Løsne svinghjuls møtrik

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af Dudeson »

Hej :D

Hvordan løsner jeg møtrikken til svinghjulet på den bedste måde?
Motoren sidder ikke på en knallert, og er uden cylinder og stempel. Jeg har ikke en luftnøgle.. :whew
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af Twinsport »

Hej

Som du selv er inde på, så er en luftnøgle det letteste, men i mangel af bedre kan du bruge en oliefiltertang af typen med rem:

Billede

Remmen rundt om svinghjulet og en topnøgle på møtrikken. Har du aftrækker til svinghjulet?

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af 12V »

Oliepumpe rem spænder tingest fra biltema er min favorit.

Du kan også montere nåleleje og krydspind og så lade den hvile på nogle forhøjninger mod motorblokken, f.eks nogle stykker træ.

Nogle ankerplader har en fordybning som man kan stikke en stor skruetrækker ned i, og dermed holde svinghjulet. Men om en DM har det ved jeg ikke.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af juhl-drengen »

Man kan være doven og tage en tyk blyant eller lignende semi-blødt materiale stikke den igennem hvor krydspinden plejer at gå igennem så den hviler på pakfladen og så fastholde krumtappen sådan
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af Twinsport »

Hold nu bare fast i svinghjulet med egnet værktøj!

Hvis møtrikken er spændt tilstrækkeligt hårdt fast, vil man med sikkerhed spolere opretningen af krumtappen, så den lander udenfor den tolerance som fabrikken angiver. Dem her på forum som har renoveret krumtappe, ved hvor lidt der skal til for at få krumtappen til at løbe skævt, så lad nu vær med at bruge plejlstangen til at fastholde krumtappen. Man risikerer tilmed at trække krydspindsøjet ovalt.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af knallert »

jeg bruger et dør hængsel på 30 cm i hver hængsel arm.. med 2 tapper påsvejst ,hver ende... som griber ind i hullerne i svinghjulet....det holder svinghjulet helt fast..og belaster ikke krumtap eller lejer..ja en krumtap er følsom for slag og kraftige påvirkninger med høje momenter..dens holdbarhed er rettet mod høje rpm og lave moment påvirkninger i drift...med forkert værktøj påvirker man med de modsatte krafter
strynboen på test profil
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af Dudeson »

Kom i tanke om jeg havde sådan en her liggende. :thunge kan sgu ikke huske hvorfor jeg købte den, for en del år siden.. Tror det var til at holde scooterkobling.. Den var vist på tilbud i thansen :D Den virker da...
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (468.89 KiB) Vist 6000 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Løsne svinghjuls møtrik

Indlæg af Twinsport »

Dudeson skrev:... Den virker da...
Præcis! Fin løsning!

/Steen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"