Olie i støddæmpere ??

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Olie i støddæmpere ??

Indlæg af dexta »

Hej :D Jeg har lige skilt min støddæmper ad, og det gamle olie tog jeg ud. Er der nogen herinde der ved hvilket olie der skal i ? :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Olie i støddæmpere ??

Indlæg af FS1originalen »

Med fare for at få "en over nakken":
Brug hvad du har!!! Enhver gear, hydraulik eller motorolie med en viskositet mellem 20 og 90 vil virke perfekt :twisted:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Olie i støddæmpere ??

Indlæg af Jensmc »

Nå, jeg troede at det var de bagerste, der var tale om. I de originale kan olien godt forsvinde.
Hvis der er rust på den blanke stang er der ikke meget at gøre, men hvis ikke har jeg med succes boret et 2,5 mm hul ca. 20 mm fra toppen af dæmperen(skal være adskilt så dæmperen er fri for fjeder og lign.) Herefter skæres et 3mm gevind i dæmperen. Den fyldes med olie fra en oliekande. Ikke for meget! Så kan stemplet ikke vandre tilstrækeligt, når den igen tætnes. Det er næmmest at fylde olie i ved samtidig at trække stemplet udad. Så dannes der vacuum og olien løber ind af sig selv. Herefter skrues en undersænket umbrachoskrue i. Den skal være undersænket for at virke som tætning når den spændes let til. Herefter files resten af skruehovedet væk, så der er plads til at samle dæmperen igen. Man kan sige: hvis det går galt for dig, er skaden ikke så stor. De var jo ødelagte i forvejen.
Så mangler vi bare at finde ud af, hvordan den skilles ad: I bunden ved det nederste øje sidder en kontramøtrik. Træk fjederen tilbage og løsn møtrikken. Herefter skrues det nederste øje af samt møtrikken. Nu ligger dæmperen løs på bordet og du kan gå igang.
God fornøjelse!
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Olie i støddæmpere ??

Indlæg af strynboen »

jeg troede da at der var gastryk i dæmperene,men så ville man få en stråle olie i hoved,når man bore hul,eller en gas eksplotion,lidt som når vi lavede hul til lunten i kanonslagene,jeg plejede at lave hullet før krudtet blev fyldt i. :mrgreen:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Olie i støddæmpere ??

Indlæg af Jensmc »

His der var gas i, var det så nødedigt med en fjeder? Desuden var det nok en dyr løsning for 30 år siden til en knallert til 4000,- kr.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Olie i støddæmpere ??

Indlæg af strynboen »

ja du har ret,de er jo næsten 40 år gamle,de typer knallerter.vi har,de er vel udviklet midt i 60erne,pucherne har jo ikkengang olie i dæmperne,men de gyngede jo bare derudaf
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"