Hvilken størrelse pakdåse

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af MNH3660 »

Hej Forum

Med fare for at stille et allerede stillet og besvaret spørgsmål (jeg har bare ikke fundet svaret) har jeg følgende spørgsmål:

Hvilke mål har pakdåsen i "trekantsrammen" på højre side af krumtappen?

Er ved at renovere en motor, der har ligget uden koblingsskjold i en varm kælder i flere år - pakdåserne virker noget hårde i det. Køber pakdåserne enkeltvis gennem arbejde i en virkelig god kvalitet - mangler kun mål på ovennævnte.

Mvh Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af 12V »

Hej Mikkel

Den er d25 D35 b10. Kan nemt erstattes af to stk 5 mm brede, eller en enkelt 7 mm bred.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af knallert »

husk at fylde fedt mellem læberne..så de ikke køre tørt i mellemrummet..ja også på enkelt læbede..fedt på det hele.
.undtagen på tætnings fladerne..hvis du bruger fl pakning
strynboen på test profil
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af MNH3660 »

Jeres paratviden imponerer mig endnu en gang.

Jeps - smører altid pakdåser med fedt inden montering.

Det lyder lidt vildt at 12V foreslår to smalle. Er det ikke kun hvis man voldtuner? Knallerten skal være lovlig så jeg kan køre i fred for ordensmagten. Det bliver højst gearingen, der bliver tilpasset. ..
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af 12V »

Den originale er dobbelt, en læbe der peger i hver retning. Dvs. en bliver smurt af olien i benzinen og den anden af gearkasseolien. To 5 mm brede med enkelt tætningslæbe (uden ekstra støvlæbe) vil være det samme som den originale opsætning, hvis bare de vendes med læberne udad. Sådan en 10 mm bred en med to læber er ikke så nem at skaffe ved den normale industri pusher, derfor jeg anbefaler to 5 mm brede, ja eller en normal 7 mm model :)
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af MNH3660 »

Takker for virkelig kvalificeret svar.
Hvis jeg vælger en 7 mm - skal støvlæben vende mod krumtap eller kobling?
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af 12V »

Det kan blive en lang diskussion :)

Kreidler startede med at vende selve tætningslæben mod krumtappen. Senere vendte de den om fordi motoren med slidt pakdåse begynder at suge gearolien ind. De skriver i en meddelelse til værkstederne at der er chance for at olien tømmes og gearkassen lider skade. Vender læben væk fra krumtappen vil undertrykket i krumtapshuset suge den slidte læbe tæt til akslen. Til gengæld vil den pumpe lidt tryk i gearkassen når den er slidt og vender ud mod olien, så kan olien blive trykket ud af ventilationshullet.

Puch har altid vendt læben ud mod gearolien, både på Maxi og gear modellerne.

Minarelli og Morini gear maskiner vender læberne mod krumtappen.

Jeg er mest til at vende læberne mod tryk siden, altså ind mod krumtappen. Jeg skal nok bemærke når gearolien begynder at forsvinde og maskinen begynder at ryge som bare fanden. Jeg har haft maskiner til reparation med slidte pakdåser hvor læben vender mod olien, de tog også store mængder olie ind, så teorien holder ikke rigtig synes jeg. Cylinderkit og udstødning var meget tilsodet, og der var stadig masser af olie i gearkassen, det svinder ikke lige med det samme når motoren begynder at drikke lidt af det :)

Yamaha har nok set for og bagdele i begge situationer og monteret en tætning med læber i begge retninger, så er der ikke mere diskussion :D
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Hvilken størrelse pakdåse

Indlæg af MNH3660 »

Jeg bøjer mig i olien for det flotte svar og sætter to 5 mm i uden støvlæbe.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"