Side 1 af 1

Hvilken model FS1 ??

: søn 25. feb 2018 15:57
af mriisj
Hej jeg havde engang i 1976 - 1977 en metallic blå Yamaha FS1, jeg købte den fra ny af mine surt sammensparrede sparepenge men der var desværre en der mente at det var nemmere at tage min end at købe en selv :(

Jeg har gravet lidt på forummet for at finde ud af hvilken model det var men er stadig lidt i tvivl.

Mit spørgsmål her er om i kan hjælpe med at identificere hvilken model det var, jeg kan ikke længere huske om jeg købte den i 1976 eller i 1977, den var som sagt metallic blå, og med skivebremse og den havde 4 gear, jeg mener at den havde kabel chokertræk.
Jeg kunne købe lidt tundele til den i Glostrup Radio & Cykelimport hvor jeg havde købt knallerten, de havde en 16mm Mikuni med tilhørende sideplade og membran, udstødning og cylinder med 3 skyllekanaler samt en 7.5Hk cylinder som var mere tunet end almindelige 3 skul.., som jeg husker var den portet med større huller...så den købte jeg sammen med resten af tundelene---mep-mep.

Jeg påtænker på sigt at finde et tilsvarende stel eller projekt til genopbygning så derfor vil jeg jo gerne have identificeret den rigtige model.

Re: Hvilken model FS1 ??

: søn 25. feb 2018 17:27
af claus olieklud
hejsa...

det med kabelchoker har ikke noget at køre med `76 eller nyere - det var på de helt gamle modeller med drejeventil, og måske også på de første modeller med membran, det skal der nok være en der bekræfter skilledatoen for, men helt sikkert det ikke hører til på de årgange du nævner.

det er let at afskille en `76 model fra nyere, der er nemlig meget store forskelle imellem årgangene... en `76 har fx små metal sideskjolde, hvor de nyere har store sideskjolde i plastik, men der er som sagt enormt mange forskelle... baghjul, baggaffel, baglygte & holder, tankstraffering & benzinhanens placering - desuden er `76 modellen den første som fik skivebremse ( i hvert fald i dk - i uk kom den allerede sidst på sommeren `75 ).
denne skivebremse er et system som på det tidspunkt allerede er kendt fra andre små Yamaha motorcykler, den bruger hovedcylinder med rund alu væskebeholder, samt en kaliber uden Yamaha indstøbt, men i stedet står det skrevet på et rundt alu mærke som er limet på kaliberen.
desuden har `76 modellen sin helt egen forgaffel med tykke ben der står som poleret, samt indvendigt at havde et anderledes dæmpersystem.
desuden har alle til og med `76 model krom speedometer, imens de senere har plastikspeedometer.

du må komme med nogen flere detaljer, eller endnu bedre et billede - ellers er det rent gætteleg.

enhver Yamaha fs1 model kan årgangsbestemmes nøjagtig af specialisterne, men du må være helt sikker på detaljerne.

hvorfor er det så vigtig at du vil havde en nøjagtig magen til den du havde dengang ? de kører vel lige godt uanset årgang.
jeg er helt enig i at en rigtig Yamaha fs1 har skivebremse, men det er vist bare noget jeg har bildt mig selv ind, og fordi det findes.

hilsen olieklud

Re: Hvilken model FS1 ??

: søn 25. feb 2018 17:42
af FS1originalen
Kabelchockeren var der til og med 1975.

Hvis du er sikker på at den var blå "METALLIC" kan 1977 udelukkes da den var "ren blå" uden metallic.
1975 kunne fås i en lys blå metallic - dog ikke med skivebremse, men den har den brede orange stribe på tanken - den burde du kunne huske hvis den var der!
Så er der 1976 tilbage som kunne fås i en mørk blå metallic med skivebremse, men uden kabelchocker...

Erik

Re: Hvilken model FS1 ??

: søn 25. feb 2018 18:36
af knallert
det kan nok ikke være tideligere end 76 ,som kom med med choker pind choker og reed ventil indsugening. og sidste år med metal sideplader.så der er noget galt med hukommelsen..heldivis..for så er jeg ikke den eneste... :hihi...billed er en 78 dx

Re: Hvilken model FS1 ??

: man 26. feb 2018 10:33
af mriisj
Gentlemens tak for jeres svar og info,

Jeg har prøvet at grave i min fuzzy memory og er kommet til den konklusion at den var mørk metallic blå, den havde rundt skrue dæksel i bremsevæske beholderen, den havde ikke de lange plastik sidedæksler og jeg er helt sikker på at dens speedometer var i crome.

Motoren var ikke en drejeskive motor det var en membran styret motor og omkring choker trækket er jeg ikke helt sikker, jeg kan ikke huske hvor armen til trækket så skulle være men jeg kan huske at der var en sort knap man kunne hive op i for chokeren men om det var på 10mm eller 16mm karburatoren kan jeg ikke huske.

Men med alle jeres informationer vil jeg mene at det er en 1976 model.
Grunden til at jeg ønsker netop denne model er af historiske årsager, min første nye knallert.....

Vil i tro at det er muligt over tid at finde stumper til denne så jeg har mulighed for at for at bygge en over tid, det ville være et fint projekt for mig :)

Re: Hvilken model FS1 ??

: man 26. feb 2018 12:34
af claus olieklud
hej igen... ja det lader så til at det må havde været en `76 model du har haft købt fra ny.

jeg tror godt det er muligt at opbygge sådan en af stumper, men hvis du tænker at det skal være udelukkende originale stumper så bliver det både svært og dyrt.
hvis man kan acceptere noget uoriginalt bliver det langt lettere, og også langt mere overkommeligt økonomisk.
jeg mener bestemt ikke der er noget at spare ved selv at bygge en fra bunden - det er absolut billigere at købe en der nærmest er perfekt, eller en uoriginal, måske ukomplet, mangelfuld, defekt, patineret, opslidt - og så sætte den i stand som man har lyst.

der er næsten altid en god Yamaha tilsalg, en som er i orden og ligner en original, men med nogle uoriginale stumper, fx skærme, sæde, udstødning + div div, men som er velfungerende og ser rigtig ud... jeg vil mene sådan en handles til 25000 kr med nummermatch, og 15000 kr uden nummermatch.

for de penge kommer man ikke langt hvis man starter fra bunden.

jeg håber alt til trods du har mod på at købe/opbygge sådan en Yamaha 4 gear - jeg syntes det er en af de flotteste knallerter der er lavet, den ser smart ud uden at være et skrummel, og så kører den jo også rigtig godt... jeg vil sige at Yamaha fs1 har det bedte gearskifte man kan ønske sig, ikke noget med skiftesmæld som næsten alle andre mærker har... desuden er koblingen på sådan en ret god at dosere, og man skal ikke bruge ret mange kræfter på grebet... det er ikke uden grund sådan en Yamaha er så populær.

hilsen olieklud

Re: Hvilken model FS1 ??

: man 26. feb 2018 12:43
af Kim B S
Hej mriisj.
Jeg tror at du har ret i at det nok har været en Yamaha fra 1976.
Jeg har lige fundet en 76er du kan bruge som facitliste, den er nemlig aldrig renoveret, og står stadig i helt originalt urørt stand. :wink:
Her er et link.

https://www.dropbox.com/sh/c24pxwj6isrb ... 049ea?dl=0

Og det kan bestemt godt lade sig gøre at bygge en 76er. Det er ikke den billigste FS1 man kan lave, men en af de flotteste efter min mening.
Du skal starte med at finde en hvor stelnummeret starter med 22, Det er nemlig til en DXer fra 76. Der er 6 ciffer i nummeret. :wink:
Jeg har selv en gul 76er som er lavet i gennem en længere årrekke. Den har stadig lidt fejl som bliver rettet løbende. Til gengæld har den været kørende det meste af tiden. :wink: Men du må have god arbejdstløst med projektet. :(y)
Hilsen Kim.

Re: Hvilken model FS1 ??

: man 26. feb 2018 15:07
af mriisj
Tak til alle for hjælpen og information og linket til alle de fine billeder jeg nu har downloaded :D

Ja men så må jeg på jagt efter et stel og en motor fra 76, økonomien er ikke til at købe en færdig knallert og så kan jeg godt li' at bygge dem op fra bunden og jeg er midt i mit "Kreidler from scratch" projekt så dette må blive projektet efter men derfor kan jeg jo godt sondere markedet.

Jeg har aldrig helt forstået dette her med Originale dele, det er jo sådan med disse knallert producenter at hovedparten af alle dele til dem var produceret af andre virksomheder, er det noget sælgerne af reservedele har opfundet ?? det vil sige at hvis kreidler købte en tændspole fra f.eks. Bosh og solgte den så er det en original del men hvis jeg nå køber den direkte fra Bosh så er det en uoriginal del ??????

Jeg ved godt at dette ikke har noget direkte med Yamaha at gøre men syntes snart at man høre det alle vegne, også når jeg skal have reservedele til min bil, så mener forhandleren er det er OK at betale 3-4 gange så meget for varen når de sælger delen frem at købe den hos producenten.

Re: Hvilken model FS1 ??

: man 26. feb 2018 16:09
af knallert
problemet er at kopi dele til knallerter ofte er dårlig asiatisk kvalitet..og ofte er dele til andre modeller som er kryds testet..som passende til Yamaha f eks..men ofte er de omske værdier i eks tændspoler..beregnet til cdi tændinger ...så du får noget som kan skrue3s på..men entelig ikke helt passer..det samme er for forskærme..som er til et 18 tommer hjul..til en senere variant af knallerten..det kan skrues på..men passer ikke helt

hvis du køber gode repro dele..er de ofte 3 gange dyrere..men passer 3 gange bedre...lidt 4 kantet..formuleret

så er det nos dele som er overgemte helt orginale..årgangs match og fabrik fremstillede dele.

.oftest koster de 10 gange mere...så vi plejer at liste os gennem og vælge lidt fra alle hylder..og vælge det værste skidt fra..som cromede t hansen skærme og div dele...men igen så er dæres udstødning helt ok..så der er ingen regler uden undtagelse

Re: Hvilken model FS1 ??

: man 26. feb 2018 23:47
af mriisj
Kan jeg se forskel på motor og stel om det er en DX model eller er det kun skive bremsen der er forskel på en 1976 model ?

Re: Hvilken model FS1 ??

: tirs 27. feb 2018 08:03
af claus olieklud
hej igen.

for at det er en ægte ren dansk Yamaha fs1 `76 dx skal stelnummeret starte med 22 som kim skriver - hvis det i stedet starter med 20 er det også en `76, men som k1 model.

så med det du vil finde skal du lede efter et stelnummer startende med 22

en `76 motor er anderledes ift fx `77 og `78 - dette gælder bla for kobling, kamhjul, krumtap, tændingssystem... motorer fra `73 til `76 er ens.
motorer før `73 og efter `76 er anderledes - årgang `69 som aldrig er solgt i danmark er også anderledes - modellen fra `80 og frem, og som ikke er typegodkendt i danmark er også anderledes.

så med det du vil finde skal du lede efter en motornummer startende med 22

såfremt du finder et stel og en motor startende med 22, men som er forskelligt fra hinanden, ja så kan du sige at du har et årgangsmatch.

nummermatch har den absolut højeste værdi, det kræver stel og motornummer er ens - det vil sige at det er den motor knallerten har haft fra ny.

det er derfor jeg siger at hvis ikke disse numre har værdi for dig, ja så ta hvilken som helst stel og motornummer og lav den som du syntes den skal se ud.

det eneste du ikke må er at starte med et 2 gears stel, så dem skal du gå uden om - der starter nummeret med 3EE, og på disse stel skal den extra skrappe knallertlov overholdes, herunder bla max 60 kg egenvægt, max 2 gear... disse stel er derfor værdiløse medmindre man vil bygge en fs1 2gear, eller man skærer kronrøret af og svejser et 4 gears kronrør på i stedet - dette kaldes stel reparation og er før set.
fordelen skulle være at man derved kan få et stel der mht slid, skævhed og rust er 10-20 år nyere, men alligevel bliver det aldrig helt rigtig, idet det er forkert mht forskellige huller ift forskellige årgange... derfor er et 2 gears stel værdiløst.

hilsen olieklud

Re: Hvilken model FS1 ??

: tirs 27. feb 2018 17:30
af mriisj
Super tak for alt info, så har jeg noget at arbejde med,
Der var en der solgte en Yamaha FS1 ramme med tank og motor 4 gear med samme numre for 2K men den var væk da jeg ringede :(

Re: Hvilken model FS1 ??

: tirs 27. feb 2018 19:47
af claus olieklud
det kan jeg godt forstå - det ville jeg også gerne købe, altså bare det var et 4 gears nummer.

et løst 4 gears stel i god stand med tilhørende matchende nummerblokside handles nemt til 5000 kr - altså ikke en hel motorblok, næ bare nummersiden.

det er fuldstændigt skørt, men ikke des mindre sand.

en original dx forskærm som ny: 5000 kr
en original bagskærm som ny: 5000 kr
et originalt sæde som ny: 5000 kr
en original tank som ny: 5000 kr
komplet originalt skivebremsesystem som ny: 5000 kr

den slags står ikke til salg ret længe - det bliver flået væk.

og det er kun ganske lidt af sådan en knallert - hvad med originale hjul, bagsvinger, forgaffel, udstødning, måske ikke helt dele i 5k klassen, men tæt på.

det er ikke mig der har skabt situationen - jeg griner bare lidt af det
man kan købe en fed brugt 4 cylinderet motorcykel nysynet pæn og i orden, for mindre end hvad et uoriginalt Yamaha fs1 lig koster.

der er flere her inde som har ladet originale Yamaha fs1 4 gears bygge, ikke tilfældigt, men helt i orden knallerter uden brug af uoriginale dele.
de koster ca 80000 kr pr stk at lave - det er en gennemsnitspris, nogle årgange er mere besværlige end andre.
en af dem her fra knallertforum der har sat mest i det har brugt 2 mill DKK på det - han har en af hver model i sin udstilling.

jeg har oplevet flere eksempler her på knallertforum, hvor helt i orden originale yamahaer med matchende numre er udbudt tilsalg, men efter kort tid bliver ophugget fordi det er den bedste forretning ifm salg - delene bliver flået væk til fantompriser.

Yamaha fs1 er populær - jeg tror dog det har nået sin højde.

havde du købt 10 yamahaer fra nye i 1970erne, gemt dem godt så de stadig var som nye, ja så havde du næsten en million kr, hvilket svarer til et bedre hus på landet.

det skal dog siges at hvis alle bare lå inde med nye upillede yamahaer fra dengang, ja så ville kursen aldrig være nået derop.

det er sådan en slags mode - man vil for alt i verden gerne havde det der ikke længere findes.

hilsen olieklud