Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

Hej Forum

Min motor er utæt - der kommer gearolie ud og hold da k... hvor det irriterer mig. Det er ikke store mængder, men en langsom siven, der samler sig til dråber på fodhvilerens mont.beslag (laveste punkt).

Jeg leder efter en metode til at teste, hvor utætheden er og kan oplyse følgende:
  • Den er helt tør omkring pakdåser (kick, gear og drev)
  • Den er tør og fin bag koblingsskjoldet (altså det i venstre side - her er kun lidt kædesnask
  • Bundproppen slutter tæt
  • Der kommer ikke olie ud af overløb (har sat forlængerstykke på og ført den helt ned til bunden af stellet
  • Olieskjold har fået skiftet pakning (samt fl. pakning) og fladerne er meget fine og uden hakker
  • Intet tyder på utæthed mellem krumtap og gearkasse. Ingen lugt af benzin i gearolien og pakdåsen på højre side af krumtappen er helt ny og IKKE en TH
Utætheden bygges op under kørsel, og når den er "dryppet af", kommer der ikke mere før ved næste kørsel.

Jeg har haft tappet gearolien af og fyldt lampeolie på. Efter 24 timer på avispapir, var der ikke kommet en dråbe ud af motoren. Jeg fyldte dog kun 0,5 L. lampeolie på og motoren lå både vandret og vippet 30 grader op i kørselsretningen.

Den er sandsynligvis utæt i samlingen mellem de to blokke - selv om den har fået fl. pakning. Jeg har haft motoren afmonteret og søgt utætheder - uden held. Jeg har haft pustet i overløbsslangen uden at kunne høre andet end en siven ved oliepinden. Har ikke turde sætte trykluft på. Jeg vil gerne finden stedet, hvor olien trækker ud, inden jeg splitter motoren ad.

Har I nogen "næsten skudsikre" metoder? Skal gearkassen fyldes med benzin eller sprit i stedet for lampeolie??

Ham, der er træt af olie på fliserne i skuret... og kigger misundeligt på sønnens "renlige" knallert.

Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af 12V »

Og olien er ikke sort? Jeg tænker på totakts olie der siver uforbrændt ud ved cylinder/udstødnings flange.

Min Kreidler dryppede gearolie efter første renovering, her var det en hårfin rids der lækkede. Den var så fin at den nærmest ikke kunne ses, men olien kom igennem efter to uger. Måske har du noget lign, en revne der åbner op når motoren bliver varm?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af knallert »

ja olien bliver tynd når motoren er varm..så en mikroskobisk revne..vil suge olien til sig..når man køre..det vil så dryppe ..
når motoren spændes i stellet påvirkes den også af store kræfter..især hvis der er skævheder i stel..så thek om der skal schims i mellem blok stel..for at oprette det sidste..for at få alle sklævvridene påvirkninger neutraliseret..de paknings set man kan få i dag..er ikke specille gode..måske man burde smørre alle pakninger med et tyndt lag fl pakning..og lige lade den suge det..før montage..det vil så presses ud og fylde små hulrum i pakfladen..den metode bruger jeg på slidte blokke
strynboen på test profil
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

Tak for jeres svar.

Olien er ikke sort - det er afgjort gearolie - lugter også af "fed gearolie" og den er klar.

Smører altid fl. pakning på begge sider af pakningen ved montage - for det er så træls at skulle skille den ad hele tiden...

Motoren passer rigtig godt i stellet og ligger helt tæt til bespændingsfladerne, så jeg tror ikke, der skal schimmes/udlignes.

Det kunne lugte af en lille revne, der "åbner" sig ved varm motor.

Tror I, at sprit eller benzin vil kunne afsløre revnen ved kold motor?

Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af 12V »

Om noget tyndere væske vil hjælpe ved jeg ikke, det fordamper sikkert også hurtigt. Hvad med sådan noget kontrastmiddel til revne søgning, er dog ikke noget jeg har leget med..

Og du er 100% sikker på at det ikke kommer fra f.eks. under kædehjulet? Den kan nemt blive utæt pga. bøsningen der er hul, indvendig tætner den kun ved at blive spændt mod lejet og tandhjulet. Hvis olien er frisk, lys og varm kan den krybe langt uden at lægge store spor.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

...så sikker, som jeg tør være... Man skal jo passe på med at være for skråsikker med disse gamle motorer.

Den var utæt i starten (da jeg havde samlet knallerten), så den fik ny bøsning (der først blev poleret), ny pakdåse og bøsningen blev monteret ved først at lægge en streg fl. pakning direkte på aksel/lejering, så jo - den er sgu tæt. Jeg har to gange efter denne operation haft koblingsdækslet afmonteret, og den ser fin, ren og tør ud bag tandhjulet og ned over blokken. Kun kæden har slynget "snask" af.

Jeg checker endnu en gang (kan efterhånden pille gearpedal og skjold af med lukkede øjne med min M5 t-nøgle.

Men jeg må jo nok splitte blokken ad (igen) og søge efter revnedannelser. Måske skal der en ny blok til? Eller kan man reparere med fl. pakning eller skal den svejses? Den må jo nødvendigvis være meget lille

Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af knallert »

find revnen før du adskiller..fyld evt diesel olie i gearkassen..og kør den varm..det vil finde ud..og samtidig smøre lidt så du ikke river bronce bøsningerne i motoren..de kan ikke lide at køre/rensevædske/andre tynde vædsker
strynboen på test profil
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

Det var da et strålende tip. Jeg vil køre lidt forsigtigt og se, hvor dieselolien trænger ud.
Det må afprøves... godt indspark.

Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af 12V »

Jeg fiksede lige en ny udstødnig med en kammerat i går, den tjekkede vi med lækagesøger og overtryk efter svejsning. Måske er det en brugbar løsning, tøm motoren for olie, hold 0,5-1 Bar tryk på og sprøjt alt ind i lækage søger. Det bobler meget tydeligt når luften finder vej ud. Vi fandt to steder på min udstødning som ikke kunne høres, føles og ses ved test uden lækagespray.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

Afrensede motoren nedenunder i går aftes, EFTERSPÆNDTE..... bundproppen, der uden stor kraft gav sig 1/8 omgang (pinligt, pinligt hvis det er her, fejlen ligger).

Efter en lille testtur er den ren og tør nedenunder... endnu. Ellers vil jeg forsøge mig med dieselolie på gearkassen. Har ikke trykluft hjemme, så metoden med luft og lækagesøger er nu min plan B.

Tak for alle jeres vidunderlige input. Jeg må sige, at dette forum - sådan generelt set - ikke er for "moderne" mekanikere - og det glæder mig. Jeg er ikke selv mekaniker, men min hedengangne morfar var i den grad automekaniker og reparatør. Han kunne fixe ALT, og jeg nåede heldigvis at lære en hel del af ham. "Så må du jo skille den ad og se, hvad der kan være galt, hvis du ikke har andre ideer". Det citat har jeg hørt en gang eller to...
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

Fejlen fundet.
Der kom sgu olie ud ved OLIEPINDEN... et fint, fint tyndt spor af klar gearolie, der samlede sig under motoren og fortsatte ned på fodhvileren. Oliepinden har fået en 24 x 16 x 3 mm. pakning (den havde jeg hjemme). Den sætter sig som en tallerkenskive på oliepinden og "flader ud" ved tilspænding. Nu er den tæt - hurra!

Tænkte, at det kunne skyldes en tilstoppet udluftning - det skulle selvfølgelig undersøges. Med olie i gearkassen og oliepinden ude, kan jeg faktisk næsten ikke "blæse" igennem og høre luften komme ud. Omvendt holder den heller ikke vakkum, så der må være gennemgang. Lidt mystisk...
Hvis jeg tapper olien af motoren, kan man sagtens blæse igennem og tydeligt høre luften komme ud ved oliepinden, så udluftningen må nødvendigvis virke.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af 12V »

Måske er det ikke et tryk problem, men bare koblingen eller kickstart medløber tandhjulet der slynger lige op mod pinden, hvor den varme olie så kryber ud? Jeg tænker på kapillærkraften.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

Det lyder plausibelt - det med kapillærkraften.

En anden ting, jeg har lagt mærke til, er, at min FS1'er bliver noget varmere på olieskjoldet, sammenlignet med sønnens. Efter samme køretur, hvor hans dog p.t. går med et 13T og min et 11T (og ellers fuldstændig ens opsætning), bliver hans kun godt håndlun (40-45 gr.) på skjoldet, hvor min lige ligger 10-15 grader over, så det "stikker i hånden".

Kan det have noget at sige, at hans primærhjul ikke siger en lyd, og min har tydelig lyd/syngen ved acceleration? (begge koblinger virker perfekt, uden at glide og begge motorer har fået nye lejer (sønnens inden for 1500 km, min inden for 600 km)
Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af knallert »

jeg har en maxi på værkstedet med slidte primær/sek gear..den udvikler 100 gange mere varme..end sønnens ...som er i god stand..så der kan godt være noget om..at slidte eller lidt dårligt tilpasset tandhjul set..især skråskåret..udvikler varme..men mange yamahaer hyler jo lidt..og køre uden problemer..ofte er det lidt sen tænding som forplanter varme i stemplet..i stedet for uddrive de sidste hp..til baghjulet...så kan ikke give et 100% svar..men mere lidt gætteri
strynboen på test profil
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af MNH3660 »

Med sen tænding - mener du at platinerne åbner for lidt eller for meget. Man kan jo kun stille åbningen på FS1'ere.

Men interessant observation med pri/sek hjulene. Jeg tror nu godt, jeg kan leve med det, indtil jeg skal have olieskjoldet af næste gang - måske en vinteropgave, da jeg nu skal nyde, at den IKKE drypper olie, netop har fået en mindre dyse, så den kan brænde rent på toppen og i det hele taget kører godt - he he
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af knallert »

mener at man gør tændingen tidelig ved at klemme platinerne sammen..alså smalt gab..så sen er meget åbent platiner...så den tænder næsten ud i udstødningen..men det er mest tidelig tænding som ødelægger stemplet..pga bankning ..det giver også en høj temperatur
.men de Yamaha er altså følsomme..min puch..stilles bare..og køre...Yamaha og Honda bliver altid kompromier..for at køre rimeligt..næsten aldrig som bogen beskriver

jeg tror du bare skal beholde dine tandhjul...næsten alle Yamaha hyler lidt..og at finde et match..kræver at slagte en jomfruelig motor(evt en 2 gear)..og overføre det komplette set..tror ikke man kan matche blandede brugte dele..selv om der er koder graveret på tandhjulene
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af 12V »

Det er omvendt, stor platinafstand giver tidlig tænding.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af Poul-Erik A. »

12V skrev:Det er omvendt, stor platinafstand giver tidlig tænding.
Ja, for det tidligere rammer svinghjulets roterende knast platinets bakelit....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Utæt motor - gearolie trænger ud - fejlsøgning

Indlæg af knallert »

ja bytter tit om ..det gør ikke fejlsøgening lettere
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"