Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2169
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Nikolaj Y » søn 15. jan 2017 20:04

Hej, jeg har efterhånden for renoveret min crom 77' hele vejen igennem (samlet af brugte/nye originale dele) - dog irriterer det mig at tændrørshætten samt bremseslangen ser lidt trætte ud i forhold til resten. Jeg synes at have set, at nogen har fået el-galvaniseret disse - er det korrekt? Og skal de adskilles først, eller vil der ikke sket noget med plasten/gummiet under prosessen? :D

På forhånd tak. :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 630
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Twinsport » man 16. jan 2017 10:41

Hej

Det største problem er at delene typisk renses af i varm lud inden de galvaniseres. Mens de fleste gummityper er modstandsdygtige mod lud, så opløses mange plasttyper tilsvarende. Det kan være at tændrørshætten til dels består af bakelit, som i de fleste tilfælde tåler lud, men det er svært at spå om. Mht. bremseslangen er det nok mest et spørgsmål om maskinen skal bruges til at køre på, eller være en trailerqueen. Jeg holder af originalitet, men det er dæk og bremser som holder os i live, så jeg ville aldrig overveje at bruge en gammel bremseslange ;-) Slet ikke hvis den har været i lud først.

/Steen

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2169
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Nikolaj Y » man 16. jan 2017 13:45

Hmmm.. tja det har du ret i Steen. Hvis SU'en rækker bliver det nok en ny bremseslange på et tidspunkt. Ang. tændrørshætten, så må jeg se om den kan adskilles :wink:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Jensmc » man 16. jan 2017 17:34

Jeg ville prøve. Det grå stykke mellem metal og der, hvor tændledningen skrues i er plast.
Bakelit er vel oftest sort, og blev brugt før 1960, eller deromkring.
Jeg har fået el-galvaniseret flere bremseslanger uden problemer. Husk den er gul/guld.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2169
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Nikolaj Y » man 16. jan 2017 18:36

Jensmc skrev:Jeg ville prøve. Det grå stykke mellem metal og der, hvor tændledningen skrues i er plast.
Bakelit er vel oftest sort, og blev brugt før 1960, eller deromkring.
Jeg har fået el-galvaniseret flere bremseslanger uden problemer. Husk den er gul/guld.


Så du mener ikke at tændrørshætten skal adskilles? Og den er vi vel enige om at den skal være blå-kromat?

Er bremseslangen også guld/gul på 77'/78'?

Mvh Nikolaj
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2169
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Nikolaj Y » man 16. jan 2017 18:37

Btw sliber du metallet på slangen inden du sender den til galvanisering Jens? :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Jensmc » man 16. jan 2017 19:17

Sliber ikke. Det bliver afsyret inden galv.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2169
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Nikolaj Y » man 16. jan 2017 20:51

Jensmc skrev:Sliber ikke. Det bliver afsyret inden galv.


Hvad med adskillelse af tændrørshætten?
og skulle bremseslangen også være guld på 77'/78'? :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'
Yamaha YZF R6 - 08'

Renault Alpine A310 - 78'

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2714
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange

Indlægaf Jensmc » man 16. jan 2017 20:54

Ja. Guld.
Mht. adskillelse af hætten, så kan det nok ikke lade sig gøre. Omvendt er den noget slidt i udseendet nu, så hvis den går til, er skaden nok ikke så stor.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.


Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster