 20 minutter imellem hvert lag.

Derefter hærder jeg det i lidt over en time ved 80 grader i min miniovn. det giver en rigtig fin finish og en rimelig ridsefast lakering.

Kan købes i Jem & Fix for ca 120 kr.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af Tottenham »

Morten - Webmaster skrev:Jeg bruger "Hammerite" med glat effekt og giver 4-5 lag med 20 minutter imellem hvert lag.

Derefter hærder jeg det i lidt over en time ved 80 grader i min miniovn. det giver en rigtig fin finish og en rimelig ridsefast lakering.

Kan købes i Jem & Fix for ca 120 kr.
Hej Hjalti
OFF TOPIC
Hvordan ser det ud med Yamahaer på Færørene FORTÆL FORTÆL :what2 :what2
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
hjalti
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 23:56
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af hjalti »

Takk for hjælpen Morten :-) men er der noget spray/maling so som er mere robust og ikke skal varmes op?? Har desværre ikke ikke adgang til nogen ovn lige nu da jeg er ude og sejler. Hvad med Branford fælgeptray fra Harald nyborg?? Skulle det ikke være ca samme farve som en motor skal være, det står også at den er modstand dygtig overfor stenslag.

Back in the day var der utrolig mange yamahafs1 på Færøerne. Men næsten over nat forsvandt de fra bybilledet og blev erstattet med de utrolig grimme plastic scootere alle kører med i dag hehe. Mange af de fine cykler har fået en utrolig trist skæbne, da de er blevet smide på lossepladsen og destureret af folk som ikke ved hvad værdi de har. Så sent som for 1-2 måneder var der 4 fine gamle yamaha fs1 som blev smidt på den lokale lossepladsen og destueret før der var nogen der fik stoppet det, en trist trist dag :-( Vi er dog eg par Yamaha fs1 entusiaster som holder live i de fine cykler. Selv har jeg 5-6 yamaha fs1 stående, som jeg er igang med at renovere, det tager dog lidt tid. Og jeg tror stadig at der er mange yamaha fs1 der står i kældere og garager og bare venter på en nye ejere. Vi har også snakket om at starte en yamahafs1 klub på Færøerne for at få lidt mere opmærksomhed omkring knallerterne som i har i Danmark.
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af Tottenham »

hjalti skrev:Takk for hjælpen Morten :-) men er der noget spray/maling so som er mere robust og ikke skal varmes op?? Har desværre ikke ikke adgang til nogen ovn lige nu da jeg er ude og sejler. Hvad med Branford fælgeptray fra Harald nyborg?? Skulle det ikke være ca samme farve som en motor skal være, det står også at den er modstand dygtig overfor stenslag.

Back in the day var der utrolig mange yamahafs1 på Færøerne. Men næsten over nat forsvandt de fra bybilledet og blev erstattet med de utrolig grimme plastic scootere alle kører med i dag hehe. Mange af de fine cykler har fået en utrolig trist skæbne, da de er blevet smide på lossepladsen og destureret af folk som ikke ved hvad værdi de har. Så sent som for 1-2 måneder var der 4 fine gamle yamaha fs1 som blev smidt på den lokale lossepladsen og destueret før der var nogen der fik stoppet det, en trist trist dag :-( Vi er dog eg par Yamaha fs1 entusiaster som holder live i de fine cykler. Selv har jeg 5-6 yamaha fs1 stående, som jeg er igang med at renovere, det tager dog lidt tid. Og jeg tror stadig at der er mange yamaha fs1 der står i kældere og garager og bare venter på en nye ejere. Vi har også snakket om at starte en yamahafs1 klub på Færøerne for at få lidt mere opmærksomhed omkring knallerterne som i har i Danmark.
Måske du skulle søge ind på den lokale losseplads , som opsynsmand ???
Et træf til færørene ??? Nejjj det er sgu nok for langt væk
Men så endda ! Mange MC tager til UK, isle off Man, så hvem ved !
Jeg bruger iøvrigt Tansen`s Wheel spray, som fås i 2 farver grå og mat- blanksort
Og det holder på nav , motorblokke osv


Men hyggeligt at høre fra dig, Way up North :bravo
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af FS1originalen »

Hej Hjalti,

Jeg kan kun tilslutte mig Mortens anbefaling af Hammerite!!! Og det er INGEN betingelse at du varmer den - det fremskynder bare hærdeprocessen... Det tørrer fint op så du kan håndtere delene dagen efter.
Hammerite er det eneste sprayprodukt jeg har prøvet som er benzinfast og nogenlunde bremsevæskefast efter fuld afhærdningstid (3 uger)...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
hjalti
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 23:56
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af hjalti »

Ok super :-) So det skal bara have 4-5 lag hammerite?? og ingen primer først eller klar lak efter??
I skulle være velkomme på et yamahafs1 træf på Færøerne engang i fremtiden :-)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af FS1originalen »

Der findes en Hammerite specialgrunder til "ikke jernholdige materialer" men har ikke fundet nogen god grund til at bruge den på aluminium...

Om du vil bruge klarlak er en smagssag: Uden lak er hammeriten lidt mere mat end det originale, og med klarlak skal du være både heldig og dygtig hvis det ikke skal blive "alt for blankt"

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af CrazyCatman »

er der ikke også noget med at når du først har brugt hammerlak så er det Point-of-no-return: Herefter vil du aldrig få en anden lak til at hæfte igen... Syntes jeg i alt fald at jeg har hørt...?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
Stillads
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 21:24
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af Stillads »

Hammerlak indeholder en eller anden slags silikone, derfor hader de autolakerer jeg kender den lak. Vil du have anden slags lak på senere, hedder det nok sandblæsning.
Hold nallerne fra roterende dele ;-)

Nu virkelig multikulturel

Østrisk, italiensk japaner ejer ;)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Robust maling/spraylak

Indlæg af FS1originalen »

Uden at være sikker, så tror jeg at det med "indeholder silicone" kun gælder for hammerlak - altså de typer der giver hammereffekt...

Jeg har ihvertfald ikke haft problemer med f.eks. at give klarlak ovenpå "glat effekt" typerne.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"